Pavo Kruidenmelange & Equiral Qi - ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:30

Haffie_Lady schreef:
Mijn paard krijgt Pavo Kruidenmelange.
Ik voer dit samen met haar bix, gewoon voor een beetje extra.
Ik heb voor Pavo gekozen omdat ik al haar voer van Pavo heb en er tevreden over ben
Merk weinig verandering, ze is iets actiever als in de tijd dat ze alleen bix kreeg.


Die van mij kregen het om dezelfde reden, ik heb alles van pavo en daar is bij mij in de buurt altijd goed aan te komen. Ik ben trouwens overgestapt op stimix, die van mij werden allemaal loeifris van die kruidenmelange Bloos (op de stimix gelukkig niet)

Ik leg in de winkel altijd de zakken naast elkaar en vergelijk de percentages
Ik moest laatst een zak merriebrok van Havens voeren omdat pavo uitverkocht was, de samenstelling ontliep elkaar gelukkig niet zoveel

Ik vind Equiral trouwens fijn voer, maar het is hier in de buurt niet altijd goed te krijgen (en pavo was altijd voordeliger voor mij, weet eigenlijk niet of dat nog zo is )

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:06

Ik voer PAVO kruidenmix bij, naast haar gewone brok. Ik had problemen met de spier/vet aanzet. Alles wat ze binnenkreeg verbrandde ze helemaal in de vorm van energie. Ik kon trainen wat ik wilde, spieraanzet bleef achterwege. Nu voer ik Pavo kruidenmis bij en je ziet haar nu groeien. Bevalt heel erg goed!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 18:08

Inmiddels heb ik een foldertje teruggevonden met daarin de voedingswaarde van de Pavo-producten. De Kruidenmelange staat er als volgt in:

ruw eiwit 10.5%
ruwe celstof 6,5%
ruw vet 8,0%
zetmeel & suiker 43%

VEP 950 eenh./kg
VREp 75 g/kg
vit. A 13.500 IE/kg
vit. D3 2.100 IE/kg
vit. E 250 mg/kg
D-biotine 250 mcg/kg

Vergeleken met Equiral Qi bevat Pavo KM meer vet, zetmeel & suiker en aanzienlijk minder ruwe celstof. Op basis hiervan ben ik toch geneigd voor Pavo te kiezen: er worden duurprestaties gevraagd van ons paard, en daarvoor is het belangrijk dat hij voldoende koolhydraten binnenkrijgt en ook voldoende vetten binnenkrijgt om een reserve op te bouwen. Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:13

Suiker brrrrr...
Ruwe celstof, graag veel.
Maar als Ret het er al goed op deed, dan kun je het misschien het beste gewoon blijven voeren.
Koolhydraten is voor menselijke duursporters gewenst, voor paarden veel minder.
Dus op basis van bovenstaande gegevens zou ik nu juist voor Equiral Qi kiezen. (maar ik kies sowieso niet voor 'kant en klaar' afgemengde voeders)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 18:31

Symbeami schreef:
Maar als Ret het er al goed op deed, dan kun je het misschien het beste gewoon blijven voeren.


Tja, dat is het nou juist: hij doet het op allebei goed. Alleen weet ik bij Pavo hoe hij het er het hele jaar op doet, en van Equiral alleen in de winter. Vandaar dat ik ook de 'cijfertjes' meeneem in mijn overweging. Maar misschien zit ik dus wel helemaal fout met mijn redenering, ik ben niet zo'n expert op voedingsgebied.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:33

Karin, ik zou gewoon weer overgaan op de Pavo. Je geeft het zelf al aan, Ret heeft de vetten nodig om reserves op te bouwen voor de endurance. Het crossen is meer een 'explosie-prestatie', daarvoor heeft hij dus de beschikking over het glycogeen in de spieren wat je met behulp van het zetmeel en de suikers uit het voer op kunt bouwen. De Pavo lijkt me dus eigenlijk best wel een goed combinatie-voer Lachen Wat betreft het feit dat er weinig ruwe celstof in het voer zit zou ik me niet te druk maken. Ret krijgt genoeg hooi en kuil en krijgt op die manier genoeg ruwe celstof binnen Lachen

Ik persoonlijk ben best wel te spreken over het hoge gehalte aan vet en de Pavo, zeker als het gaat om de energievoorziening voor de endurance Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 23:44

Thanks, voedingsexpert! Knipoog

Maar die gedachtengang had ik dus als 'leek' ook, ik wist alleen niet in hoeverre ik het bij het rechte eind had. Hooi en kuil krijgt hij in behoorlijke mate, dus om die ruwe celstof hoef ik me idd geen zorgen over te maken. Grote kans dat het dus toch weer Pavo wordt. Ach, en misschien straks voor de winter weer Equiral. Wisselen we het toch een beetje af. Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:57

Karin, ik vind het een goede keuze.
Treasure heeft op allebei gestaan en ik vond haar toch minder fris en minder in haar vel zitten met de Qi. En vooral omdat Ret heel veelzijdig wordt ingezet is het fijn als hij lekker in zijn vel blijft zitten, er goed uitziet, voldoende energie heeft en voor een explosie kan zorgen.