Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 16:01

Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar een mobiel schrikdraadapparaat.
We hebben er nu eentje gewoon op stroom, maar als er een keer iets kapot is of storing geeft in de weilandjes dan doet de buitenomheining het ook gelijk niet.
Of er staat veel te weinig op. En de shetjes, zéker met wintervacht, wandelen er dan zonder aarzelen onderdoor :evaw:

De grotere bewoners gaan er dan lekker overheen hangen en dit soort sloopacties gebeuren dan binnen een dag:
8)7
Afbeelding

Ik wil dus eigenlijk 2 of alle 3 de weilandjes loskoppelen en apart op een apparaat zetten, maar het is veel te ver van de stroomvoorziening vandaan dus ik heb iets mobiels nodig.


Ervaringen en/of tips zijn meer dan welkom!


pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:23

Dat vind ik een heel vreemde logica.

Netstroom is veel betrouwbaarder dan een accu of zonnepaneel apparaat.
Dan moet je gewoon een beter netstroom apparaat kopen en goed aansluiten. Vooral ook je aarding goed op orde hebben. Individuele weitjes via een grondkabel schakelen.

Het kán wel op batterij of zonnepaneel (met accu) maar dat is dan kostbaarder, vaak lichtere apparaten en het kan leeg raken. Dus eerder minder betrouwbaar.

Wij kunnen op 1 perceel niet anders en zijn daar super tevreden over deze: https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... araat.html (wel nog een accu erbij bij kopen)
We houden hier onze shet ook netjes mee binnen de omheining met maar 2 draden.
maar als ik netstroom zou hebben zou ik daar altijd voor kiezen.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 16:41

Het probleem zit 'm er vooral in als er ergens iets gesloopt is, of bijvoorbeeld in het voorjaar veel begroeid is wat we te laat opmerken.

We hebben ook laag een draad en als er dan hier en daar een bosje brandnetels gaat groeien dan is er al snel minder stroom. We proberen het natuurlijk met de bosmaaier bij te houden maar soms gaat het sneller dan we door hebben %)

En zodra er wat minder op staat hebben ze het heel rap door :=

Het apparaat op netstroom is recent vernieuwd en echt wel goed aangesloten hoor, mijn vriend is elektricien :)

Ik wil gewoon het risico verkleinen dat alles er gelijk uitligt.


Als ik het goed begrijp is het bij die van jullie mogelijk om zowel een gewone accu als een accu met zonnepaneel te gebruiken? Houdt dat ook een beetje in de wintermaanden of gebruik je dan een 'gewone'accu?

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:46

Schrikdraad op accu heeft meestal veel minder vermogen, en als de draad eenmaal ergens de grond raakt dan houd je al helemaal weinig over. Met schrikdraad op netstroom is het risico een stuk kleiner dat alles uitvalt dan bij een accu.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 16:50

Maar dat is een kwestie van het juiste vermogen kiezen toch?

Hm. Ik had er zo de pest in dat er nu weer wat gesloopt was dat ik dacht ik ga het anders aanpakken.

Maar de ervaring is dus dat mijn plannetje niet perse beter is begrijp ik :=

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:03

Ik heb een gallagher met zonnepaneel en ben hier heel tevreden over! Al heb ik ook niet heel veel draad. Deze gaat ook gewoon in de winter mee, laad op door licht. :)

Afbeelding

♡♡ Sinne Special D x Koss
♡♡ Fidál

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:07

Ik heb dezelfde als hierboven staat, de Gallagher, nog nooit zonder stroom gezeten. Hij zou ook op daglicht kunnen opladen. Perfect apparaat!

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:26

Buitenomheining apart is zeker optie. Maar je kan daar dan ook een 2e hoofddraad laten lopen specifiek om je binnenomheining op aan te sluiten, dan heb je geen mobiel apparaat nodig. Je hebt dan altijd stroom buitenlangs want aparte klok en eentje die de rest doet. En als je huidige op netstroom het goed doet, koop je daar dus een 2e van die je er naast hangt, kleursticker er op zodat je weet wie wie is en kabel trekken naar centraal punt om klap te leveren voor je weitjes.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:53

Wij hebben er eentje op zonne energie van Gallagher en zijn super tevreden. Hij is nog nooit leeg geraakt. Zit ca 2500 meter draad op. Hij geeft zelf aan of er stroom lekt. Dan gaat het lampje rood knipperen. Dus dan ga ik een rondje lopen waar het misgaat. Er staat ook een flinke pets stroom op.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

tirzasarah10

Berichten: 1818
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:59

Ik zou eerder een apparaatje kopen waarmee je kan meten waar stoom op staat en waar niet. Dan kan je het lek vinden en de bron aanpakken... netstroom zou het meest efficiënt moeten zijn. Heb je alle stroomdraad iedere keer weer terug geknoopt als het stuk was? Want als je overal knopen ga maken helpt dat je niet ben ik bang. Degelijk draad met netstroom zou echt genoeg moeten zijn. Weet dat er mensen zijn die een ijzerdraadje in de manen doen zodat de klap groter word maar dat zou niet mijn voorkeur hebben... zou eerder kijken dan waarom ze het doen.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 18:07

Ja we hebben een apparaat om te testen gelukkig. Dat scheelt een hoop! We hebben nog nooit een stuk tussenuit geknipt en weer iets nieuws aangezet, dat is gelukkig ook nog nooit nodig geweest.
Dat draadje in de manen heb ik weleens eerder gehoord ja! Weet nog niet zo goed wat ik daarvan moet vinden..

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:11

Wij hebben onze paddock en weide met hippowire en een WAHL Reitsport stroomapparaat (kan zowel 230v als 12v, deze: https://www.agrar-fachversand.com/de/we ... zaungeraet ).
Wij hebben hem eerst op een 12v autobatterij gehad en geloof me, die raakte ik niet voor de grap even aan. Mijn haflinger die graag checkt of we alles op orde hebben ook niet. Deze autobatterij hadden we ook op zonnepanelen, dan hoefden we niet na te laden, zonder de panelen laadden we de batterij na 2 weken weer op (die houden er niet van als ze helemaal leeg getrokken worden).

(Inmiddels hebben we onze hele stal op 2 grote batterijen die met zonnepanelen opgeladen worden, gaat echt prima, dat beetje stroom voor het hek valt in het niet.)

WAHL heeft ook een systeem waar direct een 15 Watt zonnepaneel op zit, die schijnen ook prima te werken.

Sorry als ik de woorden accu en batterij verkeerd door elkaar gebruikt heb, de vertaling uit/naar het Duits gaat soms een beetje lastig :')

Live your dreams

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:20

Mn man heeft zelf een paneel gemaakt en gekoppeld aan een oude auto accu. Het zonnepaneel laadt de accu op als er zon is, als er geen zon is werkt ie op de accu. Als de accu leeg is kan ie opgeladen worden in de schuur en kan het schrikdraad eventueel door op enkel het paneel (als er zon is)

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:58

SafeHaven schreef:
Het apparaat op netstroom is recent vernieuwd en echt wel goed aangesloten hoor, mijn vriend is elektricien :)

Ik wil gewoon het risico verkleinen dat alles er gelijk uitligt.


Als ik het goed begrijp is het bij die van jullie mogelijk om zowel een gewone accu als een accu met zonnepaneel te gebruiken? Houdt dat ook een beetje in de wintermaanden of gebruik je dan een 'gewone'accu?


Hij werkt echt jaar rond goed. Alleen even opletten als je een hele week geen zon hebt. Maar dat gebeurt eigenlijk niet eens ieder jaar. Dan is het even een nachtje aan de druppel lader en weer gaan.

0,2j zou hier echt veeeeel te weinig zijn met een shet (dat galagher ding). Die van ons is 2j (239 euro ex accu)
En aan huis hebt ik 6j (voor 120 euro). Dus kijk ook even naar je kosten. Die solar apparaten zijn een briljante uitvinding maar niet te verkiezen boven netstroom. Zeker niet als je slopers hebt.
en even naar de kosten kijken dan.

En even omdenken: kun je niet die onderste draad apart schakelen? dat je hem desnoods tijdelijk uitzet als je te veel begroeiing hebt? https://www.agrishop.nl/voss-farming-om ... draad.html

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 15:00

Oh inderdaad, apart schakelen zou ook een goede oplossing zijn. Dan blijft de bovenste iig nog aan tot we het 'probleem' opgelost hebben. Ik ga het eens even voorleggen!

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:18

Als het zo "dramatisch" is met er over heen hangen enz. dan vraag ik me af hoeveel stroom er uberhaupt op staat.
Hoe oud is de draad?
Wat ik ook zie is een héééél dun kunststof draadje, de hoeveelheid stroom die daar standaard doorheen komt is al érg matig. grote kans dat daar ook en groot probleem in zit.
Door hoe het draad gemaakt is, is het zeer gevoelig voor "kabelbreuk" en ben je dus vrij snel al je stroom kwijt.

Als je de mogelijkheid hebt om 1 "hoofddraad" van glad-draad te maken dan zal daar behoorlijk wat meer stroom op staan, overal waarschijnlijk. Of Dikker/beter koord gebruiken.

Dan nog eens de kwestie van poortjes etc. waardoor de stroom onderbroken word ook nog eens.

Hier pony-eigenaar, ik weet watvoor ellende het is, maar, als de draden op de juiste hoogte zitten voor de paarden+dat er écht voldoende stroom op staat dan moet er echt weinig aan de hand zijn.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 15:36

Het is ijzerdraad, en geloof me, daar staat een flinke klap op hoor ;) kunstof geleid niet eens, dus dat is sowieso een gekke aanname?

Het is zeker niet dramatisch, toevallig nu weer een keer gebeurd dat de stroom eraf lag (storm schade) en dan wordt daar gelijk naarstig gebruik van gemaakt door 2 shetlanders en 1 nieuwsgierige, jonge kwpn ruin. Ze hebben het erg snel door 8)7

Maar nogmaals, ik probeer een oplossing te vinden zodat niet álles gelijk eraf ligt of minder stroom geeft als er OOIT weer iets gebeurt..

Begroeiing/gevallen takken/brutale buren/noem maar op. De oorzaken kunnen we zelf niet altijd voorkomen, maar wél de hoeveelheid 'schade' die vervolgens ontstaat.

Voorkomen is beter dan genezen enzo....

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:58

90% van de paardenmensen heeft koord/draad/lint van kunststof waar dunne ijzerdraadjes doorheen zitten, vandaar de aanname. gladdraad is eigenlijk alleen bij koeienweides als "enige" draad. Nu heb jij hout er achter, maar ook daar zie ik meestal nog koord/draad er voor en weinig gladdraad

2 aparte "groepen" is het makkelijkste voor de veiligheid van de buitendraad denk ik.
Maar stroomverlies voorkomen is wel enorm lastig. Je kan "slim" verbinden, dus dat je zorgt dat 1 plek vanaf meerdere kanten stroom krijgt/meerdere manieren heeft om op dezelfde plek te komen. Door verbindingen bij de boven en onderdraad(als dan de bovendraad stuk is zal er door de onderdraad nog stroom lopen naar de bovendraad, of grondkabel die een bepaald stuk weer voorziet van stroom naast de "gewone" poort. of een extra tussen-draadje die puur is om de stroom meer opties te geven om "rond" te gaan als er iets is onderbroken.
Maar misschien heb je dat ook al.

Maar op moment dat er natuurlijk in je begin-stuk een boom op beide draden valt, zeg maar wat, ben je het alsnog kwijt.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 16:11

Ja das inderdaad het lastige.. vandaar dat ik dacht ik koppel de weides los van de buitenomheining en ik zet daar een mobiele voorziening neer.

Dit is misschien handig voor de beeldvorming:

Afbeelding

Het rode stipje is het apparaat, de oranje lijn is de buitenomheining (uiteraard netter gemaakt dan mijn tekenkunsten _O- ) en bovenaan de 3 kleine weides.

Een gleuf van 200m graven en kabel trekken naar die weides zag mn vriend niet zo zitten, maar gelukkig zijn er best goede ervaringen met de apparaten op zonne-energie :=

We denken en oriënteren er gewoon nog even op los :D

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:30

Ik heb altijd apparaten op accu gehad, maar een accu is na een maand of 4 wel leeg en zo wordt het wel een kostbaar verhaal. Dus daarom eens een apparaat op zonne-energie aangeschaft (meen dat ik de S16 heb). Op zich fijn dat het apparaat zichzelf oplaadt, maar ik vind de hoeveelheid stroom die het afgeeft wel tegenvallen. Maargoed, dat is met een zwaarder apparaat makkelijk op te lossen natuurlijk.
Hier juist na een aantal jaar overgestapt op netstroom, en wat ben ik blij. Er staat nu eindelijk een flinke klap stroom op, zelfs de shetlander die al zovaak is uitgebroken blijft netjes binnen de wei *\o/*

Maargoed, daar heb jij niks aan :Y) Is voor jou een combi geen idee? Dus wel je apparaat op netstroom, en een apparaat op zonne-energie? Ik zou dan wel een wat zwaardere kopen dan die ik had. Dat betreft deze specificaties:

Algemeen
Uitgangsspanning (V) 7.0
Spanning bij 500 Ohm (V) 2.0
Uitgangsspanning @100? 0.5
Ladingenergie (J) 0,16
Impulsenergie (J) 0,12
Zonder begroeiing (Max. lengte) (km) 1,5
Lichte begroeiing (km) 0,5
Veel begroeiing (km) (advies) -
Rasteroppervlakte (ha) (advies) 0,8

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:54

Hoe zitten de weides "vast" aan de buitendraad?

Gewoon als voorbeeld, ik heb zo ff 4 verbindingen gemaakt naar de buitendraad, gokkend dat daar je draad zit.
Als je op dit soort stukjes een draad onde de grond door doet dan kan je er makkelijker voor zorgen dat er altijd overal stroom op staat. als je alleen een "losse" buitendraad hebt heb je weer het nadeel dat op moment dat een onderbreken in zit er vanaf dat punt geen stroom meer is.

Afbeelding

Niet alle dwalers bennen verdwaald

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Schrikdraadapparaat op zonne-energie of accu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 21:17

Heel grappig, je hebt ze bijna allemaal op de juiste plek := alleen die links onderin hebben we niet, maar op de overige 3 punten liggen ze inderdaad onder de grond en komen ze aan de buitenkant weer boven en zitten ze gekoppeld aan de buitendraad.

Voorheen waren de weides met elkaar verbonden en liep er ondergronds een draad van buitenkant naar 1 weide. Deze zat in een flexibele pijp en werd een keer met de bosmaaier te grazen genomen.
Gelijk alles zonder stroom.

Nu hebben we alle weides apart met de buitenkant verbonden en bovengronds een stalen pijp gebruikt die bosmaaier proof is _O-

Had er al eens aan gedacht om de weides ook weer met elkaar te verbinden zodat ze allemaal nog stroom hebben ook al sneuvelt er 1 verbinding met de buitendraad.

Maargoed dan moeten we weer met verbindingen werken en die zijn dan toch wat gevoeliger. Af en toe %)

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 21:20

Mloes schreef:
Ik zou dan wel een wat zwaardere kopen dan die ik had. Dat betreft deze specificaties:

Algemeen
Uitgangsspanning (V) 7.0
Spanning bij 500 Ohm (V) 2.0
Uitgangsspanning @100? 0.5
Ladingenergie (J) 0,16
Impulsenergie (J) 0,12
Zonder begroeiing (Max. lengte) (km) 1,5
Lichte begroeiing (km) 0,5
Veel begroeiing (km) (advies) -
Rasteroppervlakte (ha) (advies) 0,8



Heel fijn deze specs, dank je wel! We kijken dan inderdaad naar een relatief zwaar model.


Sowieso allemaal bedankt voor de reacties! Super om alle ervaringen te lezen +:)+

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:29

Ja, als je alle weides onderling ook nog eens verbind heb je waarschijnlijk wel een beter systeem, want ok als dan ergens aan de buitenkant iets mis gaat heb je nog een andere route

En inderdaad, dan met de bosmaaier je "enige" verbinding met de weides kapot maken helpt niet hahaha, had je er al 2 gehad, en maar 1 vd 2 was kapot dan had je nog wel stroom gehad.

Stel dat je de paarse "verbinding" toevoegd, gebeurd er dan iets met je buitendraad waar de oranje streep staat dan is er nog steeds een "rondje" voor de stroom.

Ik had de 'onderste' weide ook al 2 verbindingen gegeven om diezelfde reden.
Dat is ook waarom het handig is om op sommige plekken de boven en onderdraad met elkaar te verbinden.
Het kan wel slim zijn om al je verbindingen uit te tekenen om dat verschillende "scenario's" door te lopen.
Zodat je eigenlijk altijd meerdere "manieren" hebt om ergens stroom te krijgen. Afbeelding

Niet alle dwalers bennen verdwaald

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:37

SafeHaven schreef:
Mloes schreef:
Ik zou dan wel een wat zwaardere kopen dan die ik had. Dat betreft deze specificaties:

Algemeen
Uitgangsspanning (V) 7.0
Spanning bij 500 Ohm (V) 2.0
Uitgangsspanning @100? 0.5
Ladingenergie (J) 0,16
Impulsenergie (J) 0,12
Zonder begroeiing (Max. lengte) (km) 1,5
Lichte begroeiing (km) 0,5
Veel begroeiing (km) (advies) -
Rasteroppervlakte (ha) (advies) 0,8



Heel fijn deze specs, dank je wel! We kijken dan inderdaad naar een relatief zwaar model.


Sowieso allemaal bedankt voor de reacties! Super om alle ervaringen te lezen +:)+


Nee dat is een heeeel licht apparaat! 0,12J impuls energie...

De galagher die hier gedeeld werd heeft 0,2J
Het solar apparaat wat ik deelde heeft 2J
En thuis heb ik gekozen voor 6J op nestroom ivm komst van de wolf


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers