norse oude eigenaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yvonno
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-12-14

norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 16:36

beste bokkers, mijn naam is Yvon en ik ben 23 jaar. Ik zou graag jullie mening willen over het volgende onderwerp. (ik weet niet hoe het werkt met topics sorry daarvoor)

Sinds oktober zijn mijn twee verzorgpaarden verhuist naar mijn woonadres. De huidige eigenaar heeft gezegd dat ik 1 paard mag hebben. En dat de andere van hem blijft. Nou was mijn doel om ze bij mij te stallen omdat ze niet zo goed verzorgd werden door de huidige eigenaar. Dat is een boer van rond de 70 die graag de dingen doet zoals hij dat wilt en niet anders. Hij besteedde niet veel tijd aan ze. Stal uitmesten, borstelen zat er bij hem niet in. Dat deed ik dus. Ook qua beweging gebruikte hij er 1 voor de koets een keer in de paar weken en verder moesten ze het maar uitzoeken. Tijdens de herfst en winter werden ze in de stallen gezet, en er niet meer uitgehaald totdat het weer mooi weer was.

Nou ging de boer verhuizen en ik zag me kans. Mijn intentie was om ze naar mij te verhuizen en dat ik dan de zorg op me kon nemen en ze een beter leven geven. Nou gaat dat niet helemaal volgens plan. Ik heb de eerste twee maanden voor alle hooi en strokorrel gezorgd en dat allemaal zelf betaald. Was mijn eigen keuze om het even aan te kijken hoe dat gaat.

Op een moment aan de boer gevraagd of hij misschien voor het strokorrel of hooi kon zorgen om zo de kosten wat te verdelen. (hebben bij voorbaat afgesproken dat we de kosten van de paarden zouden verdelen, behalve hoefsmid en Da van zijn eigen paard zijn van hem)

Nou prima hij ging kijken voor hooi. Alleen komt hij aan met soort van koeien kuil. Want dat kan hij gratis krijgen. De paarden gingen aan het hek van de paddock knagen, kuilen graven en werden een stuk onrustiger. Heb geprobeerd uit te leggen aan de boer dat dat komt door het hooi. Is hij het niet mee eens. Hij voerde dit ook altijd aan ze bij hem op stal. Nou heb ik gemerkt dat 1 paard al voor dat ze bij mij kwam mok heeft. Wil hij niet de dierenarts naar laten kijken. 1 paard is proppen aan het maken, hij vond dat dat lag omdat ze nog niet zijn ontwormt. Heb gezegd dat er een tandarts moet komen, hij gaat het aan de hoefsmid vragen. Mijn goeie intenties lopen een beetje in de soep.

Ben altijd beleefd en respectvol naar hem geweest ook omdat ik 1 paard zelf mocht hebben. (Heb geen papieren of wat van dat paard ontvangen dus als iets met die boer gebeurt is dat ene paard nog steeds van hem). Nou zijn het 2 paarden die wat lastiger zijn. ik kan niet in me eentje op een rijden omdat ze verlatingsangst hebben en in paniek raken als ze elkaar niet meer zien. En behoorlijk in paniek valt niet meer af te leiden met eten ofzo. Dit wist ik van te voren. En wou ik aan gaan werken. Alleen is dat lastiger met de boer omdat die het wil houden zoals het is, en niet bereid is om ze te leren aan een touw één voor één naar de paddock te brengen.
Ik verzorg ze elke avond en ochtend. De boer doet ze 2x in de week in de ochtend om naar de paddock te brengen. (Nu rennen ze dus van de stal naar de paddock tussen een pad gemaakt van touwtjes.

graag zou ik jullie advies willen wat jullie zouden doen in deze situatie?

ik en me ouders hebben meerdere malen op een respectvolle en beleefde manier met hem te communiceren maar hij gaat toch ze eigen gang.

Heb meer de neiging om te zeggen dat ie moet oprotten en maar een andere plek voor ze paarden moet zoeken


Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:42

Heel eerlijk? Zolang de paarden op papier nog van hem zijn kan je niks en moet je dat misschien ook niet willen proberen. Het is heel nobel van je om ze op deze manier te proberen te helpen, maar je kan moeilijk de verzorging helemaal naar jouw hand zetten terwijl ze niet van jou zijn.

