Verzamelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 12:07

Hi, Bloos!

Ik hoor bij ons te pas en te onpas de uitdrukking verzamele: "hij loopt zo mooi vezamelt, hij heeft zo mooi verzamelde gangen etc."
Kan mij iemand uitleggen wat verzamelen is en hoe het aan moet voelen ? Verward


Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:50

Een paard loopt verzameld wanneer hij langzamer gaat lopen, maar zijn impuls niet verliest, en niet gaat 'krabbelen'. En bij het verzamelen moet het paard ook nog lekker ontspannen lopen, en niet van zijn eigen benen weg lopen.
Het voelt meestal wat zweverig aan.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:18

Staat deze maand een heel mooi stukje over in "Bit"
Heb hem niet bij de hand, maar je kunt hem ook nog zelf in de winkel kopen.
(Moet je dan wel vandaag doen, want dat is de laatste dag van de maand dat de winkels open zijn Haha!)

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:32

hmm, langzamer lopen? Is dat zo? Nooit geweten.

Ik vind ook dat te vroeg en te pas en onpas deze uitdrukking wordt gebruikt. Vind het zelf wel moeilijk te bepalen of jouw eigen paard dat ook doet. Als niemand dat tegen je zegt, en je zelf ook niet de ervaring hebt om dat te voelen, dan is dat volgens mij toch erg moeilijk te bepalen of jouw paard dat doet. Zoals altijd geldt ook hier volgens mij zo dat het allemaal erg makkelijk klinkt, maar in de praktijk toch flink tegenvalt.

Ik heb niet zo veel ervaring, maar leer steeds bij. Dat gevoel dat de rug omhoog komt, er een lichte druk op de teugel komt, en nu je het zegt, een licht gevoel, als zweverig te omschrijven, is dus het gevoel dat je krijgt bij "verzamelen"

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:54

Om een paard goed in evenwicht te laten lopen, moet de ruiter het gewicht goed verdelen.
Hierbij worden de achterbenen meer onder het lijf van het paard gebracht, waardoor de voorhand verlicht wordt. Als de ruiter door middel van zijn zit en beenhulpen het gewicht meer op de achterhand kan laten dragen met behoud van impuls, spreken we van verzameling. De verzameling mag niet verkregen worden door een remmende teugelwerking en evenmin mogen de achterbenen te ver onder de massa worden gebracht, waardoor een goed evenwicht belemmerd zou worden. Samengevat is het doel van de verzameling: de ontwikkeling en verbetering van het evenwicht van het paard. Het moet de achterhand iets laten zakken en de achterbenen onder de massa brengen, waardoor de voorhand licht en beweeglijk genoeg wordt om allerlei oefeningen uit te kunnen voeren. Dit alles moet zodanig gebeuren dat het geheel een ongedwongen indruk maakt.

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 21:54

Hi Amethyst, wat zijn de basis vereisten om naar verzameling te kunnen rijden, ik kan me voorstellen dat als je net je paard hebt (en sommige ruiters zijn net als ik van het hobbyknakker type, spreek recreatieruiter)
dat je je handen vol hebt om het paard sowieso niet te storen, het paard recht onder je uit te kunnen laten lopen, redelijke overgangen leert te rijden etc.

Respect is de basis van een grote vriendschap, Yfande 19-juni 1993 - 26 oktober 2009
De paarden van de hoop galoperen, maar de ezels der ervaring lopen langzaam

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:26

Hihi, de basisvereisten moet je maar even aan iemand anders vragen Clown
Vraag dat bijvoorbeeld op [RT]. Ik weet wel wat verzameling (krijg je als je veel boeken leest...) maar de basisvereisten: neuh...

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 23:15

Hi Amethyst, eerlijk hé, ok ik zal verder vragen, enne helaas kun je niet alles uit LOTR halen of niet, was het maar waar.....

Respect is de basis van een grote vriendschap, Yfande 19-juni 1993 - 26 oktober 2009
De paarden van de hoop galoperen, maar de ezels der ervaring lopen langzaam

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 23:31

Hi Amethyst, ok ik zal verder vragen, enne helaas kun je niet alles uit LOTR halen of niet, was het maar waar.....

Respect is de basis van een grote vriendschap, Yfande 19-juni 1993 - 26 oktober 2009
De paarden van de hoop galoperen, maar de ezels der ervaring lopen langzaam

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:33

Uit LOTR halen? Hoe kom je daar bij?

Maar goed... vraag maar even verder...

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 23:43

Sorry, was als grapje bedoeld, ben namelijk zelf een grote LOTR fan, maar ja in de sprookjeswereld kun je altijd net iets meer dan in de onze, zoals goed paardrijden....

Respect is de basis van een grote vriendschap, Yfande 19-juni 1993 - 26 oktober 2009
De paarden van de hoop galoperen, maar de ezels der ervaring lopen langzaam


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 83 bezoekers