Paard stallen aan andere kant van het land.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:40

Ik woon ook in de randstad maar ik zou het niet doen. Dan zou ik nog liever een basic stal in de buurt zoeken met in de buurt een vereniging oid. Ik sta in Stompwijk, waar mijn merrie in een groepsstal staat met paddock. In het weideseizoen krijgen ze er nog een stuk land bij.
Ben ik af en toe jaloers als ik andere fantastische paddock paradise zie, ja zeker. In vergelijking met dat staan ze bij ons in een grote groep en als het 2 weken regent ook in een nat deel. Maar pony heeft het helemaal naar haar zin. Ze staat hele dagen naast haar vriendin, kan eten zoveel ze wilt. Lekker binnen schuilen of een dutje doen.
Ik zou het zelf ook niet erg vinden om in een vrijstaand huis te wonen, maar doe het ook heel goed in mijn eigen appartementje.

Ik vind mijn paard veelste leuk om maar 2 dagen te zien. Maar ze staat nu wel goed, zou ze nu nog 20 uur per dag op stal staan had ik ook iets anders bedacht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:02

aalstreep schreef:
Heen en weer verhuizen van mijn paard zal niet echt een optie zijn. Daar is ze te gevoelig voor. Ze staat op de huidige stal in principe lekker maar ze is gevoelig voor straalrot en ik vind het hier in het westen buitenrijden niet echt lekker te doen met haar.


Als je je paard nu verhuisd blijft het een gok of dat gaat bevallen. Of dat naar een stal is op 10min of op een uur, je hebt altijd het risico dat je weer zal verhuizen omdat het niet bevalt. Dat is voor elk paard heftig, maar als het eindresultaat beter is, dus betere stalling, kun je er vaak niet omheen.

Rotstraal komt door slechte huisvesting, slecht bekappen, slechte hygiene en slechte voeding.

Als je paard ergens 24/7 in een kudde rondloopt kan je echt wel minder rijden zonder conditie verlies.

Maar wat zoek je? Want ook rond de randstad komen steeds meer stallen die wel investeren in meer buiten, droog staan etc. Kijk daarvoor eens op https://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/

Paarden knappen erg op van buiten staan, maar vaak moeten de baasjes vooral even wennen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:08

Wij wonen in Oost Vlaanderen, onze wedstrijdpaarden staan gestald in Dour. Anderhalf uur rijden enkele rit. Ideaal is het niet, en je moet het echt inplannen als je wil gaan rijden, maar het is nu niet anders want onze trainer woont daar.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:12

Vriendin van mij heeft het ook gedaan, ruim een uur rijden, als het tegen zat (moest ook nog over een pontje) anderhalf. Ze ging iedere woensdag eerder weg van haar werk en dan rijden, en dan zaterdag en zondag nog weer.
Ik denk dat ze het 3 jaar heeft volgehouden en toen was de koek echt op.
In de winter vond ze de opgaaf eigenlijk te groot en in de zomer vond ze het te weinig.
Maar wat haar het meest nekte was het ijzeren ritme, nooit meer even tussendoor naar je paard kunnen en het gevoel dat je minstens 2 uur op stal moest zijn omdat het anders de moeite niet waard was.
Heeft uiteindelijk een goede plek dichterbij gevonden.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 15:13

Mijn paard staat eigenlijk heel prima ze komt iedere dag buiten in eigen paddock of weiland. Zo heeft ze ook altijd gestaan. Het enige is dat als het natte seizoen begint het onvermijdelijk is dat alles nat is en een grote modderpoel. Bovendien is het een zwijn op stal. Voor mij zal het stukje bossen en natuur me aanspreken een goede bak is leuk maar alleen maar rondjes rijden gaat me soms echt vervelen. Een plek waar de bodem wat zanderig is waar ze veel buiten loopt met uitrijmogelijkheden is ideaal. Dat is er in het westen ook wel maar vaak zijn die stallen dan behoorlijk duur in ieder geval als ze mooie natuurgebieden met ruiterpaden in de buurt hebben.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:16

Niet helemaal vergelijkbaar maar misschien toch ook wel. Mijn bijrijdpaard stond een tijdje op 40 auto minuten bij mijn vandaan. Toen ik mijn auto weg moest doen en afhankelijk was van het OV was een enkele reis voor mij 1 uur en 15 minuten waarbij deze bus maar eens per 45 minuten reed.
Goed plannen was dus een must, maar het was zeker goed te doen. Ik heb helemaal niet de ervaring “hele weekenden” kwijt te zijn geweest. Als ik om 8:00 van huis ging op zaterdagochtend was ik rond 9:15/9:30 op stal, zat ik er iets voor 10 uur op en reed ik anderhalf tot 2 uur buiten, daarna afzadelen en spullen opruimen waardoor ik de bus van 12:30 had en om 13:45 weer thuis was. Als ik in de bak reed dan was ik ruim een uur eerder klaar. Dan heb je nog de hele middag en avond voor andere dingen :) ik had veel vrienden die sporten of rustig aan wilden doen in het weekend dus afspraken werden toch nooit voor 13:00 gepland dus dat ene uurtje maakt dan ook niet meer uit.
Doordeweeks reed ik alleen in de bak of deed ik grondwerk zodat ik binnen een uur klaar was en de eerste bus terug had. Dus 18:00 van huis betekende dan 21:30 weer thuis. Vond ik zelf geen enkel probleem.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:31

Ik heb mijn paard op max een uur van me vandaan gehad, maar ik moest er nog iedere dag naar toe, omdat ik de verzorging niet los kon laten. Even extra borstelen of dekentje wisselen. Ik heb em nu op 10 min van mijn huis, doe het zelf. Ik heb er ook aan gedacht om hem bij een natuurgebied nog verderweg te stallen, maar ik kan het echt niet loslaten. Meer mensen die hier last van hebben?

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:39

Heb je je al eens verdiept in welke stallen er zijn waar je eventueel wel je paard wilt neerzetten? Misschien zit er wel iets dichterbij

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:58

Je zou ook nog in het weekend een B&B kunnen boeken,kan je 2 dagen rijden.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:59

Een eigen paddock (vaak erg klein) en eigen weiland zonder andere samen zou voor mij sowieso al een no-go zijn.
Als het dan ook nog eens modder word helemaal. Dan zou ik niet kunnen zeggen mijn paard staat goed.

ja ik weet dat dat verwend klinkt vanuit de andere kant van het land.
Maar dat zou voor mij wel een reden zijn om het paard te verhuizen.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 15:59

Dichter bij is er niet iets wat voor mij interessant genoeg is voor verhuizen. Wat mij zal trekken is echt ruime natuur en goede gezonde harde bodem voor een schappelijke prijs. Op meer als 30min rijden zal ik al al inclusief willen staan i.v.m. iedere dag moeten reizen.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:09

Ik zelf zou het niet (meer) doen,ik heb mijn paard ook verder weg gehad maar je betaald een hoop geld en je heb er weinig plezier van. Hij kreeg ooit een ernstig ongeluk en toen zat ik heel gestrest in de auto.

meggiemeg

Berichten: 12227
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:11

Ik heb het meegemaakt op een pensionstal waar ik stond, mensen die vlak bij de kust woonden hadden hun paard in het midden van het land gestald, de omgeving vonden ze zo mooi, er werd amper naar het paard om gekeken, pensionhouder zette hem buiten en binnen en voerde hem en deed de stal maar dat was het dan ook, persoonlijke aandacht naar het paard toe was er niet bij. In het begin kwamen de mensen om de week in het weekend, de reistijd viel ze tegen en ze kwamen steeds minder, soms 1x per maand of zelfs wel met tussenpozen van 6 weken.
Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden je paard zo ver weg, je kunt er dan niet even zomaar naar toe en je moet echt kunnen vertrouwen op de eigenaar van de stal dat deze de zorg serieus neemt en ook uitvoert.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:19

Dat soort constructies kan (!) het recept zijn voor spierbevangenheid. Natuurlijk afhankelijk van wat je wel of niet doet met je paard.
Wij hadden ook iemand op stal, die kwam alleen het weekend. Dat paard stond heel de week op stal (in de zomer wel op de wei overdag), en die moest dan zaterdagavond 1-1,5 uur lopen, en dan zondag morgen 1-1,5 uur (paard was al wat ouder en af en toe wat stijf/stug), en werd daardoor soms voor het rijden ook nog een half uur strak bijgezet gelongeerd.

Ik vond het maar zielig.....

2 dagen achter elkaar wel, en dan de rest van de week niet, is in mijn ogen niet echt een optie. Als je 3 dagen per week kan gaan, bijv. di-do-weekend 1 dag, en je vraagt geen topsport van je paard lijkt het me geen probleem, mits paard de rest van de week wel vrij kan bewegen.

Voor mij zou het niks zijn, ik zie mijn paard graag iedere dag, deken op/af wanneer nodig etc. Niemand kijkt/kent mijn paard/pony zo goed als ikzelf.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:27

aalstreep schreef:
Dichter bij is er niet iets wat voor mij interessant genoeg is voor verhuizen. Wat mij zal trekken is echt ruime natuur en goede gezonde harde bodem voor een schappelijke prijs. Op meer als 30min rijden zal ik al al inclusief willen staan i.v.m. iedere dag moeten reizen.


