Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:53

Wat vindt jij dan warmbloed-proof?

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:11

Hier ook echt waardeloos in de omgeving van Rotterdam, kunnen in de winter bijna nergens naar buiten.
Ik sta nu op de wachtlijst bij de enige stal in de omgeving waar ze buiten komen in de winter.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:15

M_arjolein schreef:
Jep Friesland is echt een ramp. Ik heb mijn paard nu ook op 40 minuten rijden staan in de polder. In de zomer staan ze 24/7 buiten in de wei en daar zit ook een grote paddock bij met overkapping en vanaf deze week komen ze in de nacht op stal en overdag wei/paddock. Hoef verder ook niks zelf te doen.

Maar ik vind het wel echt jammer dat ik hierdoor niet even snel naar paard kan. Voordeel is dat we aan het bos zitten.


In Bant?

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:38

Ineke2 schreef:
Wat vindt jij dan warmbloed-proof?


Allereerste een voerbeleid dat beter bij behoeftes van warmbloeden aanlsuit. Ik heb bij meerdere pp's gekeken en rondgevraagd wat de voorwaarden waren en zo goed als overal wordt er graszaadhooi en/of mengsel van arm hooi en stro gevoerd. En in de zomer is de weidegang heel beperkt, meestal een uurtje per dag in een snoepweide of beperkte strookbegrazing. Hartstikke logisch als je een groep sobere paarden hebt waar slechts recreatief op gereden wordt :) minder handig bij een warmbloed dat nog regemlatig getraind wordt. Al hoeft men geen kilo's brok in mijn paarden te stoppen, vergeleken met je gemiddelde koudbloed hebben ze toch wel veel relatief rijk hooi en/of voordroog nodig om goede conditie te behouden. En lekker veel weidegang kan uiteraard ook geen kwaad.

Ten tweede minder bestrating en/of ijzers moeten gewoon toegestaan zijn, dat was ook een puntje bij verreweg de meeste pp's. Ik ben geen fanatieke voorstander van ijzers en heb momenteel beide paarden gewoon op blote voeten lopen hoor, maar i.c.m. veel bestrating vind ik het gewoon niet eerlijk :n

Ten derde wat meer ruimte. Al lijkt het me bevoorderlijk voor alle rassen en paardentypes. Maar warmbloeden zijn meestal redelijk explosief (die van mij iig wel := ) en moeten de ruimte hebben om even debiel rond te rennen, een krappe track, hoe mooi ingericht dan ook, voldoet dan gewoon niet.


Ik vermoed dat de reden dat dergelijke pp's niet bestaand (of in ieder geval heel zeldzaam) zijn is dat die enerzijds meer zouden kosten (mensen met sportwarmbloeden zoeken meestal ook betere faciliteiten, binnenbakken met perfecte bodems en whatnot) en anderzijds minder zouden opleveren vanwege nogal beperkte doelgroep. Maar dat zijn puur mijn aannames he ;) ik heb me er niet zo in verdiept om daadwerkelijk kostenplaatje uit te pluizen en interessepeiling te doen.

Voor Zuid Holland geldt, zolang 50 of 100 paarden op 1 of 2 hectare land lekker veel geld opleveren (en er nog meestal een wachtlijst voor is :+ ) waarom zouden stalhouders het anders aan moeten pakken? Om die paar vervelende, veeleisende klanten extra aan te trekken terwijl je er al zoveel hebt die het zo helemaal naar hun zin hebben...?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:52

Die eisen ga je gewoon nooit ( allemaal) vinden in een pp.
Neville stables voert trouwens wel voordroog kuil / hooi.
Geloof mij trouwens dat niet elke koudbloed in een pp gelijk staat aan recreatief rijden met maar af en toe een training. Zelfs volop in training worden die meestal gewoon dik van lucht.

Zeker in de winter is voldoende bestrating juist een must in een pp, omdat het anders een grote zooi aan drek en glibberigheid wordt. ( tenzij je op zandgrond zit, dan hoeft het niet)

Geen ijzers is ook logisch ivm eventueel slaan naar elkaar. Dat kan ook in een rustige groep gebeuren en ja tuurlijk ook zonder ijzers. Het risico op een ernstige blessure is met ijzers nou eenmaal groter.
Kunststof beslag is dan een optie, daar heeft mijn paard op gelopen, ging prima.

Meer ruimte ja dat wil iedereen wel. Moet ook maar net kunnen natuurlijk :)
Vooropgesteld is het natuurlijk wel van belang dat er niet teveel paarden tegelijk in een groep staan. Maar daar kun je altijd navraag naar doen en meerdere keren kijken hoe de bestaande groep zich gedraagt.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:06

Ineke2 schreef:
Geloof mij als je als stalhouderij dat hier in het westen doet. Grote paddocks, goede drainage, kleine groepjes, buitenbak met goede bodem en goed voerbeleid. Dan sta je vol ook met stalgeld van 400 euro p/m


Voor 400 per maand zou ik direct daarheen verhuizen en nog een aantal mensen hier uit de buurt ook. Vind het een bijzonder nette prijs!

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:11

Ik schrik altijd van die hoge prijzen in t westen haha. Zelf heb ik mijn paarden in Drenthe staan. Ik heb nu alleen grasland maar hiervoor stond ik op een paddock paradise waar ik €125 p.p betaalde. Alleen was dat niet zo’n succes :')

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:15

Ineke2 schreef:
Geloof mij als je als stalhouderij dat hier in het westen doet. Grote paddocks, goede drainage, kleine groepjes, buitenbak met goede bodem en goed voerbeleid. Dan sta je vol ook met stalgeld van 400 euro p/m

Ik vind 400 dan ook niet veel in het westen.
Dat betaal je daar toch ook al voor een rot stal zonder fatsoenlijk buiten?

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:26

Je eerste beste poedersuiker manege waar je paard nooit de buitenwereld ziet kost meestal iets rond 400-600 :+
En dat is waarschijnlijk nog exclusief allerlei extra's zoals mest- of stapmolen service.

400 vind ik echt een schapelijke prijs hoor, eerder te mooi om waar te zijn :P

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:32

Mjah ik stond voor 280 euro ( wel pony, paard was duurder) op een pp met 2 binnenbakken, buitenbak, overdekte poetsplaatsen, 2 overdekte wasplaatsen, weiland ( in de zomer), grote schuilstal en 20 minuten rijden van het strand af.

Stal is helaas verkocht en bestaat nu niet meer in die vorm.

Dat is dus heel goedkoop in het westen

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:35

DuoPenotti schreef:
Ineke2 schreef:
Geloof mij als je als stalhouderij dat hier in het westen doet. Grote paddocks, goede drainage, kleine groepjes, buitenbak met goede bodem en goed voerbeleid. Dan sta je vol ook met stalgeld van 400 euro p/m

Ik vind 400 dan ook niet veel in het westen.
Dat betaal je daar toch ook al voor een rot stal zonder fatsoenlijk buiten?

Nee hoor voor alleen een buitenbak? Echt niet. Dan is het toch zeker 100 euro minder. Is het nog steeds veel, maar toch.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:36

Fly_high schreef:
Je eerste beste poedersuiker manege waar je paard nooit de buitenwereld ziet kost meestal iets rond 400-600 :+
En dat is waarschijnlijk nog exclusief allerlei extra's zoals mest- of stapmolen service.

400 vind ik echt een schapelijke prijs hoor, eerder te mooi om waar te zijn :P


Nou dat! Zou bijna zoeken naar addertjes onder het gras :') Paarden houden is nu eenmaal prijzig. Paarden naar buiten betekend extra werk, extra grond en een investering in paddocks/weide en daar mag best wat tegenover staan..

PP uitgezonderd, kleine bestrate en modderige stukjes vind ik niet echt iets waar je de hoofdprijs voor moet vragen. Even gechargeerd want er zijn vast hele goede PP maar ik ken ze niet.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:37

Is het sowieso niet lastig om in het westen paarden lang buiten te hebben ivm mest? Want het zijn vaak stallen met veel paarden..

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:40

De hoeveelheid mest veranderd niet hoor. Of ze nu binnen of buiten staan.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:56

Ik bedoel de hoeveelheid mest op t land. Zo kan ik echt niet meer dan 5 pony’s houden op mijn weide omdat er dan teveel mest op komt.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:02

meganvr schreef:
Ik bedoel de hoeveelheid mest op t land. Zo kan ik echt niet meer dan 5 pony’s houden op mijn weide omdat er dan teveel mest op komt.


Dat is toch ook een kwestie van bijhouden? Wij moeten dagelijks onze paddock/weide uitmesten..

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:03

Ineke2 schreef:
Nee hoor voor alleen een buitenbak? Echt niet. Dan is het toch zeker 100 euro minder. Is het nog steeds veel, maar toch.

Echt waar en ik lees altijd van die bedragen van 5-600 honderd euro.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:06

meganvr schreef:
Ik bedoel de hoeveelheid mest op t land. Zo kan ik echt niet meer dan 5 pony’s houden op mijn weide omdat er dan teveel mest op komt.

Elke dag weghalen.
Op de pp werd het elke dag weg geschept met kruiwagen en schep. Later werd alles bij elkaar geschoven met een trekker. Dat scheelde wel in hoeveelheid tijd voor het stalpersoneel.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:08

Het was dit keer echt drama om een fatsoenlijke stal te vinden. Ben bij wel 30 stallen in de omgeving geweest. Paarden op een postzegel of veel te weinig hooi. Of geen rijbak of paarden hadden geen stal.

Nu komt ze met 1 ander paard bij iemand aan huis. Niet ideaal dat ze maar met zen tweeen zijn. Maar ze komt in ieder geval de hele dag buiten met fatsoenlijke stal en genoeg hooi.

Ik weet niet of er hier nog mensen zoeken maar ik ben gister nog op een stal in Hengelo geweest die nog twee plekken heeft met veel buiten en genoeg hooi. Die was voor mij te ver.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:10

DuoPenotti schreef:
Ineke2 schreef:
Nee hoor voor alleen een buitenbak? Echt niet. Dan is het toch zeker 100 euro minder. Is het nog steeds veel, maar toch.

Echt waar en ik lees altijd van die bedragen van 5-600 honderd euro.

Ja met een binnenbak…
En dan staat je paard amper buiten…
Ik heb mede door die reden ( amper buiten) geen paard meer.

Zonder binnenbak is het uitzonderlijk dat er meer dan 400 euro word gevraagd hoor.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:12

Ineke2 schreef:
meganvr schreef:
Ik bedoel de hoeveelheid mest op t land. Zo kan ik echt niet meer dan 5 pony’s houden op mijn weide omdat er dan teveel mest op komt.

Elke dag weghalen.
Op de pp werd het elke dag weg geschept met kruiwagen en schep. Later werd alles bij elkaar geschoven met een trekker. Dat scheelde wel in hoeveelheid tijd voor het stalpersoneel.


Mhm ja dan zou t wel kunnen inderdaad. Ik haal de mest niet weg omdat mijn wei “te groot” is om te mesten haha. Dat is gewoon niet te doen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:20

Annem84 schreef:
DuoPenotti schreef:
In zuid oost brabant kom je ze tegen voor 250, hele dagen buiten, nacht op stal en een binnenbak.
Voor rond de 200 met buitenbak. Vol pension.


Ik sta inderdaad ook in zuid oost Brabant voor 200 euro per maand vol pension incl hooi en brok. Paard komt minimaal 8 uur per dag op de wei, in de zomer wat langer zelfs. De weilanden liggen hier op zandgrond en de eigenaar heeft grond genoeg, dus in de winter staan ze op gewoon op het gras. Wel alleen een buitenbak, maar wel meteen aan een groot natuur gebied. Je merkt wel dat hier vooral recreatie ruiters staan. Maar dat is voor de sfeer ook helemaal prima!

Dus het kan zeker wel hoor. Maar scheelt wel veel per regio.


Ik had dus naar brabant moeten gaan ipv drenthe. -O-

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:42

Ligt eraan waar in Brabant… omgeving Breda is in elk geval om te huilen qua mogelijkheden.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:10

Ineke2 schreef:
Ja met een binnenbak…
En dan staat je paard amper buiten…
Ik heb mede door die reden ( amper buiten) geen paard meer.

Zonder binnenbak is het uitzonderlijk dat er meer dan 400 euro word gevraagd hoor.

en dan staan ze wel fatsoenlijk buiten?

Ik heb voordat ik de paarden aan huis had ook op 1 plek na altijd zonder binnenbak gehad.
Want ja zelfs op zandgrond blijkt dat meestal zo te zijn.
Luxe stallen voor de ruiter zijn dat zelden voor het paard.

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:19

Pfff wat een prijzen in het westen zeg, niet normaal.

Wij hebben de onze lekker bij huis staan en ze staan 24/7 buiten,waarbij ze zelf ook hun stal in kunnen lopen. 1 klein nadeel is dat onze 2 ruinen elkaar iets te leuk vinden en gaan lopen muiten en er blessures van komen. Ze staan nu wel naast elkaar, maar wel met een draadje er tussen.

Verder hebben we nog 2 tinkers van 1 dame bij ons op stal hebben. Ook deze staan 24/7 buiten met 2 schuilboxen. Zij betaald 250 voor beiden exclusief voer en hooi/kuilvoer. Dit bevalt voor beiden goed,ze komt ook niet zo heel veel 3/4 per week. De anderen dagen verzorgen wij ze en we voeren sowieso.

Die 250 kan echt niet uit qua werk wat wij er aan hebben, het is geen goed betaalde baan zullen we maar zeggen hahahaha