[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:50

Zo'n poort zou ik spannend vinden als ze slopen, voor je t weet zit er een been tussen.

Misschien iets met steenschotten? Of kijken of je 2ehands een wegklapbare tussenwand kunt vinden?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:09

horsier schreef:
Heeft er iemand ervaring met een makkelijk verwijderbaar tussenschot?
Nu het zo warm is staan overdag de stallen open zodat ze naar binnen kunnen wanneer ze dat willen.
Om te voorkomen dat ze met zijn tweeën in een stal gaan heb ik de paddock ook gesplitst.
Dit doe ik ‘s nachts ook, dan vind ik de kleinere ruimte die ze hebben niet zo erg.
Zo overdag is het toch wel sneu dat ze niet overal kunnen lopen en niet kunnen kriebelen.
Dus nu zit ik te denken om de tussen muur uitbreken zodat het een grote schuilstal word.
Toch wil ik ze ook nog apart kunnen zetten, bv met oud en nieuw, heftige storm of om binnen te kunnen voeren.
Ik zat te denken aan een balk met rubberflap omdat ik het dan makkelijk alleen zou kunnen plaatsen en verwijderen.
Alleen heb ik lomp en lomper op stal staan en ik denk dat dit echt niet stevig genoeg is. Zo gooit Guus regelmatig het zware hardhouten bovenluik er af en Nikki beukt regelmatig haar drinkbak met bouten en al uit de muur.
Iemand een idee wat ik zou kunnen maken wat makkelijk is maar wel stevig?


Hoe groot is de stal?

Ik zou hem eerst weghalen en kijken hoe het gaat.

Wij huurden een plek met een kleine en een grote stal. Hadden we 24/7 open staan. Met regelmaat stonden er 2 quarters en soms een d-pony in de kleine stal en een shet alleen in de grote.
Alleen uit de kleine stal komen ging dan lomp.

Nu hebben we een grote schuilstal en heel open. Ik zet ze gewoon op eigen plekken als ik ze voer. 5 op een rij en gaat goed.

Maar we hebben geen boxen en ze gaan nooit op stal, ook niet met onweer, oud en nieuw etc.

Ik beperk hooguit hun bewegingsruimte door het pad af te sluiten.

Zo een hek zou ik niet doen. Had nu de shet op een apart stukje lopen en daar gewoon koord met stroom. Maar wel zat ruimte om geen last te hebben van het stroom.

Ik denk dat als ik iets zou maken dan een balkdrager zou doen aan de muren en dan een balk met een rubberen mat bijv.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:16

Ik lees tot nu toe alleen maar mee, om ideeën op te doen voor de toekomst.
Maar ik had voor mijzelf al wel gedacht over stallen en schuilstallen.

Mijn optie zou zijn om als tussenschot een voorwand te plaatsen met schuifdeur. Overdag kan je de schuifdeur aan de achterkant open schuiven, zodat er achterin een doorloop komt naar beide stallen (een u'tje zeg maar). En je 's nachts de schuifdeur weer dicht kan doen en dus weer 2 stallen hebt.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:53

Een weidepoort vind ik eng in de stal. Ze kunnen best wel eens lelijk doen als het om eten gaat. Moet er niet aan denken dat er een been blijft hangen.
Hetzelfde geldt voor een u vorm. Te veel kans dat er een klem in de hoek word gezet.
De stallen zijn vrij klein 3.20x3.20
Dus dan zou het een stal worden van 3.20x6.40 wat ik te klein vind om ze samen in te voeren.
Ik denk nog even verder, misschien wel zoiets als een trailer tussenschot.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:04

Dat is inderdaad wel klein. Ik heb in stallen in ook wel gewoon twee balken gehad die ik weg kon halen. Op de hoogte van een normale omheining. Dus ongeveer op 65cm en 120cm.

En je kunt zo'n poort natuurlijk prima voorzien van dunne platen rubber. Juist voor die stevigheid die ontbreekt bij een balk met rubber. Het hek dient dan als stevig frame.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:16

Afbeelding

Hier gewoon geleerd om samen te eten. Merrie rechts is wel een bitch, maar ze had snel door dat het hier niet werkt.

Afbeelding

Hooibar in 1 hoek achterin. Ook samen eten....

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:37

sanne1992 schreef:
Ik lees tot nu toe alleen maar mee, om ideeën op te doen voor de toekomst.
Maar ik had voor mijzelf al wel gedacht over stallen en schuilstallen.

Mijn optie zou zijn om als tussenschot een voorwand te plaatsen met schuifdeur. Overdag kan je de schuifdeur aan de achterkant open schuiven, zodat er achterin een doorloop komt naar beide stallen (een u'tje zeg maar). En je 's nachts de schuifdeur weer dicht kan doen en dus weer 2 stallen hebt.


Ha Sanne! :-)
Dat wat jij beschrijft had ik ‘vroegah’ ook. Al gebruikte ik de ene stal voor paard en shet en de andere voor hooi/voer/spaanders. Ondanks dat ik geen paard ben, was het voor mij heel werkbaar.

Overigens nu dus ook bezig met een demontabele tussenwand. Alleen heb ik er geen beeld bij (ik heb het constructie-denkwerk uit handen gegeven, ik zeg alleen maar hoe ik het graag wil haha).

Heb even geen beter plaatje, maar deze ruimte krijgt dus een wand die weg kan in geval van drachtige merrie(boel nu in gebruik als indeschaduwzitje haha):

Afbeelding
Achterkant wordt ook al tóf:

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:14

Heel erg mooi!

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:50

Dat wordt heel mooi!

Ik zou ook denken aan een tussenwand met schuifdeur. Ik heb een zelfgemaakte tussenwand van steenschotten met een deur die eigenlijk altijd open staan. Omdat hij zo zwaar is blijft hij uit zichzelf goed open staan, strak tegen de muur aan. Gaat al maanden goed zonder enige beweging, er is ook genoeg anders/beters om bv. tegen te gaan schuren. De extra opening (in beide stallen zitten ook 2 deuren) zorgt er eigenlijk voor dat ze elkaar nog minder vast kunnen zetten in een hoek. Steenschotten zijn vaak 1,20 of 1,40 hoog en dan kunnen ze daar ook gewoon lekker over neuzen als het dicht is. Toen ik ze hier een weekje snachts opsloot was de mini iedere ochtend helemaal ondergezeverd.
Ik denk dat ik Guus nog ken van vroeger en dat steenschotten van Azobe en RVS profielen wel aardig Guus-proof zijn. Ze zijn in ieder geval ook Kaliber -die er met volle gewicht aan gaat hangen- proof ;-).

Samen leren eten? Hoe doe je dat? Ik heb er wel een tijdje tussen gestaan omdat er ik achter kwam dat de mini een hele trucendoos had om eten te jatten van mijn grote :+. Maar zodra ik me omdraaide om hooi bij te vullen begon het gedonder weer. Nu heeft de grote een hoge voerbak waar de mini niet bij kan. Maar bij 2 gelijke hoogtes werkt dat natuurlijk niet.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:20

Samen eten werkt hier ook alleen als ik erbij sta. Erbij kan ook een paar meter verder zijn, maar niet te ver want dan weten ze dat ik er toch niet snel genoeg bij kan. En met 2 dominante pony's tegen 1 sulletje is dat ook niet echt een eerlijke strijd.

Dus ik heb uiteindelijk het sulletje in de schuilstal opgesloten tijdens het eten en de twee dominante pony's stonden gewoon samen buiten. Dat ging prima.
Dit geldt trouwens wel alleen voor brok, hooi kregen ze altijd op 2 locaties. Op 1 locatie kon ook maar dan moesten ze er wel van alle kanten bij kunnen komen.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:17

Superpony ze eten hier ook uit een palletbox wanneer ik erbij sta of aan het mesten ben. Maar zodra ik uit zicht ben moet Nikki heel snel weg.

Worden super mooie stallen Olympia. Lekker ruim ook.

Heb je misschien een foto Fleur? Kan het zo niet voor me zien.
En Kaliber <3 Guus zijn vriendje.
Heb ooit gedacht dat ze aan elkaar vast zaten maar ze hadden gewoon elkaars halster vast en geen van beiden was bereid los te laten }:0
Twee mafklappers bij elkaar.
Hoe gaat het nu met hem? Hij is nu al best op leeftijd of niet?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:24

Hooi eten ze hier gezamenlijk, we hebben meerdere bakken, maar vaak gebruiken ze er twee tegelijk (2 aan 2 of 3 om 1).
Bakjes voer zet ik ze allemaal apart, op volgorde van eetsnelheid. Zelf kan ik dan in de tussentijd het hooi ronddelen en de waterbakken vullen etc.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:38

Olympia96 w.a.w. dat wordt een supermooie stal. Stikjaloers ben ik op zo'n mooie stal!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:49

In principe hoor je bij het oorspronkelijke concept van het paddock paradise langs het hele pad kleine beetjes te voeren. Ik heb het idee dat nagenoeg niemand hier dat doet. We kiezen er toch voor om enkele plekken te maken.

En ik begrijp dat qua wegwaaien en rommel wel. Maar ergens vind ik het ook jammer. Dus ik probeer toch een manier te bedenken...

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 00:01

Ik heb wel hooiplekken. Maar ik wil er nog bij. Zijn er hier ook mensen die passive physio integreren in hun PP? Ik heb nu een hoge ring gehangen en een heel klein holletje gekocht waar ik wat kruiden in voer. Andere simpele ideetjes?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:31

Ik had er 2 die samen aten en toen is nr 3 mee gegaan in dat ritme. nr 4 kwam erbij en pakte dat dan ook op. De rechtse merrie is er pas sinds Oktober en een bitch, maar ik geef haar iets meer, zodat zij wat langer bezig is.

Als ik weg liep was het snel over. Maar ben heel consequent geweest in terugzetten op hun plek.

Hooi zelfde. Die foto is niet van dichtbij genomen, dus doen ze echt niet voor mij. Kan ze de hele dag zien en ze eten grotendeels samen. Maar ook per 2 of 3 bijv.

Malenka, als we alles vullen hebben we op 11 plekken hooi. Maar ik vul een beetje naar het weer en wissel af, daag ze uit etc.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 06:20

Malenka schreef:
In principe hoor je bij het oorspronkelijke concept van het paddock paradise langs het hele pad kleine beetjes te voeren. Ik heb het idee dat nagenoeg niemand hier dat doet. We kiezen er toch voor om enkele plekken te maken.

En ik begrijp dat qua wegwaaien en rommel wel. Maar ergens vind ik het ook jammer. Dus ik probeer toch een manier te bedenken...



Wij hebben nu 3 voerplekken op de track voor 4 paarden. 1 "grote" voerplek op de verharding en 2 kleinere. Midden op de paden wil ik geen hooi plaatsen vanwege risico dat het pad dan geblokkeerd wordt. We hebben nu opzicht genoeg plekken dat ze altijd ergens kunnen eten. Idealer is een 4e plek maar ze.combinerem goed genoeg dat iedereen altijd ergens kan eten (al dan niet samen met een ander). Alleen de jongste/nieuwste met mijn haflinger eten niet samen.

Ik zag ook iets over eikenbomen genoemd worden. Ikzelf zou me met eik meer zorgen maken over de eikenprocessierups en de jeuk dan dat ze het eten. Sinds dat onze jongste bij ons thuis staat lijkt ze minder jeuk te hebben ook. Wij hebben 1 eik nu en daar zijn de rupsen uit verwijderd volgend jaar gaat die om.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:06

Malenka schreef:
In principe hoor je bij het oorspronkelijke concept van het paddock paradise langs het hele pad kleine beetjes te voeren. Ik heb het idee dat nagenoeg niemand hier dat doet. We kiezen er toch voor om enkele plekken te maken.

En ik begrijp dat qua wegwaaien en rommel wel. Maar ergens vind ik het ook jammer. Dus ik probeer toch een manier te bedenken...


Als je er de geschikte paarden voor hebt kan je natuurlijk vrij eenvoudig op aardig wat plekken langs de track palen plaatsen met een enkel hooinet er aan.

Mijn paarden zijn daar niet geschikt voor :') . Maar heb nu 5 voerplekken voor twee paarden en heb wel plannen er nog meer punten aan toe te voegen. Sommige dagen voer ik wel eens voornamelijk in 1 slowfeederbak. Ik merk wel dat het hooi er echt sneller doorheen gaat wanneer er 1 hoofdvoerpunt is ipv dat dezelfde hoeveelheid over alle vijf plekken is verdeeld.


Dit is mijn laatste toevoeging qua voerplek. Het net tussen twee palen, die iets voor de omheining zijn geplaatst. Vier paaltjes er achter om te voorkomen dat ze het net door de omheining kunnen drukken. Die staan bovendien zo dat indien het net kapot zou gaan/ze het over de palen flippen, de paarden er niet achter kunnen komen. Vanuit de omheining heb ik het cord doorgetrokken naar de palen waar het net aan hangt om te voorkomen dat ze proberen er achterlangs te kruipen.
Afbeelding

Afbeelding

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:37

Inderdaad wat een chique stal!

Ik heb 2 voer”emmers” gemaakt met oude halsters, flexibele voerbak en tyraps. Hang ik om en kunnen ze beide rustig eten. Al heeft de een echt wel paar keer geprobeerd om met zijn bakje om, bij de ander mee te eten.. :+

Ik wil een schuilstal maken met hooiopslag ernaast, waar de hooiboer dan zo de grote pakken in kan rijden. Met een “hooibar” vanuit de stal zodat ze direct uit de opslag kunnen eten.
Dacht eerst aan een voerhek met spijlen maar hoor daar toch ook weer enge dingen over. Wat is de veiligste optie?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:50

Olympia96 schreef:
sanne1992 schreef:
Ik lees tot nu toe alleen maar mee, om ideeën op te doen voor de toekomst.
Maar ik had voor mijzelf al wel gedacht over stallen en schuilstallen.

Mijn optie zou zijn om als tussenschot een voorwand te plaatsen met schuifdeur. Overdag kan je de schuifdeur aan de achterkant open schuiven, zodat er achterin een doorloop komt naar beide stallen (een u'tje zeg maar). En je 's nachts de schuifdeur weer dicht kan doen en dus weer 2 stallen hebt.


Ha Sanne! :-)
Dat wat jij beschrijft had ik ‘vroegah’ ook. Al gebruikte ik de ene stal voor paard en shet en de andere voor hooi/voer/spaanders. Ondanks dat ik geen paard ben, was het voor mij heel werkbaar.

Overigens nu dus ook bezig met een demontabele tussenwand. Alleen heb ik er geen beeld bij (ik heb het constructie-denkwerk uit handen gegeven, ik zeg alleen maar hoe ik het graag wil haha).

Heb even geen beter plaatje, maar deze ruimte krijgt dus een wand die weg kan in geval van drachtige merrie(boel nu in gebruik als indeschaduwzitje haha):

[ [url=m/peerE3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Achterkant wordt ook al tóf:

[ [url=m/2ZdNdq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hallo *\o/* ,

Ja jouw paarden krijgen straks een 10* huis.

Dat is inderdaad ook mijn intentie, werkbaar houden. Ik heb achter de stallen een stro/hooi opslag en dan 2 boxen naast elkaar. Zou ideaal zijn om dan een wand met schuifdeur erin te doen voor uitloop (stallen zijn bijna 3.5*3.5). Maar voor mij is het allemaal nog een beetje toekomst muziek, als in. Ik heb de schuur ik heb een klein stukje wei, maar de wei is niet groot genoeg voor 2 paarden (20*40 meter). Dus eerst kijken of we ooit in de buurt een stukje bij kunnen kopen.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:37

superpony schreef:
Officieel gaan ze er bij een pp vanuit dat het zonder gras is. Maar ik vind ook dat goed gras prima kan. En gun ze wel wat grazen, maar niet full time.

Het is bij een pp de bedoeling dat je de natuur nabootst en dat is niet 100% grazen. Vandaar ook bomen, struiken etc.

Wij hebben bijv in de dode boom stammetjes gemaakt waar we hooi in leggen zodat ze ook eens gestrekt eten.

Meidoorn is niet erg en een beetje eik zal ze ook niet omleggen. Maar esdoorn moet je kijken welke. Je hebt giftige en niet giftig. Het schijnt wel erg lekker te zijn, dus net 1 van die bomen die een paard echt niet moet eten, maar wel zal doen.

Wij hadden laurier en taxus staan en alles eruit getrokken.

Wel al wat voor terug gezet; vlier, lijsterbes, els, wilg, kornoelje, walnoot, den, beuk.

In November konden we weer bij de kwekerij terecht en komen er meer bomen en planten bij nog; oa linde's en rozenbottels.
De pp is dan ook vooral bedoeld voor de winter wanneer ze niet op gras kunnen. Alhoewel nu er nog maar 2 paarden staan zullen ze waarschijnlijk wel een van de weides krijgen voor de winter zolang het niet te nat is.
En ik ken mijn merrie, als ik hooiplekken maak gaat ze bij de eerste de beste staan eten, staat daar een paar uur stil en loopt dan weer verder naar de volgende. In de wei beweegt ze meer. Daarbij staat ze normaal echt niet de hele dag met de kop in het gras. Alleen door de dazen en de hitte staat ze overdag nu op stal en gebruikt ze de nacht om te eten.
Maar de dazen lijken weg te gaan *\o/* gisteren waren ze smiddags de kantjes van de paddock aan het bijwerken, terwijl de wei dus gewoon open is dus ze zoeken heus ook op andere plekken dingen om aan te knabbelen.

Esdoorn lekker? Die ervaring heb ik helemaal niet. Hier nog geen enkel paard gehad die het at. Zelfs degene de zelfs wormen at at geen esdoorn ook al bood ik het uit de hand aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:47

Maartje1990 schreef:
Wij hebben nu 3 voerplekken op de track voor 4 paarden. 1 "grote" voerplek op de verharding en 2 kleinere. Midden op de paden wil ik geen hooi plaatsen vanwege risico dat het pad dan geblokkeerd wordt. We hebben nu opzicht genoeg plekken dat ze altijd ergens kunnen eten. Idealer is een 4e plek maar ze.combinerem goed genoeg dat iedereen altijd ergens kan eten (al dan niet samen met een ander). Alleen de jongste/nieuwste met mijn haflinger eten niet samen.

Ik zag ook iets over eikenbomen genoemd worden. Ikzelf zou me met eik meer zorgen maken over de eikenprocessierups en de jeuk dan dat ze het eten. Sinds dat onze jongste bij ons thuis staat lijkt ze minder jeuk te hebben ook. Wij hebben 1 eik nu en daar zijn de rupsen uit verwijderd volgend jaar gaat die om.



We hebben hier inderdaad 100 keer meer muggen dan op een kale weide, daar is de jeuk van.
Die begint in muggenseizoen en houdt aan tot einde muggenseizoen.

Wij hebben 13 voerplaatsen voor nu 5 paarden. Allemaal verdeeld over de track, je ziet ze ook echt rondtrekken, zo leuk!

Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:29

Malenka schreef:
In principe hoor je bij het oorspronkelijke concept van het paddock paradise langs het hele pad kleine beetjes te voeren. Ik heb het idee dat nagenoeg niemand hier dat doet. We kiezen er toch voor om enkele plekken te maken.

En ik begrijp dat qua wegwaaien en rommel wel. Maar ergens vind ik het ook jammer. Dus ik probeer toch een manier te bedenken...

Dat en het is veel werk om alles ye vullen etc.

Wij hebben 4 voerplekken voor 2 paarden. Verder snoeien ze kantjes van de track.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:20

Tijd lang mee gelezen, maar nu eindelijk tijd om te plaatsen!

Nu de grote vraag hoe ik een duidelijke rondleiding geef via foto's, haha!

Ik huur van een particulier ongeveer 1,5ha weiland. Hier mag ik naar eigen invulling mee doen wat ik wil, binnen de perken natuurlijk, maar PP zoals het nu is, is akkoord. Heel blij mee :)

Iets meer dan een ha is voor mijn merries, dat zijn er op dit moment 3 en allemaal met veulen. Er zal tzt een en ander verkocht worden omdat ik het aantal wel op 3 wil houden eigenlijk.

Beginnen met een kaartje, oke, had door mn oppaskindjes gemaakt kunnen zijn, maar het geeft enigzins een idee.

Afbeelding

Het begon allemaal met dit, zeer brede rechter, pad naar achteren. Op het kaartje het ook rechter pad. Die is er al vanaf de winter. Omdat achteraan is zandgrond en vooraan klei. Ik voerde dus hooi achteraan zodat ze met droge voeten konden eten, maar water kan ik niet anders dan vooraan geven. Ik wilde de rest van de wei graag groen houden, dus allemaal afgezet.


Afbeelding


In april besloot ik een concept paddock paradise op te zetten. Eigenlijk omdat ik 3 paarden had die alledrie veel moesten bewegen, balkjes lopen etc. Dan is 1ha land leuk, maar daar kan ik minder sturing geven. Doordat vriendin haar paard aan huis kreeg, was de kans dat mijn oudje werd klem gelopen er niet meer, dus durfde ik het aan een track uit te zetten.

Ik wilde graag een round pen om in te werken. Dus heb een egaal, hoog gelegen stuk gekozen waar ik mijn paden op liet aansluiten. Op het kaartje dus de cirkel in het midden. Als ik alle paadjes af sluit kan ik hiervan een cirkel maken. Heb ik welgeteld 2 keer gedaan sinds april, maar vooruit, de optie is er in ieder geval. En de cirkel is ook erg geliefd onder de paarden om te relaxen.

Afbeelding

Vanaf de vorige foto mijn blik naar rechts draaiend. Het pad op het kaartje vanuit de cirkel recht naar beneden. (en een veulen wat net gaat liggen, hihi)

Afbeelding

Vanaf twee foto's geleden mijn hoofd naar links draaiend, het pad vanuit de cirkel omhoog

Afbeelding

Een paddock paradise is nooit klaar. Maar ik doe alles low budget (want, huur van oudere meneer), en in kleine stapjes ivm de veulens, dus we nemen uitgebreid de tijd. De paden zijn inmiddels af. Dus tijd voor aankleding. Dankzij een vriendin een mooie partij banden gekregen. Dit is amper de helft van wat ik heb liggen aan banden. De rest moet nog een plekje krijgen

Afbeelding

De punt van mijn paddock paradise is erg langwerpig en smal, dus het was even zoeken wat daarmee te doen. Omdat het eigenlijk wel het beste stuk is qua beschutting en droge voeten in de winter wilde ik het echt goed indelen. Het stuk rechts op de foto, buiten mijn prikpaaltjes is niet van mij, dat is van een andere eigenaar (staatsbosbeheer die het jaarlijks maait).

Afbeelding

Het werd dus een redelijk smal pad een beide kanten met nog strook gras in het midden. Achteraan in de punt nog een stuk paddock met hooibak straks. Beetje speels opgezet met een schuine zijde, omdat er een oud karrenspoor liep.

Afbeelding

Schaduwplek halverwege het linker pad naar achteren. Door waar de andere paarden lopen kan je mooi zien hoe breed (smal) de weide is. Maar omdat het een zandloop vorm heeft, geeft het geen problemen.

Afbeelding

En tot slot nog even de eet/rolplek links boven op het kaartje

Afbeelding

Wat niet op de foto staat is

- boomstammetjes die dienst doen als balkjes
- spoorbielzen die dienst doen als balkjes
- voer stations, zo groot als een box, zodat elk paard rustig apart kan eten
- waterplek, kraanwater met heeeeeeele lange tuinslang vanaf het huis

Er zijn nu 4 hooiplekken, maar ik voer geen hooi bij nu, fokmerries met veulens doen het toch echt het beste op gras. Zoals hierboven genoemd scharrelen ze echt wel rond om kantjes te maaien, naar mijn idee zelfs iets teveel. De uren dat het donker is staan ze wel heel veel in de wei die ik open heb. Als de veulens jong zijn sluit ik ze op in een stuk wei om de kudde te laten binden. De eerste dag na de geboorte loopt merrie met veulen in een eigen stukje wei voor de moeder/kind binding en veulen vs stroomdraad.

