Wateroverlast Limburg... weide verontreinigd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Wateroverlast Limburg... weide verontreinigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 10:42

Beste Bokkers,
Door de watersnoodramp in Limburg hebben wij wateroverlast gehad in de weide en stallen...
Gras stond/staat op een groot deel van de weide op hooihoogte... wij hebben geconcludeerd dat het weiland voor circa 1.5 tot 2 hectare echt vies is... dode diertjes, vies slik etc. Ook het gras is bedekt met slik en stinkt naar vis en allerlei andere vieze luchtjes...

Heeft er iemand ideeën over hoe we dit gaan moeten afvoeren c.q schoon krijgen? Wij verwachten eigenlijk dat er na het maaien nog een flinke regenbui overheen zou moeten gaan voordat het weer geschikt is voor dierlijke consumptie?

Gaan andere getroffen bokkers het gras laten maaien en afvoeren? Zouden er mogelijkheden zijn voor compensatie?

De paarden staan momenteel elders ondergebracht...

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wateroverlast Limburg... weide verontreinigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:13

Ik zou het maaien en afvoeren en wachten op een regenbui of 2 voor ik het opnieuw gebruik.
Je zou ook staaltjes kunnen nemen en laten onderzoeken, al denk ik dat er dan bij veel eigenaars weleens schadelijke stoffen kunnen zitten. Ik heb zelf in overstromingsgebied gestaan met mijn paarden en ze werden er niet ziek van. Veel sterkte met de schade in ieder geval.

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Wateroverlast Limburg... weide verontreinigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:19

Ai, dat is inderdaad flink zuur. Zou het eventueel mogelijk zijn om het gras toch te hooien, maar als biobrandstof te verkopen als het voor consumptie niet meer geschikt is? Ergens heb ik ooit een keer gelezen dat het daarvoor ook wel gebruikt wordt.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wateroverlast Limburg... weide verontreinigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:20

Maaien en sproeien of een regenbui afwachten.
Voor de zekerheid een bodemstaaltje.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:21

ik zou dat eerst aankaarten bij je milieu afdeling gemeente, miss kom je in aanmerking voor schadevergoeding en hulp bij herstellen van de weide, in ieder geval met advies en tips.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:22

Wat vervelend zeg.. En ook nog een flink stuk.
Wat voor dode dieren liggen erin? Ik kan me voorstellen dat kleine diertjes en visjes gewoon door andere dieren als eksters/kauwen en katten/marters/vossen enz worden opgegeten. Maar je wil er natuurlijk ook geen plastic en andere rotzooi in hebben liggen. Dat spoelt ook niet zomaar weg na een regenbui.

Als jullie met veel mensen zijn dan zou ik allemaal op een rijtje naast elkaar over het veld lopen en alles wat er niet thuis hoort eruit vissen. En het slik, sja dat regent dan hopelijk vanzelf wel in, en geeft wellicht ook nog wat voeding aan het gras.

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Re: Wateroverlast Limburg... weide verontreinigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:45

Volgens mij mag je en x aantal maanden niet weiden op land wat ondergelopen is. De slik wat nu op je land ligt kan ook nog zware metalen en andere chemische troep bevatten.
Dus misschien is het handig om idd eerst eens contact op te nemen met gemeente voor dat je iets gaat doen.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 11:53

Dankjullie wel voor de tips... milieu afdeling gemeente is een goed idee, we zullen het aankaarten...

Staaltjes laten nemen ook... we gaan eens kijken wat we daarmee kunnen...

De dode diertjes zijn regenwormen, slakken, visjes etc. We zijn geen grote dieren of iets dergelijks tegengekomen... nadeel is dat het gras hoog staat en het dus niet duidelijk is voor de vogels dat er lijkjes liggen te wachten... eerst lag het gras plat en zag je ze overal liggen... nu is het gras weer rechtovereind en zitten ze echt verstopt

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:19

Neon schreef:
Zouden er mogelijkheden zijn voor compensatie?


Ik zou even contact opnemen met de gemeente en je verzekeraar (gewoon die van je inboedel ed). Verzekeraar weet wel hoe je schade moet melden bij het calamiteitenfonds.
Gemeente weet mogelijk wel iets van gezamenlijke afvoer ed, zodat kosten sowieso gedeeld worden.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Wateroverlast Limburg... weide verontreinigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 19:52

Bedankt voor het meedenken.