[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:34

Ethelate schreef:
Leuk! Mooie rondleiding geven ze.
Eten jouw paarden niet tussen die 2 draden door van de wei?


Nu nog niet, ze hebben genoeg gras overal. Maar van de winter waarschijnlijk wel. Dan zetten we de stroom erop.

Dat doen die reeën wel heel slim dan!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:47

tine10 schreef:
Ik heb een filmpje gemaakt van onze PP. Thor geeft een rondleiding ;-)
https://youtu.be/vtuOPeCMAzw

Wat is het leuk bij jou!! Ik had de koptelefoon op en schrok me lam toen de hond blafte! :')

Fijn de beschutting van de struiken. Je wilgen doen het goed zeg!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:23

Ir111 schreef:
tine10 schreef:
Ik heb een filmpje gemaakt van onze PP. Thor geeft een rondleiding ;-)
https://youtu.be/vtuOPeCMAzw

Wat is het leuk bij jou!! Ik had de koptelefoon op en schrok me lam toen de hond blafte! :')

Fijn de beschutting van de struiken. Je wilgen doen het goed zeg!



Same :')

Leuke rondleiding zo Tine! Dat is uiteindelijk toch waar dit topic om draaide :D Toffe heuvel ook zo! Wil ik oooook :')

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:55

Mijn eerste poging tot een ritje was geen succes. Moet nog even oefenen met parkeren bij opstap blok en dan blijven staan...

Oja. En handschoenen aan. Brandblaren en een stuk vel eraf is nogal pijnlijk. Gelukkig had ik wel mijn cap op en koos ik de kant van de berm ipv asfalt.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:14

Oh jee, gelijk een smak gemaakt? :=

Gaat vast beter als paardlief een beetje gesetteld is. Zeker de eerste week/weken is er vaak zoveel stress van de verhuizing. Rustig aan, dan komt het vanzelf goed.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:32

MarliesR schreef:
Same :')

Leuke rondleiding zo Tine! Dat is uiteindelijk toch waar dit topic om draaide :D Toffe heuvel ook zo! Wil ik oooook :')


Echt leuk om zo bij iedereen “binnen” te kunnen kijken.
Die heuvel hebben ze wel een een rap tempo kort gemaaid.
Kun je zien dat ze dat toch echt leuk vinden.
Bij mij staat er vooral onkruid op maar toch gaan ze de heuvel op als ik de draad open gooi en niet gewoon het gras.

Wel gaaf om een keer zo die herten te zien Wendely, alleen jammer dat ze niet even konden wachten tot je klaar was met rijden.


Prairy schreef:
Mijn eerste poging tot een ritje was geen succes. Moet nog even oefenen met parkeren bij opstap blok en dan blijven staan...

Oja. En handschoenen aan. Brandblaren en een stuk vel eraf is nogal pijnlijk. Gelukkig had ik wel mijn cap op en koos ik de kant van de berm ipv asfalt.


Oei das idd heel pijnlijk. Was er wel iemand bij je of ging je alleen op pad?

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:44

Prairy schreef:
Mijn eerste poging tot een ritje was geen succes. Moet nog even oefenen met parkeren bij opstap blok en dan blijven staan...

Oja. En handschoenen aan. Brandblaren en een stuk vel eraf is nogal pijnlijk. Gelukkig had ik wel mijn cap op en koos ik de kant van de berm ipv asfalt.


-O- daar zit je niet op te wachten zeg, gelukkig had je inderdaad je cap op!

Ik rij altijd met hanschoenen, zonder heb ik direct de blaren tussen mijn vingers staan.

@Horsier, we zien ze heel veel, zo ook elanden, vossen, herten, dassen, lynxen enz.
Zo hebben ze hier van het winter weken lang voor de ramen onze struiken staan snoeien.
Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:47

Prachtig <3

Wat enorm balen Prairy :\
Komt goed. Rustig aan inderdaad.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:54

Ohhhh, wat leuk zo dicht bij huis! Hier lopen ze achter ons huis, als we s avonds hooi voeren staan ze op zo'n 50 mtr, dat vind ik al heel dichtbij zo in t open veld. Ze zijn ons gewend dus ze schrikken niet meer van ons en gaan gewoon door met hun gedoetje.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:09

Jullie kunnen mij vast wel helpen :D
Wij hebben 3 weitjes die we met strookbegrazing in de zomer geven. Dat zijn lager gelegen weitjes en snel nat. We hebben 1 iets grotere weitje dat wat hoger ligt en in de winter ook nog wel begaanbaar is als het niet te nat is.
De snackweitjes bemesten we met eigen mest na het kaalgrazen. Dan gaat de grasmaaier er overheen met sleep en de wei dicht. Ze staan dan op een ander weitje en dan hetzelfde verhaal. Elk weitje krijgt zo 2 maanden rust.
Kalken gaat in het najaar gebeuren en doorzaaien het voorjaar.

