Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:42

Werkt dat zout ja? Ik steek normaal uit met een ragfork, maar dit jaar trekt mijn rug dat niet ivm zwangerschap en qua gif sla ik het ook liever over. Onze buurvrouw heeft een onkruidveldje waar vorig jaar veel JKK stond en het stuk weide wat daar naast ligt staat echt goed vol, terwijl ik juist nooit zoveel had. Een onderhoudsplicht zou niet verkeerd zijn.
Doorzaaien wilde ik dit weekend doen, mengsel waar ook witte klaver in zit. Paarden vinden het lekker, het komt net zo snel op als onkruid en brengt stikstof in de grond. Ze staan hier toch maar paar uurtjes per dag erop.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:33

Zout is dan weer niet zo lekker voor je bodemleven.

Vinny12511

Berichten: 121
Geregistreerd: 23-05-15
Woonplaats: Ospel

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:15

Ik weet dat ik er hoogstwaarschijnlijk te laat mee ben, maar niet geschoten is altijd mis.
Zou ik van het weekend nog kunnen kalken? Normaal is t februari/maart, maar door omstandigheden is het niet gelukt in die tijd.
Grond is redelijk arm en ben afgelopen jaar vergeten te kalken |o

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:50

Kan nog wel hoor. Aankomende week gaat het ook nog regenen dus kan het er mooi intrekken.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:49

Buxy schreef:
Onkruid mag je zonder spuitlicentie ook niet zelf spuiten.


Het spul hiervoor is gewoon te koop bij oa boerenbond.

Vinny12511

Berichten: 121
Geregistreerd: 23-05-15
Woonplaats: Ospel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:57

StalNollie schreef:
Kan nog wel hoor. Aankomende week gaat het ook nog regenen dus kan het er mooi intrekken.



Dan ga ik aan de slag +:)+

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:24

Oh ik ben de wanhoop nabij :')


Ik heb mijn bodem laten testen, ik heb geprobeerd de uitslag te lezen en het lijkt erop dat ik magnesiumcarbonaat kalk nodig ga hebben. Maar er bestaan wel heul veel soorten kalk. Iemand die mij wat wegwijs kan maken?

Afbeelding


Nadat ik de bodem stukjes genomen heb. Is de buurman met de koe mest een rondje gaan rijden. We hebben ongeveer 3000 aan grasland voor de beestjes.

Ik weet dat ik laat ben met de kalk ed. We hadden niet eerder de sleutel van het huis :')

Er staat veel mos op het gras. Het plan voor nu is kalken, kijken hoe het het doet en anders van het najaar de weides opentrekken en opnieuw inzaaien. Buiten de mos staat er niet mega veel onkruid. Klein beetje distels en spotte een Jakobs kruidkruidje rozet dus die gaan we binnenkort maar eens uitsteken

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:15

Ik heb vanmorgen nog kalk gehaald. Van het najaar kwam het er niet van. Paarden hebben heel lang op de wei gelopen (eind november). Daarna was het te nat voor de trekker.
Maar ik heb veel mos, dus wil morgen kalk strooien. Maandag zou het gaan regenen, dus dat komt goed uit.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:06

Waar halen jullie je graszaad?

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:13

Ik heb het vorig jaar online besteld. Kon ik mooi vergelijken en gelijk goed alles lezen, en langs elkaar afstrepen.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:21

Moet je dan ook de grond ligt omspitten of zo er op strooien.

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:37

marleen_usar schreef:
Moet je dan ook de grond ligt omspitten of zo er op strooien.

De bovenlaag een beetje los spitten is wel verstandig, daarna er op strooien en dan licht inharken.

xpvdpx
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:58

Setteli schreef:
Ik heb vanmorgen nog kalk gehaald. Van het najaar kwam het er niet van. Paarden hebben heel lang op de wei gelopen (eind november). Daarna was het te nat voor de trekker.
Maar ik heb veel mos, dus wil morgen kalk strooien. Maandag zou het gaan regenen, dus dat komt goed uit.



Bij mij in de tuin heb ik ontmosser gestrooid om het gazon weer mos vrij te maken, maar weet niet of dit een optie is aangezien je het land voor de paarden gaat gebruiken?

