een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:40

Mijn advies zou zijn om eens bij een professionele stal te gaan helpen / werken.

Ik heb zelf bij verschillende stallen gewerkt maar heb daarvoor ook paarden van andere mensen bijgereden. Het is echt niet met elkaar te vergelijken, ik heb op die stallen zoveel meer geleerd als van het bijrijden /verzorgen van een paard. Tuurlijk leer je dan de 'basis' dingen, maar bij zo'n stal komt er vaak veel meer bij kijken en kun je dus ook meer leren.

Bijvoorbeeld het helpen van de dierenarts tijdens keuringen of een behandeling, meekijken met de hoefsmid, het omgaan met verschillende (jonge) paarden, eventueel het rijden en longeren, de algehele verzorging, klaarmaken voor wedstrijden, naverzorging en bij sommige stallen ook een stukje fokkerij of zelfs management.

Als je een fijne stal vindt waar mensen je graag iets leren en je hier zelf ook voor open staat dan kun je daar echt enorm veel aan hebben. De kennis die ik heb opgedaan op verschillende stallen had ik nooit kunnen vervangen met het bijrijden / verzorgen van een paard of pony.

Toen ik mijn eerste eigen paard kocht had ik dus ook echt het gevoel dat ik over meer dan voldoende kennis beschikte om een eigen paard te kunnen managen. Doordat je al veel hebt geholpen met paarden keuren of mee hebt mogen kijken met de aankoop / verkoop van paarden wordt dit minder spannend en kun je zelf met een veel realistischer beeld naar een paard kijken en weet je waar je op moet letten.

Persoonlijk vind ik het ook heel belangrijk dat je in ieder geval wat basis kennis hebt over de biomechanica, voeding, gedrag en EHBO. Voor een deel kun je dit natuurlijk uit boeken halen of op internet vinden, maar door hier in de praktijk echt mee bezig te zijn leer je het meeste.
Laatst bijgewerkt door Lobke1998 op 23-05-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt


Zonnetje97
Berichten: 246
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:19

Je vraagt om huiswerk. Er zijn vele zaken waar je je in kan verdiepen, maar voor alles geld, voor elk paard is het anders. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet, maar alvast inlezen kan geen kwaad.

Volgende punten kan je je in verdiepen:
*hoeven: hoefijzers, bekappen, natuurlijk bekappen, hoe werkt het, ziektes etc

*voeding: biks, muesli, slobber, hooi, stro, suplementen, weidegang (lees suiker in gras en hoefbevangenheid). Maar ook wat zit erin, mineralen, vitaminen, veel of weinig zetmeel etc

*huisvesting: vol pension, half pension, doe het zelf, schuilstal, of binnen stal, hoeveel uur naar buiten, dichte stalwanden of open, contact met andere paarden etc.

*ziektes: hoe te voorkomen en te genezen, zoals koliek, hoefbevangenheid, rhino etc.

Ik kan nog een hoop opnoemen. Vorig jaar mijn droom gekocht en heel veel lopen bikkelen, nog steeds. Is echt geen rozekleur en maneschijn, maar fantastisch om elke dag je eigen paard te zien staan. Ga ervan uit dat je veel tegenslag krijg, veel tijd kost en een hoop geld.

Die 500 euro klopt ongeveer als je alles hebt, maar geloof me dat eerste jaar ga je veel meer kosten maken als je geïnteresseerd bent ik heb een overzicht van mijn eerste jaar. Hou maar rekening met 700 gemiddeld..

En ja neem een verzorgpaard! Heb ik zoveel van geleerd.

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:27

Pas wel op met alle opzoekwerk dat je niet in theoretische die-hard stromingen terecht komt zonder naar het paard zelf te kijken :)

Internet pusht je sowieso naar 24/7 buiten in kudde, met onbeperkt onverpakt hooi, alleen vitaminebrok en als er dan toch iets anders aan te pas moet komen, dan graanvrij, suikervrij, zetmeelvrij, GMO-vrij alleen uit slowfeeders en best nog een kruidenmat ernaast. Voor sommigen is het een hele levenswijze. Maar mijn ervaring hiermee is niets meer of minder dan dat het een amusante hype is.

Paardengek in hart en nieren!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:49

Poekkie schreef:
Pas wel op met alle opzoekwerk dat je niet in theoretische die-hard stromingen terecht komt zonder naar het paard zelf te kijken :)

Internet pusht je sowieso naar 24/7 buiten in kudde, met onbeperkt onverpakt hooi, alleen vitaminebrok en als er dan toch iets anders aan te pas moet komen, dan graanvrij, suikervrij, zetmeelvrij, GMO-vrij alleen uit slowfeeders en best nog een kruidenmat ernaast. Voor sommigen is het een hele levenswijze. Maar mijn ervaring hiermee is niets meer of minder dan dat het een amusante hype is.

Op het hilarische af, ware het niet dat ze er niet voor terug deinzen andermans paarden de dood in te jagen.

Je leert uiteindelijk door het te doen. Theorie is nuttig maar alleen als je reflectie vanuit de praktijk krijgt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:52

Wat bedoel je met andermans paarden de dood in te jagen, ikke?

Paardengek in hart en nieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:53

Poekkie schreef:
Wat bedoel je met andermans paarden de dood in te jagen, ikke?
Mensen die bij het minste pijntje al zeggen dat iemand het dier moet laten inslapen, gok ik.

DuoPenotti

Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:56

ikke schreef:
Poekkie schreef:
Pas wel op met alle opzoekwerk dat je niet in theoretische die-hard stromingen terecht komt zonder naar het paard zelf te kijken :)

Internet pusht je sowieso naar 24/7 buiten in kudde, met onbeperkt onverpakt hooi, alleen vitaminebrok en als er dan toch iets anders aan te pas moet komen, dan graanvrij, suikervrij, zetmeelvrij, GMO-vrij alleen uit slowfeeders en best nog een kruidenmat ernaast. Voor sommigen is het een hele levenswijze. Maar mijn ervaring hiermee is niets meer of minder dan dat het een amusante hype is.

Op het hilarische af, ware het niet dat ze er niet voor terug deinzen andermans paarden de dood in te jagen.

Je leert uiteindelijk door het te doen. Theorie is nuttig maar alleen als je reflectie vanuit de praktijk krijgt.

met beide helemaal eens.

Inderdaad soms op het hilarische af.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:01

Als ik het hier zo lees zou ik er niet eens aan beginnen... mijn hemel....

Alsof je hele examens moet gaan maken, je planning voor over 15 jaar , veel tegenslagen moet verwachten en vooral niet teveel naar het PN vallen want dat is maar een hype.
Blij dat er in mijn begin periode geen internet was maar gewoon de bibliotheek en de Penny :D

Als jij een paard wilt en je kan het betalen doe het dan gewoon.
Je teveel verdiepen kan ook averechts werken omdat er zoveel meningen zijn.
Basis is belangrijk: basis kosten, goede stalling, goede instructie en een paard waar je mee overweg kan. De rest leer je allemaal vanzelf....met vallen en opstaan. :j :D

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:05

Zonnetje97 schreef:
Je vraagt om huiswerk. Er zijn vele zaken waar je je in kan verdiepen, maar voor alles geld, voor elk paard is het anders. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet, maar alvast inlezen kan geen kwaad.

Volgende punten kan je je in verdiepen:
*hoeven: hoefijzers, bekappen, natuurlijk bekappen, hoe werkt het, ziektes etc

*voeding: biks, muesli, slobber, hooi, stro, suplementen, weidegang (lees suiker in gras en hoefbevangenheid). Maar ook wat zit erin, mineralen, vitaminen, veel of weinig zetmeel etc

*huisvesting: vol pension, half pension, doe het zelf, schuilstal, of binnen stal, hoeveel uur naar buiten, dichte stalwanden of open, contact met andere paarden etc.

*ziektes: hoe te voorkomen en te genezen, zoals koliek, hoefbevangenheid, rhino etc.

Ik kan nog een hoop opnoemen. Vorig jaar mijn droom gekocht en heel veel lopen bikkelen, nog steeds. Is echt geen rozekleur en maneschijn, maar fantastisch om elke dag je eigen paard te zien staan. Ga ervan uit dat je veel tegenslag krijg, veel tijd kost en een hoop geld.

Die 500 euro klopt ongeveer als je alles hebt, maar geloof me dat eerste jaar ga je veel meer kosten maken als je geïnteresseerd bent ik heb een overzicht van mijn eerste jaar. Hou maar rekening met 700 gemiddeld..

En ja neem een verzorgpaard! Heb ik zoveel van geleerd.

700 gemiddeld?? Zo erg is het echt niet. Tenzij je in een heel erg dure regio woont en dan ook nog eens heel veel pech hebt. De tip om voor een verzorgpaard is wel goed, maar die kun je niet zomaar "nemen".Wat je wel kunt proberen is een leasepaard. Dat is een meer zakelijke constructie waar je enorm veel van leert.Als hij dan heel goed bevalt kun je proberen hem\haar over te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:06

Cowgirl schreef:
Als ik het hier zo lees zou ik er niet eens aan beginnen... mijn hemel....

Alsof je hele examens moet gaan maken, je planning voor over 15 jaar , veel tegenslagen moet verwachten en vooral niet teveel naar het PN vallen want dat is maar een hype.
Blij dat er in mijn begin periode geen internet was maar gewoon de bibliotheek en de Penny :D

Als jij een paard wilt en je kan het betalen doe het dan gewoon.
Je teveel verdiepen kan ook averechts werken omdat er zoveel meningen zijn.
Basis is belangrijk: basis kosten, goede stalling, goede instructie en een paard waar je mee overweg kan. De rest leer je allemaal vanzelf....met vallen en opstaan. :j :D
En mensen die nog gewoon met beide benen op de grond stonden, en niet woonden in luchtkastelen. :+

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:15

Inderdaad, soms moet je gewoon doen. Ik had ook nog een merrie als leerpaard(was toen 15 toen ik dr kocht) erbij gekocht. Niet wetende dat zij keihard ging als ze zand of gras onder dr voeten voelde. En zij was echt super super lief, zorgde er echt wel voor dat ik er niet vanaf zou vallen. Maar dit ging soms echt vanuit het niets, 3 passen en weg was ze, volle ren galop. Gelukkig ben ik al die keren blijven zitten en van lief en leed werd het steeds minder tot aan dat ze dat bij mij niet meer deed. Maar dit soort dingen zou mijn ruin dus nooit doen.
Een paard kopen is altijd een gok. Bij de huidige eigenaar zet een paard geen stap verkeerd, maar zodra paard bij jou is kan het een heel ander dier worden. Merrie heb ik een aantal jaren geleden helaas moeten verkopen omdat financieel 2 paarden toen niet meer te betalen was voor ons. Toen merrie bij de nieuwe eigenaar was kreeg ik ineens vragen of dat ze bang was van Shetlanders, uhh nee ze stond er mee in de wei en als ze hengstig was ging ze ervoor liggen zodat shetlief erop kon :'). Bij haar was ze dus als de dood en ging ze nergens meer normaal langs of helemaal niet meer langs een plek waar Shetlanders stonden.
En laat gewoon niet teveel je oren hangen naar anderen. En nogmaals, schakel professionele hulp aan waar nodig, mocht het nodig zijn. En geniet!

Living the good life...❤

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:19

anjali schreef:
Zonnetje97 schreef:
Je vraagt om huiswerk. Er zijn vele zaken waar je je in kan verdiepen, maar voor alles geld, voor elk paard is het anders. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet, maar alvast inlezen kan geen kwaad.

Volgende punten kan je je in verdiepen:
*hoeven: hoefijzers, bekappen, natuurlijk bekappen, hoe werkt het, ziektes etc

*voeding: biks, muesli, slobber, hooi, stro, suplementen, weidegang (lees suiker in gras en hoefbevangenheid). Maar ook wat zit erin, mineralen, vitaminen, veel of weinig zetmeel etc

*huisvesting: vol pension, half pension, doe het zelf, schuilstal, of binnen stal, hoeveel uur naar buiten, dichte stalwanden of open, contact met andere paarden etc.

*ziektes: hoe te voorkomen en te genezen, zoals koliek, hoefbevangenheid, rhino etc.

Ik kan nog een hoop opnoemen. Vorig jaar mijn droom gekocht en heel veel lopen bikkelen, nog steeds. Is echt geen rozekleur en maneschijn, maar fantastisch om elke dag je eigen paard te zien staan. Ga ervan uit dat je veel tegenslag krijg, veel tijd kost en een hoop geld.

Die 500 euro klopt ongeveer als je alles hebt, maar geloof me dat eerste jaar ga je veel meer kosten maken als je geïnteresseerd bent ik heb een overzicht van mijn eerste jaar. Hou maar rekening met 700 gemiddeld..

En ja neem een verzorgpaard! Heb ik zoveel van geleerd.

700 gemiddeld?? Zo erg is het echt niet. Tenzij je in een heel erg dure regio woont en dan ook nog eens heel veel pech hebt. De tip om voor een verzorgpaard is wel goed, maar die kun je niet zomaar "nemen".Wat je wel kunt proberen is een leasepaard. Dat is een meer zakelijke constructie waar je enorm veel van leert.Als hij dan heel goed bevalt kun je proberen hem\haar over te kopen.


Goh, als je het eerste jaar een nieuw zadel, tuig, dekens en misschien nog 2 paar hoefschoenen koopt en je rekent dat mee in het gemiddelde, dan zal je daar wel aan komen hoor :) maar als standaard maandelijkse kost is het idd wel heel erg hoog.

Paardengek in hart en nieren!

axel_1997

Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-21 14:20

@ Lobke1998, @Zonnetje97, @Poekkie, Kijk dit zijn nou echt drie hele nuttige adviezen. Daar kan ik wat mee. +:)+

@ Lobke1998 Dan ga ik wel kritisch kijken bij wat voor stal ik wil meelopen want ik heb geen wedstrijd of fok ambities. Dus de activiteiten van de stal moeten dan wel passen bij dat wat ik wil leren.

@ Zonnetje97 Heb je een voorbeeld van een goede bron over bekappen? Bijvoorbeeld dat natuurlijk bekappen heb ik tot nu toe alleen bij paardnatuurlijk.nl gezien. Maar dat is geloof ik zo'n die-hard stroming waar @ Poekkie voor waarschuwt. Ze zijn mij in elk geval te stellig in hun meningen. Wat ze schrijven is mooi verpakt en ook geen volstrekte onzin voor zo ver ik kan beoordelen. Maar de strekking lijkt wel te zijn: 'Natuurlijk is de enige juiste manier en alles wat er van afwijkt is fout!' Daar krijg ik dus geen compleet en eerlijk beeld van.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:21

Ik zit nu op mijn telefoon dus kan niet uitgebreid antwoorden, maar ik ben dus het type dat direct na de manege een paard heeft gekocht. Wel een ouder paard, en liever lui dan moe, maar is ook helemaal goed gekomen. Wat ik wel heel fijn vond, is dat ik op een stal stond waar ik alles aan iedereen kon vragen. Dus zoek een fijne stal, of een kennis/vriendin die je met van alles lastig mag vallen. Al doende leert men, zeker bij paarden.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

axel_1997

Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-21 14:28

anjali schreef:
700 gemiddeld?? Zo erg is het echt niet. Tenzij je in een heel erg dure regio woont en dan ook nog eens heel veel pech hebt. De tip om voor een verzorgpaard is wel goed, maar die kun je niet zomaar "nemen".Wat je wel kunt proberen is een leasepaard. Dat is een meer zakelijke constructie waar je enorm veel van leert.Als hij dan heel goed bevalt kun je proberen hem\haar over te kopen.


Poekkie schreef:
Goh, als je het eerste jaar een nieuw zadel, tuig, dekens en misschien nog 2 paar hoefschoenen koopt en je rekent dat mee in het gemiddelde, dan zal je daar wel aan komen hoor :) maar als standaard maandelijkse kost is het idd wel heel erg hoog.


bedankt maar in een ander topic graag. :D
ja ik ben heel streng maar dit soort discussies kunnen zo de pan uit reizen. ;(

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:37

axel_1997 schreef:
@ Lobke1998, @Zonnetje97, @Poekkie, Kijk dit zijn nou echt drie hele nuttige adviezen. Daar kan ik wat mee. +:)+

@ Lobke1998 Dan ga ik wel kritisch kijken bij wat voor stal ik wil meelopen want ik heb geen wedstrijd of fok ambities. Dus de activiteiten van de stal moeten dan wel passen bij dat wat ik wil leren.

@ Zonnetje97 Heb je een voorbeeld van een goede bron over bekappen? Bijvoorbeeld dat natuurlijk bekappen heb ik tot nu toe alleen bij paardnatuurlijk.nl gezien. Maar dat is geloof ik zo'n die-hard stroming waar @ Poekkie voor waarschuwt. Ze zijn mij in elk geval te stellig in hun meningen. Wat ze schrijven is mooi verpakt en ook geen volstrekte onzin voor zo ver ik kan beoordelen. Maar de strekking lijkt wel te zijn: 'Natuurlijk is de enige juiste manier en alles wat er van afwijkt is fout!' Daar krijg ik dus geen compleet en eerlijk beeld van.


Paardnatuurlijk heeft inderdaad een sterke mening. Inclusief enkele discussies (bvb over dekens) waarin hun uitleg 100% tegenstrijdig is aan de wetenschappelijke bron die ze als referentie geven en ook de wetten van de fysica voor het gemak even bypasst >;)
Ik zeg niet dat alles wat ze zeggen slecht is hoor, maar zou wel kritisch zijn en je eigen mening vormen. Sommige van hun stellingen grenzen voor mij aan dierenmishandeling (‘laat ze maar lekker bibberen, is natuurlijk’) terwijl er ook wel goede dingen tussen staan ook.

Voor bekappen is het vooral referenties en ervaringen vragen. Hier staan paarden die klassiek bekapt worden en paarden die natuurlijk bekapt worden. En bij beiden zie ik goede voeten, en dingen die ik nooit mijn paard zou willen aandoen. Zelf laat ik klassiek bekappen, al sta ik ook open voor sommige goede natuurlijke bekappers. Merk eerlijk gezegd weinig verschil. Mijn ervaring met de natuurlijk bekappers hier is dat de ‘net afgestudeerden’ een paard te plat willen zetten, hiel volledig weg, en daarna dus problemen met wandelen op asfalt. Wat ik wel een hele fijne natuurlijk bekapper vind is Philip van Paardenzorg. Ook voor hoefschoenen heel erg goed, al is zijn manier van uitleggen wel een beetje ‘speciaal’ :'). Moest iemand deze smid laten komen, is dit wel een goede bekapsessie om eens bij te wonen en wat uitleg te vragen.

Fijne sites met info vind ik voervergelijk en paardenblaadjes. Al heb ik daar nooit per se op hoeven gezocht.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 23-05-21 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:39

axel_1997 schreef:
@ Lobke1998, @Zonnetje97, @Poekkie, Kijk dit zijn nou echt drie hele nuttige adviezen. Daar kan ik wat mee. +:)+

@ Lobke1998 Dan ga ik wel kritisch kijken bij wat voor stal ik wil meelopen want ik heb geen wedstrijd of fok ambities. Dus de activiteiten van de stal moeten dan wel passen bij dat wat ik wil leren.

Ik heb je een PB gestuurd. Dat zou een goede plek voor je zijn, mits het in je omgeving is.
axel_1997 schreef:
@ Zonnetje97 Heb je een voorbeeld van een goede bron over bekappen? Bijvoorbeeld dat natuurlijk bekappen heb ik tot nu toe alleen bij paardnatuurlijk.nl gezien. Maar dat is geloof ik zo'n die-hard stroming waar @ Poekkie voor waarschuwt. Ze zijn mij in elk geval te stellig in hun meningen. Wat ze schrijven is mooi verpakt en ook geen volstrekte onzin voor zo ver ik kan beoordelen. Maar de strekking lijkt wel te zijn: 'Natuurlijk is de enige juiste manier en alles wat er van afwijkt is fout!' Daar krijg ik dus geen compleet en eerlijk beeld van.

Precies dat is waar Cowgirl voor waarschuwt.
Op het moment dat het nodig is andere opvattingen de grond in te boren om je eigen mening te verkondigen, zet dan een kilo zout bij het waarheidsgehalte van zo'n site!

Feit is, en ook daar heeft Cowgirl een punt, er bestaat geen heilige waarheid.
Elk paard heeft z'n eigen ideeën over wat ie ok vindt.

Maakt niet uit wat iemand hier als heilige waarheid gaat verkondigen, ik noem je, met naam en toenaam, een paard wat daar totaal niet in past.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:46

Daarom vind ik dingen als bekappen ook typisch iets wat je vooral uit de praktijk moet halen en moet leren door veel, heel veel levende(!) paarden te zien. Plaatjes kijken van hoeven is één ding, eventueel dode hoeven bekappen is ook een ding, theorie lezen is een derde, maar beoordelen wat werkt voor een bepaald paard, leer je alleen in de praktijk. Je kijkt immers naar de beweging van het dier, niet puur naar de stand als het dier stilstaat, en dat oog ontwikkel je het beste in de praktijk.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:48

axel_1997 schreef:
@ Lobke1998, @Zonnetje97, @Poekkie, Kijk dit zijn nou echt drie hele nuttige adviezen. Daar kan ik wat mee. +:)+

@ Lobke1998 Dan ga ik wel kritisch kijken bij wat voor stal ik wil meelopen want ik heb geen wedstrijd of fok ambities. Dus de activiteiten van de stal moeten dan wel passen bij dat wat ik wil leren.


Je moet inderdaad zeker een stal kiezen die goed bij je past en waar jij je prettig voelt!
Ik denk dat er tegenwoordig heel veel stallen zijn die zich richten op bijvoorbeeld grondwerk, revalidatie, klassieke dressuur, gedragsproblemen en noem het maar op.

Ik heb in het verleden ook wel eens contact opgenomen met stallen / ruiters met de vraag of ik gewoon eens een dagje of weekend mee mocht lopen. Ik heb echt nog nooit gehad dat dit niet mocht, iedereen vind het juist leuk dat je interesse toont in hun bedrijf en werkzaamheden en de meeste zijn dan echt niet te beroerd om je een dagje mee te nemen.

Maar het belangrijkste is inderdaad dat je wel een plek kiest waar jij je op je gemak voelt en je ook achter de manier van trainen, het management en de omgang met paarden staat.

Ik heb helaas ook op plekken meegelopen waar ik het absoluut niet eens was met de manier van trainen, het management of de algehele omgang met paarden. Dit vond ik enorm lastig maar heeft me juist ook geleerd wat ik absoluut niet wil waardoor ik me in sommige onderwerpen nog meer ben gaan verdiepen.

Hierdoor had ik juist een heel goed beeld van wat ik mijn paarden wil bieden, wat ze nodig hebben en hoe ik met ze om wil gaan. Als ik niet op deze plekken was geweest had ik dat misschien wat minder sterk gehad of had ik me nooit zo in bepaalde onderwerpen verdiept.

Dus soms is het niet verkeerd om ook eens op plekken te komen waar je in eerste instantie misschien niet zoveel mee hebt, al is het maar om nieuwe dingen te leren en te ontdekken hoe je het zelf zou willen doen of hoe je het absoluut niet wil doen.

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:56

Vooral goed zelf leren en blijven kijken naar jouw paard.

Waar de een fantastisch staat op een paddock paradise, kan een ander paard en misschien helemaal niet tegen.

Ene paard loopt heerlijk op een bitloos hoofdstel, ander paard doet het goed op een bit (ook maar net wat ze gewend zijn)

Ik vind niet dat er zwart-wit gezegd kan worden wat goed of slecht is voor een paard. Zijn natuurlijk richtlijnen mbt gezondheid enzo. Maar zowel je paard als jij moeten er gelukkig van worden. :)

:wave:

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:59

Mkango schreef:
Daarom vind ik dingen als bekappen ook typisch iets wat je vooral uit de praktijk moet halen en moet leren door veel, heel veel levende(!) paarden te zien. Plaatjes kijken van hoeven is één ding, eventueel dode hoeven bekappen is ook een ding, theorie lezen is een derde, maar beoordelen wat werkt voor een bepaald paard, leer je alleen in de praktijk. Je kijkt immers naar de beweging van het dier, niet puur naar de stand als het dier stilstaat, en dat oog ontwikkel je het beste in de praktijk.

Maar dat geldt voor (bijna) alles. De theorie is een nuttige basis, maar alle nuances haal je uit de praktijk.

Mooi voorbeeld blijven de karakteranalyses van Linda Tellington Jones. De beroemde drie kruintjes }> maar voor het gemak gaat men dan voorbij aan de volgende paragraaf in het boek: wat de rest van het gezicht en het lijf je verteld.
Wat daarin heel nuttig is: lees het boek GOED door. Pak een paard, analyseer wat je ziet en vraag feedback van de eigenaar. DAN krijg je inzicht in wat die drie kruintjes (bijvoorbeeld) je vertellen in het totale plaatje.

Dat kun je ook doen met hoeven, voeding, training, name it, het werkt zo.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:00

ikke schreef:
Mkango schreef:
Daarom vind ik dingen als bekappen ook typisch iets wat je vooral uit de praktijk moet halen en moet leren door veel, heel veel levende(!) paarden te zien. Plaatjes kijken van hoeven is één ding, eventueel dode hoeven bekappen is ook een ding, theorie lezen is een derde, maar beoordelen wat werkt voor een bepaald paard, leer je alleen in de praktijk. Je kijkt immers naar de beweging van het dier, niet puur naar de stand als het dier stilstaat, en dat oog ontwikkel je het beste in de praktijk.

Maar dat geldt voor (bijna) alles. De theorie is een nuttige basis, maar alle nuances haal je uit de praktijk.

Mooi voorbeeld blijven de karakteranalyses van Linda Tellington Jones. De beroemde drie kruintjes }> maar voor het gemak gaat men dan voorbij aan de volgende paragraaf in het boek: wat de rest van het gezicht en het lijf je verteld.
Wat daarin heel nuttig is: lees het boek GOED door. Pak een paard, analyseer wat je ziet en vraag feedback van de eigenaar. DAN krijg je inzicht in wat die drie kruintjes (bijvoorbeeld) je vertellen in het totale plaatje.

Dat kun je ook doen met hoeven, voeding, training, name it, het werkt zo.
Is ook zo, maar omdat TS specifiek vroeg naar info over bekappen, haakte ik daar even op in. :P

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:19

Ben flexibel is misschien ook een goede tip. Je kan je vooraf zo inlezen, voorbereiden, dingen bedenken, maar of het zo zal gaan is een 2e.

Zo was ik van plan om geen ijzers te willen, alleen een winterdeken als het koud werd en lekker wedstrijden rijden.

Ik kocht een paard met brokkelhoeven, dus uiteindelijk stond ze altijd vierkant op ijzers. Bleek het een enorme koukleum die zo goed als geen wintervacht aanmaakte en dus bijna het jaar rond onder dekens stond. Kreeg ik ernstige rugproblemen en kon ik die wedstrijden vergeten. 19 Hele mooie jaren samen gehad en heel veel lol gehad en hele fijne herinneringen aan <3 Ze was namelijk wel mijn soulmate.

Plannen kan je gelukkig ook aanpassen, als je daarvoor open staat.


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:31

KozieZ schreef:
Ben flexibel is misschien ook een goede tip. Je kan je vooraf zo inlezen, voorbereiden, dingen bedenken, maar of het zo zal gaan is een 2e.

Zo was ik van plan om geen ijzers te willen, alleen een winterdeken als het koud werd en lekker wedstrijden rijden.

Ik kocht een paard met brokkelhoeven, dus uiteindelijk stond ze altijd vierkant op ijzers. Bleek het een enorme koukleum die zo goed als geen wintervacht aanmaakte en dus bijna het jaar rond onder dekens stond. Kreeg ik ernstige rugproblemen en kon ik die wedstrijden vergeten. 19 Hele mooie jaren samen gehad en heel veel lol gehad en hele fijne herinneringen aan <3 Ze was namelijk wel mijn soulmate.

Plannen kan je gelukkig ook aanpassen, als je daarvoor open staat.


Ik had dat dit jaar met dekens.
Persoonlijk heb ik een hekel aan die dingen. Maar mijn nogal behaarde fjord heeft het veel te warm in onze winters. Staat dan 24/7 te zweten. Dan ontkom je er niet aan om te scheren.
Gelukkig heeft Bucas hele fijne dekens die goed passen zodat ik mezelf er niet aan loop te irriteren dat het weer niet past.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:19

Leuke ambities TS, een eigen paard is natuurlijk fantastisch! Heb je een mogelijkheid om eerst een bijrijdpaard te zoeken? Dan kun je alvast een beetje oefenen. Ik heb ontzettend veel geleerd van m'n bijrijdpaarden, maar uiteindelijk wel het meest van m'n eigen paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers