Verschillen in voeren paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:10

Spenk schreef:
Weet je wat pas slecht is. Al die veel te dikke paarden waar onbeperkt hooi in gepropt wordt..... ruwvoer is meer dan hooi dat is ook stro en takken bijvoorbeeld.

Hier een voerschema van 3x per dag hooi. Om 08:00 daarna brok en de wei op dus gras. Bij het op stal gaan is er hooi zo rond 17/18 en savonds om 24:00 hooi. Dit is allemaal in een slowfeeder afgewogen dat ze niet teveel krijgen. Stro kan gewoon gegeten worden indien behoefte.


Amen!!

Mijn paarden worden moddervet én doodziek van onbeperkt hooi en/of gras. Dus hier ook al jarenlang 3 à 4x daags porties hooi en verder onbeperkt stro (in een bak!!!) en takken (meidoornheg/wilgen/brandnetels). Mijn ruin kan amper meer op gras na al dat jarenlange onbeperkte eten. Mijn merrie komt nog wel op gras, maar beperkt. Verder lekker op een fijne paddock met track en schuilstal en andere manieren om te knabbelen naast hun porties.

Onbeperkt hooi never nooit meer!!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 25-04-22 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Mii21

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 12:16

Stro is toch vooral bodembedekking? En als ze daar hun uitwerpselen op laten vallen, lijkt mij niet dat dit nog het 'knabbel effect/nut' heeft? Genoeg schoon stro wellicht wel? Wat is jouw visie hier over?[/quote]
Kwestie van dagelijks uitmesten en opstrooien dan heb je altijd een schone stal waar genoeg te knabbelen is.[/quote]

En precies dat gebeurt op heel weinig plekken. Als je zelf gaat mesten omdat het veel te smerig is, krijg je commentaar. Dit is wel het ideale plaatje inderdaad. Maar lijkt mij dat ze dat vieze stro niet gaan eten.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:16

Ik heb begrepen dat een paard max 4 uur met een lege maag mag staan.

Volgens mij red je dat alleen bij voldoende gras in de wei en met slowfeeders of door minimaal 4 voerbeurten per dag.

Ik heb nog geen pensionstal meegemaakt waar dit echt in orde was.

Vaak zie je dat de paarden s avonds om 20.00 hun voer op hebben en er pas 11 a 12 uur later gevoerd wordt, de ochtend de dag erop.

Ik heb ze sinds vorig jaar aan huis.
Voer 2x per dag in slowfeeders en dat gaat prima.
Ze zijn slanker en tevredener en ogen gezond.
Laatst bijgewerkt door boemel op 25-04-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Slieke

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:16

Aangezien onze paarden de afgelopen twee jaar ook aan de dikke kant waren en ik dus nog aan het puzzelen ben wat betreft onbeperkt ruwvoer, zijn we dit jaar met het volgende gestart: plm. 12 uur op het gras en plm. 12 uur op een grote paddock met tarwestro uit slowfeeders. Vooralsnog hebben de paarden nog een mooi lijntje, maar wat vinden jullie van deze optie?

Miss_Mii21

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 12:17

Amen!!

Mijn paarden worden moddervet én doodziek van onbeperkt hooi en/of gras. Dus hier ook al jarenlang 3 à 4x daags porties hooi en verder onbeperkt stro en takken (meidoornheg/wilgen/brandnetels). Mijn ruin kan amper meer op gras na al dat jarenlange onbeperkte eten. Mijn merrie komt nog wel op gras, maar beperkt. Verder lekker op een fijne paddock met track en schuilstal en andere manieren om te knabbelen naast hun porties.

Onbeperkt hooi never nooit meer!![/quote]

Mijn paard kan je de ribben tellen, die MOET juist aankomen. Normaliter zal dat met enkel ruwvoer moeten maar zelfs met onbeperkt lukt dit niet. We proppen er nu fors meer in (dwz forse kostenpost er bij) en nu gebeurt er wat. Dus de kwaliteit hooi voor een paard dat aan moet komen, is op heel veel plekken fors ondermaat.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:19

boemel schreef:
Ik heb begrepen dat een paard max 4 uur met een lege maag mag staan.

Volgens mij red je dat alleen bij voldoende gras in de wei en met slowfeeders of door minimaal 4 voerbeurten per dag.

