paard wil niet uit weide!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

paard wil niet uit weide!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 20:31

hallo,
een tinker die ik ken, wil niet uit de wei komen als je haar wilt pakken. Haha!
Je loopt heel gewoon met het halster naar haar toe, en dan loopt/rent ze weg. ook met brok is het nog een moeilijke zaak, wat kunnen we hier aan doen?? Bloos!

Ben heel benieuwd Bloos Bloos


Kuzzies Irene en Yaleesa(tinkergek)

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:38

Toch met voer proberen. En ook geven als ze komt. Wat doe je met d'r als ze eenmaal uit de wei is. Altijd aan 't werk zetten? Paarden weten dat heel gauw en kunnen daarom niet willen komen. Voer geven, even vast klippen en dan weer los. Herhaal dat een paar keer, tussen het gewone uit de wei halen en wel rijden en 't zal een stuk beter gaan. En als ze op een gegeven moment makkelijker te pakken is probeer dan 't eten pas bij 't hek te geven en evt. afbouwen door 't soms niet meer te geven of te wisselen met 1 enkel paarden snoepje oid

- Offline -

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:39

Een emmer meenemen en daar op gaan zitten wachten tot ze nieuwsgierig word. Als ze komt een snoepje geven en met rust laten. Wanneer dit steeds beter gaat even aaien en weer weggaan. Ze legt nu waarschijnlijk de link -wanneer baasje mij heeft, moet ik iets gaan doen-

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 08:46

okeej Haha! ,
Dan zal ze dat al wel bij de vorige eigenaren geleerd hebben, want ze doet het al sinds ze haar hebben,
Ze heeft ook op een manege gestaan, schijnt het, mischien komt het daardoor? we weten niet waaróm ze weer verkocht is. over haar achtergrond weten we verder weinig.

Ik zal het proberen , bedankt! OK dan!


groetjes Irene

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 08:50

Zodra ze wegrent gelijk een tik nageven met het eind van het halstertouw en zo een keer 10 minuten lang opjagen,
dan omdraaien en rustig weglopen naar het hek en weer roepen.
9 van de 10 keer komen ze dan wel.

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:31

Ja, doe ik ook altijd. Wegjagen en opjagen totdat ze het beu zijn en juist graag willen komen. De 2e keer hebben ze dat echt wel door en komen ze gelijk.

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:42

De echte donderstenen proberen het de volgende keer weer, maar vaak hoef je dan nog maar 5 minuten op te jagen, de dag erop nog 2 rondjes.

Zorg wel dat de wei goed is afgezet, ons Friesje is slimmer dan goed voor haar is en had op een dag ook bedacht om zich niet te laten pakken. Ik wilde haar opjagen, maar na een paar rondjes was ze het al zat, ze draaide zich om en in een handgalopje ging ze recht op het hek af en sprong zo bij de buurman het land in. Eenmaal tussen de koeien liet ze zich helemaal niet meer pakken...

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:52

Sjuimpje schreef:
Zodra ze wegrent gelijk een tik nageven met het eind van het halstertouw en zo een keer 10 minuten lang opjagen,
dan omdraaien en rustig weglopen naar het hek en weer roepen.
9 van de 10 keer komen ze dan wel.

Whahah.. moet je bij mijn pony komen proberen, gaat ze je aanvallen (ja en dan echt gemeen he, rengalop naar je toe, oren in nek, tanden bloot, en dan als ze voorbijkomt nog een schuine trap na Tong uitsteken )
Je kan 4 uur blijven jagen en ja dat had ik gedaan Clown

Ernie
Berichten: 74
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: OlDeNzAaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:08

Ten 1e ik zou het halster omlaten.. en wat de anderen ook zeggen brokjes meenemen ... of op de grond gaan zitten ze komt vanzelf wel uit nieuwschierigheid...en anders zet je dr toch in de wei aan het werk niet dat dat alles is maar oke..

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:17

Tja ik weet niet heel veel komen ook niet uit nieuwsgierigheid hoor die vinden dat mooie groene gras net zo interessant. ben echt blij dta ik niet zo'n paard meer heb. Maar ik zou het ook doen op de manier die Sjuimpje zegt. Maar ik denk ook dat dat voor elk paard weer verschillend is.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:14

Ze moet weten dat uit het land gehaald worden iets leuks is!
Dat opjagen heb ikzelf nog nooit geprobeerd...
Met Siki ging ik eens iets anders doen dan rijden, bv een wandelingetje of alleen een lekkere poetsbeurt. En als ze zich liet pakken meteen belonen met een brokje oid.
Nu hoef ik haar niet eens meer aan het halster mee te nemen, ze loopt zo mee naar het hek!

Faber quisque fortunae suae

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:35

Opjagen helpt!
Maar wat ook helpt is heel vaak de wei ingaan en wat te eten geven en dan weer weggaan dan weten ze niet dat als je ze wat lekkers geeft ze ook pakt, als het een keer gelukt is dan nog wel gewoon ook zomaar de wei ingaan en ze iets lekkers geven Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:38

Opjagen. Net zolang achterna tot ze er achter komt dat het echt fijner is als ze komt/zich laat pakken dan dat geren door de wei. Als je de wei niet alleen kunt afrennen (ze moet wel in beweging blijven) dan iemand meenemen. Moet je een keer of wat doen, maar dan valt bij de meeste paarden het kwartje wel Lachen

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:48

heey irene2
als ik jou was zou ik het boek van monthy roberts eerst is lezen *LOL* voordat je het paard opjaagt en een tik verkoopt als.
je een join-up gaat doen in een wei kan je je paard gekker maken dan je denkt en zijn vertrouwen in jou helemaal schenden en Boos! absoluut geen tik geven daar maak je het alleen maar erger mee ! en als jij je paard opjaagt in de wie is dat het beginselen van een join-up maar daarna moet je het dan ook an de regels houden en daar voor zijn een aantal basis regels omdat je respect van je paard afdwingt en dit kan niet altijd in de ogen van het paard eerlijk zijn zoals barvrouwke al zei!

It`s an endless fantasy, which will never be real.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:56

IK negeer bij dat zulke paarden juist hun en ga de andere aaien en neem een borstel mee en ga een ander paard een beetje borstelen op een gegeven moment denkt het paard wat je moet hebben dat de kust veilig is en dan kan je hem vaak wel pakken. Als je recht op hem afloopt is het vaak een verloren zaak.

MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:57

ik had dit zelf oook bij een oude verzorgpony van mij, zij wou zich ook niet laten vangen! een keer liep ik gewoon het weiland in met een grote c1000 tas met musli erin de pony werd nieuwsgierig en wou wete wat er in de zak zat. zodra zij d'r hoofd in de zak had pakte ik dr om dr neus en tot op de dag van vnadaag word ze op die manier gevangen!!!
maar pas wel op met de zak knip er maar een stukje vanaf zodat de zak neit kan blijven hangen!!!
succes ermee

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:15

of ik zou dat opjagen proberen.
of als je paard niet komt inderdaad andere paarden borstelen en hem totaal negeren en dan niet 1 dag maar 2 dagen als hij dan naar je toekomt gewoon de andere kant oplopen.

MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:21

ja dat is ook een oplossing echt helemaal negeren!!! dat meot je wel een poosje volhouden(1week ofzo)

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:36

ik bedoel maar dat nieuwschierig maken is toch ook veel paardvriendelijker dan een paard een tik verkopen omdat i niet wil komen dan komt i de andere keer weer niet wantb dan denkt i : als je mij toch een tik geeft als je me uit de wie haalt dan bekijk je het maar

It`s an endless fantasy, which will never be real.

MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:38

je moet een paard nooit slaan als ie zich niet laat vangen!
dat moet je echt nooit doen

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:40

vind ik ook!
dan maak je hem alleen maar banger
en als hij een beetje vertouwen in je had heb je het kapot gemaakt!

It`s an endless fantasy, which will never be real.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:50

laukjefreak schreef:
ik bedoel maar dat nieuwschierig maken is toch ook veel paardvriendelijker dan een paard een tik verkopen omdat i niet wil komen dan komt i de andere keer weer niet wantb dan denkt i : als je mij toch een tik geeft als je me uit de wie haalt dan bekijk je het maar


Een paard dat zich niet uit de wei laat halen heeft weinig respect voor de eigenaar. Het is in mijn optiek een stuk paardvriendelijker als het paard weet waar het aan toe is, en dat zijn eigenaar hoger in de kudderangorde staat als het paard zelf.

Met voer in de wei lopen om je paard te lokken is een bijna zekere manier om je paard ervan te overtuigen dat jij lager in de rangorde staat.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 16:59

okeej dan~! Haha! bedankt jongens! wil ook wel proberen dan bij een ander paard te gaan staan , maar die doet het ook :S.(na-aper)
we zullen het proberen, bedankt! *LOL*

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:16

Eén van onze paarden doet het ook. Ze lopen altijd met zijn drieeen.
Het betreffende paard kan er slecht tegen om alleen te blijven lopen. Dus onze oplossing als hij er niet uit wil: De andere twee meenemen naar stal en even lekker poetsen en aandacht geven. Laat Ot maar lekker lopen in zijn eentje.
Pas als ik weer zin heb om hem te halen ga ik. Dan wil hij maar al te graag mee.
(De twee andere paarden gaan dan of op stal, of weer terug in de wei)

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:20

lokken wil niet zeggen dat je dat met voer doet!!! je kan ook een raar voorwerk meenemen in de wei b.v. een plastic zak met vreemde en velle kleuren!
en dat van die rangorden hoeft niet altijd (kan wel vandaar dat ik al eerder dat van die join-up zij) maar vergeet niet dat je niet altijd weet wat er in een paard omgaat hij kan ook wel een enge situatie hrbbrn meegemaakt en mischien is het ook wel dat van die rangorde maar ik bedoel alleen dat een paard een tik geven als hij niet naar je toe komt in de wei wel heel erg ver gaat! Boos! en je kan ook *LOL* hoger in de rangorde komen zonder je paard een Huilen tik te verkopen duss paardengekken lees het boek van monthy roberts!

It`s an endless fantasy, which will never be real.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers