paard wil niet uit weide!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:38

Ik ook met degene mee die zei dat je het paard moet blijven achtervolgen (zonder tik) ...op het moment dat je je paard wilt pakken, en hij je ontloopt, blijf je achter hem aanlopen tot hij opgeeft. En als dat betekend dat je 's morgens om 8 uur moet beginnen en door moet gaan tot middernacht, dan moet je dat doen. Op het moment dat hij zich laat pakken, beloon je uitvoerig, en laat je hem weer los. Waarna je weer begint met pakken. De tijd waarna je hem kunt pakken wordt dan steeds korter, omdat het paard leert dat het toch geen zin heeft.

De tip van een vakman

http://www.parelli.com/literature/artic ... h_game.htm

For the long-range program, establish a forbidden zone, a small corral he cannot get into unless you open the gate. In this forbidden zone should be the only food and water that he can find. Give him access into that place two times a day, only long enough to eat and drink what he needs.

Try this for one or two weeks every day with no exceptions until your horse gives you the credit for providing these life-sustaining substances. From then on, keep him guessing. Leave the gate to the food and water
open or closed at your discretion. I have never seen this fail, even with
wild horses, so don't give up. You horse will start watching for you and come-a-running when you show up.

Please take notice that I am assuming a worst case scenario in offering these solutions. If you have a horse that's only playing a few tricks, your program will not have to be quite as intense. Just playing the Seven Games
is an important pre-requisite and will solve a large part of your
catching problems.

Hij geeft hier aan dat je bij hardnekkige gevallen toch echt het aanbod van voer moet beperken tot twee keer per dag, op de moment dat jij het goed acht. Niet het paard op het land gooien waar hij de mogelijkheid heeft om weg te lopen, zet het paard op een klein stukje, desnoods in een paddock met alleen zand. Ben je daar niet toe bereid, of vind je het teveel werk, dan denk ik dat je niet verbaasd moet zijn dat je dit gedrag er niet uit gaat krijgen.

SSindy

Berichten: 45
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Groot-Ammers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:57

Mijn verzorgpony is een ouwe zeur, en heeft in de zomer altijd van die buien. Ik jaag hem altijd op, op een gegeven moment vindt hij het dan niet meer leuk en gaat ie staken. Ik vind dat ie dan pas stil mag gaan staan als ik het wil, en dan maak ik er een spelletje van. Ik loop naar hem toe, als ik hem mag aaien doe ik dat en dan laat ik hem weer lopen. Dit doe ik een paar keer achter elkaar en op na een poosje komt ie zelf kijken. Ik verzorg hem nu drie jaar en het is bijna helemaal over. Zodra hij weer begint wordt het gewoon weer een spelletje dat ik ga winnen. Nu kan ik hem ook gewoon opjagen in de wei en hem pakken wanneer ik dat wil. Het werkt, ik heb thuis het resultaat op stal staan *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:12

Ik geef mijn paard eigenlijk nooit een tik. Ik heb haar wel uren achtervolgt toen ik haar net had. Nu komt ze als ik roep.

Zie het verhaal van Cassidy daar ben ik het van harte mee eens.

Overigens kan ik me wel situaties voorstellen waarin ik wel een tik zou geven. Er zijn paarden die zich omdraaien om aan te vallen bijvoorbeeld. Die kunnen van mij een mep krijgen Lachen