Ik heb nog geen pensionstal meegemaakt waar dit echt in orde was.

Vaak zie je dat de paarden s avonds om 20.00 hun voer op hebben en er pas 11 a 12 uur later gevoerd wordt, de ochtend de dag erop.

Ik heb ze sinds vorig jaar aan huis.
Voer 2x per dag in slowfeeders en dat gaat prima.
Ze zijn slanker en tevredener en ogen gezond.

en toch zijn ze er wel. Hier op stal wordt om 24:00 de laatste ronde gevoerd (in slowfeeders) en om 08:00 weer.

Miss_Mii21

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 12:19

boemel schreef:
Ik heb begrepen dat een paard max 4 uur met een lege maag mag staan.

Volgens mij red je dat alleen bij voldoende gras in de wei en met slowfeeders of door minimaal 4 voerbeurten per dag.

Ik heb nog geen pensionstal meegemaakt waar dit echt in orde was.

Vaak zie je dat de paarden s avonds om 20.00 hun voer op hebben en er pas 11 a 12 uur later gevoerd wordt, de ochtend de dag erop.

Ik heb ze sinds vorig jaar aan huis.
Voer 2x per dag in slowfeeders en dat gaat prima.
Ze zijn slanker en tevredener en ogen gezond.


Nog frequenter dus, dat zal inhouden dat veel paarden veel te weinig gevoerd worden. Kan toch niet , dan zouden die stalhouders toch aansprakelijk gesteld worden voor al die tig paarden die maagzweren krijgen en kosten door slecht stalmanagement? Dat is naar mijn weten niet het geval, dus blijkbaar moet het toch kunnen, anders zal er toch wel op hoger niveau beleid voor zijn?
Maar dat was dus ook mijn punt.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:22

Miss_Mii21 schreef:
Amen!!

Mijn paarden worden moddervet én doodziek van onbeperkt hooi en/of gras. Dus hier ook al jarenlang 3 à 4x daags porties hooi en verder onbeperkt stro en takken (meidoornheg/wilgen/brandnetels). Mijn ruin kan amper meer op gras na al dat jarenlange onbeperkte eten. Mijn merrie komt nog wel op gras, maar beperkt. Verder lekker op een fijne paddock met track en schuilstal en andere manieren om te knabbelen naast hun porties.

Onbeperkt hooi never nooit meer!!


Mijn paard kan je de ribben tellen, die MOET juist aankomen. Normaliter zal dat met enkel ruwvoer moeten maar zelfs met onbeperkt lukt dit niet. We proppen er nu fors meer in (dwz forse kostenpost er bij) en nu gebeurt er wat. Dus de kwaliteit hooi voor een paard dat aan moet komen, is op heel veel plekken fors ondermaat.[/quote]
En toch is het grote gros van de paarden in NL veel te dik. Dus dat een stal hooi voert dat niet rijk is snap ik volkomen en is in veel gevallen ook aan te bevelen. Dun zijn is soms minder slecht dan te dik zijn.

Hoe zie je het voor je als stallen rijk ruwvoer gaan geven aan alle paarden , waarvan dus veel paarden te dik zijn want dat is over zo in NL...... Dan heb je straks de halve stal hoefbevangen.

Wanneer je paard dan wél mager is dan is inderdaad zinvoller om dat paard op rijker hooi te zetten dan de hele stal.

Je lijkt nu de redeneren vanuit je eigen, magere , paard terwijl veel mensen juist een strijd tegen de kilo's voeren omdat het paard te dik is.

Ik zou ook niet blij worden als de hele stal rijk hooi moet krijgen omdat één paard te mager is.

Voeren is maatwerk en ja dat kost soms flink wat.

Je blijft het hebben over paarden die veel te weinig te eten krijgen. Maar waar zie jij hordes magere paarden? Dierenartsen zien helaas hordes veel en veel te dikke paarden met alle problemen erbij.

Natuurlijk zijn er stallen die te weinig geven dat heb ik zelf ook meegemaakt. Maar dat er maar 2x gevoerd wordt betekend niet het te weinig eten is. Als je 2x per dag een hooinet van 10 kilo volstopt is het nog veel te veel.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:25

Ik red het prima hoor, op 3 voerbeurten per dag in de zomer. 's Ochtends 8 uur, dan paarden naar buiten op de wei, dan om 6 uur, dan 11 uur 's avonds weer een hele berg.

In winter krijgen ze ook lunch :j


Spenk schreef:
Hoe zie je het voor je als stallen rijk ruwvoer gaan geven aan alle paarden , waarvan dus veel paarden te dik zijn want dat is over zo in NL...... Dan heb je straks de halve stal hoefbevangen.

Wanneer je paard dan wél mager is dan is inderdaad zinvoller om dat paard op rijker hooi te zetten dan de hele stal.

Je lijkt nu de redeneren vanuit je eigen, magere , paard terwijl veel mensen juist een strijd tegen de kilo's voeren omdat het paard te dik is.

Ik zou ook niet blij worden als de hele stal rijk hooi moet krijgen omdat één paard te mager is.

Voeren is maatwerk en ja dat kost soms flink wat.

Eens, dat moet je niet willen. Structuurrijk hooi, arm in calorieën is je basis en daar bovenop ga je bouwen en kijken wat erbij nodig is.

Miss_Mii21

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 12:28

Spenk schreef:
Amen!!

Mijn paarden worden moddervet én doodziek van onbeperkt hooi en/of gras. Dus hier ook al jarenlang 3 à 4x daags porties hooi en verder onbeperkt stro en takken (meidoornheg/wilgen/brandnetels). Mijn ruin kan amper meer op gras na al dat jarenlange onbeperkte eten. Mijn merrie komt nog wel op gras, maar beperkt. Verder lekker op een fijne paddock met track en schuilstal en andere manieren om te knabbelen naast hun porties.

Onbeperkt hooi never nooit meer!!

En toch is het grote gros van de paarden in NL veel te dik. Dus dat een stal hooi voert dat niet rijk is snap ik volkomen en is in veel gevallen ook aan te bevelen. Dun zijn is soms minder slecht dan te dik zijn.

Hoe zie je het voor je als stallen rijk ruwvoer gaan geven aan alle paarden , waarvan dus veel paarden te dik zijn want dat is over zo in NL...... Dan heb je straks de halve stal hoefbevangen.

Wanneer je paard dan wél mager is dan is inderdaad zinvoller om dat paard op rijker hooi te zetten dan de hele stal.

Je lijkt nu de redeneren vanuit je eigen, magere , paard terwijl veel mensen juist een strijd tegen de kilo's voeren omdat het paard te dik is.

Ik zou ook niet blij worden als de hele stal rijk hooi moet krijgen omdat één paard te mager is.

Voeren is maatwerk en ja dat kost soms flink wat.

Je blijft het hebben over paarden die veel te weinig te eten krijgen. Maar waar zie jij hordes magere paarden? Dierenartsen zien helaas hordes veel en veel te dikke paarden met alle problemen erbij.

Natuurlijk zijn er stallen die te weinig geven dat heb ik zelf ook meegemaakt. Maar dat er maar 2x gevoerd wordt betekend niet het te weinig eten is. Als je 2x per dag een hooinet van 10 kilo volstopt is het nog veel te veel.


Ja precies, je bedoelt dus dat 2x voeren niks zegt over hoe veel. Al voeren ze 1x een groot net vol, dan is dat nog steeds voldoende bedoel je.
Dat blijft denk ik overal lastig, bij die stallen. Verschillende paarden met verschillende behoeften. Je moet altijd de middenweg hebben dan. Precies wat je zegt, zet je de hele stal op eiwitrijkvoer, dan krijgen andere paarden problemen dus pak je de middenweg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:28

Er zijn nog veel stallen die niet zo best voeren, maar er is wel al een aantal jaren verandering.

Ideaal is als paarden wel iets van ruwvoer tot hun beschikking hebben en daarvoor moeten rondscharrelen.
Heel veel paarden worden vooral te dik omdat ze te weinig bewegen.

Vroeger was men geen fan van veel hooi en toen het onbeperkt hooi voeren, want maagzweren etc "in" kwam, gingen veel paarden vreten ipv eten. In een stal van 3x3 of op een postzegel paddock een volle bak hooi geven zonder verder iets, is vragen om dik worden.
Net als alleen staan op een klein zandpaddockje. Als er niks is en er staat 1 bak hooi, blijven ze ook eten uit verveling.
Wij hebben hooi op meerdere plekken en onze paarden lopen samen. Ze eten niet non stop en scharrelen ook rond. Daarnaast dus al even aan het aanplanten voor eetbare planten en bomen.

