Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 14:06

Mijn paarden staan altijd buiten met een grote inloopstal en ik voer ze nu 4x per dag hooi uit een slowfeeder net. Nu gaan mijn gedachten steeds vaker uit naar een manier van voeren waarbij mijn paarden (bijna) altijd beschikking hebben over ruwvoer. Naast dat het mij heen en weer rijden in de pauze op mijn werk gaat schelen, vind ik het ook een diervriendelijker alternatief dan toch die 6 uur zonder, want dat staan ze hier snachts helaas wel.

Wat mij tegenhoudt is het feit dat mijn paarden (koudbloeden) snel dik worden en ik wil echt niet dat ze overgewicht gaan ontwikkelen.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar ervaringen.. Stoppen de paarden uiteindelijk echt met zich ‘volvreten’? En geef je dan 100% hooi of misschien wat stro erbij?
Laatst bijgewerkt door Aethelwulf op 01-11-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:08

Ik voer 'beperkt' hooi. 20kg per dag voor een trekpaard en shet. Gerstestro ligt er onbeperkt zodat er altijd iets te knabbelen is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:10

Hier hangt altijd hooi en ze eten met tussenpozen inmiddels omdat ze weten dat er altijd is. In mijn ervaring kan dat wel even duren overigens. :)
Maar ik zie ze regelmatig niet naar de hooizak om kijken. Dan eten ze weer een uurtje en dan gaan ze verder hun ding doen.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:12

Vroeger waren die van mij te dik met onbeperkt hooi wat resulteerde in hoefbevangenheid. Ik ben toen overgestapt op graszaadhooi gemengd met weidehooi uit slowfeeders. Ik vind het zeker in de winter belangrijk dat ze de hele dag kunnen eten. Ze staan verder op een kaal weiland.

Mijn shetmerrie is daarmee afgevallen zonder dat ze minder eten kregen. En ik heb ze jaren op gezond gewicht kunnen houden. Mijn shetruin is wel wat aan de bolle kant, vandaar dat ik nu een andere hooibak heb gemaakt zodat hij minder weidehooi kan eten.

Het weidehooi eten ze meestal tot het op is. Graszaadhooi eten ze vooral als ze honger hebben. In de zomer eten ze daar aanzienlijk meer van
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 01-11-20 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 14:12

Ayasha schreef:
Hier hangt altijd hooi en ze eten met tussenpozen inmiddels omdat ze weten dat er altijd is. In mijn ervaring kan dat wel even duren overigens. :)
Maar ik zie ze regelmatig niet naar de hooizak om kijken. Dan eten ze weer een uurtje en dan gaan ze verder hun ding doen.


Ah oké dankjewel. En heb je in die 1e periode gemerkt dat ze ook echt zwaarder werden? En is dat ‘vanzelf’ weer opgelost naderhand?

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:15

Onbeperkt ruwvoer betekent niet onbekerkt bunkeren van een vol hooinet. Dat is de fout die veel mensen maken bij de notie ''onbeperkt'' en vervolgens eindigen ze met een bevangen paard.

Onbeperkt ruwvoer betekent puur dat er altijd wat te knabbelen moet zijn als de ''maaltijd'' op is. Voorbeelden kunnen zijn wat sprietjes gras/tarwe stro/voor paarden geschikt (on)kruid et cetera.

Dit is allemaal afhankelijk van de behoefte van je paard natuurlijk. Er zijn paarden die wel 24/7 kunnen proppen en het er fantastisch op doen. Pas dit dus op de behoefte van je paard aan.

Wat voor mij duo goed werkte was lang gras en onbeperkt hooi (oud paard met weinig kiezen). Zijn vriendin die dik werd van lucht, kreeg een stevig graasmasker op, waardoor ze maar weinig, maar wel constant, kon eten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:16

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd paarden gehad heb die van zichzelf eerder rank blijven. :) Ik heb één welsh pony gehad die dik werd van lucht maar van onbeperkt hooi werd hij niet perse zwaarder dan hij zonder onbeperkt hooi ook was eigenlijk. :) één van de twee is iets rond (niet overdreven) maar hij blijft nu eindelijk mooi stabiel op gewicht ipv af te vallen in de winter.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:18

Bij mij vinden ze hooinetten al niet leuk. De netten vul ik een keer per week met hooi wat ze niet fantastisch vinden smaken. Gedurende de dag voer ik ander hooi vanaf de grond.

Voor mij werkt het zo heel fijn. Als ik onverwachts laat thuis ben oid dan is er toch eten voor ze, maar doordat ze het niet zo geweldig vinden eten ze ook niet te veel.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:18

Op onze wei stappen we in december over op onbeperkt hooi. Bij ons staat er nu nog een paard bij dat niet stopt met eten (PRE, waarschijnlijk te vroeg afgespeend) die wel echt buikpijn krijgt daardoor, maar hij en de Fjord van zijn eigenaar gaat in december weg. Dan blijven er bij ons wel alleen maar warm-/volbloeden over. Dus bij ons is er wel voor de PRE (en laten ook de Fjord) voor gekozen om inderdaad niet onbeperkt te voeren, maar onze warmbloeden kunnen het wel goed gebruiken en die stoppen ook gewoon met eten als ze genoeg op hebben. Het is dus vooral ook kijken naar het eet gedrag van je paarden

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:06

Hier zijn we overgegaan op graszaadhooi om die reden, je moet dan wel extra eiwit bijvoeren en opletten dat je geen extra calcium voert want die verhouding is al wat scheef. Hier stopten ze wel met eten, maar ze zijn wel chronisch wat te zwaar en de jongste ging nu van een 6-6.5 richting een 7 van de zomer, dus toen hebben we verder ingegrepen. Nu weer terug naar een 6.5 en hopelijk eind van de winter een 5.5.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:18

Ik voer onbeperkt en mijn Quarter + 2 shets worden niet dik, ik moet zelfs bijvoeren om ze goed de winter door te krijgen. Mijn Appaloosa is wel stevig, maar niet ernstig dik en die wordt ook niet dikker, ze stoppen wel met eten.

Nu heb ik sinds 3 maanden twee Fjorden erbij staan van een vriendin, en die ene stopt dus gewoon NIET. Het ligt dus echt wel aan je paarden.

Ik voer overigens wel écht hooi wat vrij laag in suikers zit.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:38

Wij geven onbeperkt dmv fijnmazige slowfeeders, geen te dikke paarden hoor ook mijn haflinger niet.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:44

Inderdaad, kijk goed naar de kwaliteit van je ruwvoer, laat een monster nemen.
Wij hebben ook erg lekkere voordroog, en het lekkerste blijkt eigenlijk ook altijd het rijkste.
Ik meng dat dus met hooi van mindere kwaliteit, stengeliger en met minder geur/smaak. Daar 'peuzelen' ze inderdaad van, terwijl het lekkere zo snel mogelijk naar binnen wordt gewerkt (wat in een slowfeeder alleen maar tot enorme irritaties leidt :-)).

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 15:51

Bedankt voor alle reacties tot zover.

Ik heb zelf ook echt hooi, geen voordroog. Maar ik schat mijn paarden wel zo in dat ze niet ze snel stoppen.. Dus ik denk dat ik in 1e instantie meng met stro om eens te kijken hoe dat gaat.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:56

Ik ben sinds kort toch maar nadat ze buiten gestaan hebben, de slowfeeders aan het weghalen. Ze gaan namelijk met dezelfde snelheid van het gras (strookbegrazing) door met eten binnen. En ze waren en bleven toch echt wel te dik. Dus nu dan een aantal uren op stal zonder. En dan voor het bix krijgen ze eerst hun hooinet nog even.
Dat lijkt zeker bij mijn jongste merrie heel goed te doen. Die raakt nu mooi wat kilo’s kwijt.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:04

Ik heb het 1 jaar geprobeerd met onbeperkt hooi/gras. Conclusie ze vreten zichzelf hier kapot. Er zit geen rem op gevolg moddervette paarden. Ondanks dat ze in training staan.

Nu heb ik gekeken hoeveel kilo hooi/voer nodig is om ze mooi op gewicht te houden rekening houdend met het werk wat ze doen. Dat werkt hier perfect.

Hooi komt van een vast veld dus er gaat altijd dezelfde kwaliteit in.

Onbeperkt werkt hier dus niet

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:05

Onbeperkt hooi zou je ze hier ook kunnen rollen, ze krijgen takken bij (er is hier net gekapt) en wat stammen om de bast van te schillen als extra bezigheid. Zou graag gerstestro er bij willen, maar opslag is 0 voor onverpakt helaas en kleine aantallen kopen is zowel kostbaar als lastig met slecht pad in de winter. Ik heb een aantal verschillende slowfeeders afhankelijk van soort hooi en een aantal kan ik wat aanpassen (kleinere maas of hooinet er bij in) om het moeilijker te maken. Met wat ik nu heb (2 soorten ivm baal over) merk ik dat deel makkelijk aanbieden wel een stuk helpt om netten heel te houden en er meestal nog wat in zit. Maar overschotje is ook lekkerder + in de favo slowfeeder. Als hulp om ze op gewicht te houden (en ivm lang warm weer en wintervacht) hebben ze een streep geschoren gekregen zodat ze wat meer verbranden maar geen dekens nodig hebben.

Anoniem

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:21

Gelukkig krijgt mijn paard (tinker) geen onbeperkt hooi, die zou compleet dicht groeien. Hij krijgt een hele goede kwaliteit hooi en er is berekend hoeveel hooi hij per dag hebben moet. Overdag kan hij wel gras knabbelen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:39

Ik geef onbeperkt arm hooi en voederstro in de ruif met slowfeeder.
Boven de ruif hangt een net waar eens per dag een portie voordroog (heel droog geperst) in gaat (praktische redenen in de winter
Paarden (1 belg en pre)staan zeker niet mager maar ook niet moddervet.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:54

Ik heb een gemengde kudde waarvan 2 spekkies, 1 shetlander met ppid en snel aan de dunne kant en 1 met een kieskauwer die ook slank blijft.

Zij krijgen 2 x daags beperkt hooi, wat gemengd wordt met graszaadhooi en gaat in netten van 3x3. In de stal (inloop) wordt 2 x daags vers gerstestro neergelegd waardoor er altijd wat te kauwen is. Alles is nu keurig op gewicht.

Denk bij onbeperkt zeker niet aan veel. Wat te knabbelen is meer dan zat.

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:58

De mijne eten onbeperkt weidehooi, niet uit een slowfeeder. Shires dus grote koudbloeden. Die blijven prima op gewicht, moet ze in de winter zelfs bijvoeren.

TaraMariska
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:25

Ik voer uit een fijnmazig net.
Het is goed om te wegen hoeveel er doorheen gaat bij ‘onbeperkt’ voeren.
Een paard eet 1,5 tot 2 procent van zijn lichaamsgewicht. Je moet hierbij wel opletten dat dit gaat om het droge stof gehalte. De hoeveelheid vocht dat in het hooi zit is dus wel belangrijk om op te letten.
Daarbij is een ruwvoer analyse handig zodat je kan zien wat er in je hooi zit. Als het arm hooi is, weinig energie en suikers dus, kan je er makkelijker meer van voeren.
Het hangt er dus echt vanaf hoe je paarden reageren, hoe je het voert en wat voor hooi je gebruikt.
Als je er bovenop zit en in de gaten houdt hoeveel er doorheen gaat weet je ook welke stappen je eventueel moet ondernemen.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:47

Hier een tinker die 24/7 buiten staat en altijd onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft uit (grofmazige) slowfeeders.(dag en nacht dus)
Mijn tinker staat echt niet de hele dag in de hooiruif. Gaat slapen, spelen of grassprietjes zoeken op de wei (erg veel gras staat er nu niet). Hij eet wel veel, maar absoluut niet de hele dag.
Is even wat aan de zware kant geweest toen die door een blessure niet hoefde te werken, maar sinds we weer aan het opbouwen zijn, komt ie weer netjes in model.
Krijgt naast ruwvoer verder alleen nog een handje vitaminebrok.

Ik denk dat het wel scheelt dat hij genoeg ruimte heeft om lekker te rennen en gek te doen met een grote kudde.
Als ie op een postzegeltje zou staan waar die verder weinig anders kan dan alleen eten, dan zou hij met onbeperkt ruwvoer denk ik wel dichtgroeien.
Eten is ook gewoon een vorm van tijdverdrijf. Voor hem moet er naast eten dus ook een andere vorm van vermaak voorhanden zijn.

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:53

Het ligt heel erg aan wat je voert is mijn ervaring. Wij hebben rijk en arm hooi op stal, en per paard kan je zelf de combinatie vaststellen. Een pony op stal blijft van het rijke hooi eten, 2 netten volledig leeg. Terwijl ze, als ze 2 netten arm hooi krijgt, er altijd een half net over blijft.

Mijn ruin krijgt een combi rijk en arm, surprise surprise het rijke is altijd op, van het arme blijft soms wat over

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:01

Molfre schreef:
Onbeperkt ruwvoer betekent niet onbekerkt bunkeren van een vol hooinet. Dat is de fout die veel mensen maken bij de notie ''onbeperkt'' en vervolgens eindigen ze met een bevangen paard.

Onbeperkt ruwvoer betekent puur dat er altijd wat te knabbelen moet zijn als de ''maaltijd'' op is. Voorbeelden kunnen zijn wat sprietjes gras/tarwe stro/voor paarden geschikt (on)kruid et cetera.

Dit is allemaal afhankelijk van de behoefte van je paard natuurlijk. Er zijn paarden die wel 24/7 kunnen proppen en het er fantastisch op doen. Pas dit dus op de behoefte van je paard aan.

Wat voor mij duo goed werkte was lang gras en onbeperkt hooi (oud paard met weinig kiezen). Zijn vriendin die dik werd van lucht, kreeg een stevig graasmasker op, waardoor ze maar weinig, maar wel constant, kon eten.



Dit!
Helemaal dat stukje... Ruwvoer is niet alleen hooi!

Ook stro.
Takken.
Bladeren.
Struiken.
Bloemen.
Rietsoorten.
Onkruiden.

En als je hooi neemt als 1,5/2 procent droge stof, per dag. (Afhankelijk van de suiker en zetmeel gehalte) en dit aanvult met hierboven, dan voer je onbeperkt ruwvoer!