Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 20:55

Hoi,

Een vriendin en ik zijn pas geleden verhuisd naar een andere stal.

Op de vorige stal was het paard van mijn vriendin super schoon poepte en plaste netjes achterin de stal. Daardoor was de rest van de stal kurkdroog.

Nu zijn we een paar weken geleden verhuisd naar een andere stal. De paarden staan daar op stro. Echter poept het paard van mijn vriendin opeens door de hele stal en ook plast ze overal. De stal is een vieze natte bende en echt niet schoon te krijgen. Er zit een mega pak stro in en ze krijgt een paar keer in de week nieuw stro erbij om het enigszins droog te houden.

We hebben al geprobeerd om mest achterin de stal te leggen zodat ze juist daar gaat mesten maar dit werkt helaas ook niet.

Verder staan de paarden alleen snachts op stal en de stallen zijn even groot als de vorige stal.

Wie weet waar dit door kan komen en vooral is er een oplossing? We hebben op stal de keuze om op stro of vlas te staan, eventueel kan de overstap naar vlas gemaakt worden. Maar ik heb geen idee of dit invloed heeft.

The smell of earth after rain!


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:01

Misschien is er rondom meer te zien?
Paarden die in een stal staan waar weinig te beleven is lijken vaak netjes, maar dat is domweg omdat ze dan altijd met de kop 1 kant op staan, niet omdat ze perse zo netjes zijn.
In stallen met meer interactie staan ze vaker in verschillde kijkrichtingen en daarmee stort de mest ook op willekeurige plekken neer.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:14

Stond ze op de vorige stal ook op stro en was deze stal even groot?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:20

Is ze niet gewoon nog wat minder rustig op stal?

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 21:20

Er is op deze stal wel wat meer te zien. Maar ze staat bewust in de achterste stal waar niemand langs loopt. Ook gaan ze pas laat naar binnen en dan is er eigenlijk al niks meer te zien/beleven.

De vorige stal was idd net zo groot en ze stonden toen niet op stro maar op zaagsel.

The smell of earth after rain!

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:22

En misschien ook dunnere mest door verhuisstress of ander voer, waardoor het allemaal minder 'netjes' lijkt?

Amber_anne

Berichten: 6902
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:29

Het lijkt mij ook belangrijk om toch de stal droog te houden. Elke paar dagen stro is dan te weinig als het nat blijft

Je kunt altijd de overstap naar andere bodembedekking maken om te kijken of dat werkt. Vlas bijvoorbeeld absorbeert wel beter

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 21:36

Stress van het verhuizen zou uiteraard kunnen, ze krijgen wel totaal ander voer inderdaad. Maarja kan ander voer invloed hebben op hoe ze hun behoefte doen?

Vandaag is er nog een hele berg nieuw stro ingekomen, de kans is groot dat dat morgen allemaal weer doorweekt is. Ze is gewoon echt heel erg vies opeens.

The smell of earth after rain!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:39

Petrichor schreef:
Stress van het verhuizen zou uiteraard kunnen, ze krijgen wel totaal ander voer inderdaad. Maarja kan ander voer invloed hebben op hoe ze hun behoefte doen?

Vandaag is er nog een hele berg nieuw stro ingekomen, de kans is groot dat dat morgen allemaal weer doorweekt is. Ze is gewoon echt heel erg vies opeens.


Het is denk ik niet zozeer alleen het andere voer, maar het andere alles. Andere mensen, andere paarden, andere locatie, ander voer (dus misschien ook wel een beetje de darm van slag), andere geurtjes, andere stal, ander ritme. Kortom: andere alles. Van spanning/stress kunnen paarden heel onrustig worden en aan de dunne gaan.

Ik denk wel dat het eerlijk is tegenover het paard om iedere dag al het natte stro eruit te halen en dit te vervangen door droog stro. Ongeacht of er dan veel uit moet: een paard nat laten staan is natuurlijk eigenlijk geen optie.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:41

Kan ze het goed vinden met de paarden in de buurt van haar stal?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:49

Petrichor schreef:
Stress van het verhuizen zou uiteraard kunnen, ze krijgen wel totaal ander voer inderdaad. Maarja kan ander voer invloed hebben op hoe ze hun behoefte doen?

Vandaag is er nog een hele berg nieuw stro ingekomen, de kans is groot dat dat morgen allemaal weer doorweekt is. Ze is gewoon echt heel erg vies opeens.

Als het vooral nat is dan zou ik eens wisselen van voer en kijken of dat uit maakt. Mijn merrie werd van een bepaalde brok ook zo vies en toen bleek dat het zoutgehalte vele malen hoger lag dan ze gewend was waardoor ze meer dronk en dus ook natter was.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:52

Mijn ruin was op l stro echt een ramp. Gooide alle stro op 1 hoop, mixte de rest door elkaar. ( en die ene hoop was ook zeiknat omdat hij het als tafeltje voor zijn hooi gebruikte, wat hij in zijn waterbak doopte....)
Tegenwoordig staat hij op vlas. En nu poept hij netjes in 2 hoeken en plast hij meestal op 1 plek.

Aan mijn ruin kan ik zien of het druk is geweest voor de stal en bij mijn merrie is het vooral als het slecht weer is geweest. Dan poept ze op andere plekken dan normaal.

Marije_jiplover

Berichten: 25303
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:53

Zaagsel kan wel enorm veel vocht opnemen, dus het kan best dat door het wisselen van bodembedekking de stal er ook heel anders uit ziet.

En als die dan toch al viezer is, ze daarom ook ineens op andere plekken dan een vaste plek gaat mesten.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:58

Hoe staat ze buiten? Is het daar al nat? Mijn paard weigert buiten te plassen als het nat is. Spettert te veel. Dan komt er op stal een enorme waterval uit.

Stro vind ik niet fijn werken voor paarden die vies staan. Ik gebruik het liefste vlas. Is het geen optie om vlas neer te leggen als bodemlaag en daar overheen dan stro?

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:02

1 pak zaagsel bevat net zo veel kg strooisel als 1-1.5 pak stro (of 1-1.5 plak van een grote baal). Combineer dit met dat houtvezel tot 3x meer vocht opneemt, en dan blijk je best veel stro nodig te hebben voor dezelfde vochtopname.

In een 3x3 box strooi je minimaal 2 pakken houtvezel en liever 3 (of eigenlijk 4-5, maar goed, dat zie je zelden gebeuren), terwijl vaak maar 1 tot maximaal 2 pakjes stro in een lege box gedaan worden. Dan zit er dus minder gewicht in qua strooisel (tot 3x zo weinig), waar ook nog wat van gegeten wordt, en dat tot 3x zo weinig vocht opneemt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:56

Je staat daar pas een paar weken, een paard heeft ongeveer een half jaar nodig wil het helemaal gewend zijn. Geen paniek of maatregelen, gewoon geduld hebben, komt wel weer goed.

Ps, superbokt naam heb je, ruikt lekker!

Bejaarde bokkers weten meer

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:06

Mijn arabiertje was zindelijk.
Maar zodra er een nieuw paard naast haar stond, of er iets anders ingrijpends veranderde, lag de mest overal.
Na een paar dagen trok het wel weer bij.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:36

Petrichor schreef:
Stress van het verhuizen zou uiteraard kunnen, ze krijgen wel totaal ander voer inderdaad. Maarja kan ander voer invloed hebben op hoe ze hun behoefte doen?

Vandaag is er nog een hele berg nieuw stro ingekomen, de kans is groot dat dat morgen allemaal weer doorweekt is. Ze is gewoon echt heel erg vies opeens.


Mijn merrie ging van super netjes op stal naar slagveld op Voermeesters brok. Was echt bizar. Op andere brok gezet en stal weer netjes, schoon en droog. Later nog een keer extra getest en stal weer een grote smerige bende. Kan dus zeker door voer komen!

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:50

Toen ik met mijn paard van gewone brok (Pavo condition) overging op subli granenmix (op advies van Den Hoek) werd haar stal, die altijd een zwembad van urine was, opeens binnen 48 uur nadat ik daar op was overgegaan, kurkdroog. Van te makkelijk opneembare suikers kan een paard behoorlijk gaan plassen.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:56

Ik zou het paard weer op zaagsel zetten, dat neemt iig meer vocht op dan stro.
Wat de viezigheid betreft, dat zal al schelen als het droger is, en misschien als ze helemaal gewend is, is ze ook rustiger op stal.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:05

Het kan ook aan het ruwvoer liggen. Dat is namelijk altijd anders, en de darmflora moet zich daarop aanpassen. Het betekent niet per se dat het ene beter is dan het ander, het is gewoon anders.
Onrustige darmen kunnen trouwens op zichzelf als onrustig gedrag veroorzaken. Het zijn in feite lichte koliekverschijnselen.

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:15

Heel simpel gedacht: heb je een automatische waterbak en lekt deze met drinken ????
hier een stal altijd heel vies, dachten dat het aan het paard lag.
Paard kreeg andere box en was opeens veel schoner, nieuw paard in die oude stal: zeiknat.
Bleek de drinkbak tijdens drinken te lekken langs de wand......andere waterbak aangesloten en probleem was over.

Neva_da
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:49

Herkenbaar probleem. Mijn merrie is bij momenten ook echt niet proper op stal. Ze staat altijd in de wei, behalve in de winter wanneer het water zou kunnen vastvriezen in de stallen. Sommige nachten/dagen is ze heel proper, maar andere keren mag gelijk alles eruit en opnieuw gevuld worden - wij gebruiken steeds stro omdat zaagsel te stoffig is. Het is me ook steeds een raadsel geweest hoe en waarom het zoveel verschilde van dag tot dag, maar ik vermoed dat het inderdaad iets met stress van verandering ofzo kan komen. Ik ga wel zeker ook eens kijken of het aan haar voer kan liggen en dat eens trachten ter veranderen!

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard opeens gruwelijk vies op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:25

Denk dat ze nog moet wennen en daardoor veel onrustiger is. Paarden mixen de stalinhoud dan behoorlijk door elkaar.

Wij gebruiken altijd een onderlaag van hennepvezel en daarop een flinke laag stro. Dagelijks alle mest naar een hoek of zijkant scheppen, na een week of 3-4 gaan ze meestal zelf op die plekken poepen. Door de hennepvezel blijft de stal tamelijk droog. 1-2 keer in de week echt goed uitmesten (uiteraard droge hennep e n schoon stro bewaren als onderlaag)

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elitedeux en 125 bezoekers