Cameratoezicht in de stal (POLL)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou jij gebruik willen maken van cameratoezicht op je paard, te bekijken op je phone of tablet?

Ja, hoe handig!
85 (65%)
Nee, lijkt me overdreven.
27 (20%)
Hangt er van af, namelijk.... (reactie hieronder)
18 (13%)

Totaal aantal stemmen: 130


iNoPadd
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-05-21

Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 15:52

Beste leden,

Ik ben nieuw in de wereld van de maneges en stoeterijen en ben actief in de technische IT branche. Ook het stukje dataveiligheid, IT-beveiliging en toegankelijkheid vallen daaronder en vanuit dat oogpunt ben ik een onderzoek gestart naar de huidige situatie bij bovengenoemde branche.

Ik ben begonnen met het inventariseren van het bewustzijnsniveau van manegehouders en stoeterijen en vraag ze hoe goed hun beeld is van de personen die het terrein op en af gaan, hoe ze de stallen adequaat controleren en hoe ze dat kunnen handhaven. Ook zoom ik in op bewaking van het materiaal en peil ik interesse in het beveiligen daarvan (o.a. zadels zijn gewild, kwam ik achter). De uitkomsten kan ik (wanneer gewenst) tzt delen met jullie.

Een ander belangrijk onderdeel van het onderzoek zijn de eigenaren, de ruiters, de baasjes. En laat Bokt mij nou net dat podium kunnen bieden.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en / of wensen met betrekking tot cameratoezicht in de stal. Een dergelijke oplossing zou de volgende eigenschappen kunnen bieden:

- Jij als eigenaar van het paard kunt 1 (of meerdere) camera's laten plaatsen in de stal. De eigenaar van de manege voorziet hierin;
- De camera's staan dag en nacht aan en hebben een functie voor verbeterd nachtzicht.
- Je hebt toegang tot de camera('s) via een app die je kunt installeren op de phone of tablet.
- Je kunt 2 weken terugkijken.
- Je betaalt voor onderhoud een klein bedrag per maand (+-€15).

Gezien de insteek van het onderzoek zijn alle reacties en opmerkingen welkom en nodig ik jullie uit van gedachten te wisselen. Ik probeer de resultaten met een week of 2 te analyseren en een uitspraak te kunnen doen over de wensen en behoeften van zowel manegehouders als paard-eigenaren.

Bijvoorbaat dank voor het invullen, brand los!

Groeten, Max. (ik sta open voor vragen of informatie mbt het onderzoek en ben ook telefonisch bereikbaar. Stuur me een berichtje)
Laatst bijgewerkt door iNoPadd op 06-05-21 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:58

Ik vind het een goed idee!
Al kan ik me ook voorstellen dat manege houders wat huiverig zijn voor de bemoeiende mensen omdat eigenaars misschien denken dat hun paar te weinig eten krijgt, niet op tijd gevoerd is, etc, etc.
Ook staan veel paarden in de zomer buiten dus wordt er geen gebruik gemaakt van de stal camera's.
Tenzij er dan misschien ook een service komt om een camera bij de weide te hebben hangen en zo ook snachts een oogje te kunnen houden in de weide

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:59

Nee, aan een camera in stal zou ik geen behoefte hebben. Dan slaap ik toch := Hooguit interessant bij een veulen op komst of bij ziekte.
Op de wei zou het me wel leuk lijken om te zien wat ze doet, maar dan zou ik de hele dag alleen maar naar m'n paard staren en niet echt meer productief zijn op kantoor :Y)
Dus nee, zou ik uiteindelijk geen behoefte aan hebben.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:03

ja dat zou ik best fijn vinden, maar ik vind 15 euro teveel geld, aangezien die camera's nauwelijks iets kosten.
Plus vraag ik mij af hoe het zit met de privacy naar de klanten en medewerkers toe.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:13

Het geld van paardeneigenaren blinkt in de zon en hinnekt in het donker. Haal de eurotekens uit je ogen, zoveel geld zit er niet in de hobby-paardenwereld.

Cameratoezicht ivm dierenwelzijn bij ziekte en bevalling is interessant, maar dan voor de stalhouder, niet voor de klant om opdrachtgever voor te zijn. En dan is het ook de vraag of dat van de wet mag om camera's op andermans priveterrein te plaatsen. Je pensionhouder zal het daar mee eens moeten zijn incl. jouw toegang geven. Die toegang zal op afstand zijn en dus te hacken (kan dief juist mooi anoniem rondkijken wat er te halen valt en wat de beste tijd is om het op te halen).
Zo'n systeem plaatsen zodat je merrie die geen pottekijkers wil toch geholpen kan worden als nodig bij veulentje krijgen is interesant, maar dan gewoon met fysieke kabel het huis in voor je simpelste juridisch en beveiligingstechnische oplossingen.

En al zou ik een op afstand systeem willen, dan zit ik met geen stroom of internet oplossing nodig en kan ik beter die 15 euro een aantal maanden in een potje stoppen en zelf een geschikte oplossing kopen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:40

De pensionstalling waar ik heb gestaan daar waren camera's in gangpaden, binnenbak, trailertoezicht, toezicht zadelkasten. Beelden uitsluitend voor de pensioneigenaar. Dit vond ik prettig, er verdween nooit meer iets. Het gedeelte app voor de stallers i.c.m. camera in de gehuurde stal hoeft voor mij niet. Op dit moment prive stal en daar stikt het van de camera's en inbraakbeveiliging, apps alleen eigenaar.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:47

Ik heb privé zo'n installatie hangen omdat wij geen zicht op de paarden hebben vanuit huis. Ik lees 15 euro per maand. Is dit dan NA je installatie-kost? Of draag je die in je abbo af?

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:53

15 euro zou ik veel te veel vinden.
Paarden houden is al duur genoeg :)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:00

Nico12 schreef:
De pensionstalling waar ik heb gestaan daar waren camera's in gangpaden, binnenbak, trailertoezicht, toezicht zadelkasten. Beelden uitsluitend voor de pensioneigenaar. Dit vond ik prettig, er verdween nooit meer iets. Het gedeelte app voor de stallers i.c.m. camera in de gehuurde stal hoeft voor mij niet. Op dit moment prive stal en daar stikt het van de camera's en inbraakbeveiliging, apps alleen eigenaar.



Alleen op deze wijze zou het voor mij idd toegevoegde waarde hebben.
Camera's gericht op de boxen zelf heeft alleen een toegevoegde waarde bij ziekte van paard of aankomende bevalling van een drachtige merrie. Als paardeneigenaar met zo'n camera 24/7 mee kunnen kijken, heeft voor mij alleen toegevoegde waarde in het geval van verdenking van wangedrag tegenover mijn paard. Al zou ik in het laatste geval denk ik eerder eieren voor mn geld kiezen en vertrekken ipv eerst stalken via camera

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:11

Tja. Ik zou het niet zien zitten. Dat betekent dat alles wat ik met mijn paard doe ook zichtbaar is. Evt te hacken is en tot in de oneindigheid op een server kan blijven staan. Niet dat ik me ergens voor schaam, maar privacy is ook heel belangrijk en alles valt uit verhouding te trekken.

Als pensioneigenaar zou ik er absoluut niet van gediend zijn. Er zijn altijd mensen die, als de afspraak is dat er om 9 uur gevoerd word, en hun paard om 9.05 nog geen hooi heeft ze op hoge poten bezwaar maken. Waar er geen haan naar zou kraaien als het niet zichtbaar is en het beest gewoon een paar minuten later eten krijgt.

Daarbij lijkt het me onmogelijk dat je alleen je eigen paard ziet. Zeker in een stal met tralies of open of zoals bij mij op stal in een groepsstal. En ik vind het niet nodig dat anderen kunnen zien wat ik wel en niet met mijn paard doe. Privacytechnisch lijkt het me een veel te grote inbreuk.

Dat de pensioneigenaar camera's op de parkeerplaats heeft en kentekens goed zichtbaar zijn, er een heeft op de oprit om bij te houden wie het erf op en af komt en een camera heeft in de zadelkamer daar ben ik dan weer wel groot voorstander van. Maar ik als pensionklant hoef er niet bij te kunnen. Zolang de politie de beelden maar kan krijgen als er iets verdwijnt.

Uitzondering is inderdaad bij bevallingen, veulens of ziekte van paarden die in de gaten gehouden moeten worden.

Er zal vast een markt voor je idee zijn. Paardenmensen zijn controll freaks. Maar voor voor mezelf zou ik het nog niet overwegen.

15 euro per maand is veel te veel. Paardenmensen zijn erg vreemd als je hun uitgavepatroon goed gaat bekijken... hun paarden staan er top bij onder de nieuwste dekens maar verder hebben ze vaak geen stuiver om hun kont te krabben.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:11

Ik zou het enkel gebruiken om af en toe eens naar mijn paard te gluren om te zien wat ze aan het doen is, maar daar heb ik in principe weinig voor over. Alleen het idee van een maandelijkse bijdrage is voor mij genoeg om 'nee, zo graag wil ik het nu ook weer niet' te zeggen. :D

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:31

Hier staan de paarden aan huis. We hebben momenteel cameratoezicht op de poorten van het terrein en zijn bezig met toezicht in de stal. Vind het heel erg prettig!

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:40

Is dit dan per box?
Ik begrijp dat je uit de IT-hoek komt, maar ik vind applicaties met live camerabeelden altijd wat tricky op grote bedrijven. Als ik denk aan de beveiliging van internet dan heeft dat vaak geen prioriteit bij bedrijven die weinig met persoonsgegevens werken. En als de beveiliging hapert zijn live camerabeelden redelijk makkelijk te hacken.

En dat dan als doel dat een paardeneigenaar zijn dier kan zien eten en slapen? Nah... Dan liever focussen op veilige internetverbindingen en de paar camera's gebruiken voor toezicht/beveiliging door de stalhouder. Of dat nu tegen inbraak is of voor het in de gaten houden van zieke of drachtige paarden.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:49

Ja hoor, al jaren hangen ook. Heel fijn, zou niet meer anders willen.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:55

15 per maand per box is echt veel te veel.

iNoPadd
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 17:56

Hartelijk dank voor de berichten tot zover. Iets om toe te voegen aangezien het hier ook relevant is en wordt genoemd:

Hoe belangrijk vinden jullie de taak van de eigenaar van de manege voor wat betreft het beveiligen van en toezicht houden op mens, dier en materiaal op en rond het terrein?
Laatst bijgewerkt door iNoPadd op 06-05-21 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:02

15,- per maand voor onderhoud?

Dat klinkt meer dat je zelf de camera's uiteindelijk betaald.

Ik vind camera's erg handig,kijk er niet dagelijks op maar vind het wel fijn om ff terug te kijken wat er is gebeurd nadat je een kreupel paard oid aantreft bij thuiskomst.

Afbeelding
Afbeelding


Dit zijn oa beelden van onze camera's.

We hebben meerdere laten plaatsen en aansluiten en qua kosten was dat niet eens extreem duur.

Onderhoud? Nee,1x een camera vervangen want er zat water in de behuizing en volgens mij was dat 100,- oid.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:43

iNoPadd schreef:
Hartelijk dank voor de berichten tot zover. Iets om toe te voegen aangezien het hier ook relevant is en wordt genoemd:

Hoe belangrijk vinden jullie de taak van de eigenaar van de manege voor wat betreft het beveiligen van en toezicht houden op mens, dier en materiaal op en rond het terrein?

Volgens de wet dien je als goed huisvader te zorgen voor wat aan jouw is toevertrouwd. Als er reden is om daar camera's voor in te zetten, dan is dat aan de eigenaar al dan niet in overleg met de klanten.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:48

Voor bevalling word het hier op stal gebruikt, maar ik zou écht niet willen dat dit de "standaard" is.
Als je een camera "nodig" bent als pensionklant word het tijd dat je een andere stal op zoekt denk ik...

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:50

Ik heb camera's op stal hangen & dat is een absolute aanwinst, maar ik zou geen maandprijs betalen. Ik heb ze nu gewoon aangekocht en dat werkt prima. :)

Edit: kleine toevoeging: ik heb zelf een trainingsstal en ben dus eigenaar van het gebouw. Staan 14 paarden gestald.
Laatst bijgewerkt door Laurievc op 06-05-21 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:58

Nu mijn paard met pensioen is en verder weg staat, ben ik heel blij met de stalcamera. Elke dag gluur ik even naar hem en dat vind ik fijn.

Op pension (dus bijna dagelijks komen) en een camera zou voor mij zeer zeker niet hoeven, laat staan voor 15eu. Veel te duur en zeker niet nodig wat mij betreft.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:55

Ik zie zeker meerwaarde in camera's! Die keuze is alleen wel aan de stalbaas en niet aan mij helaas..

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:23

Ik denk dat je je even in de wet moet verdiepen. Camera's in maneges hangen op openbaar terrein (sportaccomodatie). Daar mag best cameratoezicht zijn, maar er mag alleen naar de beelden gekeken worden bij verdenking op strafbare zaken. En dan alleen nog door bepaalde personen binnen het bedrijf (en uiteraard de politie indien er idd strafbare dingen gebeuren).
Algemeen cameratoezicht waar jan en alleman mee kunnen kijken mag gewoon niet.

En mensen met paarden thuis regelen de camera gewoon zelf wel met een smartphone en een SIMkaart als ze er behoefte aan hebben.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Cameratoezicht in de stal (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:36

Het is ook niet aan te raden om hier te delen wat je wel/niet aan camera's hebt hangen

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:47

Laurievc schreef:
Ik heb camera's op stal hangen & dat is een absolute aanwinst, maar ik zou geen maandprijs betalen. Ik heb ze nu gewoon aangekocht en dat werkt prima. :)

Edit: kleine toevoeging: ik heb zelf een trainingsstal en ben dus eigenaar van het gebouw. Staan 14 paarden gestald.


Maar dat vind ik wel anders, dat is voor eigen toezicht.
Zou je ook willen dat je trainings-klanten ook op die camera konden kijken, dat is dan meer de vraag.

Ik vraag me af als pensionklant wát je precies te zien denk te krijgen..(want dat is als ik goed begrijp de markt)

Edit: ik vind het eerlijk haast "gebruikelijk" dat een pension/staleigenaar meerdere camera's heeft hangen voor beveiliging, met name gericht op zaken als zadelkamers en op/afrit van het terrein.