Leugens en bemoeienissen op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:49

anonyme schreef:
Bemoeienissen heb ik op alle 2 de stallen tegengekomen sinds mijn pony een aamval heeft gehad van pssm, in de trant van 'het valt wel mee' of hij kan gewoon op gras of je moet gewoon zo en zo en zo trainen. Of ' hij heeft een prima leven gewoon wat aanpassingen en opgelost'


Ik denk dat je die bemoeienissen echt naast je neer moet proberen te leggen. Ik weet hoe moeilijk het is echt waar.
Ik heb zelf een pony die perfect gezond is maar ik rij niet, pony is niet de makkelijkste met andere paarden en ik kom 2 keer per week langs. Laat de bemoeienissen maar komen ik heb ze allemaal gehoord. Ik heb begin heb ik het er ook heel moeilijk mee gehad maar het is jou paard en jij kiest hoe je omgaat met de situatie laat ze maar banketstaaf

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:37

Als echt ‘bemoeienis’ klinkt dat nou ook weer niet. Ik zou het wat proberen te relativeren. Verder is je budget al erg laag als je volpension met eveneens een piste etc wil voor 200 euro pm. (Mijn excuses als ik hier een foute veronderstelling doe) In deze lagere prijsklasses kan je verregaande individuele zorg niet verwachten ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:41

Met dat budget gaat het niet worden in die regio. Zeker niet voor pssm-er.

De grond daar is rampzalig om paarden te houden. Wil je het jaar rond je paard buiten en niet op de wei dan ben je dus gebonden aan een stal met goede paddocks. Goede paddocks aanleggen zijn duur en zal je dus niet aantreffen op goedkopere stallen.

Daarnaast is hooi een relatief dure ruwvoeder tegenover voordroog. Afhankelijk van hoe groot ze kunnen inkopen is dat al snel een 80,- per maand. Je kan kijken naar stallen waar de mogelijkheid is om zelf hooi op te slaan en te laten voeren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:47

Anoniem schreef:
Gaat het nu over de gezondheid van jouw paard of over belastingontduiking (niet onderduiken) van een staleigenaar? En wat heeft het een met het ander te maken? En wie bemoeit zich met zaken die hem niet aangaan? Een staleigenaar of jij? Verwarrend verhaal maak je er zo van.

Of om je zieke paard van de hand te doen?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:58

Is het niet mogelijk zelf ergens een wei te huren voor hem (of paddock) waar je hem in eigen beheer kunt voeren? Wij hebben de paarden nu aan huis, maar 1 met special needs nu en eerlijk is eerlijk, dat was idd op een pensionstal best moeilijk geweest. Kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt, met alle goede bedoelingen waarschijnlijk van pensionhouders, het is niet altijd mogelijk om 1 apart van de rest anders te houden of heel veel werk. Bemoeiende (denk dat het wel goedbedoeld is overigens) stalgenoten zijn overal, trek je daar helemaal niet te veel van aan.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:04

anonyme schreef:
Morganlefay schreef:
Paarden met dit soort problemen moet je in eigen beheer zetten. Een doorsnee staleigenaar beheerder heeft nog de tijd nog de mankracht om dit soort specifieke verzorging goed uit te kunnen voeren.
En pas je topic titel aan.
Dit zet mensen op het verkeerde been.
Beter is Mijn paard heeft PSSM1, ik zoek een goede stal voor m.


Dat is het hem dus heb weinig vertrouwen meer in stallen. Als ik weg ben doen ze hun eigen zin. Zo'n gevoel heb ik tot nu toe gehad. Bij mijn vorige stal zei ik hij mag niet op de wei zonder graasmasker ook niet bij 30graden, en toen hebben ze hem toch afgelaten toen heeft hij een aanval gekregen.


Ho wacht even.
Niet omgekeerd uitleggen graag.
Je vraagt iets wat op een gewone stal niet kan.
Het vertrouwen verhaal zal ik dan gelijk maar anders neerzetten.

Je vraagt/verlangt iets wat bij een gewoon stalmanagement niet kan. Verder zal de stalprijs bij dit soort wensen ook hoger liggen dan bij een standaard stal.

Wolfwomen

Berichten: 116
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:39

@morganlefay
Waarom zouden er geen mensen met een stal of pensionstal bestaan volgens jou, die dit met plezier willen doen, zonder daar extra geld voor te willen ontvangen?

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:44

De kleine stal waar ik sta is perfect. Vind dit juist veeeeel fijner dan een grote stal of manege oid. Zou als ik jou was snel wegwezen daar, dit heeft niks te maken met hoe groot een stal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:47

Wolfwomen schreef:
@morganlefay
Waarom zouden er geen mensen met een stal of pensionstal bestaan volgens jou, die dit met plezier willen doen, zonder daar extra geld voor te willen ontvangen?

Omdat een pensionstal runnen geen vetpot is misschien.

Bij iemand thuis die er niet van hoeft te leven zal er wellicht meer mogelijk zijn. Maar dan heb je ook dito voorzieningen. Voor een symptomatisch pssm1 paard is een goede ZANDpaddock echt noodzakelijk omdat die niet op de wei kunnen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:48

Ik snap het eigenlijk ook wel wat morganlefay zegt.
Een stalhouder biedt een bepaald pakket aan tegen een vooraf afgesproken maandelijks bedrag. Dat bedrag is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Nu, uiteraard werk je met dieren en kan het zijn dat er een andere nood is, een goede stalhouder zal hiermee rekening houden.
Wanneer het echter een dier betreft met een chronische aandoening die een veel intensievere zorg verwacht dan eigenlijk in het standaardpakket opgenomen zit, vind ik niet dat je zomaar kan verwachten om de volledige verantwoordelijkheid bij de stalhouder kunt leggen. Als de stalhouder die intensieve zorg wel op zich neemt zonder iets extra te verwachten dan is dat een man of vrouw van goud en mag je beide handjes kussen. Maar het is geen vanzelfsprekendheid. Kwaad zijn omdat een stalhouder niet de intensieve zorg kan waarmaken voor het standaardbedrag vind ik onbeleefd. Als eigenaar van het paard zal je dan zelf ook moeten investeren, ofwel in tijd (dingen zelf doen) en als dat niet kan, financieel.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:52

Het is vast niet overal hetzelfde, maar precies wat Gini zegt. Als een staleigenaar dat voor 5 van de 25 paarden moet doen bijv is dat wel een heleboel meer werk. Daar mag dan evt ook wat tegenover staan. En soms is het niet mogelijk, speciale stalbedekking of alleen staan, paddock die er misschien niet is. Het zal niet altijd onwil zijn. Voorheen toen ik op pension stond, hadden we een standaardpakket. Wilde je ander voer, dekens voor je wisselen, prima, allemaal in overleg bovenop je standaardpakket. Paarden konden naar buiten, daar koos raar maar waar niet iedereen voor, maar dan binnen en buiten zetten en de hele dag op de wei was bijv 25 euro extra.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:35

En dat is 3 tot 4x per dag en 7 dagen per week.
Vandaar ook de opmerking om paard in eigen beheer te houden.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 07:13

anonyme schreef:
Morganlefay schreef:
Paarden met dit soort problemen moet je in eigen beheer zetten. Een doorsnee staleigenaar beheerder heeft nog de tijd nog de mankracht om dit soort specifieke verzorging goed uit te kunnen voeren.
En pas je topic titel aan.
Dit zet mensen op het verkeerde been.
Beter is Mijn paard heeft PSSM1, ik zoek een goede stal voor m.


Dat is het hem dus heb weinig vertrouwen meer in stallen. Als ik weg ben doen ze hun eigen zin. Zo'n gevoel heb ik tot nu toe gehad. Bij mijn vorige stal zei ik hij mag niet op de wei zonder graasmasker ook niet bij 30graden, en toen hebben ze hem toch afgelaten toen heeft hij een aanval gekregen.


Ho wacht even.
Niet omgekeerd uitleggen graag.
Je vraagt iets wat op een gewone stal niet kan.
Het vertrouwen verhaal zal ik dan gelijk maar anders neerzetten.

Je vraagt/verlangt iets wat bij een gewoon stalmanagement niet kan. Verder zal de stalprijs bij dit soort wensen ook hoger liggen dan bij een standaard stal.[/quote]

dit kon daar wel, er waren meerdere mensen die ponys hadden met graasmasker. Als het niet kan is het een ander verhaal. Net als supplementen geven, als je ja zegt is het ja. En niet stiekem nee. En als een stalmanager zegt ze krijgen onbeperkt hooi dan moeten ze dat ook geven, onbeperkt is niet 3x dag. Dit heb ik dus op meerdere stallen meegemaakt nu. Ik wil graag weten waar ik naar moet zoeken en idd als het niet in mijn budget past houd het op, al heb ik nu op deze stal ook aangegeven ik wil best meer betalen maar ik mis een open gesprek wat wel en niet kan enzo. Ik krijg geen antwoorden.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 07:15

Morganlefay schreef:
En dat is 3 tot 4x per dag en 7 dagen per week.
Vandaar ook de opmerking om paard in eigen beheer te houden.

Dat zou ik heel graag willen maar ik heb 4 kinderen en geen weiland aan huis. Zo jammer.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 07:16

Gloa schreef:
Wolfwomen schreef:
@morganlefay
Waarom zouden er geen mensen met een stal of pensionstal bestaan volgens jou, die dit met plezier willen doen, zonder daar extra geld voor te willen ontvangen?

Omdat een pensionstal runnen geen vetpot is misschien.

Bij iemand thuis die er niet van hoeft te leven zal er wellicht meer mogelijk zijn. Maar dan heb je ook dito voorzieningen. Voor een symptomatisch pssm1 paard is een goede ZANDpaddock echt noodzakelijk omdat die niet op de wei kunnen.


Misschien kan ik een advertentie op marktplaats zetten

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 07:18

MightyMike schreef:
Is het niet mogelijk zelf ergens een wei te huren voor hem (of paddock) waar je hem in eigen beheer kunt voeren? Wij hebben de paarden nu aan huis, maar 1 met special needs nu en eerlijk is eerlijk, dat was idd op een pensionstal best moeilijk geweest. Kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt, met alle goede bedoelingen waarschijnlijk van pensionhouders, het is niet altijd mogelijk om 1 apart van de rest anders te houden of heel veel werk. Bemoeiende (denk dat het wel goedbedoeld is overigens) stalgenoten zijn overal, trek je daar helemaal niet te veel van aan.

Ik heb daar wel naar gezocht maar niets gevonden.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 07:59

Ja, ik heb het meerdere malen op verschillende pensionstallen meegemaakt dat er niet gevoerd wordt, paarden niet buiten kwamen terwijl er gezegd werd dat ze wel buiten zouden komen, paarden geslagen werden. Hooi van zeer slechte kwaliteit vol zand en schimmel. Hooi werd uit mijn stallen gehaald en aan andere paarden gegeven.

Bij elke pensionstal heb ik goede afspraken over voer, buitenzetten en stallen schoonmaken gemaakt en alleen de eerste twee weken werden die afspraken nagekomen, daarna werd er bezuinigd op brok, hooi, stallen werden niet meer schoon gemaakt ( dan deed ik het zelf en zou ik te veel stro gebruiken). Vervolgens ging ik op een van de pensionstallen zelf brokken kopen die vervolgens door de pensionhouder aan andere paarden werden gegeven. Op die stal zijn de paarden in 2 maanden tijd 100 kilo afgevallen.

Het kan nog erger, stalpersoneel zonder enige kennis van zaken die paarden binnen en buiten moeten zetten.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:07

anonyme schreef:
MightyMike schreef:
Is het niet mogelijk zelf ergens een wei te huren voor hem (of paddock) waar je hem in eigen beheer kunt voeren? Wij hebben de paarden nu aan huis, maar 1 met special needs nu en eerlijk is eerlijk, dat was idd op een pensionstal best moeilijk geweest. Kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt, met alle goede bedoelingen waarschijnlijk van pensionhouders, het is niet altijd mogelijk om 1 apart van de rest anders te houden of heel veel werk. Bemoeiende (denk dat het wel goedbedoeld is overigens) stalgenoten zijn overal, trek je daar helemaal niet te veel van aan.