Op een stal is het lastig. Meerdere voerbeurten hooi is arbeidsintensief. Veel hooi in 1 keer geven, wordt vaak vertrapt, zeker als paarden vele uren op 3x3 staan en hooi op de grond krijgen.

Maar als een stal tientallen netten zou moeten gaan vullen, is het ook niet te doen. Of buiten in zandpaddocks........Ik zie stallen nog op d egrond gooien. Maar overal bakken is ook weer een investering.

Iedereen weet wel inmiddels dat voldoende hooi het belangrijkste is. Ook sporters spreken zich daar al even over uit. Maar of het overal gebeurd en of het haalbaar is, denk ik nog niet.

Miss_Mii21

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 12:37

superpony schreef:
Er zijn nog veel stallen die niet zo best voeren, maar er is wel al een aantal jaren verandering.

Ideaal is als paarden wel iets van ruwvoer tot hun beschikking hebben en daarvoor moeten rondscharrelen.
Heel veel paarden worden vooral te dik omdat ze te weinig bewegen.

Vroeger was men geen fan van veel hooi en toen het onbeperkt hooi voeren, want maagzweren etc "in" kwam, gingen veel paarden vreten ipv eten. In een stal van 3x3 of op een postzegel paddock een volle bak hooi geven zonder verder iets, is vragen om dik worden.
Net als alleen staan op een klein zandpaddockje. Als er niks is en er staat 1 bak hooi, blijven ze ook eten uit verveling.
Wij hebben hooi op meerdere plekken en onze paarden lopen samen. Ze eten niet non stop en scharrelen ook rond. Daarnaast dus al even aan het aanplanten voor eetbare planten en bomen.

Op een stal is het lastig. Meerdere voerbeurten hooi is arbeidsintensief. Veel hooi in 1 keer geven, wordt vaak vertrapt, zeker als paarden vele uren op 3x3 staan en hooi op de grond krijgen.

Maar als een stal tientallen netten zou moeten gaan vullen, is het ook niet te doen. Of buiten in zandpaddocks........Ik zie stallen nog op d egrond gooien. Maar overal bakken is ook weer een investering.

Iedereen weet wel inmiddels dat voldoende hooi het belangrijkste is. Ook sporters spreken zich daar al even over uit. Maar of het overal gebeurd en of het haalbaar is, denk ik nog niet.


Wat is dan voldoende? Je leest over x aantal droge stof per zoveel kilo..
Dat het belangrijk is dat ze continue eten, bijv. dmv een slowfeeder kan je dat oplossen.
2x voeren dmv netten vol gooien is wat anders dan 2x klein beetje op de grond en dat ze uren zonder staan.. Wat is dan genoeg? En hoe kunnen dan stallen blijven bestaan die weinig voeren / paarden uren zonder eten laten staan?

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:41

Wat betreft dat rijk hooi, bij ons op stal krijgen alle groepsstallen standaard onbeperkt Voordroog. Behalve de Groepsstal waar mijn paard staat en de aparte boxen, doe krijgen hooi. En zo goed als alle paarden zijn inderdaad te dik. Die waarschuwing kreeg ik daar voor ik ernaartoe verhuisde. Nu is mijn paard de uitzondering die moeilijk aankomt en wegens makkelijk hoefbevangen mag hij zelfs niet in de voordroogstal. Dus hoe meer hooi hij krijgt hoe beter :P

Maar zeker in groepsstallen is het moeilijk om aan ieders wensen te voldoen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:47

Ik heb niet het topic doorgelezen maar ja ts, dit gaat dus inderdaad vaak fout en is de reden dat ik mijn eigen plek heb. Ik geef mijn paarden één keer per dag, onbeperkt voor 24 uur. Een net en een losse hooibaal door het luik. Nooit is het op, dus onbeperkt.
Maar 'onbeperkt' betekende op een oude stal van mij iets heel anders, daar stond het hooi namelijk achter stroomdraden(Niet toen ik kennis ging maken....) maar ze konden hun nek er wel voor verrekken.
Alles is natuurlijk aangepast aan het type paard, maar onbeperkt goed hooi(Dus rijk of juist arm) kan vaak geen kwaad, zo wel, dan zou je moeten minderen naar max 4 uur zonder. Wat ook prima kan maar meng het dan met wat stro of wat (wilgen)takken.
'S nachts zonder hooi staan is vaak een probleem merk ik bij stallen, dat kleine losse hoopje hooi is op binnen een halfuur maar hooinetten vullen is natuurlijk teveel werk dus staat ze beter zonder.
Ik heb overigens een haflinger en shetlander, beide zijn ze gewoon gezond op gewicht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:19

Miss_Mii21 schreef:
Wat is dan voldoende? Je leest over x aantal droge stof per zoveel kilo..
Dat het belangrijk is dat ze continue eten, bijv. dmv een slowfeeder kan je dat oplossen.
2x voeren dmv netten vol gooien is wat anders dan 2x klein beetje op de grond en dat ze uren zonder staan.. Wat is dan genoeg? En hoe kunnen dan stallen blijven bestaan die weinig voeren / paarden uren zonder eten laten staan?


Voldoende is, hoeveel een paard nodig heeft EN op kan. Een paard moet er goed uit zien en voldoende ruwvoer krijgen. Maar kwaliteit kan behoorlijk verschillen. Je kan analyseren, maar dan nog kan het bijv te weinig vezelrijk zijn of juist voor een ander paard iets teveel.

Een paard hoort zoveel te krijgen dat het inderdaad geen uren zonder staat. De meningen verschillen wel een beetje of dat 2 uur, 4 uur of 6 uur is bijvoorbeeld.

Ideaal, zoals ik schreef, krijgen paarden voldoende tegenover het bewegen. Maar vrijwel alle paarden in Nederland bewegen echt te weinig.
Dus 1 bak hooi, waar ze stil staan om leeg te vreten is niet ideaal. Paarden moeten ook eens stoppen, wandelen etc.

Geef je paarden weinig, zie je vaak dat ze erop aanvallen. Geef je teveel gaan ze vaak morsen en laten liggen.

Voor stallen lastig, arbeidsintensief en een kostenplaatje. Ze moeten dus of vaak een ronde doen of verlies van hooi voor lief nemen.

Wij hebben een pp, dus heel anders. Maar ik doe overdag wat buitenbakken vullen met tegenwoordig niet meer zoveel hooi. Dan gaat het op en lopen ze ook weer door.
's Avonds vullen we de rest en dat is overdag nog niet op.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:37

Spenk schreef:
Miss_Mii21 schreef:


Stro is toch vooral bodembedekking? En als ze daar hun uitwerpselen op laten vallen, lijkt mij niet dat dit nog het 'knabbel effect/nut' heeft? Genoeg schoon stro wellicht wel? Wat is jouw visie hier over?

Kwestie van dagelijks uitmesten en opstrooien dan heb je altijd een schone stal waar genoeg te knabbelen is.

Precies.
Of je moet idd die smeerzak hebben die alles onder loopt.
Maar bij normaal stal gedrag is er meer dan genoeg stro aanwezig bij dagelijks mesten en opstrooien.

Stro is dus zeker niet alleen maar bodembedekking.
Ik heb mijn paarden op vlas staan, die krijgen een plak stro onder hun voerbak.
Kunnen ze zien of er wat van willen of niet en dat is per dag verschillend.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Verschillen in voeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:43

Ik heb ze op stro. En idd elke dag een schone laag. Ik heb een stabiele onderlaag en schone bovenlaag. En als er schoon stro is eten ze dat ook wel. Zolang er genoeg ligt ook geen probleem.

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:57

Hier 4 voerbeurten zolang ze in de paddocks staan. Sochtends rond een uur of 7 zet ik ze buiten waar het hooi in de bakken ligt, 1 uur een bak vol , rond half 6 op stal en om 21.30 nog. Als ze in de weide lopen en er staat een bult gras dan komen ze daar rond 7 uur in en geen hooi sochtends en middags. Wel om half 6 en half 10. Vooral de zogende en drachtige merries krijgen bulten hooi en hebben dat echt nodig. De shetlandders krijgen bijvoorbeeld dan alleen om 21.30 hooi als ze de hele dag in het gras staan.
Als het gras wat korter is leg ik 2 bulten hooi sochtends in het land ter aanvulling.
Hier staan ze op rapsodie met daarover een dikke laag stro.

Veel stallen mee gemaakt. 8u voeren, vaak eerst krachtvoer dan hooi, en om 5 uur voeren. En dan geen dikke bult kuil, maar een zielig hoopje. Ook niet in een slowfeeder oid. Wel staan ze op stro.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:47

Miss_Mii21 schreef:
boemel schreef:
Ik heb begrepen dat een paard max 4 uur met een lege maag mag staan.

Volgens mij red je dat alleen bij voldoende gras in de wei en met slowfeeders of door minimaal 4 voerbeurten per dag.

Ik heb nog geen pensionstal meegemaakt waar dit echt in orde was.

Vaak zie je dat de paarden s avonds om 20.00 hun voer op hebben en er pas 11 a 12 uur later gevoerd wordt, de ochtend de dag erop.

Ik heb ze sinds vorig jaar aan huis.
Voer 2x per dag in slowfeeders en dat gaat prima.
Ze zijn slanker en tevredener en ogen gezond.


Nog frequenter dus, dat zal inhouden dat veel paarden veel te weinig gevoerd worden. Kan toch niet , dan zouden die stalhouders toch aansprakelijk gesteld worden voor al die tig paarden die maagzweren krijgen en kosten door slecht stalmanagement? Dat is naar mijn weten niet het geval, dus blijkbaar moet het toch kunnen, anders zal er toch wel op hoger niveau beleid voor zijn?
Maar dat was dus ook mijn punt.


Nee helaas, is geen hoger niveau beleid.
Stallen worden niet aansprakelijk gesteld omdat je niet 1 op 1 het verband kunt bewijzen, echter is er wel wetenschappelijk bewijs dat paarden meer zweren krijgen hoe langer ze zonder voer staan. En 3 a 4 uur is daarin echt de norm aldus de dierenartsen. Dus vooral eigen verantwoording en eigen rekening dierenarts. Dit is 1 van de redenen waarom voor mij nooit meer een eigen paard tenzij ik ze aan huis kan houden en het zelf in de hand heb.

Miss_Mii21

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 11:35

mystery1980 schreef:
boemel schreef:
Ik heb begrepen dat een paard max 4 uur met een lege maag mag staan.

Volgens mij red je dat alleen bij voldoende gras in de wei en met slowfeeders of door minimaal 4 voerbeurten per dag.

Ik heb nog geen pensionstal meegemaakt waar dit echt in orde was.

Vaak zie je dat de paarden s avonds om 20.00 hun voer op hebben en er pas 11 a 12 uur later gevoerd wordt, de ochtend de dag erop.

Ik heb ze sinds vorig jaar aan huis.
Voer 2x per dag in slowfeeders en dat gaat prima.
Ze zijn slanker en tevredener en ogen gezond.


Nog frequenter dus, dat zal inhouden dat veel paarden veel te weinig gevoerd worden. Kan toch niet , dan zouden die stalhouders toch aansprakelijk gesteld worden voor al die tig paarden die maagzweren krijgen en kosten door slecht stalmanagement? Dat is naar mijn weten niet het geval, dus blijkbaar moet het toch kunnen, anders zal er toch wel op hoger niveau beleid voor zijn?
Maar dat was dus ook mijn punt.


Nee helaas, is geen hoger niveau beleid.
Stallen worden niet aansprakelijk gesteld omdat je niet 1 op 1 het verband kunt bewijzen, echter is er wel wetenschappelijk bewijs dat paarden meer zweren krijgen hoe langer ze zonder voer staan. En 3 a 4 uur is daarin echt de norm aldus de dierenartsen. Dus vooral eigen verantwoording en eigen rekening dierenarts. Dit is 1 van de redenen waarom voor mij nooit meer een eigen paard tenzij ik ze aan huis kan houden en het zelf in de hand heb.[/quote]

