Ventilator in schuilstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Ventilator in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 21:55

Ik wil misschien een ventilator in de schuilstal ophangen. Mijn paard hangt daar graag (in de schaduw en ik denk dat daar de minste beestjes zitten). Ze heeft zomereczeem en draagt daarvoor een deken.

Nou dacht ik: meer wind is minder vliegen en koeler.
Zou het ophangen van een ventilator zin hebben?

Nou zag ik er eentje met 90 m3/u luchtstroom. Maar hoeveel is dat? Ga je daar iets van merken in een schuilstal met 1 open wand?
Hebben mensen hier ervaring mee?

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:45

Ik heb ook ventilators in de schuilstal. Mijn oude Shetjes vonden het heerlijk en mijn huidige pony heeft copd en staat graag koel. Ze zoekt de luchtstroom echt op.

Ik heb twee staande in de schuilstal van 2,5x5 en daar staan ze heel graag voor. Gewoon van de Gamma. Vorig jaar dacht ik het eens goed aan te pakken en heb een dure industriƫle aangeschaft. Wat een miskoop was dat. Je kon hem niet tegen de muur zetten want dan zoog hij te weinig lucht aan. In de nok kwam hij niet ver genoeg en een herrie dat hij maakte. Snel weer verkocht en mijn standaardjes neer gezet.
Nu heb ik net twee zuilventilators gekocht. Die ga ik aan het plafond hangen en misschien dat ik nog een van die staande ook neerzet.

Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 23:07

Hoeveel m3/uur pakken die van jou?
Het moet hier echt aan het plafond, maar dat is altijd wel te realiseren.
Zag er eentje met zonnepaneel, dat zou wel mijn voorkeur hebben omdat ik anders een kabel over/onder het erf door moet gaan trekken.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 23:15

Dat weet ik eigenlijk niet. Het zijn van die standaard dingen die eigenlijk in huis horen. Het is vast minder dan die industriƫle had. Die was bedoeld voor in werkplaatsen en garages maar in de praktijk bleek die dus minder te koelen.

birdybirdy

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-07-09
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:29

Zijn er hier nog ervaringen te delen mbt ventilatoren in (schuil)stallen? Ik wil er eigenlijk1 bij ons in de schuilstal vooral tegen de muggen, maar als het ook prettiger toeven is in de stal daardoor bij hoge temperaturen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen ;)

Ik dacht aan zoiets als dit

https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... 0QAvD_BwE#