Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:42

Dat heeft nu weinig nut met dit weer. Zou dat in het voorjaar pas doen.


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:53

Oh vorig jaar duurde het hier wel eindeloos voordat die kalk opgelost was, ik had vrij grote korrels van de Cranenbroek. Maar eerst moet al het eikenblad van de bomen af, dan alle blaadjes richting de bermen en 'bosrand' blazen en harken. Ergens rond kerst zal ik wel kalk aan het strooien zijn.

Sanet

Berichten: 7848
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:54

StalNollie schreef:
Dat heeft nu weinig nut met dit weer. Zou dat in het voorjaar pas doen.

Kun je uitleggen waarom?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:57

Bekalken kan prima in de winter :j

Kun je in het voorjaar mooi bemesten. Heb je ook een bodemtest gedaan?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Sanet

Berichten: 7848
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:04

Ja, test is gedaan. Vooral kalk was een serieus te kort aan. Dus ik heb nu een pallet staan en die wil ik eigenlijk wel graag kwijt (want staat mega in de weg).

Ik dacht juist dat je in het najaar moest zijn, of ben ik dan nu alweer te laat?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:08

Kan nu nog goed hoor. De grond is nog niet erg koud en door de regen trekt het goed de bodem in. Heeft het ook mooi de tijd om door te werken voor de bemesting aankomend voorjaar.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:30

FleurVP schreef:
Oh vorig jaar duurde het hier wel eindeloos voordat die kalk opgelost was, ik had vrij grote korrels van de Cranenbroek. Maar eerst moet al het eikenblad van de bomen af, dan alle blaadjes richting de bermen en 'bosrand' blazen en harken. Ergens rond kerst zal ik wel kalk aan het strooien zijn.


Waarom wil je de bladeren uit de wei? Dat verteert weer mooi. Goed voor je organische stof gehalte.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:13

pol013 schreef:
FleurVP schreef:
Oh vorig jaar duurde het hier wel eindeloos voordat die kalk opgelost was, ik had vrij grote korrels van de Cranenbroek. Maar eerst moet al het eikenblad van de bomen af, dan alle blaadjes richting de bermen en 'bosrand' blazen en harken. Ergens rond kerst zal ik wel kalk aan het strooien zijn.


Waarom wil je de bladeren uit de wei? Dat verteert weer mooi. Goed voor je organische stof gehalte.

Eikenblad verzuurd de grond enorm.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:16

Je mag hier ook nog wel een paar hectare doen mocht je je voor die tijd vervelen :Y)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:00

Het gaat volgende week echt koud worden en de korrels lossen niet echt snel op, maar heb je een aantal flinke buien (of besproeiing) voor nodig. Ik heb zelf eind half oktober nog bekalkt, gelijk met de boeren in de omgeving.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Sanet

Berichten: 7848
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:12

Ik ben een leek :) dus sorry voor veel vragen.

Maar maakt het uit dat het langer op het gras ligt dan? Wordt de werking daarvan minder? Het verdampt niet toch?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:27

pol013 schreef:
FleurVP schreef:
Oh vorig jaar duurde het hier wel eindeloos voordat die kalk opgelost was, ik had vrij grote korrels van de Cranenbroek. Maar eerst moet al het eikenblad van de bomen af, dan alle blaadjes richting de bermen en 'bosrand' blazen en harken. Ergens rond kerst zal ik wel kalk aan het strooien zijn.


Waarom wil je de bladeren uit de wei? Dat verteert weer mooi. Goed voor je organische stof gehalte.

Eikenblad verteert heel langzaam en verzuurt. Onze wei was meer mos dan gras. Wel veel organische stof inderdaad, de bodem veert alsof je in het bos loopt. Maarja geen gras... na wat kalk en doorzaaien vorig jaar komt er nu langzaam wat gras en klaver op. Er staan ook wel extreem veel eiken in berm en aan 2 zijdes. Er ligt nu alweer zoveel blad dat dat groot deel van die wei echt bruin ziet en pas de helft van de blaadjes is er af. Aan de achterkant heb ik maar 2 eiken staan, die zijn van ons zelf en hebben we veel overhangende takken van weggehaald, daar valt het wel mee en kan ik het laten liggen. Maar aan de voor en zijkant niet.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:43

Sanet schreef:
Ik ben een leek :) dus sorry voor veel vragen.

Maar maakt het uit dat het langer op het gras ligt dan? Wordt de werking daarvan minder? Het verdampt niet toch?

Geen probleem! :D Je kunt nu beter wachten tot het voorjaar. De grond neemt nu eigenlijk niets meer op. Hier is er al vorst in de nachten in de grond.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:04

wij hebben ook enorm last van eikenblad, ik twijfel ook of ik niet toch aan de slag ga met de bladblaazer. Aan de andere kant is de grond hier zo droog en doorlatend dat extra droge stof en mos er wel voor zorgt dat we meer vocht kunnen vasthouden... lastig.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:53

Met flink schreeuwende letters bovenaan: Let op! er is al langer niet in de topic gereageerd.

Maar ik ga hem toch maar onder het stof en onder de sneeuw vandaan halen. Zijn jullie alweer begonnen met kalken en mesten?

Ik heb in het najaar een flinke dosis kalk gestrooid en afgelopen zondag, nog net wat vorst in de grond en wat sneeuw links en rechts, ook weer een lading.

De paarden konden mooi op het landje lopen toen het bevroren was. Volgende week mooi hoge temperaturen, hopelijk droogt het land dan ook. Wel balen dat de kalk dan nog niet opgelost is en de paarden er dan nog niet op kunnen.

Rockes <3

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:03

Ik heb geleerd dat bemesten nu met deze temperaturen nog geen zin heeft, onze buurman, inmiddels 82 en al zijn hele leven lang boer, telt de temperaturen van de dagen op en bij een bepaalde uitkomst heeft het zin om te gaan bemesten, dan is de grond aan het opwarmen en worden de meststoffen beter opgenomen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:04

Hier hebben verschillende boeren afgelopen week gemest. Vond ik bijzonder.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:08

meggiemeg, ik heb kalk gestrooid.

Maar onze boerbuur (fruittuin) heeft paar weken terug al gekalkt en afgelopen zaterdag kunstmest gestrooid. En ik zag links en rechts ook al die grote stalmestverdelers rondrijden. En in het kader van: volg de boer heb ik ook maar kalk gestrooid.

Matheno, geen idee of jij op kleigrond zit, ik wel, ik denk dat de boeren daarom nu ook mesten: je kon makkelijk met groter materieel op de bevroren kleigrond.

Rockes <3

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:12

Hier afgelopen najaar niet bemest, trekker was stuk en loonwerkers hadden het al druk genoeg blijkbaar. Toen het eenmaal nat was hadden ze wel tijd :+

Nu idd wachten tot de boel wat wil drogen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:14

Kalk is er hier in november op gegaan, ik wacht nog even met injecteren van de mest tot ik zie dat het gras weer wakker is, dat er weer wat groei in zit, naar mijn idee heeft het voor die tijd nog geen zin omdat met de regen dan alle meststoffen weg spoelen de grond in voordat het gras het op heeft kunnen nemen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:17

Rocamor schreef:
Matheno, geen idee of jij op kleigrond zit, ik wel, ik denk dat de boeren daarom nu ook mesten: je kon makkelijk met groter materieel op de bevroren kleigrond.


Ah, dat klinkt heel logisch ja!
Wij zitten inderdaad op zware kleigrond.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:31

Vaak mogen ze in februari ook weer voor het eerst mest uitrijden en ik denk dat ook de mestkelders gewoon vol zitten? Ze hebben eerder teveel dan te weinig mest toch?
Ik heb ook 2 weken terug een hoop compost verspreid, puur omdat ik de ruimte nodig had voor een nieuwe composthoop (en ik zag wat kwekers ook met compost aan de slag). Kalk is volgens mij vaak in het najaar en daarvan zeggen ze ook wel dat het met de sneeuw meteen mooi oplost. Helaas was de van Cranenbroek dicht, dus geen kalk gestrooid hier, denk dat ik wel nog een poging waag deze maand. En ik denk ook alweer na over doorzaaien met deze temperaturen.

tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-21 11:47

Hier idd ook enkele mestwagens omdat het weer mag, maar daar stopt het. Hier moet het eerst veeeeel droger zijn voor iedereen in actie schiet.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:49

Hier in oktober kalk laten strooien door een loonwerker. Vervolgens heeft een andere boer het land omgeploegd en gevlakt enz. en opnieuw gras gezaaid.
Waar laten jullie een bodemanalyse doen?

De boer van wie ik het land in gebruik heb gooit er normaal in april varkensmest op. Kreeg te horen dat dat echt niet slim was om te doen met zulk jong gras. Iig zeker niet voordat het een keer gemaaid is.
Denk dat een bodemanalyse een keer doen sowieso slim is.. kunstmest er op gooien zal vast sowieso slim zijn maar dan weet je natuurlijk ook niet of je dat incl. magnesium moet doen en wat de juiste hoeveelheid is voor je land.
Ik heb zoiets nog nooit gedaan, weet er echt net niets van :+

Sanet

Berichten: 7848
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:22

De kalk moet er wel een beetje inregenen of niet? Heeft het zin dat ik het pas dit weekend doe als het daarna nog even niet regent?
Kan het kwaad voor de paarden ook?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, PowerPoef en 19 bezoekers