[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

[VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 09:21

Veel mensen zullen mijn verhaal van de wateroverlast wel gevolgd hebben. Zo niet: [ITP] Een spannende dag en nacht --> wateroverlast
Na dit hele gebeuren ben ik veel gaan uitzoeken (en met dank aan bokkers kwam ik steeds meer te weten over het perceel) en kwamen de twijfels. Wat als de volgende winter weer zo wordt? Moet ik dan een plan achter de hand hebben? Wat zijn de plannen van het waterschap? Is dit wel geschikt om het jaarrond paarden te houden? Ga ik dit nog wel trekken met mijn gammele lijf en fulltime baan?

En juist op dat moment kwamen kennissen met een wei die te groot is voor hun shetlanders waar ze iets mee wilden/moesten. Ze wilden de wei niet kwijt, maar zoals het nu ging kon het ook niet meer.
1+1=2 en we zijn om de tafel gegaan om te kijken wat we beiden wilden en of dat matchte. Zij hadden een aantal eisen: het moet mooi zijn om naar te kijken, geen wit lint of witte prikpaaltjes, de shetlanders moeten er blijven staan, biodiversiteit.
Mijn eisen: het prikkeldraad weg, goede schuilmogelijkheid, tracksysteem met veel hooiplaatsen, een habitat voor de paarden en andere dieren kunnen maken.
Dat paste perfect in elkaar. Het is op 5 minuten fietsafstand bij mijn huis ipv de 15km die we nu staan. Echt geweldig.

Ik ben plattegronden gaan maken, voorbeelden gaan zoeken en dat hebben we samen bekeken. En we zijn er uit! Ik mag los *\%/*
En het lijkt me onwijs leuk om sowieso de stappen bij te houden voor mezelf, maar ook de (on)mogelijkheden te delen en ervaringen uit te wisselen. Zelf heb ik voor meerdere mensen al plattegronden geknutseld, maar om het voor jezelf te doen is toch anders. En ik weet ook: pas na een jaar rond ken je echt je stuk en de problemen die het met zich mee brengt.

Allereerst de wei. Het is een stuk van ongeveer een halve hectare en bijna vierkant. Het wordt grofweg in 2 gedeeld door een rij met berkenbomen <3 . Ideaal voor schaduw, maar ook paden tussendoor.
Afbeelding

Het plan is om de 4 bomen rechts te omheinen met draad of lint vanwege de klimop. Die willen we er wel vanaf halen, maar gezien de hoeveelheid werk staat dat niet bovenaan de prioriteitenlijst.
Dan de 2 berken in het midden willen we vrij houden om tussendoor te kunnen lopen. En de berk links komt ook omheining omheen, met nog wat struiken erbij, ik heb nog een appelboompje (wilde appel) staan en daar willen we ook de composthopen maken. Ik kies bewust voor composteren vanwege afvoer, maar ook vanwege natuurlijke bemesting. Het schuilhokje gaat weg en er komt in de hoek bij de heg achterin (hoogste punt) een schuilstal van schuilstal.com.

Dit is ongeveer het plan.
Afbeelding

Onderin wordt een dubbele omheining met een 'sluis' van 1 meter breed. Hiertussen komt een enorme bloemenstrook met eetbare bloemen en kruiden. Bovenin (hoogste deel) komt een weiland van 20x40 en paden van 4 meter. Dit zodat ik daar eventueel kan rijden of werken, mochten we geen bak in de buurt kunnen vinden waar we in kunnen rijden. Ik rij veel buiten en mijn jonkie is nog niet onder het zadel, dus dat is prima zo. En vind ik wel een bak, kunnen we er 2 weitjes van 20x20 van maken of strookbegrazing toepassen.
De weitjes onderin gaan we met slingerpaadjes aanleggen. Dit is het laagste deel en wordt afsluitbaar vanaf de bomenrij. Mocht het te nat worden, dan gaat het dicht en hebben ze alleen de bovenste track. Bij de weitjes komen kruidenstroken. Als er nog bloemenmengsel over is, maken we langs de linkeromheining ook nog een bloemenstrook.
De schuilstal komt links bovenin. Daar omheen wil ik verhard en daar aan gekoppeld een zandpaddock. Ik heb nog varkensroosters, die komen daar onder te liggen, zodat dit (als het goed is) een droge plek blijft.
Er komt nog een escaperoom voor de shetlanders. Oftewel een stukje van ongeveer 5x5 waar de shets onder het draad door kunnen en mijn grote lummels niet. Verder heb ik nu minimaal 7 plekken waar ik hooi en stro kan geven ingetekend, maar dat is in de praktijk even bekijken. Ik heb 2 kuubskisten met frames, waar de shets niet bij kunnen. En verder zullen het hooinetten worden aan een paal, tussen 2 palen, aan de schuilstal, enz. Water willen we opvangen vanaf de dakgoot van de stal en een 2e waterplaats bevindt zich zo dicht mogelijk bij het huis want daar zit een buitenkraan.
De groenstrook links is een pad, dat wordt 6 meter breed. Vooraan blijft een ruimte van 10x10, dat wilden de eigenaren graag, vanwege parkeren van de auto en groenafval dat daar wordt opgehaald. Dan komt er een groot hek en het pad zelf is dan 6 meter breed. Achterin maken we ook weer een ruimte van 10x10, daar komt een xxl tuinschuurtje voor hooiopslag en nog een tuinschuurtje voor andere opslag (denk aan scheppen, mestboy, enz.).

We hebben inmiddels flink wat spullen ingekocht. Zo'n 800 meter bruin lint van 40mm en 400meter bruin draad. De omheining links moet verplaatst worden, de rest kan blijven staan en kunnen we de palen van gebruiken. Deze zijn op 1.20 in de grond gezet. Het plan is om 3 rijen lint daarop te bevestigen en bovenop afstandsisolatoren met een rij draad. Zo wordt het bijna 1.40 hoog en dat is mooi voor een buitenomheining. Het prikkeldraad moet er overigens ook allemaal af, dus dat is best nog wel werk.
Er komen 2 ingangen, vooraan bij het water en achteraan bij de stal. Voor de binnenomheining wil ik het 20x40 deel met houten hoekpalen en 2 palen in het midden en verder prikpalen voor gebruiken. En het voorste deel willen we wel met hout werken ivm de ronde vormen. Daar komt 20mm bruin lint omheen.

Aankomend weekend gaan we de palen ophalen en het weekend erop gaan we dan daadwerkelijk de omheining zetten. Zin in! *\o/*

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:53

Wow wat een gave kans. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:03

Gaaf! Na alle ellende die je gehad hebt, is dit echt een hele fijne kans. Ik ben benieuwd naar je vorderingen :D

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:17

Ik ga dit topic even volgen! Vroeger tijdens mijn MBO tijdperk was mijn afstudeeropdracht een eco'logisch' PP maken, dus ik vind dit soort ondernemingen altijd super interessant :D

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 10:24

Minimus schreef:
Ik ga dit topic even volgen! Vroeger tijdens mijn MBO tijdperk was mijn afstudeeropdracht een eco'logisch' PP maken, dus ik vind dit soort ondernemingen altijd super interessant :D

Dat vind ik dus ook :D
Ik heb de afgelopen jaren zoveel gelezen, mensen met een PP/equihabitat gevolgd, zelf wat dingen geprobeerd en toegevoegd aan de plek waar we nu staan. Het is echt heel tof om te doen.
Ik hoop echt dat het behalve een mooie plek voor mijn paarden ook een mooie plek voor knaagdieren, uilen, vogels, insecten en wie weet wat nog meer wordt. Er hangt een uilenkast die bewoond wordt, dus ik wil ook een takkenril maken voor muizen om te nesten, zodat het een kringloop wordt. Ik wil meidoornplanten voor de bloemen (insecten) en besjes (vogels), sowieso veel bloemen. En een insectenhotel. En nog veel meer :')

Dus ik heb een prioriteitenlijst gemaakt en even eisen van wensen moeten scheiden :D
Eerst de omheining en schuilstal, de track, betegelen en zandpaddock en de bloemenstrook. En dan pas de verdere aankleding. Dat kan ook nog als de paarden er al staan.
Ik heb nog wel wat rozenstruikjes, wilde appel, meidoorn en wilgensoorten thuis in de tuin staan tijdelijk, die moeten wel over. Maar verder moeten we echt eerst even andere dingen doen :D

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:26

Wat fijn voor je! Gefeliciteerd met deze mooie kans. Het klinkt heel gaaf om te doen, succes met alles.

