Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 19:07

HoiHoi,

Ik huur tegenwoordig zo’n 8000m2 grasland maar dit wil ik in feb/maart laten bemesten. Toevallig heb ik al contact met iemand maar die vraagt €150 excl btw. Er zijn nog wat andere mensen in de omgeving die het kunnen doen maar ik heb geen idee wat een beetje normale prijzen zijn.. Alleen lijkt €150 excl btw mij wel erg veel :+

Dus de grote vraag is, wat betalen jullie om je land te laten bemesten? En hoeveel mest gaat er dan per ha op?

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:11

Bij ons mocht het voor niks :+ zou zelfs geld toe krijgen. Ging om 2x een 5.000 mtr2
Uiteindelijk door omstandigheden niet laten doen afgelopen jaar.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:14

Waarmee wil je laten bemesten? Vaste mest, gier of kunstmest? Vaste mest willen voeren graag kwijt, maar kunstmest kost natuurlijk geld.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 19:16

Gier. Met kunstmest ben k nog goedkoper uit had ik al gezien. Dat wou ik eerst maar weet uit ervaring dat het toch wat minder goed werkt.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:18

Hier is het zo dat een boer de mest rechte heeft. (Tegenwoordig verplicht voor boeren om een bepaalde hoeveelheid grond te hebben om mest van eigen dieren kwijt te kunnen ) kost me dus helemaal niks(gaat om goeie hectare)
Laatst bijgewerkt door veranadautje op 30-01-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:18

Hier krijg je geld toe. Een kuub drijfmest is 8-9 euro waard om kwijt te raken. Ik laat hier op 1 hectare 36 kuub injecteren, dan zit ik (meestal) nog niet aan de fosfor- en stikstofgrens.
Injecteren is hier 100 euro per uur ex BTW.

Maar mij levert injecteren dus geld op, zelfs zoveel dat het uitrijden van mijn eigen vaste mest (wat per uur meer kost, een kraan à 80 euro/uur en een tractor à 40 euro per uur) nog gratis is.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:21

Heb je een melkveehouder in de buurt? Ga daar eens horen over je land bemesten .

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 19:22

SARINO schreef:
Heb je een melkveehouder in de buurt? Ga daar eens horen over je land bemesten .


Dit is ook een melkveehouder :') Maar er zijn er inderdaad nog meer in de omgeving. Alleen voordat ik ja zeg op iemand leek het me wel verstandig om is te vragen wat een beetje normale prijzen zijn haha

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:31

Gewoon een paar loonwerkers benaderen. Zo'n melkveehouder denkt: mooi, mest kwijt zonder dat ik moet dokken, en ik kan er nog geld voor vragen ook. Niet mee in zee gaan. Loonwerkers handelen in mest en betalen je gewoon een reeël bedrag.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 19:34

Ik weet dat deze boer de eigenaar van het land afgelopen zomer flink opgelicht heeft. Kwam er vandaag achter dat het dezelfde boer was. Afgelopen zomer heeft hij 2 snedes van t land afgehaald en daar heeft de boer nog geld voor gekregen ook en t hooi heeft tie zelf meegenomen haha.

Maar ik zal even kijken thanks!!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:27

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:30

Ibbel schreef:
Gewoon een paar loonwerkers benaderen. Zo'n melkveehouder denkt: mooi, mest kwijt zonder dat ik moet dokken, en ik kan er nog geld voor vragen ook. Niet mee in zee gaan. Loonwerkers handelen in mest en betalen je gewoon een reeël bedrag.


Mest is gewoon handel en geld waard . Als een veehouder je land in zijn boekhouding plaatsen kan is het wat waard op papier . Als je alleen belt om te bemesten ,zitten daar ook kosten aan. Komt niet voor niks op zijn plek.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:31

Doordat we de mest quota "uitgeleend" hebben op papier aan een boer, wordt het gratis opgehaald, land wordt gratis bemest en aan het eind van het jaar, krijgen we geld toe.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:35

meganvr schreef:
Ik weet dat deze boer de eigenaar van het land afgelopen zomer flink opgelicht heeft. Kwam er vandaag achter dat het dezelfde boer was. Afgelopen zomer heeft hij 2 snedes van t land afgehaald en daar heeft de boer nog geld voor gekregen ook en t hooi heeft tie zelf meegenomen haha.

Maar ik zal even kijken thanks!!


