Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:27

Gewoon een beetje in de gaten houden. En ieder bepaald natuurlijk voor zich hoe ver het pad kapot gelopen mag worden.

Je kan altijd eerst even zelf een paar stappen op het pad zetten om te kijken "wat het doet" en aan de hand daarvan besluit je of je het pad open of dicht doet.

En als je het pad open doet en de knollies lopen er op, je ziet wat voor afdrukken ze maken en je denkt "sh*it dit had ik toch niet moeten doen" dan is het handig als je nog even gewacht hebt met voeren want dan kan je ze nog terug roepen :=

Hier met 1 D-pony en 1 mini is het pad helemaal niet dichtgegaan afgelopen jaar. Het is wel een beetje een maanlandschap geworden op de stukken die echt gewoon smalle paden zijn (tussen 2 en 4 meter breed ongeveer maar dat vind ik niet erg: daar is het een looppad voor :)

Bij mij ligt de grens op hoe ver ze er in weg zakken. Gras kapot trappen vind ik niet erg op het pad.
Beetje wegzakken op de slechtste stukken ook niet. Maar echt categorie laars kwijt wil ik voorkomen :=

Op het mooiste stuk wei mag er wat mij betreft helemaal niks gebeuren, daar moeten geen afdrukken komen. Maar bij andere stukken wei heb ik daar minder moeite mee als daar eens een glijspoor of kleine stapjes in komen.



superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:17

Het deel wat ik echt te blubberig vond is een zandpad geworden. Dus achterin, gehele linker zijkant en dan voor aan terug naar stal.

Rechts is pad deels groen, 1 meter zand, maar lagen tegels op. Ik was die eruit aan het halen en wilde 1 meter zand houden. Is meer voor ons zelf, voor de kruiwagen etc. Maar misschien gaan de tegels er weer op. Ligt nog een deel in.

Dat zwarte wordt wel vies, nat, glad, maar zakken niet weg omdat het ook niet echt kapot gelopen wordt.
We hebben nog 2 paden op zwarte grond en rond de heuvel. Dat wordt wel blub bij extreem regen.

Als het te gek is, sluit ik paden af en kunnen ze alleen buitenom. Maar door het in beweging blijven. lopen ze niet 1 plek echt kapot. En tussendoor droogt het toch wel goed op.
Ik heb wel de bak op 2 extra plekken open gemaakt en daar kunnen ze nu ook doorheen naar 2 paden echterin. Dan kunnen ze in principe op zand blijven uitkomen.

Ik hoop dat het aanplanten bij de zwarte paden een deel gaat helpen en anders sluiten we die gewoon af en toe af.
Toen het nat was en bevroor, heb ik ook voor de zekerheid een stuk afgezet. Ze kunnen goed op bevroren stukken lopen, maar het was door de nattigheid echt te glad.

Zoals eerder aangegeven; als ze op modderplekken moeten eten rond een bak, zou ik daar wel wat neerleggen. Het is vooral het vele bewegen, lopen dat de grond kapot maakt.
Daarom zei ik ook; Met prikpalen kan je steeds ingrijpen als een plek te erg wordt.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers