Is jullie wei,gras ook al op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 23:02

Ik heb een groot weiland met een shetlander en een oude D pony ruin. Ze hebben een stuk waar ze op staan wat kaal is en ze Krijg en strookjes bij en soms zet ik weer een stukje af om te laten bij groeien. Gras is hier meer dan genoeg, vooral omdat ze met 2 zoveel ruimte hebben.
Afbeelding

Mijn andere 2 staan ook op een vast stukje met schuilstal. Hier staan ze ook als ze de nacht buiten blijven. Dan heb ik nog 2 iets grotere stukken wat we laten groeien. 1 gaan ze soms op en de andere is voor als het veulen er straks is. Dat begint al lekker te groeien nu.

Het voorste stukje is het slechtste met het minste gras. Alsnog wel genoeg voor de 2 dames.
Afbeelding

Morgen ga ik de sproeiers van zolder halen zodat het straks met warmere dagen ook goed groen blijft.

Anoniem

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 23:30

Wij hebben gister het land gemaaid zodat het nu weer kan bijdroegen en hopen dat met 3 a 4 weken de wei open te kunnen zetten dmv strookbegrazing. Gelukkig mogen de paarden intussen bij de buurman overdag zijn land kaalvreten ! :-) ideaal! Het groeit inderdaad laat dit jaar

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 23:38

Paarden staan hier sinds 3 weken erop. Weekje opgebouwd en vanaf toen hele dagen ( nacht op stal).
Express vroeg erop gegaan: ik hoop zo dit jaar niet te hoeven hooien. Ik koop liever wat voller hooi en heb ze op een ' armer ' land.

Voor een nat of klein weiland is het te koud en te nat geweest de afgelopen weken vrees ik

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 00:05

Het is natuurlijk wel erg laat allemaal! Normaalgesproken maaien wij in de 1e week van mei de eerste snee voor de schapen, zodat we in juli de 2e snee voor paardenvoer binnen kunnen halen.
Nu nog niks gemaaid...
Genoeg gras voor de paarden maar ik ga nu al rondkijken om voer bij te kopen voor volgende winter....

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 07:43

bol schreef:
suffie schreef:
De weide van Bol zal ook niet zomaar weer gras geven, die is gewoon kapot gelopen. Zonde...


Ik heb nog hoop staan nu in andere wei maar ook die is niet om over naar huis te schrijven.


Dit is denk ik ook een kwestie van slecht weidebeheer door de pensionhouder. Als je ziet dat er te weinig gras staat als de paarden er op gaan lijkt het me dat je ze bij gaat voeren op de wei, dat kost minder dan wat er nu is gebeurt, deze wei heeft wel wat aandacht en tijd nodig om weer goed bij te trekken zodat er gras gaat groeien.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:49

Hier 2 paarden 24/7 op 1 hectare verdeeld over 5 stukken gras genoeg gelukkig. Krijgen daarbij onbeperkt arm hooi
Afbeelding

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:14

Gras groeit hier explosief op dit stuk hebben ze nu 6 weken niet gestaan en de hele winter wel 24/7
Is wel bemest Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:39

Bij ons groeit het ineens ook hard... Zelfs waar 2 weken terug niets groeide begint het nu uit te schieten.

Paarden staan nu knie hoog wat gras betreft.
Weides zijn ook wel bemest maar zelfs de niet bemeste piste staat ineens erg hoog.

Vorige week was er hier enkel maar paardenbloem te bespeuren... En nu:
Afbeelding

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:41

bol schreef:
Mizora schreef:
Hoeveel hectare is er voor die 30 paarden?


Ongeveer 3hectate en nog 1 stuk van 3hec maar daar loopt nog niets .

Daar is ook geen groeien tegen....

Hier is het omdat het wat warmer is en voldoende regen behoorlijk aan het groeien.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:51

Ik ben bang dat de weilanden bij TS alleen nog maar zwarter zijn gelopen met de buien van afgelopen dagen.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 17:05

suffie schreef:
Ik ben bang dat de weilanden bij TS alleen nog maar zwarter zijn gelopen met de buien van afgelopen dagen.


Zeker het geval bij ons

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:39

Met 30 paarden en 6 hectare in totaal zal bijvoeren (vrijwel) het hele jaar nodig zijn, dan is de wei meer voor de beweging en frisse neus als echt voeding.
Stelregel om normaal niet meer bij te hoeven voeren is 0,5 hectare per paard.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:25

boeflover schreef:
Met 30 paarden en 6 hectare in totaal zal bijvoeren (vrijwel) het hele jaar nodig zijn, dan is de wei meer voor de beweging en frisse neus als echt voeding.
Stelregel om normaal niet meer bij te hoeven voeren is 0,5 hectare per paard.

Klopt, voor dit aantal paarden is dit meer een gestoffeerde paddock, geen weide.