Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:56

Hallo allemaal,

Ik zoek een geniaal idee en wellicht denk ik te moeilijk.

Ik heb mijn paarden in eigen beheer. Dat betekend dat ik er sochtends heen ga, hooinet geef en eentje klaar leg voor savonds, droog onder het zeil. Savonds voert iemand anders dat net voor mij. Echter heeft diegene lichamelijke problemen en begint een hooinet van zo'n 10 kilo sjouwen te heftig te worden.
Ook ga ik vanaf december slaapdiensten draaien. Dat betekend dat ik ook de ochtend dan niet zelf kan voeren en iemand/iets nodig heb. Dit gaat gelukkig maar om 2 keer in de maand.
Dus ik zoek een oplossing.

Het liefst zoek ik iets waarbij ik niet afhankelijk ben van anderen.het hooi moet droog blijven terwijl het ligt te "wachten".

Nu zag ik dit;
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... slowfeeder

Ideaal, werkt op batterijen. Er gaat echter maar 10 kilo hooi in. Dit is ongeveer 1 voer beurt. Mocht ik zoveel geld uitgeven zoek ik dan iets wat ook evt de volgende ochtend gebruikt kan worden.

Andere optie is een overdekte hooiruif. Daar laat ik dan elke 2 weken een baal in zetten. Echter is dit voor de korte termijn nog geen optie vanwege te duur.

Andere optie is een witte bak met een hoes eroverheen achter een draadje. Degene die voert hoeft dan alleen de hoes eraf te halen en het draadje weg. Nadeel is dat ik dan wel weer iemand anders nodig heb. En dan keer 2 wegens de volgende ochtend. Zoiets als dit;
https://www.fruugo.nl/64-maten-waterdic ... anguage=nl

Ik ben dus al een tijdje hier over aan het denken en ik loop spaak. Wellicht dat iemand anders een geniaal idee heeft waar ik zelf niet op ben gekomen.
Ohja, ik heb geen stroom en ook geen overkapping en dat kan daar ook niet.
Mijn dank is groot!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:00

Deze timer werkt op keukenwekker principe :
https://www.atorka.nl/winkel/feed-x-gate-timer/
versie tot 6 uur uitstel en versie tot 12 uur uitstel.

Voor vanavond, kan dat hooinet in een kruiwagen? Dat scheelt in elk geval nu deel sjouwen.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:10

ik heb de paardenvoerautomaat: https://paardenvoerautomaat.nl/

Wat je koopt is enkel het apparaat. Je moet zelf nog een constructie bedenken hoe en waar je de netten wilt laten vallen.

Je kunt tot 6 zakken in 3x laten vallen, of met een 2de station, nog eens 6 zakken (in 3x) laten vallen. Dat betekent dat de zakken zelf lichter kunnen zijn, en dat de paarden regelmatig wat te eten hebben. Ik heb de mijne op een 5-uursinterval ingesteld en heb nu niemand nodig als we beiden de hele dag van huis zijn of een keer een avondje uit willen.

Ik maak per dag 8 netten klaar voor 2 paarden met ca 12 kilo in totaal per paard.

Whizz
Berichten: 1043
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:22

Misschien een suffe vraag maar waarom geef je niet zoveel hooi dat ze tot de volgende voerbeurt genoeg hebben?

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:27

Whizz schreef:
Misschien een suffe vraag maar waarom geef je niet zoveel hooi dat ze tot de volgende voerbeurt genoeg hebben?

Dat zou met mijn paard niet kunnen. Die vreet achter elkaar door en zal dus 3/4 van de tijd niks hebben.
Een kruiwagen of iemand anders zoeken is de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:29


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:38

tamary schreef:
Deze timer werkt op keukenwekker principe :
https://www.atorka.nl/winkel/feed-x-gate-timer/
versie tot 6 uur uitstel en versie tot 12 uur uitstel.

Voor vanavond, kan dat hooinet in een kruiwagen? Dat scheelt in elk geval nu deel sjouwen.


Deze kende ik inderdaad. Is wellicht ook nog een idee. Dan zit ik wel met hoe blijft het droog tijdens het wachten.
Het hooinet kan in een kruiwagen, maar die kan dan niet droog staan en moet de wei in dus over het hek gegooid.


Annemarievzr schreef:
ik heb de paardenvoerautomaat: https://paardenvoerautomaat.nl/

Wat je koopt is enkel het apparaat. Je moet zelf nog een constructie bedenken hoe en waar je de netten wilt laten vallen.

Je kunt tot 6 zakken in 3x laten vallen, of met een 2de station, nog eens 6 zakken (in 3x) laten vallen. Dat betekent dat de zakken zelf lichter kunnen zijn, en dat de paarden regelmatig wat te eten hebben. Ik heb de mijne op een 5-uursinterval ingesteld en heb nu niemand nodig als we beiden de hele dag van huis zijn of een keer een avondje uit willen.

Ik maak per dag 8 netten klaar voor 2 paarden met ca 12 kilo in totaal per paard.


Het punt is dat het niet droog kan hangen dan.. opzich wel een mooi systeem.


Whizz schreef:
Misschien een suffe vraag maar waarom geef je niet zoveel hooi dat ze tot de volgende voerbeurt genoeg hebben?


Dat zou ik wel willen, maar dan zou het wel droog moeten blijven. Dat is een beetje mijn punt. Nu krijgen ze savonds iig weer droog hooi.


Niwla schreef:
Ben je een beetje handig, heb je stroom en een afdak? Dan zou je zoiets kunnen overwegen:

https://femkedolle.nl/automatische-slowfeeder/


Zoals te lezen in mijn openingspost helaas geen stroom en afdak. Handig ben ik wel. Toch bedankt voor het meedenken.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:48

Waarom is het erg als het nat is? Zolang de bak waar je het in legt maar een bodem met gaten heeft zodat het regenwater kan weglopen is het niet zo'n groot probleem toch?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:38

Sommige paarden zijn 1e klas mieperds als het om nat geregend hooi gaat.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:58

Een hooistolp? Eventueel met slowfeedernet om de baal heen om het eten te vertragen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:59

Elke 2 weken een baal in een hooiruif gaat ook 'pappen' aan de onderkant in de winter :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:00

colleen3 schreef:
Een hooistolp? Eventueel met slowfeedernet om de baal heen om het eten te vertragen.


Ah hier ga ik ook eens naar kijken, zie dat die iets betaalbaarder zijn dan een hooiruif.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:03

Baal op een pallet zetten en het geheel op verharding. Dan ondervang je al een hoop vocht van onderaf.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:01

Alleen het sjouwen of ook het ophangen? Anders idde lichte kruiwagen of kleine curver container voor het slepen

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:19

Goedkopere oplossing... misschien.. Kan je een stukje land afzetten waar jij zovast de netten ophangt zodat de persoon in kwestie alleen maar een draad open hoeft te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:29

Majolen schreef:
Goedkopere oplossing... misschien.. Kan je een stukje land afzetten waar jij zovast de netten ophangt zodat de persoon in kwestie alleen maar een draad open hoeft te doen?


Ja dit is zeker een idee, maar het hooi moet dan wel droog blijven tot die tijd..

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Geniaal idee gezocht hooi voeren / droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:16

Het natregegen van het hooi is voor mij geen probleem. Het is maar zelden dat het zo hard regent dat het echt doornat is en langer dan 12-18 uur hangt het niet. Verder moet ik veel hooi toch begieten vanwege het stof waar 1 van de 2 erg van gaat hoesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:57

Annemarievzr schreef:
Het natregegen van het hooi is voor mij geen probleem. Het is maar zelden dat het zo hard regent dat het echt doornat is en langer dan 12-18 uur hangt het niet. Verder moet ik veel hooi toch begieten vanwege het stof waar 1 van de 2 erg van gaat hoesten.


En zo is iedere situatie weer anders en niet persé op elkaar van toepassing ;) .
De mijne vreten t niet als het erg nat is en kan ik het weggooien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:59

Nou, het gaat dit huisje worden. Al dan niet achter een draadje. Zo blijft t mooi droog en kan ik voor een paar dagen volstouwen of evt een hele baal in doen met net omheen..
Het huisje komt naast de hooivoorraad dus losse netten over het hek erin gooien is dan ook mog een optie.
Afbeelding