Paard stallen bij boer omgeving arnhem/huissen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LizzyEsvelt
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-12-18

Paard stallen bij boer omgeving arnhem/huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:58

Hey,is er misschien iemand die een boer of iemand kent die goedkoop een wei/stal verhuurd voor een d pony?omgeving arnhem/huissen!voor meer info kun je een pbtje sturen:)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 30-07-20 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast naar de regels

Anoniem

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:00


friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:10

goedkoop? Reken uit wat je kwijt bent aan kosten wat betreft hooi en stroverbruik en krachtvoer?
Dan zullen er best stallen te vinden zijn die een acceptabele prijs vragen in jouw woongebied.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:18

Eerste paard meteen goedkoop willen stallen.
Ik zou ook investeren in goede huisvesting.
Niet elke boerderij is geschikt voor paarden.
Tevens de reden dat ik de mijne niet thuis heb staan.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:53

Niet zo heel gek toch? Ik ben ook begonnen bij een boer en huur nu een stuk land van een ex-landbouwer. Heerlijk, alles zelf regelen en geen andere mensen om je heen.. :)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:54

Dit hoort op de markt thuis.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:06

Knert schreef:
Eerste paard meteen goedkoop willen stallen.
Ik zou ook investeren in goede huisvesting.
Niet elke boerderij is geschikt voor paarden.
Tevens de reden dat ik de mijne niet thuis heb staan.


Niet alleen dat de boerderij niet misschien geschikt is voor paarden, maar wat dacht je van de boer, enige kennis van huisvesting/gezondheid en ziekteherkenning is toch wel nodig, wat als paard bevangen is of koliek heeft en een boer die niets met paarden heeft zal ie dat herkennen als acuut gevaarlijk?

Hutcherson

Berichten: 7348
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:12

Plus: vrij recent helaas WEER bevestiging gehad dat boeren echt niet kunnen omgaan met (jonge) paarden.
de trailer op stampen, duwen achter de kont, met kin op de stang voor forceren zodat ie niet achteruit kan, met lompe stalen neuzen voet op borstbeen zetten en paardje achteruit de trailer af trappen.
Blijkbaar super normaal, want ze schamen zich echt totaal niet.. Ik hoopte dat het een enkeling was ooit, toen mijn paard jong was (kocht hem bij een boer).. wilde ze niet over 1 kam scheren.. maar helaas tref ik OF steeds de verkeerde boeren die veel te hardhandig en onnodig lomp omgaan met de dieren. Of ze zijn echt zo.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:18

of ze doen het zoals ze gewend zijn met koeien?
Toen mijn man voor het eerst 1 van mijn paarden even vast moest houden greep hij het halster vast bij de neus. Mijn ruin deinsde in paniek achteruit. Ik riep "laat los!" Hij was echt stomverbaasd dat je hem gewoon aan een lang touw vast kon houden. Hij is gewend om de koeien echt bij het neusgedeelte vast te houden (koeienhalsters zijn ook anders dan paardenhalster). Hij heeft ook vol verbazing staan kijken dat m'n paarden gewoon braaf een voet geven, en dat ze alvast zelf de volgende voet optillen als je er naartoe loopt. Koeien lopen niet zomaar mee, die van ons moet je soms ook hele gevechten mee voeren. Kwestie van uitleggen en laten zien. Het zijn geen monsters hoor, maar gewoon ook mensen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:21

Er zijn natuurlijk boeren die geen paard kennen maar overstappen omdat het meer verdient dan vee nu. Daar zou ik nooit willen staan.
Maar je hebt natuurlijk ook boeren die zelf al de paardenhobby hadden en nu pension aanbieden.
Die weten vaak meer dan heel veel paarden eigenaren die denken het te weten :+

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:24

Ik ben ook begonnen bij een (koeien)boer. Ik zeg niet dat het een slechte keuze was, maar verstandig was anders. Ze kregen bijvoorbeeld alleen in de ochtend hooi, paarden hoefden niet samen te staan (ik heb hoog en laag moeten springen dat ze eindelijk samen mocht staan) en veel informatie hoef je ook niet te verwachten. Toen ik op een pensionstal ging staan merkte ik wat ik allemaal heb gemist. Het is zo fijn om mensen om je heen te hebben met verstand van paarden! Dat je al wordt gealarmeerd voordat het fout gaat, ze een oogje in het zeil houden tijdens ziekte, weten waarom er veel hooi gevoerd moet worden etc. Heb met veel plezier gestaan bij de boer (lekker rustig), maar als eerste paard zou ik het niet aanraden. Er komen zoveel vragen op je af! Het is echt veel fijner om mensen om je heen te hebben die er verstand van hebben

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:26

Ik vind het heerlijk. Maarja, elk bedrijf zal anders zijn

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:32

Ik heb ook bij een koeienboer gestaan als eerste stal voor mijn pony. De vrouw had geen ervaring mee paarden maar vond het leuk om ze aan huis te hebben dus was een pension begonnen. Paarden hadden een groot stuk en liepen elke dag in een groep buiten, stallen waren 5x3 en ze hadden onbeperkt hooi buiten en binnen.

Er zijn veel pension stallen waar ze het minder hebben dan daar, dus bij een goede boer kan je zeker wel en goede stal treffen
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 30-07-20 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:32

Heerlijk om al die vooroordelen te lezen :') :r

ins_vanbree

Berichten: 80
Geregistreerd: 03-07-20

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:39

op sommige maneges gaan ze ook klote met paarden om, je moet geluk hebben....

Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:42

cobiie schreef:
Heerlijk om al die vooroordelen te lezen :') :r


Pff.. echt hoor. ;( Want elke boer is bij voorbaat al lomp natuurlijk. Succes met het vinden van geschikte stalling Topicstarter, er zijn genoeg leuke boertjes die voor een betaalbaar maandbedrag prachtplekjes aanbieden en echt niet zo slecht zijn zoals je hier leest. Wees daarnaast vooral niet té zuinig en kijk kritisch naar de plek/omstandigheden waar je pony komt te staan. De locatie heeft namelijk bijzonder veel invloed op je alledaagse paardenplezier.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:47

Gitta_ schreef:
cobiie schreef:
Heerlijk om al die vooroordelen te lezen :') :r


Pff.. echt hoor. ;( Want elke boer is bij voorbaat al lomp natuurlijk. Succes met het vinden van geschikte stalling Topicstarter, er zijn genoeg leuke boertjes die voor een betaalbaar maandbedrag prachtplekjes aanbieden en echt niet zo slecht zijn zoals je hier leest. Wees daarnaast vooral niet té zuinig en kijk kritisch naar de plek/omstandigheden waar je pony komt te staan. De locatie heeft namelijk bijzonder veel invloed op je alledaagse paardenplezier.


Nee niet elke boer is lomp. Hier thuis gaat het best met respect. Echter gaat het zeker anders dan met paarden. Maar daar zou ik zelf bij kunnen zijn.

Ik doelde zelf meer op dat hier alles ingericht is voor koeien. Stalling, weidegras, omheining en voer. Ontbreken van bak en soortgenoten.

Alles is aan te passen. Maar het zou van zo ver moeten komen dat ik lekker naar pension ben gegaan. Zo hoef ik geen tweede paard te kopen en heb ik gezellige stalgenoten.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:52

Nou bij overdreven voorzichtige mensen van tegenwoordig is een rukje aan een halstertouw natuurlijk ook al lomp.
Vergetend dat als ze de blije s'morgens zelf buiten moeten zetten ze er achter aan gesleept worden en dan 3 weken gaan grondwerken. Terwijl dat kleine rukje bij de boer volstond.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard stallen bij boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:54

Ja klopt. Ik heb hier tussen de koeien geleerd dat Ik juist de paarden mensen hysterisch ben gaan vinden ipv dat ik boeren lomp vind met hun koeien.

Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:59

@Knert - Uit je bericht maak ik op dat je zelf thuis ook een boerenbedrijf hebt. Dat je uiteindelijk voor pensionstalling gekozen hebt, met alle gemakken voorzien en voldoende soortgenoten voor je paardje, is natuurlijk een super goede en weloverwogen keus van je geweest. Mijn reactie is dan ook niet op jou gericht, alles behalve zelfs.

Maar, zoals _Penotti ook al aangeeft zijn er voldoende boeren die voor de hobby ook paarden houden. Niet elk boerenerf is uitsluitend voor koeien ingericht en niet elke koeienboer is uitsluitend als lomp te bestempelen. Genoeg plekjes mét koeien (of geiten, kippen, ezels, e.d..) waar je als paardenliefhebber wel heerlijk kan hobby’en op boerenerf. :D

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:59

Zolang je een boer treft die bereid is ander hooi/kuil te voeren dan wat de koeien krijgen is er niets aan de hand. Je kunt goede plekjes treffen als je een beetje goed zoekt. Wat ook voor mij een pre dat er geen prikkeldraad om de wei heen zit maar bijvoorbeeld stroomdraad.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:02

meggiemeg schreef:
Zolang je een boer treft die bereid is ander hooi/kuil te voeren dan wat de koeien krijgen is er niets aan de hand. Je kunt goede plekjes treffen als je een beetje goed zoekt. Wat ook voor mij een pre dat er geen prikkeldraad om de wei heen zit maar bijvoorbeeld stroomdraad.



Prikkel is vaak ook stroomdraad.

Ik denk dat je lint bedoeld?
Glad draad kan ook zeker voor vieze wonden zorgen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:03

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:04

Ook is koeiengras niet echt geschikt als paardengras, niet elk paard kan je laten grazen daarop (ik zeg ook niet elk!!!!)

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:08

Onze pensionstalhouder was voorheen koeieboer. Niks mis mee. En ook paarden"boeren" kunnen lomp met paarden omgaan ;-)

Maar, dit is een moeilijke regio. Houdt Marktplaats goed in de gaten, meldt je aan bij Facebook groepen aangaande stalling en wellicht heb je geluk.

Je kunt de stoute schoenen aan doen en aanbellen op adressen waar paarden staan.
In ieder geval succes!