De andere wei zou ik graag nu kaal laten grazen, ook maaien en slepen en wil ik in de winter gebruiken. Maar eigenlijk kan deze ook wel kalk gebruiken, want hij is wat zuur. Wat is nu wijs om te doen, zodat ik ‘m vanaf ongeveer oktober/november wel kan gebruiken?

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:32

Toen ik kalk bestelde werd me bij de leverancier verteld dat kalken het hele jaar door wel kan en dat de paarden er heel snel weer op kunnen. Ik had korreltjes die na een bui zo goed als weg waren en week later de paarden er weer op.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:26

En hoeveel tijd moet er dan tussen bemesten/mest slepen en kalken zitten?

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:22

Vandaag had paard 'rust' en was hij even opgesloten in zijn kleine stukje wei.

Vandaag werd er namelijk heel hard gewerkt aan het paddock paradise :D

Gras af geschraapt om de roosters te kunnen leggen. Daar komt zand op. Daar wilden we eerst 2 of meer vrachtwagens voor laten komen, maar de graafmeneer had een briljant idee, graaf een mooi groot gat in de bosrand, haal daar het prachtige gele zand uit en gebruik dat. Het is ook echt heel erg mooi zand, dus een heel goed idee van hem, scheelt ook bakken met geld!

Verder hebben we een lang stuk van de track gekeerd, dat was gewoon slecht. Een ander stuk wilde ik ook graag doen, maar omdat het perceel vroeger een zandafgraving geweest is, is er blijkbaar aan de randen het zwarte zand gestort. Waar ik dus de paden wilde laten keren. Helaas pindakaas maar daar had het dus geen nut, dus gelaten en we zien wel. Kunnen het altijd nog afsluiten, genoeg andere paden om te lopen.

Ook een begin gemaakt met een heuvel, en aangezien mijn nieuwe paard gisteren met wandelen het ven waar ik hem mee naartoe nam echt fantastisch vond (hij ging binnen 2 minuten al liggen in het water...) en onze eigen poel ook zo fijn vond, heb ik nog een kuil laten graven waar ze dan doorheen kunnen lopen en in kunnen liggen. Daar komt folie in met grond erover. Dan kan mijn man de poel gebruiken als zwemvijver. Die oevers zijn ook net te stijl voor de paarden.

Morgen nog de roosters leggen en zand erop, en later dan de doorwaadplaats en heuvel afmaken. En nog wat palen zetten en afrastering enzo... Maar we zijn weer een heel stuk verder!

Voor de schuilstal

Afbeelding

Naar de schuilstal toe

Afbeelding


Mesthoop, gaan we nog zelf beton in maken

Afbeelding

Paard trekt zich er gelukkig niet zo veel van aan...
Afbeelding

Lange gekeerde pad

Afbeelding

Begin van de heuvel

Afbeelding

Tip voor degenen die nog werk gaan laten doen, zorg dat de paden breed genoeg zijn ;) hij had hier al eerder gereden en daar hebben we het pad naar gemaakt. Ook erg handig om met de auto of tractor nog op te kunnen rijden.

Afbeelding




Kuil heb ik helaas nog geen foto van. Komt nog :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:25

Ziet er mooi uit! Brede paden zijn ook heerlijk om een sprintje te trekken :j

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:35

Wat tof zo'n lang pad! Wij noemen dat hier de renbaan, dat voelt vast vertrouwd voor jouw paard! :D Heeft ie eigenlijk een vriend? Ik zie m steeds alleen op de foto's.

Gaaf hoor, al t werk wat jullie aan het doen zijn.

@Daihyo; door wie laat jij kalken of doe je dat zelf? Hier moet ook gekalkt worden in t najaar nl.
Om op je vraag terug te komen; na het kalken mochten ze er hier na een week oid weer op, maar dan moest het wel geregend hebben zodat het kalk de grond in ging. Dat was vorig jaar toen het wekenlang droog was. Wij hebben dus erg lang naar een witte weide zitten kijken. :')

Op de vorige plek waar ik stond werd 1x per jaar de mest uitgereden (dus de mest van onze paarden). Daarna gingen de paarden er direct weer op. Of dat nou ideaal is weet ik niet maar het is jarenlang prima gegaan.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:37

Nee hij heeft nog geen vriendje. We zijn nog aan het kijken. Maar hij trekt zich er volgens mij nog niet zo veel van aan dat hij alleen staat. Loopt niet te rennen of roepen ofzo. Is gewoon chill.

En die lange baan is nog het korte stuk, ongeveer 80 meter, de andere lange zijde is ongeveer 100 meter. Ze kunnen zeker lekker de benen strekken straks!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:41

Heerlijk! Wij hebben ook 2 lange stukken (100mtr) zo fijn voor ze. Ze gaan hier af en toe helemaal los!

Fijn dattie relaxed en nog fijner dat er aan een vriend gewerkt wordt. :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:46

Bij ons gaan ze inderdaad ook vaak los op het lange stuk. Heerlijk!
Ik kalk zelf :j
Paar zakken kopen, in de kruiwagen en strooien maar :D
Dit weitje is niet zo spannend, dus kan ik even mooi kijken hoe het pakt. In oktober gaan de andere weitjes dicht en worden ze allemaal gekalkt en dan in het voorjaar bijgezaaid/doorgezaaid.
Deze wei mogen ze wat meer stuklopen in de herfst en winter. Niet als het zeiknat is hoor. Maar zolang het niet sopt en glijdt mogen ze er best op :j
Maar goed, daarom is hij ook niet echt onderhouden en dat is wel een keertje nodig natuurlijk :D

Hoeveel tijd is wijs tussen mesten en kalken?
Ik verwacht dat ze met deze een maand doen. Ze gaan er vanaf morgen op, dus eind augustus maaien en mest slepen en dicht. Dan zou ik eind september kunnen kalken en dan kunnen ze er in oktober in principe weer op toch? Als het er in regent dan :D

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:48

Hoeveel kalk reken jij per m3?

Geen idee hoeveel tijd er tussen moet zitten. De dame (dik 80jaar :D ) waar ik eerder stond die liet de mest in april denk ik uitrijden en dan een paar weken later kalk korrel.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:49

Wat wordt het mooi Prairy. Echt gaaf. Mooi die lange rechte paden.

Dinsdag zijn bij Svarri zijn tanden getrokken. Hij staat nu even een paar dagen alleen thuis om bij te komen en onbeperkt te kunnen eten. Gelukkig ligt hij er ontspannen bij.

Afbeelding

Zaterdag haal ik de merrie op. Het andere jonge paard gaat ook naar stal toe. Heel raar hoe ineens alles veranderd.
Mijn jonkie die maandag is overleden
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:54

Ir111: We hebben nog een restje staan, dat gaat eerst op.
Ik vind dit wel interessante kalk voor onze weitjes: https://www.welkoop.nl/welkoop-4-seizoe ... pYQAvD_BwE
En betaalbaar. Aangezien ze vorig jaar en volgens mij ook het jaar ervoor niet gekalkt zijn, kies ik voor 2x kalken in najaar en voorjaar. Gezien de hoeveelheid boterbloem en zuring is dat wel nodig door het bemesten met de paardenmest :D
De wei die ik eerst ga doen is ongeveer 10x30, dus 300m2. Ik ben van plan dat met 1 zak van 20kg te doen.
De andere 3 weitjes zijn bij elkaar 10x70. Dat worden 2 zakken in het najaar en 2 zakken in het voorjaar denk ik.

Maar ik moet zeggen: ik heb er geen ervaring mee, dus ik baseer dat puur op wat er bij de specificaties staat. Tips zijn zeer welkom :+

Belker: wat een knap dier was het. Ik vind het nog steeds heel bizar zeg :\

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:59

Kijk bij welkoop even bij het kippenvoer naar hun eigen merk kippengrit. Dit is/was gemalen en gewassen zeeschelpen. Werkt ook uitstekend als weidekalk en zo'n 4 euro/10kg.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:29

Volgens mij maakt het niet uit wanneer kalk en mest. Lijkt mij dat ook wel samen kan

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:34

tamary schreef:
Kijk bij welkoop even bij het kippenvoer naar hun eigen merk kippengrit. Dit is/was gemalen en gewassen zeeschelpen. Werkt ook uitstekend als weidekalk en zo'n 4 euro/10kg.

Dat is interessant. Werkt dat net zo snel/goed?

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:35

Ik heb op 1500m2 9 zakken gedaan. Ik dacht het uitgerekend te hebben maar geen idee. Het land was al jaren niet bemest of gekalkt. Ik heb het in januari gedaan, net voor de sneeuw, toen de sneeuw weg was, was de kalk ook weg.

Dat van het kippengrit heb ik meer gehoord.