Welke bodem in buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Welke bodem in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 13:58

Hoi hoi,

Langzaam aan zijn wij naar de toekomst aan het kijken en als het goed is, hoort een paard aan huis daar ook bij.

Spaarplannen worden gemaakt :Y)

Zodoende ben ik dus echt heel erg benieuwd wat nou echt een goede buiten bodem is.

Ik kan tal van topics terug vinden over de kosten, maar wat is nou het fijnst?

De één heeft het over Agterberg, dan weer eb- en vloedbodems, polyvlokken en tegenwoordig heb je ook nog kokos. Niet te beginnen aan de mensen die alleen hun ondergrond keren en daar een mooie bak aan hebben.

In een ideale wereld waar je kan hebben wat je wilt, wat voor bak zouden jullie kiezen?
Wat zijn de voor- en nadelen van de type bodems?
Welke hebben de minste verspilling (door wind) en blijven het jaar rond goed?

Ik ben op de hoogte van het kostenplaatje tussen de €20 en €30 per m2 voor een redelijke tot goede bak:)
Prijzen mogen uiteraard wel genoteerd worden indien bekend. Dan kunnen wellicht meer mensen hier uit hun conclusies trekken.


SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke bodem in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:01

Wij hebben zand van Reitsand.de en dat bevalt goed. Zie nu als ik naar die website ga dat je bij Stresan.de terecht komt, maar dat zal dan wel hetzelfde zijn of zijn overgenomen. Het is speciaal paardenzand en nooit te los. Vroeger hadden we er 'gewoon' zand in, nou geen beginnen aan. Pony's sjouwden zich rot en de hoeven zakten er compleet in. Dit zand hebben we al jaren, keertje tussendoor aangevuld nog met nieuwe lading.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2394
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:04

Ik weet geen enkele prijs maar voor wat hersenspinsels;

ik sta nu op een stal met eb-vloed. die is echt jaarrond fantastisch te rijden, al dan niet 3 uurtjes na een flinke hoosbui is is vrij droog.
Vorige stal had aan de lange zijdes en 1 korte zijde een sloot gegraven, de bak liep een klein beetje bol, en was gewoon goed gedraineerd. Geen bijzonder zand erop. In de winter vaak goed te rijden, soms even een sleufje trekken naar de sloot. In de zomer moest er wel veel gesproeid worden. Maar mocht je voor dit idee gaan, zou je kijken of je kosten technisch misschien geen sproeiers langs de zijkant kan installeren?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Spoiler:
nieuwsgierige, kijk maar eens in mijn profiel

KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Welke bodem in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 15:20

@Saraviavia, klinkt inderdaad als een fijne bodem, ik ga meteen even speuren naar ze.


@Billy optie 2 wordt hem niet. Op een stal gestaan waar dit het geval was. En dat is echt niet fijn en maakt je paard kapot (in de zomer dan ;) ).
Maar dan toch de Eb en vloed.
Fijn om te lezen dat deze in de winter ook goed is. Zelf had ik het idee dat de bak dan sneller vast zou vriezen, en wellicht de leidingen ook.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Welke bodem in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:36

Op mijn vorige stal hadden we een eb en vloed bodem van 30 jaar oud. En echt serieus, ik heb nog nooit zo'n fijne bak gehad. Zelfs na 30 jaar nog steeds perfect. Altijd mooi droog, maar ook in de zomer niet stoffig. Heerlijk licht te rijden en hij bevriest veel minder snel doordat er niet veel vocht in je bodem blijft als je de schuif goed open zet in de winter.

Dus ik ben zeker fan van dit systeem.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:00

billy3105 schreef:
Ik weet geen enkele prijs maar voor wat hersenspinsels;

ik sta nu op een stal met eb-vloed. die is echt jaarrond fantastisch te rijden, al dan niet 3 uurtjes na een flinke hoosbui is is vrij droog.
Vorige stal had aan de lange zijdes en 1 korte zijde een sloot gegraven, de bak liep een klein beetje bol, en was gewoon goed gedraineerd. Geen bijzonder zand erop. In de winter vaak goed te rijden, soms even een sleufje trekken naar de sloot. In de zomer moest er wel veel gesproeid worden. Maar mocht je voor dit idee gaan, zou je kijken of je kosten technisch misschien geen sproeiers langs de zijkant kan installeren?

Iets aanleggen waarvan je weet dat je in de zomermaanden veel moet gaan sproeien vind ik echt niet meer kunnen in deze tijd.

koeien op de weg...

liberia
Berichten: 523
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Welke bodem in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:36

Zeker weten een eb en vloed bodem!

Uppojono

Berichten: 3619
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Welke bodem in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 20:06

Als je het budget voor eb en vloed hebt, zou ik zeker voor eb en vloed gaan.

Wij hebben ook een fijne bak, hele jaar droog. Nog NOOIT een plas in gestaan, maar wel vochtig zand na regen.

Wij hebben drainage. Onderlaag van Granulight, en dan toplaag met polyvlokken. Heel blij mee, maar bij lange droogte komen de vlokken op het zand te liggen. Dan moet je eigenlijk wel sproeien om het gemengd te houden.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers