Shetlander veulen weidegang

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Oreoholly

Shetlander veulen weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 20:55

Hallo allemaal
Mijn naam is Vicky Kappenberg
En ik ben binnenkort in bezit van een shetlander hengstenveulen hij komt uiteindelijk te staan in de kudde met zn mama en pleegtantes hierdoor moet hij wel afgespeend worden alleen hebben wij daar geen gelegenheid voor in de eigen wei omdat hij over overheen springt(ook als er stroom op staat)
Hierdoor zijn wij opzoek naar een wei in de regio van Ermelo/Putten wie o wie kan mij hiermee helpen en weet er een leuke plek voor een goedkoop plekje voor 3 maanden.
Zie onderaan voor foto’s
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vicky Kappenberg

Lindsey_99

Re: Shetlander veulen weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:22

Waarom moet je hem afspenen? Lekker bij mama laten lopen, en zodra het kan laten castreren. Zodra hij praatjes krijgt merk je het wel, dan even controleren of zijn ballen zijn ingedaald en de dierenarts bellen.

Over de IJssel

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:43

Zeker afspenen. Merk daar in opvoeding echt wel veel in. Degene die lang bij moeders hebben gelopen zijn verwend en minder fijn in omgang.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:12

Jij koopt een veulen en dat blijft op dezelfde plek staan als waar hij geboren is. De eigenaren van de merrie die het veulen gefokt hebben kunnen het niet afspenen want hij gaat door of over alle draden.
Dat is jouw probleem toch niet? Als jij 'm niet had gekocht, wat zouden de eigenaren dán doen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:58

Natuurlijk wel haar probleem zei heeft hem toch gekocht dus is het haar verantwoordelijkheid

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:24

Niet af spenen en met een jaar castreren. Daarna rustig apart gaan zetten keertje op stal en er wat meer tijd in steken

:+: Sierra, Calistha, Midnight, Serai, Roos :+:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:25

StalNollie schreef:
Natuurlijk wel haar probleem zei heeft hem toch gekocht dus is het haar verantwoordelijkheid

Nee, ze stalt een gekocht veulen op een plek waar-ie door alle draden gaat. Dat is het probleem van de stalhouder. Die in dit geval toevallig ook de fokker is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:53

Ibbel schreef:
StalNollie schreef:

Nee, ze stalt een gekocht veulen op een plek waar-ie door alle draden gaat. Dat is het probleem van de stalhouder. Die in dit geval toevallig ook de fokker is.

Een paard/pony willen stallen op een plek die niet geschikt is voor het dier is volgens mij de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van een staleigenaar.

Zou mooi zijn als iedere staleigenaar hun hele hebben en houden moet aanpassen aan de paarden van eigenaren ipv dat eigenaren een passende plek voor hun paard vinden.

[o]

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:11

Dan moet je als fokker geen stalling aanbieden.
Een fokker hoort een veilige plek te hebben om z'n veulens af te spenen. Heeft-ie dat niet, omdat-ie z'n veulens altijd naar een opfok brengt, dan moet-ie geen veulenstalling aanbieden.
En áls je als fokker je veulens altijd naar een opfok brengt, hoef je niet te zoeken naar een plek voor een hengstveulen, want die ken je dan al.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:18

Ibbel schreef:
Dan moet je als fokker geen stalling aanbieden.
Een fokker hoort een veilige plek te hebben om z'n veulens af te spenen. Heeft-ie dat niet, omdat-ie z'n veulens altijd naar een opfok brengt, dan moet-ie geen veulenstalling aanbieden.
En áls je als fokker je veulens altijd naar een opfok brengt, hoef je niet te zoeken naar een plek voor een hengstveulen, want die ken je dan al.

?? De fokker biedt een stalling aan nadat het veulen gespeend/(gecastreerd??) is, niet direct vanaf dit moment zoals ik het lees.

Mogelijk verkoopt de fokker standaard al zijn hengstveulens, dus hoeft deze niet op te fokken.

Het is aan ts blijkbaar om een plek voor een paar maanden te vinden, daarna mag het veulen weer terug komen. Ik zie niet in waarom dit de verantwoordelijkheid van de fokker/staleigenaar is???

Als ik iemand in de zomer weidegang aan bied, is het toch niet mijn probleem waar die persoon in de winter zijn/haar paard stalt? :o?
Laatst bijgewerkt door cobiie op 15-09-20 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:29

En wat als veulen bij terugkomst alsnog door alle draden gaat? Moet-ie dan weer weg?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:51

Ik denk dat dit verhaal heel erg onduidelijk is om er concreet antwoorden op te geven.

hoe oud is hij nu? jij bent eigenaar van het veulen, maar niet van de merrie,klopt dit?
en jij kocht hem en hij blijft staan op de plek waar hij geboren is?
Heeft hij ook geleerd om wat alleen te staan?(bv eens een uurtje in stal met een tante,terwijl mams wat gaat doen)
want zoiets moet je ook leren,zodat ze niet in blinde paniek zijn.

AnnedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:10

Wat een schatje. :)
Persoonlijk zou ik hem zolang als haalbaar is bij de merrie laten, zeker het eerste jaar als dit kan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie