Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 10:27

Duke schreef:
Ik heb mijn 2 paarden op nog geen halve hectare staan. Op zware zeeklei. Hele jaar rond op het land. Gras is niet belangrijk. Ik voer jaarrond hooi.

Ik heb mijn stukje grond verdeeld over 2 weitjes en 1 rijdbak(je) annex paddock. En ik heb twee schuilstallen. 1 weitje houd ik de helft van het jaar dicht. Daar laat ik wat gras groeien en mogen ze dan in de zomer op. De andere is jaarrond open samen met de paddock. Ze kunnen zo altijd droog staan, maar kunnen ook altijd wat rommelen in de wei. Ik heb her en der hooinetten hangen, een bak met los hooi, zodat ze altijd beschikking hebben over ruwvoer en verder liggen er wat takken, balken, staan er bomen. Ik verstop dagelijks ook wortels etc. op allerlei plekken in de wei. Er staat een paardenhaag en ik zoek nog naar meer mogelijkheden om ze wat vermaak te kunnen bieden.

Tuurlijk is het modder in de winter, maar ook genoeg droge plekjes. Ik heb mijn paarden liever 24/7 buiten in de klei (met mogelijkheid tot droge voetjes in de paddock), dan alleen maar op een kleine paddock en stal. Ik denk dat ik in totaal 1 a 2 weken per jaar de weitjes helemaal dicht heb als het echt heel veel geregend heeft en het land echt te modderig en nat is. Ik mag en kan geen track neerleggen helaas, dus dit het beste wat ik kan doen met de middelen en mogelijkheden die ik heb. En ik ben daar zeer blij mee, zeker in deze omgeving (randstad en kleigrond) zie je dat bijna nergens. Maar het kan dus wel.

We denken dat we dit willen gaan doen. M’n vader is wel bang voor dat het een modderbende gaat worden. Lopen ze al die modder niet de paddock in en andersom?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:09

Tja als je je land wilt verdelen in 2 weitjes, dan zou ik altijd gaan voor 1 binnen-wei en de andere "wei" in de vorm van een looppad rondom de binnen-wei.

Dan heb je 2 stukken waarvan je het ene stuk mooi kan houden, maar profiteren ze wel van de voordelen van zo'n looppad waar ze vrijwel altijd op kunnen lopen en altijd het hele perceel kunnen rondlopen (= zo lang mogelijke rechte stukken rennen) en zoveel mogelijk kunnen overzien, dat geeft toch de meeste afwisseling :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:26

Zidore schreef:
Duke schreef:
Ik heb mijn 2 paarden op nog geen halve hectare staan. Op zware zeeklei. Hele jaar rond op het land. Gras is niet belangrijk. Ik voer jaarrond hooi.

Ik heb mijn stukje grond verdeeld over 2 weitjes en 1 rijdbak(je) annex paddock. En ik heb twee schuilstallen. 1 weitje houd ik de helft van het jaar dicht. Daar laat ik wat gras groeien en mogen ze dan in de zomer op. De andere is jaarrond open samen met de paddock. Ze kunnen zo altijd droog staan, maar kunnen ook altijd wat rommelen in de wei. Ik heb her en der hooinetten hangen, een bak met los hooi, zodat ze altijd beschikking hebben over ruwvoer en verder liggen er wat takken, balken, staan er bomen. Ik verstop dagelijks ook wortels etc. op allerlei plekken in de wei. Er staat een paardenhaag en ik zoek nog naar meer mogelijkheden om ze wat vermaak te kunnen bieden.

Tuurlijk is het modder in de winter, maar ook genoeg droge plekjes. Ik heb mijn paarden liever 24/7 buiten in de klei (met mogelijkheid tot droge voetjes in de paddock), dan alleen maar op een kleine paddock en stal. Ik denk dat ik in totaal 1 a 2 weken per jaar de weitjes helemaal dicht heb als het echt heel veel geregend heeft en het land echt te modderig en nat is. Ik mag en kan geen track neerleggen helaas, dus dit het beste wat ik kan doen met de middelen en mogelijkheden die ik heb. En ik ben daar zeer blij mee, zeker in deze omgeving (randstad en kleigrond) zie je dat bijna nergens. Maar het kan dus wel.

We denken dat we dit willen gaan doen. M’n vader is wel bang voor dat het een modderbende gaat worden. Lopen ze al die modder niet de paddock in en andersom?

Ze lopen 'm minder de paddock in dan je zou verwachten maar als je ooit nog gras wil ben je terug aan het inzaaien op deze manier.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:00

Ik vind het wel meevallen. Heb op een paar stukken gras laten kapot lopen voor een stuk pad, maar daar komt net zo makkelijk weer gras naar boven.

Als je met prikpaaltjes werkt, kan je ook afwisselen. Ik maai het gras vooraf, laat het op komen en ze snacken daarna elke dag.
Maar ik laat het gras ook om de beurt rusten en nooit kort lopen.

Als je ergens een bak hooi gaat neerzetten, krijg je wel modder van het rond die bak staan. Dan zou je beter een stuk tapijt kunnen neerleggen. Veel mensen kopen een coupon om de paar maanden als je niks aan de paden kan doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:02

Hier kwam er helaas niets meer terug na een jaar. :(:)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:14

Ik heb de indruk dat kapotlopen veel minder schadelijk is voor de wei dan de droogte die we de voorbije jaren gehad hebben. Bij kapotlopen zijn de wortels nog aanwezig en levend. Bij droogte zijn de wortels dood en is het gedaan.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:41

Zidore schreef:
Duke schreef:
Ik heb mijn 2 paarden op nog geen halve hectare staan. Op zware zeeklei. Hele jaar rond op het land. Gras is niet belangrijk. Ik voer jaarrond hooi.

Ik heb mijn stukje grond verdeeld over 2 weitjes en 1 rijdbak(je) annex paddock. En ik heb twee schuilstallen. 1 weitje houd ik de helft van het jaar dicht. Daar laat ik wat gras groeien en mogen ze dan in de zomer op. De andere is jaarrond open samen met de paddock. Ze kunnen zo altijd droog staan, maar kunnen ook altijd wat rommelen in de wei. Ik heb her en der hooinetten hangen, een bak met los hooi, zodat ze altijd beschikking hebben over ruwvoer en verder liggen er wat takken, balken, staan er bomen. Ik verstop dagelijks ook wortels etc. op allerlei plekken in de wei. Er staat een paardenhaag en ik zoek nog naar meer mogelijkheden om ze wat vermaak te kunnen bieden.

Tuurlijk is het modder in de winter, maar ook genoeg droge plekjes. Ik heb mijn paarden liever 24/7 buiten in de klei (met mogelijkheid tot droge voetjes in de paddock), dan alleen maar op een kleine paddock en stal. Ik denk dat ik in totaal 1 a 2 weken per jaar de weitjes helemaal dicht heb als het echt heel veel geregend heeft en het land echt te modderig en nat is. Ik mag en kan geen track neerleggen helaas, dus dit het beste wat ik kan doen met de middelen en mogelijkheden die ik heb. En ik ben daar zeer blij mee, zeker in deze omgeving (randstad en kleigrond) zie je dat bijna nergens. Maar het kan dus wel.

We denken dat we dit willen gaan doen. M’n vader is wel bang voor dat het een modderbende gaat worden. Lopen ze al die modder niet de paddock in en andersom?


Nee, dat valt reuze mee. Ik heb wel bij de ingangen naar de paddock/bak toe zand gegooid.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:48

Sclimpre schreef:
Ik heb de indruk dat kapotlopen veel minder schadelijk is voor de wei dan de droogte die we de voorbije jaren gehad hebben. Bij kapotlopen zijn de wortels nog aanwezig en levend. Bij droogte zijn de wortels dood en is het gedaan.

Dat is hier wellicht afgelopen zomers ook wel het probleem geweest (extreme droogte). Maar ik betwijfel dat dat beter gaat worden de komende jaren...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:44

Maar ligt ook aan de belasting. Ik zie hier verschillende gras landen/weilanden om me heen en gebruik maakt echt een groot verschil.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:47

Hier staan ze nu met twee (grote pony en klein paard) wisselend op een hectare. 's nachts op stal of in de padock met hooi en als het te nat is sowieso met hooi in de paddock. Heb niet het ide dat mijn weides het nu zwaar te verduren hebben. :=

Ben benieuwd hoe de weide met gras voor "moeilijke grondsoorten" zich deze zomer gaat houden.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:59

Marjo89 schreef:
Wellicht verdiepen in aanleg van track en afgraven van de paden en zand storten?
Dan zouden de paarden veel meer beweging krijgen en is gras als extraatje.

Het is maar 3000 m² als je dit allemaal gaat doen blijft er geen weitje over.
Ik zou ze een paar uren op het land doen en de rest van de dag op de paddock. Dan hebben ze geen gelegenheid het helemaal kaal te vreten en kan het gras blijven groeien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:11

Wij hebben niet zoveel gras, maar het was verwaarloosd. Lag overal mest, heel veel zuring en veel braam. We moesten wat grond verdelen, dus is los getrokken, gekalkt, bemest, ingezaaid etc. Veel water gegeven, gemaaid en bleef goed.

Maar naast ons hebben we een stuk om te grazen waar nooit iets aan gedaan is en dat is echt super mooi gras. Vorig jaar op gaan opbouwen en nu weer. Laten het niet kort vreten en doen er verder niks aan.

Onze buren hebben ongeveer 1ha grond voor maar 2 paarden en die eten het van April/Mei tm November compleet kaal. 2 stukken en om de beurt. Wat blijft staan wordt gemaaid. Verder 0,0 onderhoud al vele jaren zo en gras is daar heel goed.

Ik zie wel dat de kantjes waar ze bijv niet lopen het heel goed doen.

Maar dat is ook wel het verschil. 1 half zwart. half zand pad is echt nu keihard en kurk droog en groeit niks.

De binnendoor paden die los blijven en soms nat worden met wat regen, groeit gras snel terug.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:59

Op klei wordt het wel echt prut prut prut prut hoor... denk aan kniehoog door de prut banjeren, benen die vastzuigen in de prut (blessures) en spekglad. Moet je niet te licht over denken, het verandert echt in een hel op aarde. Mensen die zeggen dat het kan, laten ze er niet op met natte bodem of met regen (=minstens de halve winter) of hebben toch niet zo zware kleigrond als ze zelf denken.
Ik liet ze ook s winters op de wei maar alleen met droog weer en ik liet ze niks stuk lopen. Daar heeft een paard ook niks aan
Bovendien, als je paard niet komt als je hem roept, is het onmogelijk om hem te gaan halen door de prut, tenzij je zo’n pak hebt wat mensen gebruiken die in de sloot moeten staan. En dan nog dikke kans dat je valt omdat je vast wordt gezogen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:23

Hier ook de klei die veranderd in diepe erwtensoep (waar je een laars in kwijtraakt...) als je het zó erg kapot laat lopen, maar toch valt het op de paden best nog mee als je de boel alleen op de aller-ergste dagen dicht houdt zodat de kuilen niet al te diep worden :)

In de zomer wordt het dan juist weer net beton met zo'n groot patroon van brede scheuren....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:26

Dorine92 schreef:
Op klei wordt het wel echt prut prut prut prut hoor... denk aan kniehoog door de prut banjeren, benen die vastzuigen in de prut (blessures) en spekglad. Moet je niet te licht over denken, het verandert echt in een hel op aarde. Mensen die zeggen dat het kan, laten ze er niet op met natte bodem of met regen (=minstens de halve winter) of hebben toch niet zo zware kleigrond als ze zelf denken.
Ik liet ze ook s winters op de wei maar alleen met droog weer en ik liet ze niks stuk lopen. Daar heeft een paard ook niks aan
Bovendien, als je paard niet komt als je hem roept, is het onmogelijk om hem te gaan halen door de prut, tenzij je zo’n pak hebt wat mensen gebruiken die in de sloot moeten staan. En dan nog dikke kans dat je valt omdat je vast wordt gezogen

Dat dus... echte klei laat je ze niet 24/7 op. Dat lopen ze gewoon stuk tenzij je meerdere hectares hebt voor een kleine groep paarden. Dacht hier het eerste jaar ook dat het vast wel zou meevallen, juni gingen ze ze op, augustus was er nog een groene waas over en september was het gewoon klei. :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:19

Ik heb voorheen altijd op klei gezeten en daarom zei ik ook dat je met prikpaaltjes moet werken. Je moet op klei niet kapot laten lopen.

Omdat TS niet groots mag verbouwen is ze beperkt, maar is het van jezelf kan je op klei echt wel aanpassingen doen om droge paden te hebben.

Ik heb nu een aantal jaren op zandgrond gezeten en nu op veen. Veen verschilt hier enorm per plek. Wij hadden een deel dat echt net zo erg was als klei. Dat is afgegraven en zand op gestort.
Maar de andere kant is echt veel minder erg. Wordt wel spekglad, dus we hebben daar een alternatief of ik zet het af.

Wij hebben ook aangeplant wat op den duur ook iets zal schelen.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 22:55

Duke schreef:
Nee, dat valt reuze mee. Ik heb wel bij de ingangen naar de paddock/bak toe zand gegooid.

Dank je wel voor deze tip, dan gaan we dat doen

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 22:58

pmarena schreef:
Hier ook de klei die veranderd in diepe erwtensoep (waar je een laars in kwijtraakt...) als je het zó erg kapot laat lopen, maar toch valt het op de paden best nog mee als je de boel alleen op de aller-ergste dagen dicht houdt zodat de kuilen niet al te diep worden :)

In de zomer wordt het dan juist weer net beton met zo'n groot patroon van brede scheuren....

Hier waren we eigenlijk het meest bang voor, dat je je laarzen kwijt raakt bij elke stap in de modder in de wintermaanden. Maar omdat ze nu de hele winter op de paddock staan vind ik het eigenlijk al wel een goed idee om ze in ieder geval sommige dagen de gelegenheid te geven om over het pad te kunnen, natuurlijk houden we het pad met de hele natte dagen en in maanden zoals bijvoorbeeld februari wanneer het heel veel regent het dicht.

We hebben overigens een grote pony en twee kleine dus qua afmetingen valt het mee ten opzichten van degene die dachten dat wij drie paarden hebben of iets dergelijks ;)

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 23:03

pillow schreef:
Marjo89 schreef:
Wellicht verdiepen in aanleg van track en afgraven van de paden en zand storten?
Dan zouden de paarden veel meer beweging krijgen en is gras als extraatje.

Het is maar 3000 m² als je dit allemaal gaat doen blijft er geen weitje over.
Ik zou ze een paar uren op het land doen en de rest van de dag op de paddock. Dan hebben ze geen gelegenheid het helemaal kaal te vreten en kan het gras blijven groeien.

Op klei is het niet te betalen om zand te storten, Zeker niet op iets wat niet van jou zelf is, daarnaast zijn wij van mening dat afgegraven geen enkele zin heeft omdat er onder onze klei nog meer klei zit, je graaft dan eigenlijk als het ware een kuil waar in nog meer modder kan ontstaan in plaats van dat je een droge plek creëert.

Een paar uren per dag op het land en de rest in de paddock is eigenlijk ook geen goed idee omdat de groei van het gras in de wintermaanden stil komt te staan. Wel is het zo als we een pad rondom maken en eht binnenste gedeelte dus als weide laten we dat gras wel kunnen sparen en dat dan wel enigszins goed blijft, in ieder geval goed genoeg om in het voorjaar weer snel aan te kunnen groeien.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:44

superpony schreef:
Ik heb voorheen altijd op klei gezeten en daarom zei ik ook dat je met prikpaaltjes moet werken. Je moet op klei niet kapot laten lopen.

Omdat TS niet groots mag verbouwen is ze beperkt, maar is het van jezelf kan je op klei echt wel aanpassingen doen om droge paden te hebben.

Ik heb nu een aantal jaren op zandgrond gezeten en nu op veen. Veen verschilt hier enorm per plek. Wij hadden een deel dat echt net zo erg was als klei. Dat is afgegraven en zand op gestort.
Maar de andere kant is echt veel minder erg. Wordt wel spekglad, dus we hebben daar een alternatief of ik zet het af.

Wij hebben ook aangeplant wat op den duur ook iets zal schelen.

Ja maar de TS heeft maar weinig grond dus als ze elk pad in een kwartier stuk hebben dan ben je in een paar dagen door je 3000 m2 heen snap je

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:13

Horsy83 schreef:
Niet doen kleigrond 3 pony's en 3.000 meter is al een grote uitdaging in het weide seizoen.

Je hebt geen sprietje gras meer over bij nat weer. Gras stopt uiteindelijk met groeien. De kleigrond raakt zeer snel vertrapt en dan heb je helemaal geen gras meer omdat de wei omgespit is.

Paddocks maken is de oplossing goed draineren dan hoef je ze niet op stal te zetten.


Dit is het beste advies en zou ik ook zeker doen maar dan wel ophogen met vangputten voor de natte periode en zonder goedkoop plaatzand wat weer een modderbad veroorzaakt als de regen niet weg kan zakken!!

met alle respect ik ben er niet op uit om je te kwetsen, het is een postzegel en daar staan in verhouding te veel of te grote dieren op ....misschien moet je daar iets mee in de toekomst. dan heb je inclusief paddock wel langer meer grond met gras per dier. want wat je nu oppert kan echt niet je hebt te weinig grasland beschikbaar.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:12

Zidore schreef:
pmarena schreef:
Hier ook de klei die veranderd in diepe erwtensoep (waar je een laars in kwijtraakt...) als je het zó erg kapot laat lopen, maar toch valt het op de paden best nog mee als je de boel alleen op de aller-ergste dagen dicht houdt zodat de kuilen niet al te diep worden :)

In de zomer wordt het dan juist weer net beton met zo'n groot patroon van brede scheuren....

Hier waren we eigenlijk het meest bang voor, dat je je laarzen kwijt raakt bij elke stap in de modder in de wintermaanden. Maar omdat ze nu de hele winter op de paddock staan vind ik het eigenlijk al wel een goed idee om ze in ieder geval sommige dagen de gelegenheid te geven om over het pad te kunnen, natuurlijk houden we het pad met de hele natte dagen en in maanden zoals bijvoorbeeld februari wanneer het heel veel regent het dicht.

We hebben overigens een grote pony en twee kleine dus qua afmetingen valt het mee ten opzichten van degene die dachten dat wij drie paarden hebben of iets dergelijks ;)


Zeker met kleine ponies vind ik het echt heel goed meevallen wat vertrappelen betreft :j

Inderdaad de doorgangen wat zand storten en/of roosters, of een stuk vloerbedekking neerleggen zodat het daar geen slurrie-bende wordt. En als de vorm van je perceel zich er voor leent, is het ook handig om (stukken) van je paden breed te houden, bvb. de uiteindes ofzo. Dat scheelt ook enorm, als ze niet steeds op hetzelfde spoortje lopen.

Het is vooral heel fijn aan zo'n pad buitenom dat ze het hele perceel kunnen gebruiken qua beweging en ander uitzicht / ander plekje opzoeken waar je wellicht dan weer iets anders plaatst dat interessant is, zonder dat ze meteen het gras in het midden vertrappelen.

Naar mijn mening haal je gewoon veel meer plezier uit je perceel door een pad buitenom te leggen :)

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 18:37

kwita schreef:
Horsy83 schreef:
Niet doen kleigrond 3 pony's en 3.000 meter is al een grote uitdaging in het weide seizoen.

Je hebt geen sprietje gras meer over bij nat weer. Gras stopt uiteindelijk met groeien. De kleigrond raakt zeer snel vertrapt en dan heb je helemaal geen gras meer omdat de wei omgespit is.

Paddocks maken is de oplossing goed draineren dan hoef je ze niet op stal te zetten.


Dit is het beste advies en zou ik ook zeker doen maar dan wel ophogen met vangputten voor de natte periode en zonder goedkoop plaatzand wat weer een modderbad veroorzaakt als de regen niet weg kan zakken!!

met alle respect ik ben er niet op uit om je te kwetsen, het is een postzegel en daar staan in verhouding te veel of te grote dieren op ....misschien moet je daar iets mee in de toekomst. dan heb je inclusief paddock wel langer meer grond met gras per dier. want wat je nu oppert kan echt niet je hebt te weinig grasland beschikbaar.

Wat kwetsen betreft moet je misschien je woorden eens nalezen of anders formuleren, we zijn blij met onze postzegel en helaas afhankelijk van de eigenaar van her land in wat wel en niet mag. Er zijn namelijk boekers die nog minder m2 of gras hebben dan ik, die scheer jij nu over 1 kam.

Wie heeft er gezegd dat zij in een stal staan? En we hebben al een hele grote paddock (met mc3 zand + drainage hele jaar droog). Het zijn drie pony’s en ze hebben een schuilstal, naar mijn mening staan onze pony’s er 1000 keer beter bij dan de meeste paarden in Nederland.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 18:40

pmarena schreef:
Zeker met kleine ponies vind ik het echt heel goed meevallen wat vertrappelen betreft :j

Inderdaad de doorgangen wat zand storten en/of roosters, of een stuk vloerbedekking neerleggen zodat het daar geen slurrie-bende wordt. En als de vorm van je perceel zich er voor leent, is het ook handig om (stukken) van je paden breed te houden, bvb. de uiteindes ofzo. Dat scheelt ook enorm, als ze niet steeds op hetzelfde spoortje lopen.

Het is vooral heel fijn aan zo'n pad buitenom dat ze het hele perceel kunnen gebruiken qua beweging en ander uitzicht / ander plekje opzoeken waar je wellicht dan weer iets anders plaatst dat interessant is, zonder dat ze meteen het gras in het midden vertrappelen.

Naar mijn mening haal je gewoon veel meer plezier uit je perceel door een pad buitenom te leggen :)

We hebben het er over gehad en we gaan een pad aanleggen, we moeten nog even gaan uitzoeken hoe breed de paden moeten zijn en wat de beste route is, maar we zijn hier erg enthousiast over. Ook al kunnen we zo het weideseizoen maar met een paar weken per jaar of dagen extra verlengen dan is dat al wel fijn voor onze paardjes.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 12:56

superpony schreef:
Maar ligt ook aan de belasting. Ik zie hier verschillende gras landen/weilanden om me heen en gebruik maakt echt een groot verschil.

Hier zijn we nog naar op zoek. Want voor ons gevoel is het al vanaf november niet meer begaanbaar. In de winter droogt het niet veel op en in februari is het ook ontzettend nat. We weten dus nog niet (moeten we gaan leren) wanneer ze dan wel en niet op het pad mogen als het af is. Wat is een juiste richtlijn hiervoor? Hoe doen degene met een pad dit nu?