Van de winter komt er sowieso nog 1 hooiplek bij, ik had enkel een bak tekort nu. En zoals het nu lijkt heb ik nog 1 of 2 hooiplekken in mijn hoofd.

Dan mijn andere stuk, ruim 3000m2, ligt om het huis van mijn verhuurder. Dit was het stuk voor paarden in training en wilde ik gewoon weide laten. Maar onverwacht heb ik een hengst gekocht (pennydroom; al 8 jaar mijn droompaard) en die loopt helaas al ruim 15 jaar alleen. Wie weet dat ik ooit hem wel koppel, maar op dit moment met merries met veulens, is het maar wat het is. Van een stalletje in Polen naar een paddock paradise met zicht op de merries, heeft meneer al best een vooruitgang. Dit stuk is dus nog later gebouwd, en helemaal nog aan het begin van de ontwikkeling.

Een foto die de afstand tussen de 2 stukken laat zien.


Weer een kaartje


Afbeelding

Bij de ingang heb ik een stuk wei zonder pad er omheen. Ik wist niet hoe braaf meneer met draadjes was als er andere paarden voorbij zouden lopen over het naast gelegen fietspad. Hij blijkt super braad, maar nooit aan die kant te staan omdat hij graag zicht heeft op de andere paarden. Dus dit stuk wei (met de afmetingen 20 x 40, dus ideaal), laat ik lekker zo voorlopig.

Afbeelding

Dan het onderste stuk track met (zeer kaal gegeten) stuk weiland in het midden. Dit was mijn basis idee, een track, maar niet langs het fietspad.

Afbeelding

Met natuurlijk een hooi/rolplek. Klein, maar fijn.

Afbeelding

Echter moest meneer Collin vanwege trainingspaarden toch in het stuk wei langs het fietspad en daar tegenover mijn kudde (hengstige) merries. Even (met buffer) aangekeken hoe dat ging, maar hij is echt enorm braaf. Geen haar op zn hoofd (en dat heeft ie nogal veel) die eraan denkt door de omheining te gaan. Maar het was wel zonde om dat weiland altijd open te houden. Maar zo dicht mogelijk bij de andere paarden was wel echt zijn favo plek (sneu, jazeker). Dus hij verdiende een hooi/rolplek aan die kant. Zodoende dus een extra stuk track erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik nog ga toe voegen:

Bij Collin:
- bandenpad
- banden als soort van balkjes

Bij de merries:
- Bomen!!!! Ik heb een aantal scherpe punten in mn weilandjes. Dit wist ik en zorgt niet voor problemen, maar helemaal veilig is het niet, dus we zetten elke punt af en planten er een boom. Langs een pad komt een rij wilgen die dusdanig worden geplaatst dat ze in de zomer overdag goed schaduw geven.

Bij beide kanten
- Snackbakjes (beter goed gejat dan slecht verzonnen)
- meer passieve fysio, hooinetten in bomen, banden met zand om de hooibakken heen. Wellicht een trap van banden met zand of trekkerband? Op zoek naar inspiratie...
- Boomstammenpad
- ??? Inspiratie groeit elke dag



En tot slot ga ik ook de paddock paradise van vrienden even showen. Hun zijn ook in april begonnen met opzetten, maar pakken het echt enorm professioneel aan. Om jaloers van te worden. Ze wonen nabij Winschoten (Vlagtwedde) en hebben een pensionstal. De hectare land bij de boerderij die ze kochten is inmiddels omgetoverd tot waar paradijs. Onlangs is er een drone geweest. De eerste foto's zijn geleverd, maar er volgen ook filmpjes. Ze zijn op facebook terug te vinden onder de naam Paardenpension Natuurlijk de Jong.


Afbeelding

Nee, dit is geen stroom, dat zit netjes onder de grond. Dit is een sproei installatie voor de paarden op warme dagen

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

monsera
Berichten: 3073
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:06

Robijntjah schreef:
Wij hebben 13 voerplaatsen voor nu 5 paarden. Allemaal verdeeld over de track, je ziet ze ook echt rondtrekken, zo leuk!



Hoe heb je dat gedaan dan?
Overal hooinetten hangen?