norse oude eigenaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:33

yvonno schreef:
Oke maar ze staan wel bij mijn huis en in mijn stallen. Moet ik dan me handen ervan af houden en zeggen dat hij het zelf moet gaan doen?

Ben heel blij met je reactie btw

Dat wilde je toch zelf, je had toch al kunnen voorspellen dat dit zou gebeuren denk ik dan... Ofwel aanbieden de paarden over te kopen (maar dat kost je geld en nadien ook terug de verzorging en onderhoud zoals nu maar dan voor de rest van de paarden hun leven) ofwel die paarden terugsturen en zelf op zoek gaan naar een leuk paard en een ponytje erbij ofzo. Dan kan je rustig je eigen paarden thuis zetten en hoef je niet meer op te boksen tegen de 'norse' eigenaar. Want die man gaat echt niet veranderen!

Ik snap ook wel dat terugsturen niet voor de hand ligt, aangezien je zelf al aangaf dat de paarden eigenlijk niet goed verzorgd werden. Dus daar ga je toch echt zelf een keuze in moeten maken. Kies je voor de paarden of kies je voor jezelf door de paarden terug te sturen en een leuk eigen paard te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 06-01-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:33

yvonno schreef:
Ja daar zit ik ook aan te denken, maar mensen in mijn omgeving vinden dat ik het vol moet houden omdat ik hier voor heb gekozen. Ben ik het niet helemaal mee eens, heb geen contract ondertekend ofzo. Daarom even hier checken wat jullie ervan vinden.


Mensen uit je omgeving...... en dan Bokt "raadplegen"....

Mijn advies is: trek je eigen plan. Bedenk wat jij wilt. Voer dat dan uit. Laat je leven niet door anderen invullen. De uitkomst maakt voor ons, voor Bokt niet uit, wel voor jou. Doe wat jij wilt. En niet wat anderen voor je bedenken.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:35

Ik zou hem uitnodigen voor koffie en dan bespreken dat jullie visies te ver uit elkaar liggen. Even goede vrienden maar dit werkt niet. En dan zou ik hem vragen wat hij denkt dat de beste oplossing is. Ik vermoed namelijk dat de onvrede beide kanten op werkt. En vervolgens aansturen op ofwel overdragen naar jouw zorg (incl paspoort en verkoopcontract!) in zijn geheel of de dieren terug naar hem. Het is ook zonde van jullie vriendschap natuurlijk als dit verkeerd loopt.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:44

Kan hij jou dan geen stalling betalen? En dat jij dan het voer koopt?

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:45

Er zijn genoeg mensen die een leasepaard hebben en deze volledig op eigen kosten stallen incl DA/HS

Je kunt het ook zo zien... jij hebt 1 eigen paard (deze mocht je hebben) op voorwaarde dat je gratis de andere stalt (zonder de grote kosten van DA en HS).
Vind ik een mooie deal.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:45

Ten eerste waarom hebben jullie vooraf geen overduidelijke afspraken gemaakt?
Je wist toen al hoe de boer in elkaar stak, wat hij wel/niet nodig vindt voor zijn paarden. Daar had je vooraf al op in kunnen spelen door gelijk te zeggen dat tegen x bedrag per maand jij zaken a/b/c ging verzorgen.

De paarden staan bij jou aan huis, dus kan je toch ook gewoon zelf eraan werken om de paarden aan een touwtje stuk voor stuk naar de paddock te brengen? Ook al doet de boer het 2 keer in de week niet, de paarden leren echt wel dat ze zich bij jouw wel netjes moeten gedragen.

Oplossing is ofwel paarden overnemen, of duidelijke regels stellen en mogelijk stalgeld gaan rekenen, of de boer verzoeken de paarden weer op te halen.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:54

Simpel, of beide paarden kopen van die man en de kosten zelf dragen, of beide paarden terug geven.

En nooit tegen een 70 jaar oude man zeggen dat hij moet oprotten. Hou je fatsoen. Die man heeft meer ervaring dan jij met dieren.

Jij eist van hem dat hij zich nu volledig aanpast aan hoe jij het wilt. En op het moment dat hij dat van jou vraagt, dan kan hij oprotten. Zo werkt het niet.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:03

Nodig die man uit voor een bak koffie, en praat er over.
Laat hem weten dat je het je iets anders hebt voorgesteld dan wat er nu gaande is, en dat je je daar niet fijn bij voelt. Dat je hoopt een compromis te sluiten.

Maak duidelijke afspraken, en spreek af welke consequenties er zijn als deze niet worden nagekomen, door eender welke partij.

Hou er rekening mee dat die man zijn paarden al jaar en dag op dezelfde manier houdt, en dat hij daar geen graten in ziet. Jouw manier is voor hem een duurdere manier - tandarts, dierenarts, duurder hooi ed.
Natuurlijk is dat alleen maar goed voor het welzijn van de paarden, maar hij zal vooral het duurdere kantje zien, en waarom zou hij het duurder willen maken als goedkoper altijd gewerkt heeft voor hem? Ik zeg niet dat ik daarmee akkoord ga, maar volgens mij bekijkt hij het zo, en moet jij daar tegenop boksen :)

Probeer dus een compromis te sluiten. De paarden zijn op papier van hem, hij is de eigenaar. De stallen bevinden zich op jouw domein, daar ben jij de eigenaar van. Jullie hebben dus beide wel wat in de pap te brokken! Zoek uit wat voor jullie beide leefbaar is.
Maak hem duidelijk dat jij het moeilijk hebt met toe te kijken hoe paarden op jouw domein niet de vereiste voeding en verzorging krijgen, ook al zijn het niet jouw paarden.

Als hij het ene paard officieel aan jou zou geven, op papier, zou je je dan beter voelen? Zou het dan voelen alsof je meer te zeggen hebt, alsof je meer zekerheid hebt? Zoja, ga daar dan voor. En besef dan ook dat je een gratis paard gekregen hebt, en dat daar iets tegenover mag staan. Dat jij bijvoorbeeld het hooi voor beide paarden op jouw kosten neemt. Maar dat hij zich dan wel engageert om de DA en tandarts ed te laten komen voor zijn paard, en daar ook de kosten van betaalt.

Maak hem ook duidelijk dat het niet oké is voor paarden om ZO gehecht te zijn aan elkaar als ze nu zijn. Nu is het "gewoon" lastig, want jij kan niet uit rijden gaan, maar wat als één van de twee naar de kliniek moet? Of sterft? Dan blijft de ander ook achter! Het is wel de bedoeling dat je ze op een normale manier (aan het halstertouw, één voor één) naar de wei/stal kan brengen. Maak duidelijk dat dit voor jou echt heel belangrijk is.

Maak een lijstje voor jezelf, voor je met hem een gesprek aangaat. Schrijf op wat voor jou écht belangrijk is, waar je niet in wil/kan toegeven. Ga dan wel niet aanzetten met een lijst van 20 punten, want dat is een verloren zaak. Kwalitatief hooi, DA/smid/tandarts, apart netjes meelopen zouden op mijn lijstje komen te staan. Laat hem ook weten wat jij daar tegenover zet - dat jij bijvoorbeeld de paarden buiten zet, binnen haalt, voert en poetst, eventuele wondjes of mok ed zal verzorgen, beweging voor de paarden voorziet, uitmesten, ... Zorg dat jullie beide taken hebben, die opwegen tegenover elkaar.

Je biedt hem voor zijn paard een gratis stalling aan op jouw erf. Idealiter zorgt hij ervoor dat het andere paard officieel van jou wordt. Werk van daaruit verder - wat wil je, wat kan je (kan jij de kosten voor het hooi voor 2 paarden dragen?). Wat wil hij, of wat wil hij absoluut niet?

Als jouw belangrijkste punten mijlenver van die van hem liggen, zal je hem moeten vragen de paarden weer mee te nemen. Als jij alle bovengenoemde dingen op jou neemt (de paarden buiten zetten, binnen halen, voeren en poetsen, eventuele wondjes of mok ed verzorgen, beweging voor de paarden voorzien, uitmesten) is het misschien een idee om een kleine maandelijkse bijdrage te vragen, deze sluis je dan eigenlijk wel door naar het hooi voor zijn paard maar dan draag je die kost al niet helemaal zelf meer.

Hou er wel rekening mee dat een deel van die dingen niet eens belangrijk zijn voor hem, zoals duurder hooi of dagelijks poetsen. Die dingen kunnen wat hem betreft geen gewicht in de schaal leggen.

Of, na het lezen van deze post, denk je misschien "wat een gedoe, en dat lukt nooit met die man", dan kan je hem ook gewoon vragen te vertrekken met zijn paarden en zelf een paard kopen. Of twee, want alleen is maar alleen :)

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:39

Het probleem in de communicatie met de boer was voorzien.
Maar nu vallen de paarden eigenlijk ook nog tegen.
Er mee stoppen lijkt mij het wijst.
En zelf op zoek gaan naar een paard wat bij jou past. Plus een maatje.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:12

Brainless schreef:
Er zijn genoeg mensen die een leasepaard hebben en deze volledig op eigen kosten stallen incl DA/HS

Je kunt het ook zo zien... jij hebt 1 eigen paard (deze mocht je hebben) op voorwaarde dat je gratis de andere stalt (zonder de grote kosten van DA en HS).
Vind ik een mooie deal.

Nou dan geen ik hier ook nog een paard in de aanbieding staan die op zo manier geleased kan worden :=

Gratis stalling + verzorging en dierenarts kosten is nooit verkeerd.

yvonno
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-12-14

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 16:56

bedankt allemaal, Ik heb dit op bokt gezet omdat hier mensen zijn met veel meer ervaring dan ik en ik wou weten of wat ik graag wil van de boer niet onredelijk is omdat ik indd wel een paard mag hebben. En het is juist fijn om meerdere meningen en oplossingen te lezen van andere mensen. thanks

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:01

Blussem schreef:
Brainless schreef:
Er zijn genoeg mensen die een leasepaard hebben en deze volledig op eigen kosten stallen incl DA/HS

Je kunt het ook zo zien... jij hebt 1 eigen paard (deze mocht je hebben) op voorwaarde dat je gratis de andere stalt (zonder de grote kosten van DA en HS).
Vind ik een mooie deal.

Nou dan geen ik hier ook nog een paard in de aanbieding staan die op zo manier geleased kan worden :=

Gratis stalling + verzorging en dierenarts kosten is nooit verkeerd.

Gebeurd vaker dan je denkt.
Maar grote DA kosten blijven dan wel voor de eigenaar.
Ik heb mijn paard wel eens uitgeleend voor iemand die de Orun opleiding deed, dan ga ik niet betalen voor stalling enz als iemand anders het paard wilt verplaatsen.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:21

Blussem schreef:
Brainless schreef:
Er zijn genoeg mensen die een leasepaard hebben en deze volledig op eigen kosten stallen incl DA/HS

Je kunt het ook zo zien... jij hebt 1 eigen paard (deze mocht je hebben) op voorwaarde dat je gratis de andere stalt (zonder de grote kosten van DA en HS).
Vind ik een mooie deal.

Nou dan geen ik hier ook nog een paard in de aanbieding staan die op zo manier geleased kan worden :=

Gratis stalling + verzorging en dierenarts kosten is nooit verkeerd.


Zo ben ik aan mijn paard geraakt :)

Ze was van mijn oom, en die kon de kosten niet meer dragen. Paard stond dus, tegen zijn zin, te koop.
Ik had geen aankoopbedrag op mijn rekening staan, maar de vaste maandelijkse kosten kon ik wel aan. Paard dus geleasd. Naar een stal bij mij in de buurt verhuisd, en alle kosten (stal, DA, smid, osteo, alles wat ze nodig had) op mij genomen.
Een jaar later vond mijn oom dat ik me kei hard bewezen had, en kreeg ik haar papieren toegestuurd.. Officieel van mij sindsdien! :)

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:44

Hoezo kun je niks met de paarden apart want verlatingsangst maar kan de boer wel om de zoveel weken met ene alleen op pad voor de koets?