Jacobs kruiskruid herkennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Jacobs kruiskruid herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 21:21

Dit voorjaar vind ik steeds meer plantjes met gele bloempjes in de wei. In het begin trok ik ze preventief uit maar inmiddels zijn het er zoveel dat dat een flinke klus wordt. Nou ben ik zelf niet zo’n planten kenner dus wellicht haal ik me nu een hoop werk op de hals voor een heel onschuldig plantje. Googlend vind ik weinig goede foto’s dus welke kenner kan mij helpen en zeggen of ik Jacobs kruiskruid in de wei heb staan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De weides zijn vorig jaar doodgespoten, met dekaarde aangevuld, gefreesd en met zaad speciaal voor paardenweides ingezaaid. Dus ik zou erg balen als dat nu van het begin af aan moet beginnen. Bovendien staat er ook redelijk veel in de groenstroken in de omgeving dus het lijkt me dweilen met de kraan open. Wat zijn jullie tips in het tegengaan van Jacobs kruiskruid? Eigen foto’s om beter te leren herkennen zijn ook erg welkom!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Jacobs kruiskruid herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:38

Er is pas een drieluik verschenen hier op bokt met vele plaatjes om JKK te leren herkennen, zie de nieuwsberichten.

Dit op jouw foto's is geen JKK. Wat het wel is, durf ik niet te zeggen, dat weten anderen beter (Ibbel?).

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:42

Ik kan het groene blad niet heel goed zien maar het lijkt mij klein kruiskruid, deze bevatten ook pa's en staan bekend als giftig, maar ik durf niet te zeggen hoe gevaarlijk ze voor paarden zijn.

Edit, link met meer uitleg ook paardgerelateerd:

https://www.hartog-lucerne.com/kennisba ... kruiskruid
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 13-04-21 21:46, in het totaal 4 keer bewerkt

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:43


koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 21:44

Super bedankt al voor de snelle reacties, hele grote opluchting hier! Ik zal morgen kijken of ik nog betere foto’s kan maken want ben benieuwd wat het wel is. Ik had de zoekfunctie wel gebruikt maar gezocht op Jacob met een C ipv K. Inmiddels het artikel gevonden Hilary, bedankt voor de tip dat ga ik even doornemen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:46

Dit is idd klein kruiskruid. Wel ook enigzins giftig, maar wordt niet gegeten.
JKK bloeit nu ook nog niet, als je dat in de wei hebt zie je nu alleen nog maar de rozetten.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re: Jacobs kruiskruid herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 12:17

Bedankt ook Ibbel, nu ik er op zoek is het inderdaad klein kruiskruid. Ik zou bijna zeggen helaas want dat lijkt ook lastig te bestrijden (misschien nog wel lastiger). Ik ben wel heel opgelucht dat geen geen Jacobs kruiskruid is.

xpvdpxJarig
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:33

koenlover schreef:
Bedankt ook Ibbel, nu ik er op zoek is het inderdaad klein kruiskruid. Ik zou bijna zeggen helaas want dat lijkt ook lastig te bestrijden (misschien nog wel lastiger). Ik ben wel heel opgelucht dat geen geen Jacobs kruiskruid is.


Alles lijkt op elkaar, ik zeg altijd bij twijfel gewoon eruit halen ookal eten ze het misschien niet. In de wei groeit nu de esdoorn bij mij, ze eten het niet maar haal het voor de zekerheid er toch uit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:59

Ibbel schreef:
Dit is idd klein kruiskruid. Wel ook enigzins giftig, maar wordt niet gegeten.
JKK bloeit nu ook nog niet, als je dat in de wei hebt zie je nu alleen nog maar de rozetten.

Klopt idd.
Enkel rozetten nu nog.
Heb er in mijn weides al heel wat verwijderd voor ze in de bloei komen

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Jacobs kruiskruid herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:49

Blij dat ik dit topic ontdekt heb, ik raakte gister al aardig in 'paniek' hahaha

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:47

Art_Ificious schreef:
Ibbel schreef:
Dit is idd klein kruiskruid. Wel ook enigzins giftig, maar wordt niet gegeten.
JKK bloeit nu ook nog niet, als je dat in de wei hebt zie je nu alleen nog maar de rozetten.

Klopt idd.
Enkel rozetten nu nog.
Heb er in mijn weides al heel wat verwijderd voor ze in de bloei komen

Als je er eenmaal oog voor hebt, vallen die rozetten snel op. Ik steek die er ook zo snel mogelijk uit. Heb daarom ook al jaren weinig JKK in mijn land. Krijgt de kans niet om in bloei te komen. Een hele enkele keer zie ik er één over het hoofd, maar denk dat ik 2 van die struikjes per jaar eruit trek.

xpvdpxJarig
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:05

Nou dat is echt zo! Let je er eenmaal op zie je ze overal en ook tijdens het wandelen hahah... Wat fijn dat je er amper last van hebt! Je oplettendheid wordt beloond met een veilige weide :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Jacobs kruiskruid herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:26

Bij ons komt dit opeens ook flink op, nooit eerder gezien. Ging er vanuit dat het JKK was. Ben wel begonnen met verwijderen.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:30

koenlover schreef:
Bedankt ook Ibbel, nu ik er op zoek is het inderdaad klein kruiskruid. Ik zou bijna zeggen helaas want dat lijkt ook lastig te bestrijden (misschien nog wel lastiger). Ik ben wel heel opgelucht dat geen geen Jacobs kruiskruid is.


Inderdaad klein Kruiskruid, maar bevat net zoals Jakobskruiskruid dezelfde giftige alkaloïden. Mazzel dan wel weer dat Klein Kruiskruid eenjarig is. Klein Kruiskruid vind je vaak tussen stoeptegels, bergen zand, en soms ook in de wei. Zelf heb ik ook na het uittrekken van wilgen een heleboel Boskruiskruid gehad. Boskruiskruid is ook eenjarig, de plantjes kwamen massaal op na de bodemverstoring door de wilgen te verwijderen. Hoogstwaarschijnlijk was er een ondergrondse zaadbank. We hebben dat stuk afgezet zodat de paarden er niet bij konden. Een gedeelte hebben we het uitgetrokken, een ander gedeelte gewoon laten staan. Bij beide gedeeltes hebben we graszaad gestrooid om een dichtere zode te krijgen. Het volgende jaar was het bij beide methoden weg, op een enkeling na. Na een jaar of 10 zien we heus nog wel eens wat boskruiskruid, ook wel eens wat klein kruiskruid, maar niet als een probleem. Het beste is proberen de zode dicht te houden, kan ook bijvoorbeeld door te mulchen. Gewoon wat in de gaten houden of het pleksgewijs ineens wat teveel wordt.