Ik bedoelde meer in de zin van dichter bij huis dan meer dan een uur. De Veluwe is natuurlijk niet het enige natuur gebied in Nederland. En waar aan de Veluwe speelt ook mee. Ik zou is in kaart brengen waar stallen zijn die jou aanspreken

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:09

Yaffie schreef:
Ik heb mijn paard op max een uur van me vandaan gehad, maar ik moest er nog iedere dag naar toe, omdat ik de verzorging niet los kon laten. Even extra borstelen of dekentje wisselen. Ik heb em nu op 10 min van mijn huis, doe het zelf. Ik heb er ook aan gedacht om hem bij een natuurgebied nog verderweg te stallen, maar ik kan het echt niet loslaten. Meer mensen die hier last van hebben?

Ik kan het ook moeilijk loslaten.Als ik er niet ben zit ik toch over het paard te denken, of alles wel goed gaat.En dan is het toch volpension.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:14

Ik zou het niet kunnen. Ben daarom zelf naar de Veluwe verhuisd vanuit het westen :))

Maar ik snap het wel. Het is hier prachtig. Ik zou er wel voor kiezen om dan zelf 4 dagen te werken en 3 dagen paard. En dan voor de andere dagen een bijrijdster zoeken. Al is dat maar voor 2 dagen. Dan loopt je paard 5 dagen in de week en is eerlijker wanneer jij dan je dagen komt en lange ritten wilt maken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:23

Maar als een paard rotstraal heeft is het wel belangrijk dat stalling, voeding, hygiene ed goed zijn, want dat wil en kan je voorkomen.

De veluwe zegt ook niet alles. Hebben 8jr in Ermelo gewoond en het was een drama om goede stalling te vinden. En dat hoor je in die omgeving juist heel veel.
Ook is er weinig qua stalling direct aan het bos.

Het gaat ook niet om hoe je paard nu staat. Als je het verder weg zet en minder kan rijden, is vrije beweging nog belangrijker, omdat je anders inderdaad problemen krijgt.
Wij hebben een pp en kan ze pakken en laten staan. Zelfs dat doe ik niet zo, maar ze kunnen prima een rondje rijden en ook even weer blijven staan.

Waar ik de afgelopen weken veel heb gehoord dat paarden niet fit, waren koliek kregen etc door het opsluiten ivm gladheid.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:28

Als je het hebt over de financiële kant van de zaak qua stallingsgeld, zou ik in jouw gedachten spinsel ook het benzinegeld uitrekenen. Dat kan nog wel eens oplopen en dan loont het misschien om op een duurdere stalling dichterbij te gaan staan. En inderdaad, de Veluwe is prachtig, maar er zijn ook veel stukken waar je als ruiter niet mag komen (of überhaupt niet omdat het militair oefenterrein is) en dan denk je dat je prachtig staat maar heb je niks. Ik ken overigens wel mensen die dit hebben gedaan, maar die kwamen inderdaad af en toe, en degene die wel om de dag kwam, had geen werk en dus tijd genoeg voor die zes uur OV reistijd per keer. Ik dacht altijd wel, hoe kun je het opbrengen. En bij crisissituaties moeten anderen beslissingen nemen of evt naar de kliniek rijden. Dat moeten ze wel willen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:34

Shalimar schreef:
Als je het hebt over de financiële kant van de zaak qua stallingsgeld, zou ik in jouw gedachten spinsel ook het benzinegeld uitrekenen. Dat kan nog wel eens oplopen en dan loont het misschien om op een duurdere stalling dichterbij te gaan staan. En inderdaad, de Veluwe is prachtig, maar er zijn ook veel stukken waar je als ruiter niet mag komen (of überhaupt niet omdat het militair oefenterrein is) en dan denk je dat je prachtig staat maar heb je niks. Ik ken overigens wel mensen die dit hebben gedaan, maar die kwamen inderdaad af en toe, en degene die wel om de dag kwam, had geen werk en dus tijd genoeg voor die zes uur OV reistijd per keer. Ik dacht altijd wel, hoe kun je het opbrengen. En bij crisissituaties moeten anderen beslissingen nemen of evt naar de kliniek rijden. Dat moeten ze wel willen.


Nou dat!

Ik heb op slechts 35, 55 en 70km gestaan en de brandstof liep toen al op naar een extra stal.......Je moet wel heel goedkoop rijden of echt nooit gaan, wil je dat eruit halen.

Op de Veluwe zijn goede stallen ook niet goedkoop en als ze wat extra's voor je doen; in de molen zetten, longeren etc, ben je ook al veel meer kwijt.

En de veluwe is groot, maar als je vanaf je stal uit rijdt, kom je echt niet op de gehele veluwe en is het toch vaak een rondje zus en een rondje zo. Is echt mooi hoor, maar dat kan in kleinere bos gebieden ook prima.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:52

Daihyo schreef:
Ik zou het niet kunnen. Ben daarom zelf naar de Veluwe verhuisd vanuit het westen :))

Maar ik snap het wel. Het is hier prachtig. Ik zou er wel voor kiezen om dan zelf 4 dagen te werken en 3 dagen paard. En dan voor de andere dagen een bijrijdster zoeken. Al is dat maar voor 2 dagen. Dan loopt je paard 5 dagen in de week en is eerlijker wanneer jij dan je dagen komt en lange ritten wilt maken.


Same here.

Ik ben naar Drenthe verhuisd.

Je moet wel heel erg kunnen vertrouwen op je pensionstal.
Ik dacht nl ook dat afgelopen winter mijn paard elke dag buiten zou komen en hooi zou krijgen...dat is dus wel even anders gegaan. En even iets anders zoeken valt hier toch nog vies tegen.
Ik zou mijn paard nooit verder dan 30 minuten reizen zetten.

Geen idee hoe je met werk/familie zit maar als je echt zo graag buiten wilt rijden waarom dan niet zelf ook verhuizen.

judith_irene

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:41

Ja, ik heb dat jaren geleden gedaan. Nooit spijt van gehad behalve dat ik dit jaren eerder had moeten doen.

Dezelfde situatie, zelf woon ik in de randstad en paard is verhuisd naar noord Brabant, 95 km enkele reis. Wel op een vol pension stal en pal aan het bos (loon en Drunense duinen). Paarden staan altijd buiten met schuilstal en worden elke dag individueel gevoerd voor krachtvoer/vitaminebrok/supplementen. Ook medicatie wordt gegeven als dit nodig is. Daarnaast onbeperkt ruwvoer.

Voor mij was het individueel voeren wel een vereiste. Want juist door de afstand kon ik niet zelf dagelijks komen.

Inmiddels is mijn paard al jaren dood, maar ik kom daar nogsteeds 2 x per week voor mijn bijrijdpaard. Ik denk dat ik inmiddels al 7 jaar daar kom.

En ik was op deze stal niet de eerste vanuit de randstad, maar inmiddels staan er ongeveer 20 paarden van mensen uit de randstad op deze stal.

De afstand went vind ik. Ik rij altijd in de bossen, en vanuit de randstad was ik ook een uur onderweg met de trailer naar het bos. Nu reis ik ook een uur, maar dan zonder het extra werk van trailer aankoppelen, zooi in en uit de auto, enz

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:04

Ik overweeg het ook serieus. Ik rij 3x per week en mijn bijrijdster 2x, de andere 2 dagen mest ik alleen even snel meestal. Een bijrijdster kun je daar ook vast vinden, en met 3x per week ben ik happy.

Mijn grote nadeel: zodra er medisch wat is. Ik heb tot nu toe nog nooit een stalhouder gehad die de medische zorg dan opzich nam, en rij dan altijd zelf braaf 2x per dag heen en weer, maar dat gaat dan dus echt niet.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:11

Ik heb even naar je woonplaats gekeken, maar je woont maar een kwartiertje van De Groene Meer af als ik het goed heb? Is dat ook niks dan? https://www.staldegroenemeer.nl/

judith_irene

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:16

pumpina schreef:
Ik overweeg het ook serieus. Ik rij 3x per week en mijn bijrijdster 2x, de andere 2 dagen mest ik alleen even snel meestal. Een bijrijdster kun je daar ook vast vinden, en met 3x per week ben ik happy.

Mijn grote nadeel: zodra er medisch wat is. Ik heb tot nu toe nog nooit een stalhouder gehad die de medische zorg dan opzich nam, en rij dan altijd zelf braaf 2x per dag heen en weer, maar dat gaat dan dus echt niet.


Bij ons gebeurd dat in principe wel. Wel met een grens van "dokters voorschrift". Maar een wond 1-2 x per dag spoelen, oog druppelen ed wordt bij ons gedaan.
Maar sommige mensen zien graag dat er 4 x per dag iets gevoerd wordt, omdat een homeopaat dat voorschrijft. Daar begint onze stalhouder niet aan.
Er staan bijna 50 paarden en dan is het einde zoek.

Wel wordt er veel onderling opgevangen. De helft zit namelijk in hetzelfde schuitje. En iedereen komt op andere dagen. Al is het weekend populair voor wie ver weg woont.