Misschien wordt deze reactie als pinnig of te pittig bestempeld, maar ik denk dat je vooral realistisch moet blijven.

Star <3 † 12-3-2018
Target :+: † 18-9-2012

yvonno
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-12-14

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 16:45

Oke maar ze staan wel bij mijn huis en in mijn stallen. Moet ik dan me handen ervan af houden en zeggen dat hij het zelf moet gaan doen?

Ben heel blij met je reactie btw

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:45

En waarom zeg je dat niet gewoon en koop je zelf een paard waar je wel lekker zelf mee aan de slag kan en alles op je eigen manier kan doen?

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

yvonno
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-12-14

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 16:48

Ja daar zit ik ook aan te denken, maar mensen in mijn omgeving vinden dat ik het vol moet houden omdat ik hier voor heb gekozen. Ben ik het niet helemaal mee eens, heb geen contract ondertekend ofzo. Daarom even hier checken wat jullie ervan vinden.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:49

Nou ik zou zeker niet in vol houden omdat je er zelf voor gekozen hebt. Als het niet uitpakt zoals je in gedachten had of je er niet blij van wordt en het je alleen maar energie kost ipv geeft is er niks om je voor te schamen om er mee te stoppen!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:51

nouklime schreef:
En waarom zeg je dat niet gewoon en koop je zelf een paard waar je wel lekker zelf mee aan de slag kan en alles op je eigen manier kan doen?


Ook mijn gedachten waarom koop je niet lekker onbezorgd paard.
Eerlijk ik denk los laten ik heb ook bij bieren gereden en hun patroon krijg je er gewoon niet uit en ik snap dat dilemma’s geen zin heeft in mok behandelen en proppen want dat zou hij thuis ook niet doen


Bij mijn boeren kregen de paarden gewoon koeien brok als paardenvoer op was.
Heb toen geprobeerd uit te leggen dat je een kanarie ook geen vers vlees gaat geven :')

30-11-2015
03-07-2018

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:55

Ik zou tegen de boer zeggen dat het zijn paarden zijn, die ene terug geven en je handen ervanaf trekken. Een paard kopen waar je wel mee kunt wat je wil.

Of als je ze allebei wil hebben, kopen en klaar met hem zijn. Dit werkt zo niet, niet voor jou en niet voor de paarden...

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:55

Ik zou of beide paarden overnemen of terug geven. Vooral dat laatste eigenlijk.
Je hebt nu dus 2 paarden thuis staan waar je niets mee kan omdat je ze niet uit elkaar kunt halen.
Dat is mits training meestal wel te verhelpen, maar je moet daar wel leren mee omgaan en sommige paarden blijven gewoon paniekerig als hun gezelschap uit de buurt is.
Ik zie in deze opstelling niet veel ruimte over om plezier te maken met de paarden wat neem ik aan toch je eerste idee was. Dat de eigenaar niet zomaar hooi en zorgen ging betalen kon je denk ik best wel inschatten aangezien hij dat thuis ook al niet deed. Ik vrees dat je de paarden een beetje ondoordacht hebt overgenomen zonder naar je eigen belangen te luisteren en dat je in deze constructie er als verliezer uitkomt.

uva uvam vivendo varia fit

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:56

Ik denk dat jullie even allemaal om de tafel moeten gaan zitten onder het mom van de "proefperiode" evalueren en kijken hoe jullie het verder gaan doen.

Blijven de paarden bij jullie staan, dan hebben jullie daar voorwaarden aan.
Bijvoorbeeld dat het ene paard officieel van jou wordt. En het bepalen van de kostenverdeling. Wie doet wat, wie betaalt wat.

Of je kiest er voor om stalgeld te vragen voor het plekje en de verzorging, waarbij de paarden van hem blijven maar jij ze blijft verzorgen.

Of je zegt dat het voor jullie zo niet fijn werkt (als er geen goede afspraken gemaakt kunnen worden) en dat hij toch beter een ander plekje voor de paarden kan zoeken.