Maar wat voor balen kwamen er vanaf ,wat voor kwaliteit ?
Wat kost balen persen en naar huis halen en wat levert een baal op?
Ik denk dat grassen met mazzel quite draait ,denk dat oplichten wel meevalt. Ik zal een loonwerker vragen wat die rekent ,kan je nog wel van gaan schrikken met deze dieselprijzen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:38

SARINO schreef:
Ibbel schreef:
Gewoon een paar loonwerkers benaderen. Zo'n melkveehouder denkt: mooi, mest kwijt zonder dat ik moet dokken, en ik kan er nog geld voor vragen ook. Niet mee in zee gaan. Loonwerkers handelen in mest en betalen je gewoon een reeël bedrag.


Mest is gewoon handel en geld waard . Als een veehouder je land in zijn boekhouding plaatsen kan is het wat waard op papier . Als je alleen belt om te bemesten ,zitten daar ook kosten aan. Komt niet voor niks op zijn plek.


Nee, maar de kosten om mest kwijt te raken zijn hoger dan de kosten voor het injecteren. Als ontvanger van de mest krijg je er geld op toe.
30 kuub mest à 8 euro = 240 euro. Injectiekosten: 150 euro. Netto 90 euro in het handje. Als je zelf geld moet betalen om mest te ontvangen word je belazerd waar je bij staat.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 21:57

SARINO schreef:
meganvr schreef:
Ik weet dat deze boer de eigenaar van het land afgelopen zomer flink opgelicht heeft. Kwam er vandaag achter dat het dezelfde boer was. Afgelopen zomer heeft hij 2 snedes van t land afgehaald en daar heeft de boer nog geld voor gekregen ook en t hooi heeft tie zelf meegenomen haha.

Maar ik zal even kijken thanks!!


Maar wat voor balen kwamen er vanaf ,wat voor kwaliteit ?
Wat kost balen persen en naar huis halen en wat levert een baal op?
Ik denk dat grassen met mazzel quite draait ,denk dat oplichten wel meevalt. Ik zal een loonwerker vragen wat die rekent ,kan je nog wel van gaan schrikken met deze dieselprijzen.


Geen idee. Maar die boer had gewoon gratis gras en kreeg nog geld toe voor het maaien etc terwijl hij t gemaaide gras mee nam haha. Iets met een stadse nieuwkomer in t dorp denk ik. Daar betaal je normaal gesproken geld voor als boer zijnde lijkt mij :) gras op stam…

Ik heb inmiddels contact met een loonwerker uit de omgeving en die vraagt €2.65 per kuub mest injecteren incl vervoer. Hun zeggen dat er normaal 20/25 kuub per ha op gaat. Dat klinkt iniedergeval al beter als €150 in totaal.. Maar morgen ga k even bellen hoe en wat want verder heb ik de ballen verstand ervan :D

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:04

hier is dat gewoon allemaal gratis, boeren zijn blij als ze het ergens kwijt kunnen

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:08

Ik hoef er niks voor te betalen maar geef de boer elk jaar een rollade als dank

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:53

Tot nog toe hebben wij altijd gratis bemesting gekregen door de locale melkveehouder. Vorig jaar voor het eerst moesten we het zelf via onze loonwerker gaan regelen. Varkensmest konden we toen met gesloten portemonnee krijgen, voor koemest zouden we alleen arbeidsloon voor injecteren gaan betalen, ca € 65,- .

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:58

Wij betalen niets, krijgen er zelfs voor, maar dat doen we met gesloten portemonnee.
In ruil dat hij zijn mest hier kwijt kan (koeienmest) doet hij voor ons het gras maaien, draaien en op duinen gooien.
Alleen het persen van de pakken betalen we dan.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:54

Niets, boer is blij met mijn weide! Ik ken mensen die er geld voor krijgen...

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:12

Wij betalen niets en krijgen de mest. De boer betaald de loonwerker ervoor om de koeienmest te injecteren en de boer zelf komt het hooi schudden en wiersen voor ons.
Beiden blij met de situatie zo. :)

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:21

Zijn de prijzen die je ontvangt voor mest nu nog zo hoog? Kunstmest is abnormaal duur momenteel. Ik denk namelijk dat er minder drijfmest vrij gaat komen ivm de kunstmest prijzen. Ik hoor zelf al verhalen dat het met de tijd om gaat draaien en er wel voor betaald moet worden IPV dat je geld ontvangt

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... -kunstmest
Laatst bijgewerkt door tammiebels op 02-02-22 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:24

Dubbel

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:27

Als er dan nog een veganist wat durft te zeggen over mest overschot...
Vergetend dat hun plantje ook wil groeien.