Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 17:32

Hallo, momenteel staat mijn paard op de kliniek vanwege een geëscaleerde slokdarmverstopping op 22/23 augustus. Hij doet het nu heel goed en het opbouwen van hooi en slobber gaat godzijdank meer dan voorspoedig. We vermoeden dat de verstopping in de hand is gewerkt omdat hij teveel stro heeft kunnen eten, dit omdat hij op boxrust stond vanwege een knieblessure. Ja, ook dat nog ja.... Boxrust gaan we dus niet meer doen als hij eenmaal thuiskomt, maar ik wil hem sowieso op een bodembedekker waar hij niet van kan/wil eten. Heeft iemand tips voor een betaalbare strovervanger?

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy



MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:34

Hier ligt er vlas in de stallen. Ben ik heel tevreden over!

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:35

Je kan er houtkrullen in doen? Of vlas?

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:42

Houtkrullen. Zowel vlas als strokorrels worden regelmatig gegeten, zeker friezen hebben de er de neiging toe is mijn ervaring, zelfs met onbeperkt hooi.

Bij venhorst is 1 de plospan classic, de "gewone" houtvezel, bij 1 pallet (54 balen) 5.87€/baal. Het gebruik is voor veel paarden ongeveer 1 baal per 5-6 dagen bij voldoende dik opstrooien (een 3x3 stal starten met 4-5 balen, daarna vaak pas na 10-14 dagen). Eerder kochten we het bij een fouragehandelaar in de buurt, daar kostte het 10€/baal. Dus dat is best een serieus verschil.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 20:59

Mizora schreef:
Houtkrullen. Zowel vlas als strokorrels worden regelmatig gegeten, zeker friezen hebben de er de neiging toe is mijn ervaring, zelfs met onbeperkt hooi.

Bij venhorst is 1 de plospan classic, de "gewone" houtvezel, bij 1 pallet (54 balen) 5.87€/baal. Het gebruik is voor veel paarden ongeveer 1 baal per 5-6 dagen bij voldoende dik opstrooien (een 3x3 stal starten met 4-5 balen, daarna vaak pas na 10-14 dagen). Eerder kochten we het bij een fouragehandelaar in de buurt, daar kostte het 10€/baal. Dus dat is best een serieus verschil.


Vlas eet hij inderdaad weet ik nog van een paar jaar geleden. Dus die valt af. Bedankt voor de tip, ik ga me er in verdiepen!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:21

Bij ons staan ze op vlas, maar als een paard absoluut niet mag eten, dan gaan ze op houtkrullen. Vlas zou ik echt niet aanraden in dit geval.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 14:01

Tessebes schreef:
Bij ons staan ze op vlas, maar als een paard absoluut niet mag eten, dan gaan ze op houtkrullen. Vlas zou ik echt niet aanraden in dit geval.


Vlas durf ik ook zeker niet, als hij daarop verstopt kan ik hem denk ik meteen in de kliko duwen... -O-

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

snorkel1986

Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:10

Waar staat hij in de kliniek op?
Zou dat hetzelfde laten

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 14:14

snorkel1986 schreef:
Waar staat hij in de kliniek op?
Zou dat hetzelfde laten



Rubberen matten, vind ik voor thuis geen optie :)

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:20

Dikke rubber matten met eventueel een klein laagje houtkrullen :j

Dan ligt ie zacht en warm en de krullen nemen nog wat vocht op als er geen afvoer onder de matten zit

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 14:22

Nibbit schreef:
Dikke rubber matten met eventueel een klein laagje houtkrullen :j

Dan ligt ie zacht en warm en de krullen nemen nog wat vocht op als er geen afvoer onder de matten zit


Dit lijkt me zeker wat :j Er zit idd geen afvoer bij ons onder eventuele matten maar in combinatie met de houtkrullen heeft hij een lekker en vooral ongevaarlijk bed!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:22

Wij hebben Equibedding strokorrels. In gebruik ongeveer net zo duur als vlas dat we voorheen gebruikten. Als de strokorrels tevoren bevochtigd worden vallen ze geheel uit elkaar in kleine stukjes stro. Bij ons eten de paarden er totaal niet van, maar kan me bijna niet voorstellen dat ze (mits goed uit elkaar gevallen) een slokdarmverstopping gaan veroorzaken. Eventueel zou je wat azijn erover kunnen sproeien, dan smaakt het vast ook niet lekker.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:31

Hou er rekening mee dat als ze zich maar genoeg vervelen of honger hebben, ze ook zaagsel of houtkrul zoals het hier genoemd wordt en zelfs stro korrels kunnen eten.

Maar hier ook altijd rubber speeltuin matten die vocht door laten, zonder afvoer trouwens. Omdat ik het ranzig vind om ze in hun eigen urine te laten liggen, gaat daar nu een laagje gehakseld koolzaadstro overheen ( de tarwe variant aten ze hier namelijk ook). Vlas aten ze hier niet trouwens. Maar je weet het nooit. Het eten van eigen vloerbedekking los je eigenlijk op door als je eenmaal een vies laagje over hebt met uitmesten die over het schone heen te harken. Dan eten ze er niet meer van namelijk. Je zit dan wel met het eerste schone nieuwe aan bodembedekking. Je zou daar een laagje vies stro overheen kunnen doen voor de zekerheid?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 14:43

neetoch schreef:
Hou er rekening mee dat als ze zich maar genoeg vervelen of honger hebben, ze ook zaagsel of houtkrul zoals het hier genoemd wordt en zelfs stro korrels kunnen eten.

Maar hier ook altijd rubber speeltuin matten die vocht door laten, zonder afvoer trouwens. Omdat ik het ranzig vind om ze in hun eigen urine te laten liggen, gaat daar nu een laagje gehakseld koolzaadstro overheen ( de tarwe variant aten ze hier namelijk ook). Vlas aten ze hier niet trouwens. Maar je weet het nooit. Het eten van eigen vloerbedekking los je eigenlijk op door als je eenmaal een vies laagje over hebt met uitmesten die over het schone heen te harken. Dan eten ze er niet meer van namelijk. Je zit dan wel met het eerste schone nieuwe aan bodembedekking. Je zou daar een laagje vies stro overheen kunnen doen voor de zekerheid?



Zoals jij het uitlegt deed ik al een hele tijd met stro. Al het acceptabel vieze aan de kant, schoon stro in het midden, rijkelijk besproeien met Eucalyptuswater en dan het vieze stro er bovenop. Maar daar had hij dus lak aan en ging het alsnog eten als hij geen zin had in zijn hooi. In principe krijgt hij meer dan genoeg hooi als hij op stal staat, en verder gaat hij als hij dus thuis is weer hele dagen in de paddock met een hooinet. Ik kan me herinneren dat hij houtmot niet at, dus ik denk dat ik toch daar voor zal gaan.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:47

Gulpje schreef:
neetoch schreef:
Hou er rekening mee dat als ze zich maar genoeg vervelen of honger hebben, ze ook zaagsel of houtkrul zoals het hier genoemd wordt en zelfs stro korrels kunnen eten.

Maar hier ook altijd rubber speeltuin matten die vocht door laten, zonder afvoer trouwens. Omdat ik het ranzig vind om ze in hun eigen urine te laten liggen, gaat daar nu een laagje gehakseld koolzaadstro overheen ( de tarwe variant aten ze hier namelijk ook). Vlas aten ze hier niet trouwens. Maar je weet het nooit. Het eten van eigen vloerbedekking los je eigenlijk op door als je eenmaal een vies laagje over hebt met uitmesten die over het schone heen te harken. Dan eten ze er niet meer van namelijk. Je zit dan wel met het eerste schone nieuwe aan bodembedekking. Je zou daar een laagje vies stro overheen kunnen doen voor de zekerheid?



Zoals jij het uitlegt deed ik al een hele tijd met stro. Al het acceptabel vieze aan de kant, schoon stro in het midden, rijkelijk besproeien met Eucalyptuswater en dan het vieze stro er bovenop. Maar daar had hij dus lak aan en ging het alsnog eten als hij geen zin had in zijn hooi. In principe krijgt hij meer dan genoeg hooi als hij op stal staat, en verder gaat hij als hij dus thuis is weer hele dagen in de paddock met een hooinet. Ik kan me herinneren dat hij houtmot niet at, dus ik denk dat ik toch daar voor zal gaan.


Echt hoor! Soms verdenk je die eikels er van dat ze stiekem levensmoe zijn. Veel succes!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:59

Nou ik heb er 1 gehad waar en azijn erover sproeien, of een laagje vies eroverheen harken toch echt niet werkte. Ze vrat vlas, koolzaadstro verzin het. Met azijn leek het zelfs nog lekkerder te zijn. Honger verveling ed kunnen sommige paarden rare dingen laten doen :+ :D

Ik heb op het moment 2 op koolzaadstro, die 2 lusten dat niet en ze staan er mooi droog op. Hennep ook al geprobeerd, werkte goed tot mijn merrie vorig jaar ineens een allergische reactie erop kreeg. Hemparon/biobase/hennep met eucalyptus is ook nog een optie. Dat heb ik echt nog geen paard zien eten. Zelfs die rare vreetzak die alles at bleef daar vanaf.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:22

Mijn stro-vreter staat op zaagsel. Alhoewel vlas bij haar ook prima ging, dat at ze ook niet.

Over al die trucjes, dat werkt bij mijn paard niet. Zij lust zo graag stro dat ze alles uit de kast trekt om het op te eten, ook als ze hooi heeft en weinig binnen staat. Dat risico zou ik in geval van TS echt niet willen nemen.

[o]

snorkel1986

Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:48

Gulpje schreef:
Nibbit schreef:
Dikke rubber matten met eventueel een klein laagje houtkrullen :j

Dan ligt ie zacht en warm en de krullen nemen nog wat vocht op als er geen afvoer onder de matten zit


Dit lijkt me zeker wat :j Er zit idd geen afvoer bij ons onder eventuele matten maar in combinatie met de houtkrullen heeft hij een lekker en vooral ongevaarlijk bed!


Dit doen wij met vlas alle stallen hebben rubber matten dus liggen ze nooit hard

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 13:26

Hij staat nog steeds op de kliniek, en sinds een paar dagen op zaagsel. Het eerste wat hij deed was er even lekker in rollen; de zaagsel zat in zijn vlecht toen we hem gingen bezoeken. Hij eet er (gelukkig) niet van en is weer lekker aan het aankomen omdat ze hem de hele dag volstoppen met slobber/muesli en hooi. Dus ik ga even met mijn stalbaas overleggen of ik hem op zaagsel mag zetten als hij weer naar huis komt :)

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:30

ik merk dat mijn paarden, buiten het gras van de wei, ook behoefte hebben aan ruwe stof ofzo en inderdaad ook stro eten. Om te voorkomen dat hij aan mn strokorrels knabbelen geef ik ze soms een kleine plak stro en dat vergwijnt gewoon.
het is vooral zo als het hooi ook hoge voedingswaardes heeft. Heb nu hooi van onbemest land en daarbij is t minder. Misschien is dat een optie? naar je hooi kijken?
Honden eten iig ook 'balaststoffen' buiten hun voer, zit mss bij paarden ook wat in

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:33

Voor mijn haf die vlas eet spuit ik na toevoegen van een nieuwe baal de stal in met hertshoornolie. Via Franse webshops nog betaalbaar te krijgen:
https://www.lepaturon.com/anti-insecte- ... heval.html

In plantenspuit water, scheutje olie en scheutje afwasmiddel. Dat sprayen over de bodembedekking. Hij eet er geen hap meer van, ook ander paard op stal eet hierdoor geen vlas meer.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:37

Ik hoorde hier laatst iemand over bodembedekking van riet. Schijnt ook heel goedkoop te zijn. Geen idee of ze daar van eten, maar kan me voorstellen dat het wel wat minder smakelijk is..

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Strovervanger voor Fries die niet van zijn bed mag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:38

mijn paarden eten bij t kantenmaaien t riet als eerst op hihi

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Googlebot en 143 bezoekers