Brandnetels in de weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nadiine__x

Berichten: 2787
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-21 20:56

Ja.. Mijn weide staat helemaal vol met brandnetels!

Nou zijn ze natuurlijk hartstikke gezond, maar zolang ze "leven" moeten de paarden er niks van weten en gras krijgt zo geen kans!

Wat ik al geprobeerd heb is ze elke week weg maaien, maar ze komen vrolijk weer terug...

Eenmaal gesnoeid of geplukt zijn de paarden er zot van!

Maar ik ben eigenlijk niet van plan de hele weide met de hand (auw, auw, auw) te plukken..

Tips?!

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl


Anastasia24

Berichten: 2668
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:00

Als wij het hier door laten groeien word het ook één brandnetel wei, :') . Eens in de week\2 weken knip ik het met een grote heggenschaar en binnen een dag is het weer weg. Ik vind het ideaal eigenlijk.
Stukken midden in de wei hebben wij simpelweg met een schep omgeploegd, dus echt dieper in de grond tot er geen wortels meer waren en de plakken met wortels weggevoerd. Is uiteraard nooit meer terug gekomen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Solleke_Noah

Berichten: 11043
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:02

Nadiine__x schreef:
Ja.. Mijn weide staat helemaal vol met brandnetels!

Nou zijn ze natuurlijk hartstikke gezond, maar zolang ze "leven" moeten de paarden er niks van weten en gras krijgt zo geen kans!

Wat ik al geprobeerd heb is ze elke week weg maaien, maar ze komen vrolijk weer terug...

Eenmaal gesnoeid of geplukt zijn de paarden er zot van!

Maar ik ben eigenlijk niet van plan de hele weide met de hand (auw, auw, auw) te plukken..

Tips?!


maaien blijven volhouden in het groeiseizoen (nu dus), dan verspillen de planten veel energie met elke keer nieuwe blaadjes groeien en zo gaan ze uiteindelijk kapot.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

san4nie
Berichten: 3539
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:14

Je wei uitmesten schijnt ook veel te helpen. Beide stallen waar ik heb gestaan en waar de weides uitgemest werden, groeien geen brandnetels.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:16

Eens, maaien, maaien, maaien....
Eventueel kun je een keer spuiten met Ultima (Ecostyle), dat is een redelijk ecologisch verantwoord bestrijdingsmiddel. Dat moet je natuurlik niet doen als je paarden er lopen...

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:50

Koop voor een paar tientjes een heggenschaar of kantentrimmer bij lidl. Wij hebben beiden, gewoon op accu (die je voor beide apparaten kunt gebruiken) en trimmen de netels daarmee.

Qimm

Berichten: 15094
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:00

Ik gebruik een zeis om ze te kortwieken (hoef je niet bij ze in de buurt te komen met je handen)
Verder uitmesten en kalk strooien voor de toekomst.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:43

Ik maai ze een aantal keer per seizoen met de bosmaaier en laat het gewoon liggen, paarden eten het op en de rest vergaat wel.
Ik vind het niet zo erg dat er wat onkruid staat, gras genoeg en ze eten de onkruidjes wel als ze er behoefte aan hebben / het gemaaid is.

axel_1997

Berichten: 1772
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:22

san4nie schreef:
Je wei uitmesten schijnt ook veel te helpen. Beide stallen waar ik heb gestaan en waar de weides uitgemest werden, groeien geen brandnetels.


Klopt, brandnetels kunnen op vrijwel elke grond groeien maar krijgen de overhand op zeer voedselrijke grond. Uitmesten voorkomt dat de grond te rijk wordt. Dat betekent helaas dus wel dat je er bij deze weide niet bent met alleen uitmesten. Want daarna moet de grond nog verschralen. Dat kost tijd. Op wat voor grond zit je? Zand of klei? klei is bijna niet echt schraal te krijgen. maar het zou mogelijk moeten zijn om de brandnetels weg te krijgen.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:09

Komt over het algemeen door een overschot aan stikstof inderdaad. Maar dat is niet zo makkelijk op te lossen. En als je al gaat verschralen krijg je meteen veel meer en vaak ook minder gezonde (on) kruiden ervoor terug :+

carika
Berichten: 1570
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:13

wij zijn nu aan het uitproberen om een stuk af te dekken met karton.In de hoop dat dood gaan.
Spuiten was voor ons geen optie en maaien is idd heel bewerkelijk.

Naath86
Berichten: 3875
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:22

Is het niet mogelijk om het er gewoon uit te steken?

Ibbel

Berichten: 48851
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:25

carika schreef:
wij zijn nu aan het uitproberen om een stuk af te dekken met karton.In de hoop dat dood gaan.
Spuiten was voor ons geen optie en maaien is idd heel bewerkelijk.


Werkt niet. Karton verteert eerder dan dat de brandnetels de pijp uit gaan. Oud tapijt is een beter idee, dat vergaat niet zo snel. Maar dan nog.
Als je niet wilt spuiten is uitspitten de enige manier.

Nadiine__x

Berichten: 2787
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-21 20:53

We hebben inderdaad een bosmaaier.
Dus dan blijven we volhouden elke 2 weken de boel kaal te maaien.

We zitten op zandgrond en de mest word elke dag eruit gehaald.

De grond is meerdere jaren niks mee gedaan en er groeid meer rommel dan gras, maar brandnetel heeft wel de overhand.

Wat is de functie van kalk?

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Brandnetels in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:15

Kalk maakt je grond minder zuur en brandnetels houden van zure grond.
Dat helpt soms een beetje, maar je moet dan ook wel zeker weten dat je grond kalk nodig heeft.
Dus eerst bemonsteren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cheytjuh, Chinas, daiswees, Mitch_Beauty, nikolletje, petje86, xSimonee en 39 bezoekers