Paard eet stro, gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 20:25

Hoi,

Mijn paard staat voor het eerst op stro en nu vond ik het al spannend omdat ik bang was dat ze het zou gaan eten. Dit klopt dus ook want ze eet stro en hooi afwisselend.

Nu vraag ik mij af in hoeverre dit precies kwaad kan? Zou het na 1 nacht in stal al te veel kunnen zijn en koliek kunnen veroorzaken of komt zoiets pas als ze er een paar dagen veel van eten?

Is dit iets wat alleen in het begin is uit nieuwsgierigheid of iets wat ze blijven doen? Op internet staat als ze grote hoeveelheden stro eten kan het gevaarlijk zijn, maar wat zijn grote hoeveelheden?

The smell of earth after rain!


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:28

Te veel is nooit goed en dus ook niet bij stro… kan verstoppingskoliek geven. Op mijn werk is een merrietje die vroeger nooit op stro kon door te veel eten, sinds ze aan huis staat enkele dagen azijn op het stro gespoten en ze heeft er nooit meer overdadig van gegeten. Misschien kan je dat uit voorzorg een paar dagen doen.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:32

Tja, is de halve stal leeg? Ligt er weer aan hoe vol je de stal doet, :+
Gewoon onbeperkt hooi aanbieden, mocht je je dan nog druk maken en zij teveel eten op zaagsel zetten.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:36

Vaak is het vooral dat ze zich in het begin zich flink vol eten er van.
Ik ken veel paarden die op stro staan, de 1 eet er meer van dan de ander en tot nu toe nog geen 1 tegen gekomen die er koliek van heeft gekregen. (met alle stallen waar ik ben geweest etc. kom ik dan op een slordige 200 paarden)
Stro eten kán koliek veroorzaken, maar dit is vaker niet dan wel het geval.
Meestal zijn dit wel de types die obsessief blijven eten.
Vooral in het begin de stal niet té schoon houden en eventueel zou de tip met azijn(of anti-bijt oid) ook zeker kunnen werken.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 20:38

Ze staat vandaag voor het eerst in haar leven op stro dus het stro is inderdaad allemaal schoon. Ze eet zowel stro als hooi en ze gaat ook echt helemaal met haar neus door het stro heen. :')

Paard komt overdag de hele dag buiten en kan dan ook gras en hooi eten, zodra ze vlak voor het donker op stal komen krijgen ze ook weer hooi. Niet onbeperkt maar wel heel veel. :)

The smell of earth after rain!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:46

Stro is ook een prima ruwvoer voor paarden die te snel te dik worden van hooi.
Zolang ze afwisselt met hooi en ook niet 23 uur per dag stro staat te eten, zou ik me niet direct zorgen maken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:18

Die van mij deed het ook als ik had opgestrooid, anders niet. En krijgt nu ze op dieet is zelfs stro bij einde van de dag als vulling.

Zolang ze geen grote hoeveelheden eten achter elkaar zou ik me er niet druk om maken. Helemaal als ze het afwisselt met hooi.

Als ze het hooi er voor laten staan dan zou ik er azijn overheen doen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:42

Er zijn maar weinig paarden waarvoor stro eten echt gevaarlijk is. Mijn vorige paard at jarenlang haar stal leeg en heeft er nooit iets aan over gehouden en ik ken zat stallen waar ze expres stro bijvoeren naast het hooi. Vooral voor paarden die snel te dik zijn. Vorige stal had paarden op vlas maar altijd een goedgevulde hoek vol stro voor als het hooi op was. En die werd ook goed gebruikt. En buiten netten met stro om dezelfde reden. Ik ken ook paarden die er koliek van kregen maar dat zijn meestal paarden die het niet gewend zijn en dan in 1x een hele hoop eten. Daar zijn de darmen niet op berekend en dan kan het fout gaan. Maar van paarden die elke dag stro eten en dan koliek krijgen daardoor heb ik nog nooit gehoord.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Charmaine
Berichten: 1404
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:15

Hier wel een paard die verstoppingskoliek kreeg door overmatig stro eten. Maar die blijkt het ook niet goed te doen op onbeperkt ruwvoer. Staat nu op vlas.

Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:48

Paarden vroeger op de manege aten allemaal stro, kon niet veel kwaad denk ik want er gebeurde niks.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:53

Hier worden in de winter ook een hoop paarden met stro bijgevoerd. Geen enkel probleem..

anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:55

Van een goede kwaliteit stro krijgen ze niets.Er bestaat wel slecht stro,wat bespoten is of zo,en daar kunnen ze ziek van worden.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:56

Ik vind het niet prettig als ze stro eten, vooral omdat de kans op koliek toeneemt.

Als ik ze op stro zet dan spuit ik het eerst ff in met azijn gemixt met afwasmiddel.

Vinden ze niet zo lekker :+

Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:57

Daan13 schreef:
Ik vind het niet prettig als ze stro eten, vooral omdat de kans op koliek toeneemt.

Als ik ze op stro zet dan spuit ik het eerst ff in met azijn gemixt met afwasmiddel.

Vinden ze niet zo lekker :+

Ik zou juist bang zijn dat ze daar wat van krijgen..

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:58

Een vieze smaak in hun mond om vervolgens hooi te gaan eten.

Nooit geen problemen gehad en ook nooit geen stro etende paarden.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:03

De mijne eten alleen stro als ze op het jonge volle gras staan of het natte najaarsgras.
Die trend viel mij een paar jaar geleden voor het eerst op, nu geef ik ze grof hooi bij op het land en is dat probleem verholpen.

Vermoed toch iets van last van de buik door verzuring of veel gassen in de buik.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:39

Mijn pony heeft koliek ervan gekregen, kreeg toen ook dringende advies van mijn dierenarts om het nooit meer aan haar te voeren. 'Stro is voor ezels', haar woorden. Al zei ze wel dat de grotere pony er vast geen last van zou hebben, als je een klein beetje stro gewoon goed door het hooi mixt. Maar toendertijd stonden ze samen op de paddock, dus dat was geen optie.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:45

stro eten is op zich niet gevaarlijk.
een paard wat de hele dag in de stal stil staat en de darmen dus totaal niet in beweging zijn is denk ik vaak het probleem.
hier alleen maar koliek gehad met teveel eten en te weinig bewegen :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:51

Ik heb mn paarden altijd op stro gehad en toch is het in pension een keer mis gegaan. We stonden ergens waar ze zich niet aan afspraken hielden qua ruwvoer en kwaliteit steeds slechter werd.

Verhuisd waar ze ruim voldoende goed hooi kregen, maar meneer is de stal gaan leegeten. Had minimale symptomen, maar zag gelijk dat er iets mis was, dus behandeld voor koliek.
Er gebeurde niks, dus dag erop met sonde paraffine erin.
Er gebeurde niks, dus op vrachtwagen gezet en naar de kliniek gereden. Daar zat de vrachtwagen vol en duidelijk was het mest vol stro. Daar nog opgevoeld, maar het was echt 1 en al stro.

Ben er niet bang van geworden voor stro en voer het zelfs soms bij, maar let wel op welk stro en de kwaliteit, afkomst etc.

Als ze te weinig hooi krijgen, geen goed hooi, zich vervelen etc kunnen ze vaak behoorlijk aanvallen op het stro en dat wil je niet. Maar gewoon lekker knabbelen als hooi bijna op is, kan prima.

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:54

Ik ken wel degelijk een dier dat van stro koliek krijgt. Maar die blijft erin vreten.
Dus even goed opletten en dier in de gaten houden.


anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:00

Biks2 schreef:
Daan13 schreef:
Ik vind het niet prettig als ze stro eten, vooral omdat de kans op koliek toeneemt.

Als ik ze op stro zet dan spuit ik het eerst ff in met azijn gemixt met afwasmiddel.

Vinden ze niet zo lekker :+

Ik zou juist bang zijn dat ze daar wat van krijgen..

Precies,vooral dat afwasmiddel!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:02

Wat dat betreft zijn het soms stomme wezens. Je doet moeite om er psyllium of bijv magnesium in te krijgen etc, maar stro met azijn, afwas en weet ik veel, eten ze wel.

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:22

Hee! Je hebt dus een nieuwe plekje gevonden voor je paard. Dat is fijn, erg benieuwd waar je heen bent gegaan ☺️.

Mijn paardje staat ook op stro. En eet er best veel van. Van ineens veel stro eten kunnen ze inderdaad verstoppingen krijgen. Toen mijn paardje voor het eerst op stro kwam heb ik er voor gezorgd dat ze eigenlijk te veel hooi had. Dat levert minder snel verstoppingen op.

Dislecties, verbeteren mag / graag zelfs, dan wel in PB!

anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:28

Op mijn pensionstalling kunnen paarden die niet tegen stro kunnen op krul komen.Ieder paard is weer anders.De mijne knabbelt wel van het stro,als dat van goede kwaliteit is.Goed stro is beter dan slecht hooi. Ze moeten wel ruwvoer hebben in een of andere vorm.

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:47

Het is hier een komen en gaan van paarden, waarvan veel nog nooit op stro hebben gestaan, en er is maar een handjevol van wat zich koliek vreet aan stro. De meesten eten de eerste dag er wat van en daarna is het goed.

I am because you were


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123, Trendiction en 40 bezoekers