hoofdborstel zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 11:41

hoi Bokkers.

ik keek net naar hoofborstels op internet.
maar ik vraag me af of zo'n borstel echt toegevoegde waarde heeft (vooral omdat mijn tas al meer dan vol genoeg zit) of dat het overbodige luxe is.
de meeste hoofdborstels lijken op een mini variant van de zachte borstel of soms een heel zachte en kleine rosborstel. dus het lijkt me dat je met enige voorzichtigheid ook met het puntje van de zachte borstel kan poetsen.

dus wat vinden jullie van een hoofdborstel?
(A) Strikt noodzakelijk.
(B) Handig extraatje.
of
(C) Volstrekt overbodig.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:43

Onnodig, hier gaat er gewoon een zachte borstel overheen. áls ik het hoofd al borstel......

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:45

Hier gebruik ik inderdaad ook gewoon een zachte borstel. Misschien kan iemand het kleine formaat fijn vinden om het hoofd goed te borstelen.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:45

Als webshopeigenaar met paardenborstels ben ik misschien niet helemaal objectief, maar een hoofdborstel is absoluut niet noodzakelijk maar meer een handig extraatje. Een zachte borstel kan prima. Zeker bij een paard met een groot hoofd, dus ik zou je tas niet nog voller proppen. Een hoofdborstel is inderdaad een kleine variant van een zachte borstel. :)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:47

Ik heb hem wel maar gebruik 9 van de 10 keer de zachte borstel.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:49

Ik heb er ooit een gekocht dacht dat is handig. Maar gebruik hem nooit. Geen idee ook waar die is gebleven waarschijnlijk ergens onder in de poetsbak.
Weggegooid geld als je het mij vraagt.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:52

Ik heb een paard gehad die het eng vond geborsteld te worden met een grote borstel en was de hoofdborstel echt een oplossing.
Later vond hij het niet meer spannend dus gebruik ik ze eigenlijk ook zelden meer.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:54

Ik vind het echt de meest nutteloze borstel ooit. Ik poets het hoofd al nauwelijks, vind mijn paard gewoon niet prettig (en daar geef ik hem gelijk in, zou ook niet zomaar een ding in mijn gezicht willen). Maar als ik het moet doen, doe ik het gewoon met de zachte borstel.

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:54

Mijne is echt een moddermonster en meestal is zijn hoofd het modderigst. Ik vind een hoofdborstel wel fijn omdat het net iets makkelijker te hanteren is op zijn hoofd (vooral als ze op het hoofd borstelen spannend vinden). Ik heb er een die een kleine versie is van een normale borstel en een in de vorm van een bloem/cirkel. Deze ligt bij mij het lekkerste in de hand en gebruik ik het meest.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:57

Hier gaat gewoon een harde borstel er overheen. En hier staat eentje die kopschuw hier gekomen is. Gewoon rustig laten wennen en inmiddels zet ie zich er helemaal voor zodra ik zijn voorlok opzij doe. :)
Dus eerder luxe dan noodzaak.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 12:01

echtwaar een harde borstel? dat moet dan wel voorzichtig gebeuren.
maar aan de andere kant snap ik ook niet wat mijn kat zo fijn vind aan heel hard kopjes geven tegen zo'n metalen kattenborstel. :D

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:04

Het is inderdaad een handig extraatje maar als je een beetje handig kunt manoeuvreren met een gewone borstel kom je er ook. Wat ik zelf wel echt heel fijn vond voor het hoofd is zo'n wollen handschoen. Ik had ook het idee dat de paarden dat wel fijn vonden.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:05

Een harde borstel op het hoofd gebruik ik dan weer niet, maar een rosborstel wel.
Handig als ie echt vies is of flink in de rui.
Daarna afdoen met de normale zachte borstel, werkt prima

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:10

Ik gebruik ze wel, zeker bij paarden die het niet fijn vinden als je aan het hoofd zit. En bij een Shetlander (oke, met halster maat pony) is een gewone zachte borstel erg groot al. :P

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:20

ik had nog nooit van een hoofdborstel gehoord :o
Ken zelfs iemand die beweerde dat een hoofd niet moet geborsteld worden, dat dat zelfreinigend is en een manier om de gezondheid van je paard te evalueren. Zelf gebruik ik een zachte borstel voor het zand van de kaken te verwijderen en een natte handdoek na het rijden als er zweet/schuim op zit. Maar eigenlijk borstel ik inderdaad nooit " de voorkant" vh hoofd :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:22

axel_1997 schreef:
echtwaar een harde borstel? dat moet dan wel voorzichtig gebeuren.
maar aan de andere kant snap ik ook niet wat mijn kat zo fijn vind aan heel hard kopjes geven tegen zo'n metalen kattenborstel. :D

Ja, voorzichtig natuurlijk. En zorgen dat je niet in de ogen komt. Maar ze schuren dat hoofd ook graag en dat doen ze ook vrij ruw. Die stumpers van mij moet ik zelf even tegen houden aan de neus omdat ze zelf mee gaan schuren en dan loopt het wel eens mis. :)) zij houden minder rekening met hun ogen dan ik en dan is het mijn schuld natuurlijk. :))

Het is wel zo’n borstel
https://www.google.com/search?q=harde+b ... fpzPbOoxHM
Maar dan met vrij stijve haren. Die plastic borstels gebruik ik op het lijf ook niet dus zeker niet op het hoofd.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:34

Ik ros het voorhoofd en de wangen ook gewoon hoor, met een rubberen borstel. Vind mijn merrie heerlijk.

Alle borstels gaan eroverheen. Nog steeds geen kopschuwe dieren.

De hoofdborstel is echt ideaal. Om het zand ed van je tuig af te halen.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:51

Ik borstel het hoofd gewoon met de borstel waar ik heel het lichaam mee doe. Eentje met extra stugge haren zodat het ingekoekte zand makkelijk loskomt. De meeste "harde" borstels vind ik nog veel te zacht :')

Gaat prima, ondanks het wel erg grote formaat van de borstel. Zo'n zachte hoofdborstel ben ik echt niks mee, oren en kaken zitten altijd onder een plakkaat modder haha

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:53

Ik bij alle 4 de paardjes alle borstels gebruiken aan het hoofd. Gewoon voorzichtig borstelen.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:59

Ayasha schreef:
axel_1997 schreef:
echtwaar een harde borstel? dat moet dan wel voorzichtig gebeuren.
maar aan de andere kant snap ik ook niet wat mijn kat zo fijn vind aan heel hard kopjes geven tegen zo'n metalen kattenborstel. :D

Ja, voorzichtig natuurlijk. En zorgen dat je niet in de ogen komt. Maar ze schuren dat hoofd ook graag en dat doen ze ook vrij ruw. Die stumpers van mij moet ik zelf even tegen houden aan de neus omdat ze zelf mee gaan schuren en dan loopt het wel eens mis. :)) zij houden minder rekening met hun ogen dan ik en dan is het mijn schuld natuurlijk. :))

Het is wel zo’n borstel
https://www.google.com/search?q=harde+b ... fpzPbOoxHM
Maar dan met vrij stijve haren. Die plastic borstels gebruik ik op het lijf ook niet dus zeker niet op het hoofd.


Zo waar dit. En boos dat ze dan kijken!!

Ik borstel ook gewoon hoofden met de gewone harde borstel. Zeker tussen de kaken kan die van mij daar echt van genieten. En achter zijn oren ook bvb.
Overigens ben ik vrij lui in mijn borstels, ik gebruik alleen een rubberen rosborstel en een harde borstel. Heel soms de zachte.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:08

Ik heb er een, maar ik gebruikte hem niet voor het hoofd :+ mijne had chronisch problemen met haar hormonen, hierdoor kreeg ze in de zomer kale plekken op de rug, en met een beetje schuren lag ze open en als de zon er vol op stond verbrandde ze daar ook.
Die kleine zachte hoofdborstel gebruikte ik om gericht die gevoelige en soms pijnlijke plekken schoon te krijgen, zodat ik om de wondjes heen kon sturen en het ook niet meteen heel pijnlijk was als ik haar dan toch per ongeluk raakte. Eerst schoon, dan kon de zalf er op en kon ze weer lekker de wei op.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 13:19

Ayasha schreef:
Het is wel zo’n borstel
https://www.google.com/search?q=harde+b ... fpzPbOoxHM
Maar dan met vrij stijve haren. Die plastic borstels gebruik ik op het lijf ook niet dus zeker niet op het hoofd.


Wat bedoel je met plastic borstels? Want als ik de link volg kom ik er een van nylon tegen. Dat is ook gewoon kunststof.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:25

Ik heb er ook eentje maar gebruikt hem nauwelijks, vaker de zachte borstel. Op zich wel handig als extraatje maar zeker niet noodzakelijk in mijn ogen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:31

Heel handig. Naast de Magic Brush en hoevenkrabber, een van mijn meest gebruikte borstels. Vind een gewone zachte borstel te groot voor het hoofd en soms zelfs te zacht. Van die typische moddervlekken net boven de ogen krijg ik het gemakkelijkst weg met de hoofdborstel.

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: hoofdborstel zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:35

Hier zit hij alleen in de poetskist omdat m’n dochtertje hem zo mooi vond :') en makkelijk in haar handen past