Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 17:35

Omdat ik nieuwsgierig ben...
Met hoeveel paarden staat jouw paard of pony samen, en welke leeftijden?
Heb je hier bewust voor gekozen?
Als je alle vrijheid had, wat zou je dan kiezen als het kon?

Juist een grotere kudde, of een kleiner groepje?
En hoe groot of klein dan?
En qua jongere paarden?( jaartje of 2.)?
Kies je voor opfok, aan huis, een kudde?

Kortom, allerlei ervaringen welkom..

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:40

Ik sta op een redelijk groot pension als het om weides gaat (35 paarden) verdeeld over weides van 1ha/4 paarden en 1 grotere weide met 5 paarden. Met apparte zomer weides.

Op zich komt een nieuw paard te staan op de weide waar het vorige weg is gegaan en meestal lukt dit wel goed. Maar af en toe moet er gewisseld worden omdat de nieuwe niet in die groep past.
De weide met 5 zijn allemaal ruinen, waarvan minstens drie die te dominant werden als er merries bij stonden.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:41

2 van mijn paarden staan in een grote kudde (70 paarden) en mijn andere paard staat in een kleinere setting met 1 ander paard. Hij is lang hengst geweest en heeft erg dominant gedrag.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:42

Mijn paarden staan aan huis, of nuja paard van 22 en pony van 14. Heb eigenlijk maar de ruimte voor 1 paard ((uitloop)stal + paddock + weide van +- 30 are) maar gezelschapspony vond ik wel nodig.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:44

In de winter in totaal met 8 merries. Leeftijd weet ik niet precies, tussen de 6 en 20?
In de zomer tussen de 15 en 20 merries van 3 tot 25 jaar oid. Wel bewust voor een merrie groep gekozen. En dus groep, anders staan ze maar met 2 en dat vind ik te weinig. Voor dit paard dan. Voor de vorige was dat veiliger.

Voor jongere paarden ga ik altijd voor een opfok, zodat ze leeftijdsgenoten hebben en daarbij een paar volwassen dieren als opvoeder. Niet aan huis of op pension als ik die leeftijdsgenoten en vrijheid niet kan bieden. 1 leeftijdsgenoot vind ik te weinig.

Als ik zelf mocht kiezen met alles vind ik maximaal 10 en minimaal 4 wel prettig
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-04-21 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 17:44

Matheno schreef:
2 van mijn paarden staan in een grote kudde (70 paarden) en mijn andere paard staat in een kleinere setting met 1 ander paard. Hij is lang hengst geweest en heeft erg dominant gedrag.


Wow 70! Hoe bevalt dat?

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:49

Sinds anderhalf jaar hebben wij de paarden aan huis, man wat een feest, eindelijk alles zelf bepalen! We hebben een heerlijke kudde, de paarden mogen elkaar enorm graag en er is altijd rust, zo fijn! Onze kudde bestaat uit 6 paarden, Fay, een KWPN'er van 11, Juna, een KWPN'er van 7, haar hebben we zelf gefokt, dan Phinne van 10 maanden, zij is de dochter van Fay en haar hebben we ook zelf gefokt, dan hebben we nog PeeDee van 13 maanden, haar hebben we nu een half jaar als speelkameraadje voor Phinne, en dan nog de twee mini's die het eerste deel van hun leven in Artis hebben gewoond, Rhea van 6 en Hera van 2. De paarden staan 24/7 buiten in een grote paddock met schuilstal in de winter en in de zomer in de wei! Ik wil het echt nooit meer anders!

Oh, en wij hebben dus heel bewust voor opfok aan huis gekozen, we hebben lang gezocht naar een goede opfok voor Phinne, maar de enige opfok waar we blij van werden is die waar we Juna hebben gehad en die stopte er helaas mee. We vonden dat de veulens op veel opfokken in de winter te weinig buiten kwamen, vandaar dat we ervoor gekozen hebben haar thuis te houden en een leeftijdsgenootje voor haar erbij te kopen! Het pakt supergoed uit, doordat het zo'n gemengde kudde is krijgen de jonkies echt een hele goede opvoeding en hebben ze genoeg speelkameraadjes!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door martinev op 26-04-21 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:51

Ik huur een weide van bijna 2 ha aan 70€/paard.
Heb 3 paarden. (wat max is voor de weides is bepaald door weidebazen)

Paarden zijn 5 jaar, 18 jaar en 23 jaar.
Bewust gekozen. De 23 jarige en 18 jarige wel. De 5 jarige kwam ik op fb tegen en was op slag verliefd. Heb wel bewust voor adoptie gekozen :j

Ze staan met hun 3 samen 24/7 weidegang met track richting paddock en stallen/waterbak.

Mocht er toch nog 1 bij kunnen zou ik een jongere nemen weer zodat de 5 jarige met een leeftijdsgenoot kan spelen ipv de oudjes te plagen. :+

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:53

Mijn paard staat op een pensionstal in een merriekudde van 5. Ze is bijna 6 en momenteel denk ik de jongste van de groep, de oudste is rond de 20 en de rest er tussen.
5 is wel minimaal denk ik om een fijne groep te hebben.

Jonge paarden tot 3 jaar zou ik zelf in een opfok zetten en anders in een kudde met leeftijdsgenootjes en wat ouderen erbij.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:58

Mijn twee ruinen staan momenteel met z'n tweetjes. De ene is 18, de andere 6. Tot twee jaar geleden stonden er nog 2 merries bij, maar die konden mijn jongste paard echt niet hebben. Hij stond vol bijtplekken en schrammen.

Toch denk ik dat een kudde van 4 wat meer mogelijkheden biedt voor de paarden zelf. Mijn paarden hebben een beetje een haat-liefde relatie. Ze houden het met elkaar uit maar het zijn geen beste maatjes.

Dus idealiter zou ik zeggen 4 paarden. Dat is nog een makkelijk hanteerbaar kudde en dan kunnen de paarden al iets meer kiezen met wie ze optrekken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:59

Wij hebben 2 paarden op dezelfde pensionstal. Kleinschalige stal. De E pony van onze dochter staat met 4 andere pony's samen in 1 groep. Ons paard staat met 1 maatje in de paddock en gaat straks met een groepje van 4 de wei in. Ze staan hele dagen buiten, en in de nacht op stal. We hebben bewust voor deze plek gekozen omdat het lekker rustig is.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:01

Ik heb een groepje van 5, 3 merries en 2 ruinen, leeftijden 9 tm 27 jaar .

Ze staan aan huis en heb alles bij elkaar lopen. Al jaren een heerlijk rustige fijne kudde.

Het is lang een dekhengst met zijn merries en 'dochters'(als veulen, meestal veulens van de merries waar hij bij liep maar niet van hem) geweest. Toen is meneer gecastreerd, had ik minder ponys dan voorheen en toen heb ik met wat moeite mijn andere ruin er ook bij kunnen zetten(andere man is concurrentie, nu een aantal jaar later is het nog steeds gedoogbeleid en zeker geen maatjes).

De jongste 3 zijn eigen fok. Heb ik thuis op laten groeien in een gemengde kudde. Merries in een grotere groep met meer leeftijden(altijd wel minimaal 1 leeftijd genootje), hengsten/ruinen in een kleiner clubje omdat ik niet meer mannen had.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:02

Mijn pony staat op een pensionstal in een 24/7 groepsstal met zandpaddock (en in de zomer 6u/pd weidegang) in een groepje van 4 (maximaal 5) ruinen met een leeftijd tussen de 7 en 20 jaar. De staleigenaresse matcht de paarden bewust op basis van karakter.

Ik zou zelf geen grote kudde meer willen in een PP achtige setting, liever zo max 7 paarden, met gemengde leeftijden en paarden die bij elkaar passen qua voerbehoeftes.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:07

Mijn oudere merrie (26) staat met 3 jonkies (jaarling, twenters) die daar lekker uitzwaren. Ze staan 24/7 buiten op track (of weide). Samenstelling is min of meer bij toeval, maar bevalt vooralsnog prima!

Nu ze met meer staan kan ik haar namelijk wat makkelijk meenemen voor een wandelingetje: er blijft geen dier alleen achter.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:09

Ik heb twee setjes van twee. Twee mini ponies en twee Lusitanos. Ik ben daar helemaal blij mee. Het zijn elkaars beste vrienden. Zijn lief en leuk samen maar ook goed aan elkaar gewaagd. Ik heb ze aan huis dus precies zoals ik ze wil. Vier paardjes om voor te zorgen vind ik ook wel genoeg dus meer gaan er ook niet komen.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:11

Met 6 paarden van +/- 1m40-1m62.
3 merries en 3 ruinen. Merries 20-31 jaar. Ruinen 16,17,6.

Jonge paarden zet ik er niet graag bij ivm heel speels zijn en dekens slopen. Die jongste ruin is eigelijk soms al een beetje problematisch.
Als ik zelf een ideale groep mocht samenstellen zou ik gaan voor 4-6 ruinen van 10-25 jaar oud.

Vroeger stond mijn ruin met een shet, maar daar had die toch minder aan.

Heeft ook in een grotere groep van 10 gestaan met 2 jonge hengsten maar daar vond ik dan weer dat hij te weinig rust nam.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:17

Mijne staat in een groep bejaarden. Inloopstal, onbeperkt ruwvoer, weiland ik zou niet anders meer voor hem willen.

Had ik deze stal eerder gevonden, had ik hem nooit in pension gezet met max 4u buiten op postzegeltje.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:21

Muze schreef:
Matheno schreef:
2 van mijn paarden staan in een grote kudde (70 paarden) en mijn andere paard staat in een kleinere setting met 1 ander paard. Hij is lang hengst geweest en heeft erg dominant gedrag.


Wow 70! Hoe bevalt dat?


Het is een pensioen plek voor paarden op leeftijd of langdurige blessure. 20 hectare land en een immense schuur met hooi en stro. Niet echt een traditionele pension stalling dus. ;-)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 18:23

Ja dacht ik al wel een beetje. Wel in Nederland dan?

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:24

Hier een kudde van 5 eigen paarden aan huis. Allerlei leeftijden, ruinen en merries. Zou niet anders meer willen. Het enige minpunt vind ik dat de merrie erg kan jagen op/plakken aan de oudste ruin van 27. Doet ze vooral als ze hengstig is. Heb de mogelijkheid om ze te scheiden eventueel.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:31

Muze schreef:
Ja dacht ik al wel een beetje. Wel in Nederland dan?


Jazeker. In een gehucht dat Spanga heet. Dit ligt tussen Kuinre en Wolvega. De prijs is ook betaalbaar. (125 p/m)

Je bent daar 24/7 welkom.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:35

Ik sta op een grote pensionstal en mijn haflinger staat met 5 merries en 2 ruinen vanuit onze stal.
Dus met 8 op het land.
Normaal 9 maar 1 merrie is even uit de groep.
Verder hebben we een ruinen groep
Merrie groep en de eenlingen en de kleintjes.

De andere stal staan de paarden aan de andere kant op het land hoe die zijn verdeeld weet ik niet volgens mij ook 2 ruinen en 1 merrie groep.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:52

Mijn paarden staan in een paddock paradise. Met ongeveer 40 andere paarden. Er staat van alles. Groot, mini, oud, jong, ruinen en merries. Ik zou niet meer iets anders willen voor mijn paarden.
Ze kunnen lekker de hele dag doen wat ze willen en optrekken met wie ze willen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:02

Mijn pony staat 24/7 in een paddock paradise met schuilstal. Overdag zijn er zo'n 13 in de kudde en 's nachts met 4. In de nacht gaat de rest naar binnen (box). Leeftijden zijn gemixt. Hij is met zn 4 jaar de jongste.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Hoe staat jouw paard met anderen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:25

Bij ons staan de paarden in gemengde groepen. De tinker van mijn moeder staat in een groep van 3: 2 merries en 1 ruin. Mijn paard in een groep van 4: 1 merrie (mijne dus) en 3 ruinen. Nu staan ze op het XXL zomerweiland dus worden de groepen samen gegooid. Zo staan bijvoorbeeld onze 2 paarden nu samen met hun groepen. Met 7 op één weiland dus. De andere groepen zijn ook met 5 à 6 paarden. Er is 1 ruinen groepen waar alle dominante driftkikkers in zitten haha. Alles staat 24/7 buiten