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:57

xpvdpx schreef:
Setteli schreef:
Ik heb vanmorgen nog kalk gehaald. Van het najaar kwam het er niet van. Paarden hebben heel lang op de wei gelopen (eind november). Daarna was het te nat voor de trekker.
Maar ik heb veel mos, dus wil morgen kalk strooien. Maandag zou het gaan regenen, dus dat komt goed uit.



Bij mij in de tuin heb ik ontmosser gestrooid om het gazon weer mos vrij te maken, maar weet niet of dit een optie is aangezien je het land voor de paarden gaat gebruiken?


Is dat niet gewoon kalk?

Ik heb de kalk erop en omdat het best veel heeft geregend daarna, kan ik aankomend weekend nog kunstmest strooien. En dan hopelijk in mei de wei op.

xpvdpx
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:18

Oke hier ging iets niet helemaal goed volgens mij...
Maar @settell ik heb er eerst ontmosser op gestrooid en daarna kalk korrels. 2 weken later nog mest korrels eroverheen en uiteindelijk is er best wat mos verdwenen en redelijk wat gras terug

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:22

Oke, als het maar werkt toch :D

het gaat alleen de komende tijd niet regenen, dus zit een beetje in dubio met kunstmest strooien. Wil de paarden toch graag 1 mei wel op de wei hebben.

xpvdpx
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:03

Setteli schreef:
Oke, als het maar werkt toch :D

het gaat alleen de komende tijd niet regenen, dus zit een beetje in dubio met kunstmest strooien. Wil de paarden toch graag 1 mei wel op de wei hebben.



Precies! Het is nu zo erg dat ik mijn gras al moet maaien haha, maar wil dit eigenlijk niet om te kijken of er nog bloemen ofzo tussen gaan groeien door de natuur zelf!
Inmiddels zijn we een poosje verder, heeft het nog geregend en heb je mest kunnen strooien?

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:16

Ik heb kalk korrels gestrooid dan moet er toch ook water over heen?

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:40

marleen_usar schreef:
Ik heb kalk korrels gestrooid dan moet er toch ook water over heen?

Ja ga het maar regelen.

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 00:29

xpvdpx schreef:
Setteli schreef:
Oke, als het maar werkt toch :D

het gaat alleen de komende tijd niet regenen, dus zit een beetje in dubio met kunstmest strooien. Wil de paarden toch graag 1 mei wel op de wei hebben.



Precies! Het is nu zo erg dat ik mijn gras al moet maaien haha, maar wil dit eigenlijk niet om te kijken of er nog bloemen ofzo tussen gaan groeien door de natuur zelf!
Inmiddels zijn we een poosje verder, heeft het nog geregend en heb je mest kunnen strooien?


Nee helaas nog geen kunstmest gestrooid. Ik kijk het deze week nog aan en anders ga ik strooien en dan sproeien. Maar wil ze zo graag op de wei hebben.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:46

Bij ons is de wei afgelopen maandag geïnjecteerd, dan kunnen de paarden er nu toch wel weer op? Kunstmest wacht ik altijd een tijdje, maar hoeft nu toch niet? Staat al wel redelijk wat gras

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:09

Pally schreef:
Bij ons is de wei afgelopen maandag geïnjecteerd, dan kunnen de paarden er nu toch wel weer op? Kunstmest wacht ik altijd een tijdje, maar hoeft nu toch niet? Staat al wel redelijk wat gras

Ja hoor dat kan geen kwaad.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:18

Als je kunstmest gebruikt kunnen de paarden MINIMAAL 2 weken niet op het land en moet het goed beregend zijn (al dan niet met weidesproeier). Dus als je nu kunstmest verdeelt, dan kunnen ze zaterdag zeker nog niet het land op.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:44

Shenavallie schreef:
Als je kunstmest gebruikt kunnen de paarden MINIMAAL 2 weken niet op het land en moet het goed beregend zijn (al dan niet met weidesproeier). Dus als je nu kunstmest verdeelt, dan kunnen ze zaterdag zeker nog niet het land op.

Het gaat dus niet over kunstmest.