Of je biedt aan om 1 of beide paarden te kopen?

Het zal er vooral aan liggen hoe graag je ze bij jullie huis wil houden.

En waar had hij de paarden anders neergezet, als je dit niet had aangeboden?
En als deze paarden er niet stonden, had je de plek dan aan iemand anders verhuurd of zelf een paard gekocht? :)

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:58

Je hebt van het ene paard de papieren niet, en zie maar te bewijzen dat het jouw paard is. Je kan nog een keer een gesprek aangaan met jouw verwachtingen en zien of hij verandert. Als tweede optie heb je om je erbij neer te leggen dat hij zo voor zijn dieren zorgt en er gewoon te blijven. En dan de derde optie, waar ik naar aanleiding van je verhaal voor gekozen zou hebben, je handen er vanaf trekken. Je bent al een behoorlijke poos aan het rondsukkelen met hem en er zit blijkbaar geen verbetering in, en dan moet je je afvragen of je er nog wel mee bezig wil als het je alleen maar frustratie voor jezelf oplevert. Niet alleen dat, jij bent nu ook eigenlijk aan het betalen voor paarden die niet van jou zijn. En dat de boer niet veel eraan kwijt wil/kan is zijn ding, maar je kan niet van hem verwachten dat hij maar ineens veranderd omdat je een andere zienswijze hebt.

*pum**pum**pum**pum**pum*

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:01

Ik denk dat je twee dingen kunt doen
1. Zoals de mensen hierboven ook al zeggen: handen er vanaf trekken en lekker je eigen paard kopen
2. De boer om stalgeld vragen en alles zelf inkopen (hooi etc), een contract opstellen en het ‘officieel’ maken dat hij daar met zijn (of jouw?) paarden staat.

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:01

Het verschil tussen de ouderwetse methode en wat meer modern.


Kijk wel uit dat je - in al je goede bedoelingen- die 'Norse' man niet voorbijloopt. Het zijn zijn paarden, die hij altijd verzorgt heeft op de manier zoals hij die al 70 jaar kent.

Ik vind dat je -hoe lief je het ook bedoeld naar de paarden- wel een beetje je plek moet kennen, je bent niet de eigenaar.


En nee, ik vind in de winter binnen staan ook niet van deze tijd, en nee, ik ben ook niet fan van koeienkuil. Maar vanuit zijn beeld is dat volkomen normaal waarschijnlijk.

yvonno
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-12-14

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 17:08

bedankt allemaal hier kan ik wat mee doen.
voor pmarena:
En waar had hij de paarden anders neergezet, als je dit niet had aangeboden?
geen idee. Ik heb eerst aangeboden om ze over te kopen, dat wou hij niet. Daarna de stalling aangeboden.
En als deze paarden er niet stonden, had je de plek dan aan iemand anders verhuurd of zelf een paard gekocht? :)
Dan had ik eerst me studie afgemaakt een baan gezocht en daarna een paard aangeschaft. :D

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:14

Tja is ook een rare constructie natuurlijk.

Aangetekende brief schrijven met daarin alles dat jullie overeen zijn gekomen. Hem dringend verzoeken zich aan de afspraken te houden of de paarden komen ophalen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:29

yvonno schreef:
bedankt allemaal hier kan ik wat mee doen.
voor pmarena:
En waar had hij de paarden anders neergezet, als je dit niet had aangeboden?
geen idee. Ik heb eerst aangeboden om ze over te kopen, dat wou hij niet. Daarna de stalling aangeboden.
En als deze paarden er niet stonden, had je de plek dan aan iemand anders verhuurd of zelf een paard gekocht? :)
Dan had ik eerst me studie afgemaakt een baan gezocht en daarna een paard aangeschaft. :D

Je hebt dus al aangeboden de paarden over te kopen maar dat wou hij niet?Tja dan zijn ze nog van hem en heb jij 2 pensionpaarden staan.Het beste zal zijn,heel goed communiceren met hem.Dat zal zeker lastig zijn.Maar toch allebei goed de wederzijdse verwachtingen naar elkaar uitspreken.En proberen dat zo respectvol naar elkaar te doen dat er geen ruzie van komt want dat is voor de paarden ook niet goed.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:39

Dit was wel een beetje te verwachten; je wilde die paarden niet voor niets bij jezelf thuis hebben, en wist al dat zijn manier van paardenhouden totaal niet bij die van jou past. Nu van hem verwachten dat hij het nu ineens heel anders (en dus ook tegen andere prijzen en voorwaarden) gaat doen, is waarschijnlijk niet heel kansrijk.
Ik zou het daarom helemaal niet raar of onredelijk vinden als jij een evaluatiemoment organiseert. Gewoon even samen aan de keukentafel met een kop koffie erbij, en even eerlijk naar elkaar uitspreken hoe het nu bevalt, en wat de verwachtingen/wensen voor de toekomst zijn.
En ik denk dat je daar dan toch vrij stevig in moet stappen en héél goed moet weten en overdragen hoe jij eea voor je ziet. En komen jullie in dat gesprek niet bij elkaar, dan is het denk ik verstandig om de stalling op te zeggen en hem dus een redelijke termijn te stellen om wat anders te zoeken voor zijn paardjes.
Probeer vooral goed voor te bereiden (checklist erbij is echt niet raar), heel duidelijk te verwoorden wat je wilt en waarom, en rustig te blijven. Laat je niet verleiden om uit bv frustratie je stem te verheffen of kortaf te worden, maar hou wel je pootje stijf.

Ik wens je alvast succes!

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:59

Toch afspraken maken.
En ook gewoon eerlijk en duidelijk zijn.
Als je die ene mag hebben dan moet het gewoon op papier.
Afspraken over het hooi, ze moeten krijgen wat jij wil.
Wat betreft tanden ed ligt het anders, je kan niet verplichten aan iemand in pension dat hij de tandarts/hoefsmid/dierenarts laat komen denk ik.
Dat is heel vervelend en als je dat niet kan aanzien moet er gewoon mee stoppen als hij niet wil veranderen.
Of je moet het dan zelf betalen.
Vroeger ook bij een oude boer gestaan en in die tijd is er eigenlijk best veel verbeterd, dat ging niet in één dag maar een gewenning.
Als hij ze terug moet nemen, kan dat dan wel als hij verhuisd is?
Anders heb je wel een sterke onderhandelingspositie.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:11

Heel eerlijk een 70 jarige eigenwijze boer ga je niet meer veranderen met grote stappen vrees ik. Kleine aanpassingen misschien maar echt trainen om apart te lopen, nee dat gaat het niet worden. Niet uit onwil maar omdat de beste man nu eenmaal zijn gewoontes heeft en dit zo doet al járen.

Zou je beide paarden willen kopen van deze boer?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:15

Ik snap ook niet dat gehannes met paarden van een ander. Ik zal als ik jou was zelf twee paarden kopen. Dan ben je meteen af van al dat gezeur.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:23

Handen er maar aftrekken, of in ieder geval niet meer de stalling aanbieden en dan maar op hun oude/nieuwe stalling af en toe de paarden verzorgen.

Vroeger was paarden houden anders, daar is deze persoon mee opgegroeid en zolang de paarden nog lopen, eten en poepen gaat dat goed. Grote veranderingen zitten er helaas niet in.

Suzanne F.

Berichten: 49170
Geregistreerd: 03-03-01

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:20

Of de paarden overkopen of ermee stoppen. Je hebt jezelf in een lastig parket verwikkeld door paarden van een ander naar jouw huis te halen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:24

Het zijn niet jouw paarden ze staan alleen bij jou.
De niet komt met zij oplossing voor zijn paarden. Jij blieft dat niet maar ergens vind ik dat je niet moet zeuren. Ze zijn nou eenmaal niet van nou.
Koop er zelf een, heb je deze ellende ook niet.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: norse oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:28

Ik heb wel enig medegevoel met ts want deze tot mislukking gedoemde constructies komen vaak voor.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:31

anjali schreef:
Ik heb wel enig medegevoel met ts want deze tot mislukking gedoemde constructies komen vaak voor.


Tja het is allemaal goed bedoeld maar daar is E nog niet mee geholpen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 82 bezoekers