Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
Maflinger_S schreef:De huid moet droog zijn. Als de haren nog nat of vochtig zijn, is dat geen probleem. Dat vocht wordt "naar buiten" dus van de huid af naar de haarpuntjes afgevoerd en zal in de lucht verdampen.
Een zweetdeken helpt alleen als je die er even op en bijna direct weer afhaalt. Die werkt namelijk niet als de haren. De zweetdeken zuigt zich vol water, uit die haren, en blijft vervolgens nat, en je paard dus ook zolang die natte deken erop ligt.
maitestar23 schreef:Maar als ze al droog is waarom dan nog een zweetdeken?
Ik gok zo dat ze het daardoor te warm krijgt en juist weer gaat zweten.
Die van mij, ongeschoren, krijgt nog even een borstelbeurtje en gaat dan gewoon lekker naar buiten, ook als ze nog nat is.
Boras schreef:Worden er eigenlijk nog wollen paardendekens gebruikt?
Ik ben al dik 15 jaar uit de paarden, maar kwam in een afgesloten box een nog nieuwe deken tegen.
ElCamino schreef:Ik vind nazweten heel apart, mijn paard werd gewoon heel goed uitgestapt en wanneer hij op adem en afgekoeld was zette ik hem op stal. Hij werd en wordt niet geschoren, staat zonder deken en wat eerder gezegd is: wanneer de huid droog is en er nog zweet bovenop de haren ligt kan hij gewoon weggezet worden, zowel op stal als buiten 9 even rollen en alles is droog)
Hij heeft nooit last van nazweten gehad, ik heb altijd geleerd dat nazweten alleen komt wanneer ze niet goed uitgestapt worden.
Verder begrijp ik niet goed wanneer een dier nooit een deken draagt er met uitstappen wél opeens een deken op moet...dan is het toch logisch dat ze het opeen te warm krijgen, ws komt het nazweten juist daardoor.
Romy1234 schreef:Lees dit stukje eens, toevallig stuurde de staleigenaar dit gisteren door, wel interessant:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm
Jolinca schreef:Misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik zet mijn paarden hier momenteel met de 200 gram buiten. Even ter info, ik woon in Noorwegen het het vriest hier en er ligt sneeuw.
Maar wanneer ik met mijn paard aan het werk moet haal ik uiteraard die 200 er af. Normaliter laten we ze hier lopen met een fleecedeken er op omdat het al snel -8 (nog niet erg koud) is en we geen binnenbak hebben.
Ik merk dat een van hen ontzettend zweet, echt drijf nat en ik stap hem altijd uit tot hij volledig droog is. Ik twijfel dus of ik met hem moet werken met of zonder fleecedeken. Ik ben bang dat als ik met hem aan het werk ga zonder deken er op dat hij straks echt kou vat.
Wat vinden jullie? Tips?
Gebruikers op dit forum: Gaby, GumGum Verity, joyce83 en 23 bezoekers