Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:28

Bij ons wordt het ook gratis gedaan door de buurboer. Het is maar een klein stukje, dus voor hem wel wat werk omdat hij met zijn kleinste apparatuur moet komen.
Hij vindt het vooral leuk dat hij ons kan helpen volgens mij en was vorig jaar ook nog heel trots toen het gras het beter deed dan het jaar daarvoor toen ik kunstmest had gestrooid :) . Als ze het land in hun mestboekhouding op kunnen nemen is het volgens mij idd echt geld waard, maar dan moet het niet te klein zijn (het administratiekantoor werkt ook niet voor niks natuurlijk).

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:32

Hier in de buurt zet een loonwerker en container drijfmest neer en injecteert op de hele buurt alle kleinere particuliere percelen. Kost niks.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:24

Wij hebben onze eigen gier-opslag. Boeren uit de omgeving brengen hun gier naar onze mestzak toe. Zij betalen ons €15 per m³
Onze mestzak kan +-1250 m³ hebben.
Wij hebben echter zelf niet genoeg land om zoveel uit te rijden dus wij vullen de mestzak zo ver als dat we zelf mogen uitrijden.

Dit houd dus in, dat wij dus niks betalen voor het bemesten van ons land, wij worden echter wel betaald om de mest van anderen op te slaan en uit te rijden over ons eigen land.

Ik zou een loonwerker benaderen en vragen wat gangbaar is in jou omgeving.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:27

meganvr schreef:
Gier. Met kunstmest ben k nog goedkoper uit had ik al gezien. Dat wou ik eerst maar weet uit ervaring dat het toch wat minder goed werkt.


Laat je niet voor de gek houden. Dit is altijd gratis de boeren zijn blij dat ze ervan af kunnen.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:32

Niets. In het verleden kregen we geld toe, maar bij dat bedrijf duurde het altijd lang voor we eindelijk mest kregen.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 23:52

kim_1990 schreef:
Wij hebben onze eigen gier-opslag. Boeren uit de omgeving brengen hun gier naar onze mestzak toe. Zij betalen ons €15 per m³
Onze mestzak kan +-1250 m³ hebben.
Wij hebben echter zelf niet genoeg land om zoveel uit te rijden dus wij vullen de mestzak zo ver als dat we zelf mogen uitrijden.

Dit houd dus in, dat wij dus niks betalen voor het bemesten van ons land, wij worden echter wel betaald om de mest van anderen op te slaan en uit te rijden over ons eigen land.

Ik zou een loonwerker benaderen en vragen wat gangbaar is in jou omgeving.


Dit is inderdaad wat ik gedaan heb. 2.65 per m3 mest om te injecteren. De eigenaar van het andere land wat ik huur raad me aan om gewoon bij een koeienboer te vragen aangezien die t inderdaad vaak gratis doen. Volgens hem moet ik zelfs geld toe krijgen :') Dus dat ga ik eerst nog doen en anders gaat de loonwerker het doen voor mij. Het zou mooi zijn als ik iemand vind die het jaarlijks wilt doen. Win win situatie voor beide partijen lijkt mij. Die van €150 excl heb ik vriendelijk afgeslagen..

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:08

Ook hier wordt mijn wei gratis bemest door een loonwerker.
1x dacht ik slim te zijn om het door een boer uit de buurt laten doen. Die was toch bezig in wei naast mij. Toen moest ik dik betalen. Dat was f schrikken. Nu gewoon weer door de loonwerker. Ik heb ook 8000m2

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:20

Hoi hoi, ik ben nieuw hier.
Ik vroeg me af of je land erg te lijden heeft als de machines erover heen zijn geweest om de wei te injecteren?

En ook: hoe groot is bij jullie de doorgang om de boer/loonwerker jullie land op te kunnen laten gaan?

Wij gaan alles nog aanleggen (1,2 ha), dus hoi nu alvast graag rekening met de juiste breedtes zodat de machines erin kunnen.

Ik hoop alleen dat niet heel de oprit verzakt als ze met hun machines komen…

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:32

Vaak weet een loonbedrijf uit de buurt alle grondsoorten en wat het kan houden aan machines. Wij laten alles doen met sleepslangen dan wordt het land minder belast,maar dat is voor kleinere stukken te kostbaar. Je kan ook even de boer op ,zat die nog een mestwagen hebben van kleiner formaat en verschillende maten trekkers.Welke regio zit je?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:35

_Chantyyy schreef:
Hoi hoi, ik ben nieuw hier.
Ik vroeg me af of je land erg te lijden heeft als de machines erover heen zijn geweest om de wei te injecteren?

En ook: hoe groot is bij jullie de doorgang om de boer/loonwerker jullie land op te kunnen laten gaan?

Wij gaan alles nog aanleggen (1,2 ha), dus hoi nu alvast graag rekening met de juiste breedtes zodat de machines erin kunnen.

Ik hoop alleen dat niet heel de oprit verzakt als ze met hun machines komen…


Bij mij zijn ze de eerste keer even komen kijken. Dan krijg je ook een betere offerte. Land kan het hier prima hebben maar is zandgrond. En loonwerker heeft verschillende grootte van machines

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:58

DuoPenotti schreef:
Wij betalen niets, krijgen er zelfs voor, maar dat doen we met gesloten portemonnee.
In ruil dat hij zijn mest hier kwijt kan (koeienmest) doet hij voor ons het gras maaien, draaien en op duinen gooien.
Alleen het persen van de pakken betalen we dan.

Gezien dit topic van begin dit jaar is quote ik mezelf een keer. :D

Poorten zijn hier 4 meter breed.
Nu zou ik ze breder maken. Want ze draaien er vanuit een smalle landweg op. En de machines zijn voortaan zo groot. Voor rechtuit is dat breed genoeg.

In de weide geen paden of poorten. Dus kan hij snel doorwerken.

Kapot gaat het hier niet. Maar is je land snel nat dan natuurlijk eerder.
Over de oprit komen ze hier niet snel.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:07

Hier zijn de poorten +- 5m, maar hebben ruimte over. Land ziet hier niet af, maar probeer het ook wel in de droge periodes te laten doen. Wij betalen er niet voor, regeling met de buurman die blij is het ergens kwijt te kunnen.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:37

ik betaal daar niet voor, zelfde regeling als Laurievc

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:16

De inrit is ruim 4,5 meter breed.
Als ik ervoor zorg dat de poorten naar de weides ook 4,5 meter breed worden, dan gaat het misschien wel lukken begrijp ik.
We zitten op zandgrond.

En zoals ik jullie begrijp kan ik beter op zoek gaan bij een loonwerker dan bij een boer.
Die loonwerker zou eventueel ook het gras kunnen hooien/schudden/verpakken?
Of doet dat juist de boer?

Hoe diep gaat dat injecteren eigenlijk?

(Jullie hebben allang door: ik weet dus echt nog niks…. )

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:20

Hier afspraken met de boer. Hij zorgt dat de loonwerker komt gieren 2x per jaar en hij komt bij mij hooien en de mesthoop leegmaken. Hij wil er niks voor, maar ik geeft hem wel altijd wat. Het kost hem veel tijd en hij is secuur en denkt goed mee, dus is mij veel waard.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:32

loulou schreef:
Hier afspraken met de boer. Hij zorgt dat de loonwerker komt gieren 2x per jaar en hij komt bij mij hooien en de mesthoop leegmaken. Hij wil er niks voor, maar ik geeft hem wel altijd wat. Het kost hem veel tijd en hij is secuur en denkt goed mee, dus is mij veel waard.


En dat hooi komt dan ten goede van hem? Of hou jij er ook hooi van voor je eigen paarden?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:34

_Chantyyy schreef:
loulou schreef:
Hier afspraken met de boer. Hij zorgt dat de loonwerker komt gieren 2x per jaar en hij komt bij mij hooien en de mesthoop leegmaken. Hij wil er niks voor, maar ik geeft hem wel altijd wat. Het kost hem veel tijd en hij is secuur en denkt goed mee, dus is mij veel waard.


En dat hooi komt dan ten goede van hem? Of hou jij er ook hooi van voor je eigen paarden?


dat is uiteraard voor mij :-)

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:38

loulou schreef:
_Chantyyy schreef:


En dat hooi komt dan ten goede van hem? Of hou jij er ook hooi van voor je eigen paarden?


dat is uiteraard voor mij :-)


Dan doet hij best veel om van zijn gier af te komen toch?
Ideaal voor jou natuurlijk!! Je land wordt gratis bemest, je mesthoop wordt leeggemaakt en hij komt hooien. Dat klinkt goed!
Maar heb je dan veel grond waar hij zijn drijfmest op kwijt kan?
Bij mij zou het gaan om 8.280 m2 wat wei is.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:43

_Chantyyy schreef:
Dan doet hij best veel om van zijn gier af te komen toch?
Ideaal voor jou natuurlijk!! Je land wordt gratis bemest, je mesthoop wordt leeggemaakt en hij komt hooien. Dat klinkt goed!
Maar heb je dan veel grond waar hij zijn drijfmest op kwijt kan?
Bij mij zou het gaan om 8.280 m2 wat wei is.