Afanaisa91

Berichten: 1339
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:34

Wauw wat een kans! Proficiat, fantastisch!

Ik ga zeker jullie ontwikkelingen volgen en inspiratie opdoen :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:50

Ah een eigen topic.

Maar zo fijn dat er weer iemand is die zoveel mogelijk voor alle beestjes wil doen. Ipv alles maar doden, insecten weren en alles bij voorkeur asfalteren. Feit dat er al uilen zitten en een dichte heg. :j

Mocht je hulp nodig hebben met planten ed. Ik kan wel bijspringen als mijn lijf meewerkt.
Ik weet niet of je nog bamboe kunt gebruiken? Ik kwam van de week bamboestekken tegen bij een partikulier die het kwijt wilde.

Mijn vorige tuin (wel groter) was ik er aardig mee op weg, met als gevolg, kikkers, padden en zelf een boomkikker, een ringslang, egels en veel soorten vogels en veel bijen en hommels.

Nu op mijn inimini tuintje ben ik weer bezig het beestjes vriendelijk te maken, gras, rommelhoekje, groenblijvende klimmers, bloemen, fruit. En langzaam aan komen de beestjes, hommels en bijen waren er vorig jaar al veel.een merelechtpaar broed ergens anders maar komt iedere ochtend het mini stukje gras beprikken op regenwormjacht. De eerste bewoners van de vogelhuisjes is dagelijks op inspectie nu.

En wie weet een droomeis van je, een waterstuk in het laagste gedeelte zodat de beestjes zich nog meer gaan thuisvoelen en je paarden ook. Maar ja peperduur, lastig aan te leggen en kan en mag ook niet overal.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 10:55

Water mag niet inderdaad. Het land is aangewezen als archeologisch gebied en mag max 30cm afgegraven worden. Was mooi geweest, maar dat is echt niet mogelijk.
Dus we richten ons maar vooral op de insecten, knagers, vogels en wie weet kleine roofdieren.
Bamboe is wel interessant voor een insectenhotel :j
Alleen dat staat momenteel ergens onderaan de prio lijst. Een leuke todo voor de zomer zeg maar :D

Hoe graag ik het ook zou willen, we moeten wel echt even keuzes maken wat we eerst doen en wat later en dan is het klaar maken voor de paarden de hoogste prio, zodat we in juni kunnen verhuizen. Wat we gelijk kunnen doen, doen we wel gelijk. Zo moeten we een stuk frezen voor de stal, tegels en paddock. Dan frezen we gelijk het deel voor de bloemen mee en dat wordt dan ook meteen ingezaaid. Als we palen gaan zetten, maken we ook meteen de gaten voor de struiken, dus dat gaan dan ook in 1x mee, de struiken zijn er toch al. Maar alles wat apart moet, dat kan echt pas later.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:57

Bamboe zou ik niet aanraden. Ten eerste is het niet inheems (dus weinig tot geen meerwaarde voor de biodiversiteit, als het al niet tegenwerkt door inheemse soorten te beconcurreren), en ten tweede is het een nog grotere woekeraar dan (wel inheemse) klimop.

Wat betreft die klimop in de berken: zaag ze in ieder geval dit jaar alvast even af aan de basis, haal er even een half metertje tussenuit aan stammetjes, dan sterft de oliebol bovenin alvast af. Ook fijn in het geval van storm - bomen met veel klimop er in vangen veel wind en gaan eerder om.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 11:05

Nee niet om te planten :D
Maar voor de pijpjes voor het insectenhotel. Planten absoluut niet, dat gaat alleen maar problemen geven.

Die klimop gaan we inderdaad zo doen. Inderdaad wel dit jaar, maar ergens in de zomer ofzo. Als de paarden er staan. Of eerder als we tijd over hebben. Maar we moeten nog zoveel doen en dit is iets dat ook kan als de paarden al over zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:07

Ah water wordt lastig dan. Jammer maar begrijpelijk. Wel boeiend archeologische grond. Wist niet dat het bij jullie daar aanwezig was.

De bamboe was levend, in speciekuip in of op de grond woekert het niet weet ik. voordeel kleine vogeltjes zijn er gek op om in te zitten. En het is een fijne windbreker.

Eerst de belangrijke dingen, heining en schuilen. Daarna kan het beetje bij beetje wel gedaan worden.

In Zuthpen bij de voetbalvelden bij de leesten zijn ze met een ecologische testtrook bezig aan de rechterkant bij een poeltje. Er staan ook wat borden welke bedrijven er mee bezig zijn. Wie weet hebben zij nog goede tips welke planten en bloemen je het beste kunt zaaien.

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:09

Ik heb je vorige topic meegelezen, fijn om te zien dat je een mooi plekje voor je paarden gevonden hebt dat je naar eigen invulling in kan richten! Gaan alle paarden mee naar de nieuwe locatie? Want als ik het goed begrepen heb zijn ze ze niet alle 4 van jou toch?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 11:14

Oh interessant :j
Ik heb nu een mengsel via Ukie's PP. Dat zag er goed uit en de ervaringen zijn goed. Dus dat is al fijn. Ik heb een bloemenmengsel en een medicinaal kruidenmengsel. Dus die gaan sowieso de grond in. Die had ik gekocht voor het huidige stuk, dus dat kan nu hier gezaaid worden.
De planten hadden we nog over van de haag, dus die kan ik ook veilig planten. Dat zijn 3 wilgensoorten (struiken, geen bomen), hondsroos, meidoorn en wilde appel. Dus die krijgen ook een plekje, de wilgen op het laagste (natste) deel en de rest kan hoger. En dan nog maar kijken of meer nodig is.

Dat is wel fijn, ik heb al heel veel vanuit de vorige plek. Aanschaf zat 'm nu vooral in lint, palen, isolatoren, poortgrepen, dat soort dingen.


Lys_PPA schreef:
Ik heb je vorige topic meegelezen, fijn om te zien dat je een mooi plekje voor je paarden gevonden hebt dat je naar eigen invulling in kan richten! Gaan alle paarden mee naar de nieuwe locatie? Want als ik het goed begrepen heb zijn ze ze niet alle 4 van jou toch?

Nee alleen mijn paarden gaan mee. Het stuk is niet groot genoeg, 2 grote en 2 kleine pony's is wel de max. 1 heeft na de evacuatie een permanente andere plek gevonden. En voor de anderen wordt ook een andere plek gezocht of ze blijven staan.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:14

Leuk een eigen topic, ik kom je ook volgen!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:41

@Daihyo: leuk dat deze kans op je pad kwam. Ik ga het zeker volgen :)

Ibbel schreef:
Wat betreft die klimop in de berken: zaag ze in ieder geval dit jaar alvast even af aan de basis, haal er even een half metertje tussenuit aan stammetjes, dan sterft de oliebol bovenin alvast af. Ook fijn in het geval van storm - bomen met veel klimop er in vangen veel wind en gaan eerder om.

Klopt, dit hebben wij vorig jaar ook met een Berk laten doen.
Maar ik heb wel de klimop er zoveel mogelijk uit laten halen, want als het op de natuurlijke manie moet afsterven gaat dat nog best lang duren en de kans dat de wind vat op de top krijgt is dan alsnog erg groot. Verder gaat het dode materiaal bij de paarden terecht komen en ik weet niet hoe giftig het dan nog is.

Overigens moet je de klimop in de gaten blijven houden, want hij blijft proberen om de boom weer in te gaan :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:58

Afbeelding

Ik had er kennelijk een foto van gemaakt. Wie weet kun je er wat mee

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:08

Ah leuk een eigen topic :D

Ik ga je avonturen volgen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 22:08

Mijn bestelling van Agrishop is vertraagd. We hadden gehoopt dit weekend toch wel te kunnen starten met de palen slaan van de linkerkant. Helaas, de isolatoren en poortgrepen zijn er dus nog niet.
Nu gaan we alleen de palen halen. We hebben uitgerekend nog 16 buitenpalen nodig te hebben van 1.80-2.00 (steken 1.20 boven de grond), dus we gaan er 20 halen. En in totaal zo’n 100 voor de binnen omheining voor de track en om de bomen enzo :=
We hebben er nu zo’n 40 liggen die we konden overnemen van 2 adressen. Ik hoop nog een partijtje in de buurt te kunnen halen. En de rest wordt dan nieuw ofzo.
Er stond ook nog een partij van 70 grindtegels op de weggeefhoek hier, dus die gaan we zondag halen. Ideaal om die omgekeerd te gebruiken. Ik wil voor de stal 3,6 meter (tegels zijn 60x40, dus dan is 3,6 makkelijk te leggen) en dan over de hele lengte tot de omheining ( 9 meter ) sowieso betegeld hebben. En eigenlijk dit nog doortrekken naar de ingang, dus een L-vorm. We hebben er wel wat nodig dan :D
Bijna 200 geloof ik :+ En nog opsluitbanden.
En ik heb nog wat leuke palen van de weggeefhoek waar ik wat voerplaatsen mee kan maken. Zo scharrelen we alles een beetje bij elkaar :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:16

Voor palen kun je kijken naar boompalen, die hebben wij inmiddels 6 jaar staan, bijna 7. Af en toe sneuvelt er eentje, maar het meeste staat nog prima.

Je hebt mooie plannen :j

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 22:21

Ik had mooie gezien van geschorst vuren. Maar de verkoper gaf aan dat ze hooguit 4 jaar mee zouden gaan. Wel maar 1,72 per stuk. Dus ik twijfel. Paar reserve mee en de gok wagen, of iets meer investeren in beter kwaliteit dat langer staat?
Voor die prijs vind ik de gok wagen namelijk best een optie, maar aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op snel brekende palen. Het gaat overigens wel om 1.60 palen voor de binnenste omheiningen. De buitenomheining worden gewoon sterke behandelde palen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:28

Heerlijk! En leuk om te volgen.

Is dit ook vlakbij het bos?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:37

Daihyo schreef:
Ik had mooie gezien van geschorst vuren. Maar de verkoper gaf aan dat ze hooguit 4 jaar mee zouden gaan. Wel maar 1,72 per stuk. Dus ik twijfel. Paar reserve mee en de gok wagen, of iets meer investeren in beter kwaliteit dat langer staat?
Voor die prijs vind ik de gok wagen namelijk best een optie, maar aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op snel brekende palen. Het gaat overigens wel om 1.60 palen voor de binnenste omheiningen. De buitenomheining worden gewoon sterke behandelde palen.

Ik lees in stilte mee, in welke omgeving woon je? Ik weet een adresje die gecreosoteerde palen verkoopt voor hele schappelijke prijzen.
Ik heb er laatst 60 gehaald van 3m lang en betaalde geloof ik +- 90 euro.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:44

Wij hadden ze voor de binnenomheining en expres goedkope omdat we dan wat flexibeler dingen konden uitproberen. Als er dan eentje breekt bij het uitgraven is het wat minder duur :D

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 22:49

Hilary schreef:
Wij hadden ze voor de binnenomheining en expres goedkope omdat we dan wat flexibeler dingen konden uitproberen. Als er dan eentje breekt bij het uitgraven is het wat minder duur :D

Dat is ook een goeie!

Melissa: Tussen Zutphen, Apeldoorn en Arnhem.
Maar voor die prijs wil ik er ook wel wat voor rijden :D

DiantaM: niet pal aan het bos. De Veluwezoom is 20 minuten ongeveer. Wel door het dorp. Maar achter het landgoed is ook natuurgebied en landgoed waar je aardig kunt rijden. Beter dan waar we nu staan in ieder geval. Stuk rustiger ook. Dat is met die kleine ook wel fijn :j