Voer zogende merrie en veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Voer zogende merrie en veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:35

Morgen of vrijdag arriveert er een welsh merrie met veulen op de wijkboerderij.

Het veulen zal voorlopig aan de melk zitten, is 19-01-04 geboren.

Wat de merrie bij te voeren? (Is momenteel goed op conditie lichamelijk gezien en zal tot het afspenen niet bereden worden of erg weinig mee gedaan worden).
En vanaf wanneer kan je het veulen bijvoeren (zal omstreeks juni/juli afgespeend gaan worden).

Er is dagelijks weidegang overdag, iig de gehele middag (12.00-16.00).
Daarnaast worden de andere dieren standaard sochtends om 9.00 en smiddags om 16.00 gevoerd.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:06

ik zou haar gewoon kracht voer geven want als ze een veulen hebben en die drink veel moet de moeder ook genoeg te eten krijgen in iedergeval zo doen wij het Lachen

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:06

Enig idee wat de merrie tot nu toe gewend was te krijgen?
Ik zou zelf wel wat merrie/veulenbrok geven (bijvoorbeeld van Havens), maar zoals met alle voer moet je daarbij kijken waar de merrie het goed op doet. Een veulen moet bij voorkeur hele dagen op de wei, naar behoefte kunnen rennen en springen, beweging is noodzakelijk voor de goede botopbouw van het veulen.
Het veulen kan je al vrij snel wat brokjes van moeders mee laten snoepen, meestal zie je vanzelf wanneer het veulen meer interesse krijgt in wat z'n moeder naar binnen werkt, ze sabbelen dan ook op gras enzo. *LOL*

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 23:21

Ik weet dat de moeder nu brok krijgt, maar hoeveel en wat heb ik geen idee van, maar dat zal met de overdacht besproken worden.

sochtends zouden ze met het voeren ook naar buiten kunnen maar tussen voeren en de middag kan het zijn dat er niemand is op het terrein, en aangezien het nog erg aftasten is met de omheining versus veulen/merrie blijven ze voorlopig binnen als er geen toezicht is.
Wel hebben ze een hele riante stal, gok 6x3 meter, dus er kan binnen genoeg gehupst worden Knipoog