Daarom geef ik hem ook altijd iets. Ben erg blij met hem :-)
Bij ons gaat het om ongeveer 1.7 hectare
Voorheen had ik maar 5000 m2 dan kwam hij ook gieren en mesthoop leegmaken. Alleen niet hooien, want toen had ik geen gras over.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:51

loulou schreef:
_Chantyyy schreef:
Dan doet hij best veel om van zijn gier af te komen toch?
Ideaal voor jou natuurlijk!! Je land wordt gratis bemest, je mesthoop wordt leeggemaakt en hij komt hooien. Dat klinkt goed!
Maar heb je dan veel grond waar hij zijn drijfmest op kwijt kan?
Bij mij zou het gaan om 8.280 m2 wat wei is.


Daarom geef ik hem ook altijd iets. Ben erg blij met hem :-)
Bij ons gaat het om ongeveer 1.7 hectare
Voorheen had ik maar 5000 m2 dan kwam hij ook gieren en mesthoop leegmaken. Alleen niet hooien, want toen had ik geen gras over.


Ja groot gelijk dat je hem iets geeft; vooral tevreden houden die man!
Dat doet hij jou immers ook. :D

Ik heb straks, zoals we het nu bedacht hebben tenminste: 2 weides. (ook een flinke zandpaddock van 32x60 meter, dus daar kunnen ze ook lopen als het land bemest/geïnjecteerd is).
Die 2 weides zijn: 60 x 60 = 3600 m2
en 78 x 60 = 4680 m2
Mijn gedachte was om de grootste weide (4680 m2) na de winter met rust te laten en te laten groeien om vervolgens te hooien.
Dan kan ik het daarna nog gebruiken als weide.

De andere 3600m2 wil ik dan gewoon laten begrazen. Ofwel via vlakken ofwel via strookbegrazing.
Het is allemaal voor totaal 2 paarden, dus gras genoeg denk ik.

Is bovenstaande een beetje realistisch?
Heeft iemand enig idee hoeveel hooibalen je van een weide van 4680 m2 af haalt?
Bij voorkeur van die bolletjes zeg maar.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:17

Hoeveel hooibalen bizar verschillen. Te warm, te koud, te nat, te droog, veel bemest, niet bemest, er speelt zo veel mee in de opbrengst

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:57

belle_boef schreef:
Hoeveel hooibalen bizar verschillen. Te warm, te koud, te nat, te droog, veel bemest, niet bemest, er speelt zo veel mee in de opbrengst


Ja echt wel!
Dit jaar maar één keer kleine baaltjes hooi kunnen maken door de droogte.
Normaal hebben we meestal 200 baaltjes per jaar, nu maar 95...

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 07:04

Ik heb weidehekken van 5 meter breed liggen. Moet ze alleen nog plaatsen :+

Voor het bemesten heb ik afgelopen voorjaar €50 betaald. Gewoon uit principe… Vanaf volgend voorjaar doet iemand het gratis voor mij. Als mijn wei nat is wil ik er geen grote machines op hebben.

Wij hadden dit jaar 10 of 12 midibalen van 3500m2 maar dat is erg veel hoor!

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:29

gerlindie schreef:
belle_boef schreef:
Hoeveel hooibalen bizar verschillen. Te warm, te koud, te nat, te droog, veel bemest, niet bemest, er speelt zo veel mee in de opbrengst


Ja echt wel!
Dit jaar maar één keer kleine baaltjes hooi kunnen maken door de droogte.
Normaal hebben we meestal 200 baaltjes per jaar, nu maar 95...


Oké dus in een slecht geval 95 baaltjes.
Van hoeveel m2 is dat?

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:30

meganvr schreef:
Ik heb weidehekken van 5 meter breed liggen. Moet ze alleen nog plaatsen :+

Voor het bemesten heb ik afgelopen voorjaar €50 betaald. Gewoon uit principe… Vanaf volgend voorjaar doet iemand het gratis voor mij. Als mijn wei nat is wil ik er geen grote machines op hebben.

Wij hadden dit jaar 10 of 12 midibalen van 3500m2 maar dat is erg veel hoor!


En was dat dan de eerste snee?