Teveel stress?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appellien

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Opende

Teveel stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 08:40

We zijn nu 4x een weekend weg geweest, mijn paard en ik. Tijdens 3 weekenden at en dronk ze de eerste dag niets. Ik nam al het voer van thuis mee, ook droge kuil. Ze at zelfs geen slobber, waar ze anders van smult. Contact met andere paarden vindt ze erg leuk, thuis heeft ze alleen een shetlander. Ze is 24 jaar en heeft ppid sinds 2 jaar. Ze is fit en wordt nog volop bereden, dit vindt ze leuk en kan ze goed. Ze heeft een goede basisconditie, maar ze heeft niks "over". In september is er weer een weekend weg gepland en ik twijfel of ik moet gaan. Tijdens een weekend weg, valt ze zo af dat het moeilijk is om het er weer bij te krijgen. Daar doe ik maanden over. Ook staat ze te weven in de stal. Thuis staat ze alleen tijdens de wintermaanden op stal s nachts. Normaal staat ze in de paddock met schuilstal met de pony en altijd genoeg droge kuil tot haar beschikking. Het weekend weg, moet ik dat nog wel willen.. als ze er zo onder lijdt? Ze kan daar in de wei, maar alleen s middags. S morgens rijden, dan staat ze s nachts op stal. Binnenstallen, vrij donker, maar wel ruim. Graag jullie advies..

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Teveel stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:44

Ik kan je hierin niet echt advies geven. Jij kent je paard het beste. Maar eerlijk als het zo gaat als jij beschrijft dan zou ik niet meer weg gaan. Jammer maar het is niet anders.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Teveel stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:48

Ander weekend weg adres voor je paard zoeken waar je paard wel hele dag buiten kan naast andere paarden is misschien betere optie dan.
En misschien van te voren anti stress druppels geven dat helpt soms ook maar sommige paarden houden niet van weekendjes weg.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:53

lees je eigen stukje eens alsof het de vraag van een ander zou zijn.
wat zou je dan zeggen / adviseren?

niet eten, weven..
lijkt me toch dat je paard duidelijk aan geeft het niet fijn te vinden.
dus ik zou het niet meer doen.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Teveel stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:32

Ik zou dit niet voor mijn paard willen. :)
Ze heeft duidelijk stress en vindt het niet leuk. Bovendien kan zoveel stress en niet eten ook makkelijk leiden tot maagzweren en dan ben je nog verder van huis.
Als ze er ook nog zoveel van afvalt en al niet teveel reserves heeft is mijn mening: niet doen.

HenriW
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-02-20

Re: Teveel stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:39

Zo’n weekend weg hoort leuk en ontspannend te zijn. Zo te horen is dat het niet; tijdens het weekend en na de tijd niet. Het is aan jou of je het allemaal waard vindt.

Anoniem

Re: Teveel stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:46

Ik begrijp eigenlijk niet zo heel goed waarom je nog steeds weg gaat met haar terwijl je in je bericht al duidelijk verteld dat je paard afvalt je er maanden over doet er weer bij te krijgen. Leuk dat het leuk is voor jou om zo'n weekend weg te gaan maar ik begrijp niet helemaal dat je dit verhaal kunt typen zonder zelf te beseffen dit is veel te stressvol voor mijn paard, dit moet ik niet meer doen...

Truedreams
Berichten: 123
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Teveel stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:59

In belang van je paard dus niet meer weggaan. Als die er zoveel last van heeft.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Teveel stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:51

Een beetje stress kan imo niet zoveel kwaad. Wat ik wel een behoorlijk punt vind is dat ze in zo een weekend veel afvalt, ze nu al geen reserve heeft en je er maanden over doet om dat gewicht er weer op te krijgen.
Weekend valt vlak voor de winter, een Ppid'er te mager in de winter laten gaan met een dergelijke stressopstoot er vlak voor vind ik geen strak plan, los nog van het risico op koliek door een weekend niet te eten.

Anderszijds vermoed ik ook dat voorgaande weekends de vrijdagavond aankomen was, en de zaterdag gaan rijden (terwijl ze de dag ervoor en de nacht ervoor dus niets gegeten had) ? Misschien dat dit wel beter gaat als je de donderdag kan aankomen en pas de zaterdag gaat rijden eenmaal ze terug eet.

Maar eerlijk? Ik zou het niet meer doen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:54

Heb je ook de shet mee op de weekenden weg?

Kies een locatie waarbij het paard ook meer buiten kan blijven. Bij de cantharel kunnen ze bijvoorbeeld ook s nachts buiten blijven.

Maar persoonlijk weet ik niet of ik het nog een keer zou proberen.