Welke bodembedekking verteert snel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Welke bodembedekking verteert snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 14:06

Zoals de titel eigenlijk al aangeeft ben ik op zoek naar een bodembedekking die relatief snel verteert (of verteerd?)

Ik heb buitenstallen (4x5m) met rubberen matten erin waarvan ik de helft instrooi, nu met stro.
Echter loop ik tegen wat probleempjes aan.
- Mijn ''mestplaats'' is niet heel groot, ophalen lukt in deze regio niet regelmatig, dus mesthoop wordt veel te groot. (vnl voor het zicht vd buren)
- Mijn opslag is klein, ik kan max 30 pakken kwijt. (Goed voor +- 1maand)
- Mesten is vrij zwaar, vooral het omhoog rijden van de kruiwagen tegen de mestbult op.

Nu dacht ik om over te schakelen op iets anders, maar het moet wel goed verteren omdat ze het anders niet willen ophalen. Wat verteerd goed en is handig in gebruik? + het liefst iets in plastic gewikkeld zodat ik het buiten kan opslaan :D


maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:09

MelissaV schreef:
Zoals de titel eigenlijk al aangeeft ben ik op zoek naar een bodembedekking die relatief snel verteert (of verteerd?)

Ik heb buitenstallen (4x5m) met rubberen matten erin waarvan ik de helft instrooi, nu met stro.
Echter loop ik tegen wat probleempjes aan.
- Mijn ''mestplaats'' is niet heel groot, ophalen lukt in deze regio niet regelmatig, dus mesthoop wordt veel te groot. (vnl voor het zicht vd buren)
- Mijn opslag is klein, ik kan max 30 pakken kwijt. (Goed voor +- 1maand)
- Mesten is vrij zwaar, vooral het omhoog rijden van de kruiwagen tegen de mestbult op.

Nu dacht ik om over te schakelen op iets anders, maar het moet wel goed verteren omdat ze het anders niet willen ophalen. Wat verteerd goed en is handig in gebruik? + het liefst iets in plastic gewikkeld zodat ik het buiten kan opslaan :D


Stro korrels?

Hennep?
Vlas kan... Maar sommige paarden krijgen er hoef problemen van.

Wij hebben geen strooisel, omdat ze buiten lopen. Maarrrrr. Keren wel de bult om, verteert daardoor net even wat sneller.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:09

Ik heb goede ervaringen met Rapsodie, gehakseld koolzaadstro. Fijn om mee te werken, ik potte het altijd op, en verteerde ook vrij vlot (moet zeggen dat ik niet exact weet hoe vlot, er ging stromest overheen op de mesthoop, dus dan zag je het niet meer. Kennissen van me hadden het ook, om dezelfde redenen die jij geeft; buiten opslaan en snelle vertering.

Oy with the poodles, already

DuoPenotti

Berichten: 29320
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:11

Halen ze wel andere producten op dan stro?
Halen ze het bijvoorbeeld op voor de champignonteelt mag hotkrullen of vlas vaak niet eens.
Dus vraag dat wel goed door.

Ik gebruik al jaren vlas.
kleine mestbult, makkelijke opslag en weinig werk.

Heb door de jaren heen ook andere dingen geprobeerd als strokorrels van bijvoorbeeld equi bedding of gehakseld stro. Maar ik kom weer steeds bij vlas uit.
Wel van merk, merkloos stoft vaak.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:13

Hilary schreef:
Ik heb goede ervaringen met Rapsodie, gehakseld koolzaadstro. Fijn om mee te werken, ik potte het altijd op, en verteerde ook vrij vlot (moet zeggen dat ik niet exact weet hoe vlot, er ging stromest overheen op de mesthoop, dus dan zag je het niet meer. Kennissen van me hadden het ook, om dezelfde redenen die jij geeft; buiten opslaan en snelle vertering.

Hier ook goede ervaring met Rapsodie. Verteerde bij ons heel snel op de mesthoop. En ook geen probleem met ophalen overigens, waar vlas wel een probleem was.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 14:22

Strokorrels heb ik eens een tijd geprobeerd, maar ben ik niet zo'n fan van.
Vlas ken ik maar dacht dat dit niet zo snel verteerde, misschien dus wel de moeite waard om eens te testen.
Gehakseld stro, eten ze dat graag en kan dat kwaad als ze dat eten?
Hennep is hier in de buurt niet te krijgen denk ik

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:25

Wij gebruiken gehakseld tarwestro, fijn spul, verteert snel en neemt veel vocht op en vrijwel stofvrij . Voordeel is ook ( net als van ander gehakseld spul) dat het ideaal is om een soort potstal te maken wat ook scheelt in de groei van de mesthoop.
Eerder vlas gebruikt, ook heel fijn, maar als het net in de stal ligt is dat vrij glad en scherp. Wij hebben deze https://www.souman-agro.nl/product/geha ... ro-blanco/

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:27

MelissaV schreef:
Strokorrels heb ik eens een tijd geprobeerd, maar ben ik niet zo'n fan van.
Vlas ken ik maar dacht dat dit niet zo snel verteerde, misschien dus wel de moeite waard om eens te testen.
Gehakseld stro, eten ze dat graag en kan dat kwaad als ze dat eten?
Hennep is hier in de buurt niet te krijgen denk ik

Gehakseld koolzaadstro aten ze hier niet. Het smaakt (en ruikt) niet zo lekker.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:28

MelissaV schreef:
Gehakseld stro, eten ze dat graag en kan dat kwaad als ze dat eten?


Onze paarden ( 6 stuks nu) eten niet van het gehakselde tarwestro, misschien een keer een klein hapje, maar echt er van eten zie ik ze nooit doen. Mochten ze er wel wat van eten kan het eigenlijk geen kwaad omdat het niet scherp is en dus "gewoon" stro. Strokorrels hebben wij ook gehad maar in feite is gehakseld stro vrijwel hetzelfde ( maar dan dus niet in korrels) geperst en dat hoef je ook niet nat te maken als het de stal in gaat.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 14:34

En is er veel verschil tussen het gehakseld tarwestro en het gehakseld koolzaadstro?
Zie dat het tarwestro hier makkelijker te verkrijgen is, is ook wel iets goedkoper als koolzaadstro lijkt het.


Heb altijd alles op gewoon stro gehad omdat mijn merrie vlas, zaagsel en stro pellets opvreet alsof haar leven er vanaf hangt :+ Ook nog een tijd van die xl houtkrullen gehad, vind ik zelf wel heel fijn werken maar verteert zeer slecht. Klein mestbultje van bijna 2 jaar geleden ligt er nog.
Maar die staat nu enkel nog 's nachts op stal net voor het bevallen en tot het veulen sterk genoeg is om 24/7 buiten te blijven dus voor die 2/3mnd koop ik dan wel voor haar wat stro. Maar de rest wil ik toch graag op iets simpeler :D

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke bodembedekking verteert snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:06

Als je een paard hebt dat alles vreet, dan is koolzaadstro mogelijk wel een optie. Dat stinkt nl naar kool :+
Bijkomend voordeel: de muizen blijven er ook uit - vlas is voor muizen het equivalent van een all inclusive hotel :))

Vlas verteert verder ook heel snel. Persoonlijk vind ik vlas nog net iets fijner dan koolzaadstro, ik vind het fijner oppotten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke bodembedekking verteert snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:17

Ik lees even mee.

Wij brengen mest zelf weg en mag veel daar neergooien. Nu hebben we vlas, maar ben niet geheel happy.

Mijn ruin maakt een slagveld van de stal, dus lukt het potten niet helemaal. Ook al even matten onder gehad, maar dat was geen oplossing.

Bij merrie en veulen vind ik het ook best snel vies worden en veulen had een hoefzweertje gehad.

Als we iets anders willen dan vlas of gewoon stro moet het wel bezorgd, want kan geen koolzaad of tarwestro gehakseld vinden in de buurt.

Ook mensen die iets mengen? Is dat heen optie, voordeel van 2

pluisje88

Berichten: 8054
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Welke bodembedekking verteert snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:25

Gehakseld stro gaat hier als een malle. Nog sneller dan vlas dat op zijn beurt weer veel sneller gaat dan stro.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:39

MelissaV schreef:
En is er veel verschil tussen het gehakseld tarwestro en het gehakseld koolzaadstro?
Zie dat het tarwestro hier makkelijker te verkrijgen is, is ook wel iets goedkoper als koolzaadstro lijkt het.


Wij hebben jaren geleden ook het koolzaadstro geprobeerd maar dat vond ik toen geen succes. Ik heb het idee dat het gehakseld tarwestro meer vocht opneemt.
Mocht je overigens bang zijn dat een paard ervan gaat eten kan je er in het begin wat water met azijn overheen sprenkelen of het opmengen met wat oude ( beetje vieze) bodembedekking. Maar zoals ik al zei, van de 6 paarden hier eet er geen een er echt van.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:44

superpony schreef:
n stro moet het wel bezorgd, want kan geen koolzaad of tarwestro gehakseld vinden in de buurt.

Ook mensen die iets mengen? Is dat heen optie, voordeel van 2


Wij doen bij de pensionpaarden een dun laagje gewoon tarwestro over het gehakselde stro. Dat is meer dat ze wat te knabbelen hebben maar dat is dus een optie.

Wij hebben ook zo'n vetklep ( 1 van onze eigen ruinen) en dat gaat redelijk goed op het gehakselde tarwestro maar die heeft in een deel van de stal matten en een deel bodembedekking. Maar het is wel het paard welke de meeste bodembedekking gebruikt en waar de stal iedere week ( deels) leeg moet. Voor die draaikonten en vetkleppen is er eigenlijk geen oplossing...........een hele dikke laag gewoon stro wil soms wel eens werken maar ook dat is tijdelijk.

Souman bezorgt door heel Nederland.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:45

Ik gebruik rapsodie, de mesthoop composteert heel erg snel, de oude laag (6 weken circa) zie je al dat dat geen mestballen meer zijn maar echt richting compost gaat. Ik schep mijn mesthoop altijd vrij hoog op, hoger dan de rand als er een dag regen aankomt, je ziet m dan zo inzakken. Heb nu meerdere mensen die graag hier de mest op komen halen, de een wil het zo vers mogelijk en de ander wil het wat ouder. Als zij langs zijn geweest is de mesthoop weer een mooi eind geslonken.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

prompter

Berichten: 11041
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:45

Hier ook goede ervaringen met Rapsodie. Het werd ook niet gegeten.

Extremely rare and Beyond Compare

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:46

MelissaV schreef:
En is er veel verschil tussen het gehakseld tarwestro en het gehakseld koolzaadstro?
Zie dat het tarwestro hier makkelijker te verkrijgen is, is ook wel iets goedkoper als koolzaadstro lijkt het.

Ik vind dat rapsodie ( gehakseld koolzaadstro) een veel betere opname heeft van vocht.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:47

Vlas. Ik had eerst stro-stallen en steeds een aardige bult op de mesthoop. Deze liet ik een paar keer per jaar leeghalen door een boer van verderop. Ik ben overgegaan op vlas en de mesthoop verteerde zo snel, na een jaar ofzo vroeg de boer of ie niet zo langzaam aan eens mijn mesthoop leeg moest halen. Maar nee, dat hoefde dus niet, dat stapeltje leek gewoon niet hoger te worden!
Nou was mijn mesthoop op bosgrond, en niet op een betonnen plaat, dat helpt natuurlijk vast en zeker hard mee.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:59

ElCid schreef:
superpony schreef:
n stro moet het wel bezorgd, want kan geen koolzaad of tarwestro gehakseld vinden in de buurt.

Ook mensen die iets mengen? Is dat heen optie, voordeel van 2


Wij doen bij de pensionpaarden een dun laagje gewoon tarwestro over het gehakselde stro. Dat is meer dat ze wat te knabbelen hebben maar dat is dus een optie.

Wij hebben ook zo'n vetklep ( 1 van onze eigen ruinen) en dat gaat redelijk goed op het gehakselde tarwestro maar die heeft in een deel van de stal matten en een deel bodembedekking. Maar het is wel het paard welke de meeste bodembedekking gebruikt en waar de stal iedere week ( deels) leeg moet. Voor die draaikonten en vetkleppen is er eigenlijk geen oplossing...........een hele dikke laag gewoon stro wil soms wel eens werken maar ook dat is tijdelijk.

Souman bezorgt door heel Nederland.


Dat had ik de eerste weken na bevalling ook. Stro op vlas. De rest van het stro als knabbel opgemaakt.

De ruin tilt gewoon zijn voeten nooit op en als hij gaat liggen is of opstaat gaat het super lomp allemaal. Ben ooit met een hele dikke laag vlas begonnen, maar hielp niks. Toen matten eronder en leek even schoner, maar zie dat hij daar toch wat op kan glijden, ondanks dat het hele goede matten zijn. ( en hij heeft geen ijzers )

Merrie en veulen hebben een grotere stal, maar merrie kan erg ijsberen, dus stal is me echt te snel vies. Ik maak het elke dag super schoon, maar als ze binnen komt en gaat eten, mest ze al 3x binnen een half uur. Zoon moet daar ook zijn behoefte en plasje overheen doen, dus sta gewoon uit te mesten. Heb ook mest aan 1 kant gelegd in de hoop dat ze daar gingen mesten, want buiten hebben ze ook een voorkeursplek, maar neeeeeeeee, natuurlijk niet.

Ik kan echt niet tegen vieze stallen en het moet dik en droog zijn en fris ruiken. Shetjes zijn ideaal samen, die zijn netjes.

Wij brengen mest zelf weg en veel afval zoals stro geeft ook wel een extra wagen vol die dan niet altijd gelijk weg kan.

We hebben nog een compost hoop, maar stro verteerd best langzaam. Een beetje is niet erg, maar elke dag van meerdere stallen is teveel.

Wat kost bezorgen? Staat er niet??

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Welke bodembedekking verteert snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:24

Ik gebruik voor het tweede jaar gehakseld tarwestro. En vind het veel beter met uitmesten. Ook is de mesthoop lang niet zo snel vol als met gewoon stro. Waar ik met gewoon stro over 7 boxen al snel 3 kruiwagens vol heb. Heb ik er nu maar 2 per mestbeurt. Haal wel altijd gedurende de dag de mest er uit, als ze binnen staan.

lovelucydan

Berichten: 2064
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Welke bodembedekking verteert snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:46

Maar kun je je mest hoop niet Veranderen? Mesthoop leeg halen. Aanhangwagen er in en de mest daarop rijden en zelf afvoeren?

my haflinger horse lucydan!

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:36

superpony schreef:
We hebben nog een compost hoop, maar stro verteerd best langzaam. Een beetje is niet erg, maar elke dag van meerdere stallen is teveel.

Wat kost bezorgen? Staat er niet??


Bezorgen is afhankelijk van afstand en hoeveelheid; zou je met ze moeten overleggen.

Wij willen ook niet alleen maar stro, vreselijk ;-).

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Welke bodembedekking verteert snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:44

Ik heb het ook bij Souman vandaan. Heb geen verzendkosten hoeven te betalen. Maar wel statiegeld voor de pallet waar het op staat

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:15

Ik heb ooit een pallet rapsodie besteld, gewoon bij de fabrikant, Agri-stro. Die zitten in Winschoten, dus dat is voor jou ook nog te doen, superpony.
Ik meen dat ik doen nog geen €6 per pak betaalde, maar dat is wel al een jaar of 15 geleden.

http://www.agristro.nl/stalstrooisel/

Edit: de tinker van een vriendin vrat ook bodembedekking; ze hebben zaagsel geprobeerd, maar dat verteert slecht (hout, dat duurt lang), vlas werd afgeraden door de DA ivm scherp en in de darm voor verstopping zorgen, rapsodie zou geen probleem zijn als daar wat van gegeten zou worden.

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Brittneyx, Ponylover_11 en 124 bezoekers