Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ToeBie
Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 23:05

Tigra_ schreef:
Ik vraag me af of het gillen echt van de pijn is. Een van mijn hengstjes kan ook ontzettend gillen zonder dat er iets gebeurd. Tong vast houden heb ik ze nog nooit zien doen. Maar ze bijten wel graag in elkaar lippen en blijven dan ook even vast houden. Ik zou denken dat als het echt pijn doet, ze de tong wel binnenboord houden. Heb je zelf de tong al weleens kunnen bekijken? Dan weet je in ieder geval of je er serieus wat aan moet doen of dat het gewoon hun manier van klieren/spelen is.

Laatst was er inderdaad een hoekje vd tong af.
Dus ik hoop dat hij geleerd heeft van vandaag. En anders moet ik die ander gaan muilkorven oid.
Ik had gehoopt dat iemand iets soortgelijks had meegemaakt.


Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:22

ToeBie schreef:
Peerke_ schreef:
_O-

Neem aan dat het andere paard het wel na 2x is afgeleerd..
Kan me niet voorstellen dat het voor hem prettig is :')

Zou je verwachten...maar ik maak mij dus zorgen omdat het niet stopt.


Misschien is het gewoon een soort SM spelletje?
Pijn is fijn :')

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:28

Wow oké :') Is weer eens wat anders..
Ik zou het idd even aankijken en hopen dat hij het afleert en alles binnenboord houdt.

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 07:28

Mijn ruin deed dit ook vaak met een andere ruin waarmee hij in de bak stond. Net als het trekken aan elkaars halster. Ook speelden ze veel met een pion waarbij ze aan weerskanten liepen te trekken. Het is mij nooit opgevallen dat ze elkaar dusdanig pijn deden dat ze het niet leuk meer vonden. Maar misschien kun je zorgen voor meer afleiding als ze bij elkaar staan? Dan kunnen ze hun aandacht richten op andere dingen.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 07:36

Stukje van de tong af? Heb je dat wel zelf gezien ?

Niet perfect is ook goed

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 07:43

Ik zou zeggen kijk de tong eens goed na. Zie je beschadigingen? Is dit een keer gebeurd of gebeurd dat steeds? Zoiets kan natuurlijk heel verkeerd aflopen....

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 08:06

Ik heb dit ook wel eens bij tuinen gezien. Waren regelmatig zo aan het spelen. Dood eng idd, ze zullen maar een stuk tong afbijten.... Maar ze deden het super vaak en de tongen waren nog heel :=

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:34

Daar wil ik wel eens een foto of filmpje van!

ToeBie
Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 09:42

Amado7 schreef:
Stukje van de tong af? Heb je dat wel zelf gezien ?

Ja

ToeBie
Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 09:43

koend schreef:
Daar wil ik wel eens een foto of filmpje van!

Ik zal vragen of als ze het ziet een filmpje maakt. Wou ze vorige x al doen, maar ze was net te laat.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:53

Ik had inderdaad ook een ruin die dit deed bij een paddockmaatje.
Die stak zelf z'n tong uit. De mijne friemelde er mee en pakte hem ook soms vast, maar nooit zo hard als TS beschrijft.
Geknipt uit een filmpje :+

Afbeelding


TROY (2019) & LAYS (2014)

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:58

Nou ja wat raar! Echt nog nooit gezien. Gekke beesten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:02

MariekeS_ schreef:
Ik had inderdaad ook een ruin die dit deed bij een paddockmaatje.
Die stak zelf z'n tong uit. De mijne friemelde er mee en pakte hem ook soms vast, maar nooit zo hard als TS beschrijft.
Geknipt uit een filmpje :+

[ [url=m/gDdqtj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja!! Zo doen ze ook bij ons. Die kleine pony steekt altijd ook naar mij zijn tong uit. Blijkbaar vindt hij het grappig ;)

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:23

Spelende ruinen pakken alles vast, dus ook een tong.
Mijn paard stond een tijd met een ruin die vaak haar hele oor in zijn mond had, dat vond ik ook een beetje eng, gelukkig trok ze nooit terug. Wat dat betreft kun je nog beter een halster omlaten, dan pakken ze dat tenminste.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:28

Sizzle schreef:
Spelende ruinen pakken alles vast, dus ook een tong.
Mijn paard stond een tijd met een ruin die vaak haar hele oor in zijn mond had, dat vond ik ook een beetje eng, gelukkig trok ze nooit terug. Wat dat betreft kun je nog beter een halster omlaten, dan pakken ze dat tenminste.



Maar is de tong vastpakken niet ook een manier om endorfine aan te maken? Dus iets wat een paard prettig gaat vinden?

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:18

Sizzle schreef:
Spelende ruinen pakken alles vast, dus ook een tong.
Mijn paard stond een tijd met een ruin die vaak haar hele oor in zijn mond had, dat vond ik ook een beetje eng, gelukkig trok ze nooit terug. Wat dat betreft kun je nog beter een halster omlaten, dan pakken ze dat tenminste.

Nou ik heb al jaren lang hengsten, maar heb ze dit gelukkig nooit zien doen. Gelukkig, want het lijkt me toch een kwetsbaar lichaamsdeel... :=

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:45

Ze kunnen een tong enkel pakken als de ander hem uitsteekt uiteraard en dat gebeurd niet vaak. Ik denk dus wel dat het andere paard ook een beetje een tik heeft.
Kapotte onderlippen heb ik dan wel weer vaker gezien.
Oren vind ik ook niet tof inderdaad. Ik heb al eerder een merrie gehad waarvan het puntje van haar oor behoorlijk flinke toegetakeld was door een enthousiaste kerel -O-
Denk alleen niet dat hij dat daarna nog eens waagde want ze was een echte big mama die heeeeel goed andere paarden terecht kon wijzen :')

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:22

Maar is de tong vastpakken niet ook een manier om endorfine aan te maken? Dus iets wat een paard prettig gaat vinden?[/quote]

Voor mijn gevoel heb je gelijk. Zo lijkt het bij ons in ieder geval wel. Hij vindt het echt prettig om het te doen. Niet elke keer hoor.... ik zie ze het af en toe doen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41334
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:09

belle_boef schreef:
Sizzle schreef:
Spelende ruinen pakken alles vast, dus ook een tong.
Mijn paard stond een tijd met een ruin die vaak haar hele oor in zijn mond had, dat vond ik ook een beetje eng, gelukkig trok ze nooit terug. Wat dat betreft kun je nog beter een halster omlaten, dan pakken ze dat tenminste.



Maar is de tong vastpakken niet ook een manier om endorfine aan te maken? Dus iets wat een paard prettig gaat vinden?

Zou best kunnen. Een van de hengsten waar ik ooit voor gezorgd heb vond tongmassages door mensen echt heerlijk. Hij ging er echt voor staan, tong naar buiten en masseren maar. Dus ik kan me zo voorstellen dat een ander paard die zachtjes in de tong bijt prettig kan zijn voor het andere paard :)).

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:36

Op mijn 1e stal is een tong afgebeten door een ander paard... Verschrikkelijk ..!
Dit paard heeft het niet overleefd. Er is geprobeerd de tong weer aan te naaien, maar dat was niet gelukt. Het paard kon niet meer fatsoenlijk eten, en uiteindelijk is hij ingeslapen.
Dit is echt geen grapje. Als ik er weer aan denk word ik er misselijk van. Wat een drama toen. Niet alleen voor de eigenaresse van het ingeslapen paard, maar ook voor de eigenaresse van het paard wat beet. ;(

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:52

Zo'n horrorverhaal is hier niet echt op zijn plaats Dabo.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:56

Mazida schreef:
Zo'n horrorverhaal is hier niet echt op zijn plaats Dabo.


Nou dat vind ik eigenlijk van wel. TS en stalgenoten maken zich terecht zorgen om iets waarvan het gros in dit topic niet eens wist dat het kon.
Dan is zo'n ervaring best een eye-opener.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:10

Nou inderdaad. Nooit bij nagedacht dat dit echt kon. Leerzaam. En verontrustend inderdaad. Zonder tong kunnen ze niet veel natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:30

Mazida schreef:
Zo'n horrorverhaal is hier niet echt op zijn plaats Dabo.

Ja sorry, maar ik vond het juist wel op z'n plek... mensen lachen erom, en als ik niet beter zou weten zou ik het ook grappig vinden... Maar dit was echt niet grappig ;(

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard houdt in weide tong van ander paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:41

Wat een eng verhaal Dabo.
Helaas ben ik wel eens artikels tegen gekomen dat paarden een tong verloren (1 afgesneden met opzet en de ander gewoon in de wei verloren, vermoedelijk er zelf op gaan staan tijdens het grazen) en toch nog leerden eten zonder tong.

Dit is één van die artikels
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -tong.html

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kusjemariska, YandexBot en 41 bezoekers