Ja, dat snap ik heel goed. Ik lees dus dat het denken dat 2x voeren te weinig is, van mij te kort door de bocht is. Het is afhankelijk van hoe veel ze krijgen, dan red je het bij genoeg hoeveelheid goed met 2x voeren op een dag. Mijn referentiekader is een paard dat op gewicht moet komen en een hooianalyse die erg mager is voor een paard dat aan moet komen. Andere kant is dat er ook koudbloeden van het voer eten, die gaan juist op eiwitrijkvoer uitdijen en andere problemen krijgen. Lastig.
Echter het dagelijks opstrooien is totaal geen realiteit, je moet blij zijn als het 1-2x gebeurt door de week en als alles er dan eens per week uit gaat. Alternatieven zijn niet perse beter. Lastig.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:52

Paarden mogen toch maximaal 4 uur geen eten in de maag hebben ivm. maagzweren?
Misschien dat de dierenarts met die 6 uur er vanuit gaat dat het 2 uur duurt voor de maag leeg is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:42

Iemand schreef hier: voeren is maatwerk, dat vind ik meteen de beste quote uit dit topic +:)+

Er is niet één gouden regel, kijk gewoon goed naar je paard.

En dan kan het voerbeleid van 1 paard doorheen het jaar nog veranderen ook.. gewoon lekker volgen.

Dat (met name grote) stallen en maneges geen goed voerbeleid hebben komt door nog veel meer dan enkel het financiële plaatje, personeel moet om een bepaald uur klaar zijn (paarden buiten, stallen gedaan, hooi gedeeld, gangen geveegd).

Het is gewoon niet praktisch om 5x per dag met de hooikar rond te lopen. Krachtvoer is veel handiger wat dat betreft en wordt daarom vaak ook gewoon zonder probleem 3x gegeven.

Een gigantische berg hooi in de stal voor de komende 24u is ook geen oplossing want veel paarden trekken dit gewoon doorheen hun stro, ook weer zonde.

Voor 80 paarden een hooinet gaan vullen heeft ook niemand tijd voor. Dus ik denk dat het praktische ook vaak een rol speelt. Maar daar zijn altijd oplossingen voor te bedenken natuurlijk.

Al zijn sommige stallen inderdaad gewoon echt krenterig. Kleine porties hooi geven. Dat is altijd zonde.

Ik denk dat het gewoon de verantwoordelijkheid blijft van de eigenaar om te blijven zoeken tot je de perfecte stal/voerbeleid-combinatie voor jouw paard specifiek hebt gevonden.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:01

24/7 uit slowfeeders is natuurlijk 1 van de meest ideale voor het "gemiddelde" paard. maar bij ons op stal vind ik het qua voorbeleid echt top.

De paarden krijgen 's morgens eerst een pluk hooi om de boel op te starten (en staan allemaal op stro, dus hebben altijd wel iets te knabbelen. Wij mesten en strooien allemaal zelf, dus als je paard vies staat, is dat echt je eigen schuld.....).

ca. een uur na het eerste hooi krijgen ze brok/muesli/ vitaminebrok, net wat de eigenaar wenst.
Dan gaan de paarden de paddock in, waar ook weer een bak met hooi voor ze staat.
Ondertussen wordt er binnen hooi gevoerd voor 's avonds als ze weer binnen komen (dit is echt een mooi grote hoop).
Rond 12/1 uur worden de bakken buiten ook weer met hooi gevuld (het zijn geen gigantische hopen die ze krijgen, maar juist door het aantal voerbeurten, staan ze nooit te lang zonder ruwvoer, en merk je zelfs dat de meeste paarden ook niet al hun hooi op eten omdat ze zo vaak hooi krijgen dat ze het toch niet op kunnen, en zich ook niet gaan over eten)
In de zomer komen ze ook nog een aantal uren per dag op de wei (mits dit kan met het paard, paarden die gevoelig zijn of andere dingen hebben waardoor ze niet op het gras kunnen blijven gewoon op de paddock).

Rond 5 uur gaan ze weer naar binnen, waar dan dus een hele berg hooi klaar ligt (wat de meeste eigenaren in een hooinet doen, dus waardoor ze er vaak nog wat langer over doen om dit op te eten). Rond half 9 's avonds krijgen ze weer brok, en om 11 uur nog en laatste voerbeurt met wat hooi voor de nacht.
Zo'n 7 voerbeurten per dag, ik vind het ideaal! (en nog geen stallen mee gemaakt waar het zo goed geregeld is)