Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:27

Gezonder voor het lijf... misschien (al heb ik daar met de standaard 3x3-stallen ook mijn twijfels over), maar voor het mentale deel zéker niet!


speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:45

DubbelFun schreef:
Gezonder voor het lijf... misschien (al heb ik daar met de standaard 3x3-stallen ook mijn twijfels over), maar voor het mentale deel zéker niet!


en daar zijn al duizenden paarden aan dood gegaan?????? Kom op zeg. Paarden werden voor de 24/7 buiten houden hype ook oud hoor. Tis nog altijd het hele wezen, omgeving, voer, beweging etc etc en dan komt stal er ook nog bij voor die groep paarden die ze gebruikt hebben voor hun onderzoekjes. Zijn er nog steeds meer paarden die het overleefd hebben die niet onderzocht zijn en dat zijn er aardig wat

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:38

Kunnen we weer terug naar omheiningen...?

Zijn er meer mensen die op hun stal een 'wolfwerende haag' overwegen...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:40

Je moet alleen wel stallen hebben en hermetisch af kunnen sluiten.

Buitenstallen moeten gesloten worden anders heeft je paard een bezoeker erbij staan.

Wij hebben dit allemaal niet. Op 40 paarden hebben wij 1 noodstal. In diezelfde schuur zouden we de paarden kunnen opsluiten, maar dat zijn enkel de paarden in die groepen (4 stallen en 9 paarden)
Alle andere paarden hebben slechts schuilstallen, waar lang niet de hele groep in kan staan, laat staan ruim 10 uur per dag met meerdere tegelijk.

Dat gaat btw ook in tegen de wet dierenwelzijn.


Ik sta aan het bos bij een koeienboer. Buitenomheining is voor zijn rekening, maar gezien het aantal hectare land (en de verschillende groepen) is het onbegonnen werk en ja ik maak me wel degelijk zorgen omdat ik shetlanders heb.

Black is the colour of my true love's hair

pluisje88

Berichten: 8056
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 23:31

Janneke2 schreef:
Kunnen we weer terug naar omheiningen...?

Zijn er meer mensen die op hun stal een 'wolfwerende haag' overwegen...?


Ik zit er inderdaad mee in m’n hoofd om een meidoornhaag om de wei te zetten..

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 00:25

Ik heb vorig najaar een 100 stekken gekocht en gepland... denk dat er wel een aantal jaar overheen gaat voordat dat ergens op lijkt, zal in de tussentijd toch gewoon bedrading moeten regelen.

Honderd stekken is trouwens maar 25 meter...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 01:40

speurneusc schreef:
DubbelFun schreef:
Gezonder voor het lijf... misschien (al heb ik daar met de standaard 3x3-stallen ook mijn twijfels over), maar voor het mentale deel zéker niet!


en daar zijn al duizenden paarden aan dood gegaan?????? Kom op zeg. Paarden werden voor de 24/7 buiten houden hype ook oud hoor. Tis nog altijd het hele wezen, omgeving, voer, beweging etc etc en dan komt stal er ook nog bij voor die groep paarden die ze gebruikt hebben voor hun onderzoekjes. Zijn er nog steeds meer paarden die het overleefd hebben die niet onderzocht zijn en dat zijn er aardig wat


Je kletst echt onzin.

Heel vroeger kwamen de paarden juist meer buiten. Toen lange periode niet en werden stallen luxer en luxer, vooral voor de mens.

Toen kwamen ook de problemen, ingewikkelde lessen, hulpmiddelen, speciale voertjes en supplementen.

Er gebeuren ontzettend veel ongelukken op stal of door op stal staan. Net als paarden daar erge problemen door krijgen op elk gebied; benen, darmen, luchtwegen, gedrag etc etc etc.

Maar het was te verwachten dat een groepje kortzichtige mensen dit aangrijpt om hun op stal paarden goed te praten.

Dit topic gaat pver omheinen, omdat wolven overdag ook langs kunnen komen. Of mogen ze dan ook niet meer eruit? Ow, ja, heel luxe, even aan de hand of op een postzegel onder toezicht.

En opfok? Of pensioen?

Maar denk vooral alleen aan je eigen gemak en wat jij vindt. Niet aan al die mensen die zich zorgen maken omdat zij godzij dank hun paarden wel graag buiten willen hebben.

Afanaisa91

Berichten: 1337
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 07:51

pluisje88 schreef:
Janneke2 schreef:
Kunnen we weer terug naar omheiningen...?

Zijn er meer mensen die op hun stal een 'wolfwerende haag' overwegen...?


Ik zit er inderdaad mee in m’n hoofd om een meidoornhaag om de wei te zetten..


Ik ook.
Meidoorn en dan 2x 1m30 hek om te ontmoedigen.

De gemeente hier wil afrastering ‘die aansluit bij het landschap’. Het 1m30 hek staat er al jaren, verder denk ik dat een meidoornhaag als toevoeging het beste in het gemeentelijke beleid past.

De wolf is hier als het goed is nog niet. Ik overweeg een deel van de paddock snel extra te beveiligen met bouwhekken als het acuut moet.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 08:44

Ik wil ook meidoorn/sleedoorn/ hondsroosjes gaan zetten, in combinatie met gaashekwerk aan de buitenkant en electrische omheining aan de binnenkant. Electrisch aan de buitenkant met een wolvenklap stroom erop gaat hier niet vanwege spelende kinderen aan de andere kant.

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:04

pol013 schreef:
Onze houten omheining is dus ook maar 1.00 meter. Ik wil deze dus op de kop van de houten palen gaan zetten: https://www.agrishop.nl/10x-voss-farmin ... stand.html
Dan zou ik net op 1,20 uitkomen.


Zo heb ik het ook gedaan, ik vind 1 m te laag voor m'n paarden, daar gaan ze zo overheen. Met de gemeente overlegd; het is niet de bedoeling, maar mag wel op deze manier.

Trekpaard84
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-10-22

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:11

Vraagje om advies: ik heb een houten hekwerk rondom 1.5 hectare. De paddock inmiddels rondom met 7 stroomdraden aan de buitenkant gemaakt en snachts helaas met 3en in de groepstal die op slot gaat.

Met het voorjaar in gedachte moet ik met de rest van de wei aan de gang. Ik heb verschillende opties, of houten hekwerk rondom van stroom voorzien met extra sterk stroom erop. Ik kan evt de houten omheining verhogen. Ik zag op agrishop die speciaal isolatoren voor op schuttingen met plus min aansluiting. Ik wacht nog op reactie hoe hoog het dan wordt maar verwacht dat ik kan verhogen tot 1 80. Helaas nog te laag maar dan kan ik redelijk maken zonder dat ik het weer af moet breken.

Een andere optie zou zijn een omheining er omheen. Bijv met t post palen van 2 Meter hoog en flinke stroom en stuk of 10 draden.

Een Haag lukt mij niet, dan krijg ik ruzie met de boer die achter mijn land maïs zet.

Niks is 100% maar probeer te veel mogelijk te ontmoedigen. Wat zouden jullie doen?

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:41

Ik heb aan drie kanten van de paddock houten omheining met twee liggers. Ik heb aan de buitenkant een stroomdraad onder de onderste ligger, tussen de twee liggers in ook een draad en bovenop met afstandhouders een derde draad. Buitenom het perceel, waar een kant van de paddock aan grenst gaaswerk van 1.20 met buitenkant vijf stroomdraden waaren de bovenste twee een eind erboven hangen.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:53

Mac schreef:
Ik wil ook meidoorn/sleedoorn/ hondsroosjes gaan zetten, in combinatie met gaashekwerk aan de buitenkant en electrische omheining aan de binnenkant. Electrisch aan de buitenkant met een wolvenklap stroom erop gaat hier niet vanwege spelende kinderen aan de andere kant.


Je moet het wel zo zetten dat je de heg nog kan snoeien...aan beide kanten, er komt een moment dat dit nodig is

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 10:02

Denk dat je er bij een haag rekening mee moet houden dat alleen een haag geen wolf tegenhoudt, hoe strak je hem ook vlecht, er blijven altijd dieren een doorgang maken. En het vlechten van heggen is een zeer tijdrovende, steeds terugkerende klus. Denk dat je voor een hectare weken bezig bent. Hier achter in het natuurgebied hebben ze vlechtheggen. De beheerder is er heel druk mee maar zie jaarlijks niet meer dan een meter of 80 gevlochten heg…

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:59

Mijn ervaring met braam is anders.

Het staat er in een jaar, vlecht zichzelf, het weghalen is een forse klus en heel veel dieren komen er niet doorheen.

Bij meidoorn ben je kwetsbaar mbt de onderste zeg dertig centimeter, daarna begint de struik /boom te vertakken.
(Dat is prima met gaas op te lossen en ik vind het prima om kleine doorgangen voor bijv egels te maken.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 12:24

Ik heb nog nooit een hond gehad die zich door (dichte) braamstruiken liet afschrikken. Ik zou er niet op vertrouwen.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:53

... de onderste plm dertig centimeter moet je aanvullen met gaas oid.
En bramen aanvullen met meidoorn en sleedoorn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:20

Sunny schreef:
Denk dat je er bij een haag rekening mee moet houden dat alleen een haag geen wolf tegenhoudt, hoe strak je hem ook vlecht, er blijven altijd dieren een doorgang maken. En het vlechten van heggen is een zeer tijdrovende, steeds terugkerende klus. Denk dat je voor een hectare weken bezig bent. Hier achter in het natuurgebied hebben ze vlechtheggen. De beheerder is er heel druk mee maar zie jaarlijks niet meer dan een meter of 80 gevlochten heg…


Wij hebben hier braam staan en daar kom je echt niet doorheen. Het wordt gezien als vreselijk spul, maar ben er heel blij mee.

Tussen ons en de buurman is het zeker 2 meter breed en aan zijn kant is het amper afgezet. Komen geen 2 paarden en 3 honden door van hun kant. Is 1m-2m hoog.

Aan de slootkant is het helaas deels gesneuveld omdat ze vroeg waren, maar groeit elke keer heel snel terug.
Blijft ook in de winter goed vol en dicht.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:35

Ik lees even mee, aangezien er hier ook een wolf in de omgeving aan het zwerven is, begint het eerdere nadenken toch richting actie ondernemen te gaan.

Ik heb geen heel groot stuk, dus dat scheelt, alleen wel op grond van een ander, dus alles wat ik investeer en maak is voor eigen rekening en mag ook geen belemmering zijn voor grondeigenaar.
Daarbij staat de helft van het huidige hek op de erfgrens, dus als ik aan de buitenkant stroom zou willen, sta ik op perceel van de buren.
Nu wil het geluk dat zij veel struiken hebben staan en het daar om een heras hekwerk gaat van ene kant 1.50 hoog (inclusief 3 draden prikkeldraad) en andere kant 1,80 hoog met 3 draden prikkeldraad.
Ga er van uit dat dit ook zonder stroom wolfwerend genoeg is, daar het dier geen aanloop kan nemen om te springen.

Zelf hebben we aan de achterzijde een hek van 1.25 met daar meidoorns tegen geplant die ook al tegen de 2 meter gaan, dus ik ga er ook vanuit dat ook dat wolfwerend genoeg is, zonder stroom (omdat ik ook hier weer op grond van een ander zou zitten als ik buitenlangs stroom wil trekken.

Rest mij de voorzijde.
Ik heb nu gaas van 1.25 hoog, 30 cm de grond in (dit ooit gedaan vanwege konijnen tegen te houden die de ook binnen de afrastring liggende moestuin leeg aten). Hopelijk diep genoeg mocht wolf willen gaan graven.

Ik wil hier nu wel draadje zowel bovenlangs als onder langs gaan trekken. Liefst nog eentje in het midden, maar gezien ik binnenin al veel draden heb ivm kleine stukjes indeling in de paddock en wei, kan mijn huidige schrikapparaat dat niet aan.

Ik las hier al een tweede klok voor de buitendraden. Dat zou wel een optie zijn.
Hoeveel stroom moet deze leveren? Ik kan dat niet goed vinden. Ene zet 8 kV andere 6 kV.
Ik heb trouwens geen idee wat de mijne levert. Was zo'n hobby fencemaster en kan het niet terug vinden op internet.

Doorloophekje heb ik in de nacht nu met 5 draden dichtgemaakt, beginnend op 20 cm hoogte en dan om de 20 cm een draad gespannen. Daar achter zit het eigenlijke hekje.

Op zich volgens internet zou dit allemaal genoeg moeten zijn, maar ik twijfel nog steeds of het echt wel genoeg gaat zijn.
Niet enkel om de wolf buiten te houden, maar ook in paniek verkende pony's binnen.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:50

en dan nóg een overweging. Als niemand een hek zet is dat hetzelfde als wanneer iedereen een even hoog hek zet :)*

Ík stel voor iedereen omheinen met schrikdraad en de wolf meer natuurlijke prooi te ´bieden´ door veel minder jacht door mensen toe te staan.

Op deze manier heb je ontmoediging en minder reden.

Helaas ligt minder wild laten doodschieten politiek moeilijker dan een paar dode huisdieren, wat vee.

www.homocaballus.net

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:53

Toen de wolf jaren geleden hier kwam heb ik al meteen gezegd 'jaag hem naar de Oostvaarders Plassen'...

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:11

Huertecilla schreef:
en dan nóg een overweging. Als niemand een hek zet is dat hetzelfde als wanneer iedereen een even hoog hek zet :)*

Ík stel voor iedereen omheinen met schrikdraad en de wolf meer natuurlijke prooi te ´bieden´ door veel minder jacht door mensen toe te staan.

Op deze manier heb je ontmoediging en minder reden.

Helaas ligt minder wild laten doodschieten politiek moeilijker dan een paar dode huisdieren, wat vee.


nog ff en ze plakken stikkertje op de kont van de dieren dee wolf mag hebben.. Helaas kunnen wolven niet lezen en grijpen wat ze ruiken/zien, dus minder jacht heeft weinig zin, je kan een wolf niet sturen wat ie wel of niet mag

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:17

speurneusc schreef:
nog ff en ze plakken stikkertje op de kont van de dieren dee wolf mag hebben.. Helaas kunnen wolven niet lezen en grijpen wat ze ruiken/zien, dus minder jacht heeft weinig zin, je kan een wolf niet sturen wat ie wel of niet mag


Minder jagen is minder concurrentie. Waar meer wild is, zijn wolven minder overlast dan waar minder wild is.
Nu nog het ontmoedigende schrikdraad en de kans is kleiner.
Nee, niet nul.

Maar goed jij illustreert de weerstand tegen minder jagen ook al geeft dat zowel logisch als bewezen minder overlast. Wederom de ménsenbelangen :)*

www.homocaballus.net

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:21

Ik woon zowat óp de Veluwe waar toch aardig wat wild rondloopt, maar de schapen in de buurt zijn nog steeds niet vrijgesteld van wolfaanvallen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:58

DubbelFun schreef:
Ik woon zowat óp de Veluwe waar toch aardig wat wild rondloopt, maar de schapen in de buurt zijn nog steeds niet vrijgesteld van wolfaanvallen.



En wederom dat ´vrijgesteld´. Schrijf ik ook niet :)*
Dat kan je wel anders willen maar die verwachting van núl schade is verleden tijd.

Wolven zíjn een probleem voor sommige mensenbelangen. Nul schade van wolven is alleen mogelijk als er geen wolven zíjn. De wolven zijn er wel en bliven ook.

Het maximaal haalbare is dan minimaliseren van de schade. Meer wild en daardoor minder noodzaak om vee aan te vallen aan de ene kant en ontmoedigen aan de andere kant zijn elkaar aanvullende beperkende factoren.

www.homocaballus.net


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Katootje7791, Mo_Noah, petraaken, xJolijn en 125 bezoekers