Ik heb daar wel naar gezocht maar niets gevonden.



Er zijn meer dan genoeg stallen in en rondom Veenendaal waar het doe-het-zelf is.

Maar op het doe-het-zelf ga je nergens op in. Hoe sta je daar tegenover?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:17

Sizzle schreef:
Met een pssm1 paard moet je er bijna altijd vanuit gaan dat je zelf 2x per dag naar stal zal moeten of het dier in eigen beheer moet zetten. Er zijn inderdaad wel stallen zoals Ruitje die echt met je volledig meedenken maar zelfs dan is het inderdaad vaak behelpen omdat niemand anders zijn werkende paard op zulk arm hooi wil en de hele zomer in een paddock. Een pssm paard moet ook vaker gedoceerd bewegen en in een paddock bewegen ze meestal amper.

Ik heb mijn pssm paard niet de weide ontzegt omdat ze daar diep ongelukkig onder was (tot zichzelf verwonden aan toe) echter betekende dat wel meer progressie van de ziekteen heb ik haar helaas laten inslapen toen de pijn te groot werd.


Inderdaad. Ik heb mijn PSSM’er in eigen beheer en hij heeft geen symptomen. Zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen...

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 08:28

anonyme schreef:
MightyMike schreef:
Er zijn meer dan genoeg stallen in en rondom Veenendaal waar het doe-het-zelf is.

Maar op het doe-het-zelf ga je nergens op in. Hoe sta je daar tegenover?


Half pension is lastig, ik heb een groot gezin ook nog.
Een paddock in een kudde kan wel, ik kan en wil prima mesten en voeren. Maar in en uit stal halen en mesten elke dag gaat me niet lukken.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 08:31

_Reneee schreef:
Sizzle schreef:
Met een pssm1 paard moet je er bijna altijd vanuit gaan dat je zelf 2x per dag naar stal zal moeten of het dier in eigen beheer moet zetten. Er zijn inderdaad wel stallen zoals Ruitje die echt met je volledig meedenken maar zelfs dan is het inderdaad vaak behelpen omdat niemand anders zijn werkende paard op zulk arm hooi wil en de hele zomer in een paddock. Een pssm paard moet ook vaker gedoceerd bewegen en in een paddock bewegen ze meestal amper.

Ik heb mijn pssm paard niet de weide ontzegt omdat ze daar diep ongelukkig onder was (tot zichzelf verwonden aan toe) echter betekende dat wel meer progressie van de ziekteen heb ik haar helaas laten inslapen toen de pijn te groot werd.


Inderdaad. Ik heb mijn PSSM’er in eigen beheer en hij heeft geen symptomen. Zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen...



Aan huis?
Nee ik weet het dus ook niet.
Kan wel janken.
Ik wil mijn verantwoordelijkheid nemen en voor het dier zorgen maar het lukt me niet.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:33

Er zijn ook wel doe het zelf stallen waar weer mensen rond lopen die tegen kleine vergoeding willen mesten en buiten zetten enzo, misschien is zoiets te vinden?
Dan kun je er wel zelf voor zorgen dat hij de juiste voeding krijgt.
Of misschien een paddockparadise achter iets?
Maar dan is voeding regelen weer lastiger...

Ik heb mijn PSSM paard op een doe het zelf stal staan waar ik alles zelf kan regelen, graasmasker, voer, ruwvoer, etc...
Maar dan kost het je inderdaad wel meer tijd.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:46

Met jouw eisen zul je concessies moeten doen. Natuurlijk zijn de eisen logisch, want je hebt een paard met een medisch probleem. Maar dat betekent wel dat het een zoektocht naar een stal moeilijker maakt. Misschien moet je verder weg iets zoeken, meer per maand betalen, zelf wat minder luxe willen, zelf supplementen voeren, om het juiste plekje voor je paard te vinden. En dat is een ingewikkelde zoektocht.

Paddock Paradise kan overigens prima, er zijn er zat die alleen hooi voeren en geen voordroog. Goed navragen dus. Verder is er op elke stal wel wat. De vraag is alleen: waar kunnen jij en je pony mee leven?

Ik hanteer altijd: mijn pony moet het er goed hebben. Hij staat er 24/7, ik kom maar een paar uur per dag. Ik heb er ook 1 met een medisch probleem en bepaalde eisen op een stal, o.a. 24/7 buiten en beperkt weidegang. Hij moet ook supplementen krijgen, maar die geef ik zelf. Ik wil zelf het krachtvoer in de hand houden, dus ik voer zelf een vitaminebrok en muesli. Wil een stalhouder zelf voeren? Prima, dan zet ik dat klaar. Maar ík bepaal wat er in gaat, juist vanwege gevoeligheid. Geen probleem om dat allemaal klaar te zetten zodat hij met de groep mee eten kan krijgen of het juist zelf geven omdat het lastig is, daar moet ik flexibel in zijn.
Ik ben nu verhuisd van een pensionstal met volpension naar een plek bij mensen aan huis, alles doe het zelf, zonder bak en luxe. Maar mijn pony is er op vooruit gegaan. Juist omdat er maar weinig mensen en paarden zijn en er dus veel ruimte voor hem is om aan zijn behoefte te voldoen. Ik kan zelf de hoeveelheid hooi bepalen die hij krijgt, er is veel overleg mogelijk, hij staat 24/7 buiten. Ja, ik sta nu in de zeikregen in de blubber stront te scheppen als ik pech heb. Maar ik heb het er voor over. Voor mijn pony is het de perfecte plek.

Een paard met een probleem is niet flexibel, dus jij zult flexibel moeten zijn.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 09:56

Daihyo schreef:
Met jouw eisen zul je concessies moeten doen. Natuurlijk zijn de eisen logisch, want je hebt een paard met een medisch probleem. Maar dat betekent wel dat het een zoektocht naar een stal moeilijker maakt. Misschien moet je verder weg iets zoeken, meer per maand betalen, zelf wat minder luxe willen, zelf supplementen voeren, om het juiste plekje voor je paard te vinden. En dat is een ingewikkelde zoektocht.

Paddock Paradise kan overigens prima, er zijn er zat die alleen hooi voeren en geen voordroog. Goed navragen dus. Verder is er op elke stal wel wat. De vraag is alleen: waar kunnen jij en je pony mee leven?

Ik hanteer altijd: mijn pony moet het er goed hebben. Hij staat er 24/7, ik kom maar een paar uur per dag. Ik heb er ook 1 met een medisch probleem en bepaalde eisen op een stal, o.a. 24/7 buiten en beperkt weidegang. Hij moet ook supplementen krijgen, maar die geef ik zelf. Ik wil zelf het krachtvoer in de hand houden, dus ik voer zelf een vitaminebrok en muesli. Wil een stalhouder zelf voeren? Prima, dan zet ik dat klaar. Maar ík bepaal wat er in gaat, juist vanwege gevoeligheid. Geen probleem om dat allemaal klaar te zetten zodat hij met de groep mee eten kan krijgen of het juist zelf geven omdat het lastig is, daar moet ik flexibel in zijn.
Ik ben nu verhuisd van een pensionstal met volpension naar een plek bij mensen aan huis, alles doe het zelf, zonder bak en luxe. Maar mijn pony is er op vooruit gegaan. Juist omdat er maar weinig mensen en paarden zijn en er dus veel ruimte voor hem is om aan zijn behoefte te voldoen. Ik kan zelf de hoeveelheid hooi bepalen die hij krijgt, er is veel overleg mogelijk, hij staat 24/7 buiten. Ja, ik sta nu in de zeikregen in de blubber stront te scheppen als ik pech heb. Maar ik heb het er voor over. Voor mijn pony is het de perfecte plek.

Een paard met een probleem is niet flexibel, dus jij zult flexibel moeten zijn.


ik heb ook al gezegd op deze stal, ik wil hem best zelf voeren maar dat word niet toegestaan en dan zeg ik oké maar hij heeft dit en dat nodig en dan blijkt dat ook niet gedaan te worden.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:03

Dat betekent dus dat de stal niet geschikt is voor jouw paard en als zij niet mee willen werken jij je verantwoordelijkheid moet nemen en wat anders zult moeten zoeken. Hoe vervelend ook.