Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 15:56

Hahaha grappig dat verschil :')

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:50

Wat leuk zeg, dat jullie dat doen!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 17:36

Ik schop dit topic even omhoog omdat we weer bezig gaan met versie 2.0 van alles :+ . As in: we blijven maar bezig. En ik hier steeds hele goede tips krijg :D !

We lopen er tegenaan dat er in beide loopstallen slecht te voeren is in het zand. Of nouja,correctie: het zand word wel erg slecht waar je voert :') . Wij voeren niet in het zand, maar het waait toch een stuk het zand in en daar word het in de winter niet beter van.

Nu kunnen we natuurlijk heel simpel zeggen: we bestraten meer. Dan is het probleem in principe opgelost.

Ik probeer mij echter ook te verdiepen in andere mogelijkheden( zo staat gaan kijken bij de stal die de sportveldenmatten heeft liggen die een paar pagina's geleden werden genoemd op de lijst).

Is er iemand die op slechte grond zit met intensief gebruik van paddockroosters of een stal weet die dat heeft? En waar we misschien mogen komen kijken?

Gaat mij dus niet op iemand die gechargeerd gezegd 1 shetlander op een droog stuk heeft staan en daar paddockroosters in heeft liggen. Ik kom dat veel tegen maar ik vrees dat ze bij ons al snel zullen gaan drijven :')

Andere tips ook welkom trouwens! Als jullie het leuk vinden houd ik jullie dan ook weer op de hoogte van de verbeteringen, is eigenlijk een beetje de dingen aanpassen waar we na een jaar achter zijn gekomen :)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:43


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:51

Bij De Maesberg hebben ze paddockroosters (van die HIT-actief dingen). Die hadden ze bij Mansour ook een jaar of 7-8 geleden, maar daar zag ik die sportveldvloeren bij voorbij komen geloof ik?

Maar: HIT-actief stallen dus.

En tegen het waaien: slowfeedernetten. Je kunt een groot frame maken met een net op en dan het frame over de hooibaal gooien en op de grond vastmaken, oid. Is vast wel iets creatiefs voor te bedenken wat niet al te veel werk is als je hooi moet bijvullen.

Edit: dit idee, maar dan op maat maken voor wat bij jullie handig is: https://www.nedlandic.nl/hooinet-slowfe ... 49969.html
Laatst bijgewerkt door Hilary op 14-07-21 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:53

@LinSa, heb je ervaring met de matten van de paddockmaker? De 'New Top Clean' matten zien er voor ons aantrekkelijk uit. Ben benieuwd naar ervaringen in de praktijk, gaan ze schuiven als je ze niet opsluit en worden ze glad in de regen?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:54

Ir111 schreef:
@LinSa, heb je ervaring met de matten van de paddockmaker? De 'New Top Clean' matten zien er voor ons aantrekkelijk uit. Ben benieuwd naar ervaringen in de praktijk, gaan ze schuiven als je ze niet opsluit en worden ze glad in de regen?


Nee geen ervaring. Ik zocht toen een oplossing voor het slijten van de hoeven op de bestrating en ben uiteindelijk voor grote rubberen tegels gegaan.
Ik denk dat de noppen erop zorgen dat ze niet glad worden.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:56

Wat voor tegels heb je gekozen? Liggen die op de bestrating? Ik wil geen liever bestrating.

edit: en daarna weer ontopic, ik lees graag je updates Ruitje. Ook al hebben wij alleen voor ons zelf de paarden aan huis, ik leer wel van jouw topic!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:59

Ik had altijd bestrating maar hoeven werden steeds korter van het rond de hooibakken draaien. Ik heb van marktplaats een partij tweedehands rubberen tegels van 1x1. Ze schuiven wel iets dus er komt wat ruimte hier en daar tussen maar dat vult zich vanzelf met zand. Als dat te erg wordt is het een kwestie van even aan de kant trekken, vegen en weer terugleggen. Ze liggen bij mij dus op de bestrating.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:00

Thanks! :)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:10

Bestraten heeft 2 grote voordelen : 1. opnieuw straten is redelijk simpel qua tegels er uit, zand er bij en weer terug leggen (al is het fysiek een K klus) 2. geen milieu beperkingen ivm bodemvervuiling.
Matten, tapijt, en zelfs paddockroosters kunnen/zullen kapot gaan en plastic deeltjes verspreiden op je terrein = milieuvervuiling = duur afgraven. Tegels is schoon puin en dus veel minder ellende qua veranderende regels en mogelijk moeten weghalen ivm verkoop, etc.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:58

Ruitje, ik woon erg dichtbij, en heb 180 m2 paddockroosters op een track. Het ligt nu ruim 4 jaar, nog steeds goed. Als je hooinetten ophangt, hark je evt. hooi dat nat/vies is geworden, zo op. Je zou om de ruiven paddockroosters kunnen plaatsen, opgesloten tussen betonbandjes. Of inderdaad rondom de ruiven straten. Je mag gerust komen kijken, pb maar even.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:02

Wij hebben paddockroosters gehad die intensief gebruikt werden door wat meer paard dan een shetlander :)) Wij hebben ze in de paddock vervangen door beton, het hield niet voldoende en schoonmaken is een rámp. In de wei hadden we ze ook bij de ruif liggen, daar werden ze nog intensiever gebruikt en daar was schoonmaken zo mogelijk nog erger. Daar zijn ze volgens mij nu zelf weggezonken/gebroken := Ik weet nog niet wat daar de oplossing wordt, maar in onze paddocks hebben we betonnen platen rond de ruiven. Is mogelijk een grotere investering, maar het is slijtvast, het is veeeel makkelijker te onderhouden en het zakt niet weg in de modder.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:12

Zijn de mudcontrol platen niet iets? Prijzig in aanschaf, maar die zijn gemaakt voor zwaar verkeer. Ik ben zelf aan het sparen voor de Duitse platen die in dit topic genoemd worden:

[VSW] Ervaring mud control platen

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:23

Ik heb net even een beetje bijgelezen, die gymkhana bracht even leuke herinneringen aan vroeger :D Wij hadden bakken met water staan waarin je dan snoep moest duiken (ik kom even niet op de naam).

Geen tips voor het hooi/roosters. Ik kwam op Marktplaats wel iets anders leuk tegen, misschien is dat nog wel iets voor je, een meststofzuiger. https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... ousPage=lr

Deze is al verkocht maar ik zag laatst ook een andere staan. Niet goedkoop, iets van 5000 euro. Maar dat heb je in uurtarief denk ik vrij snel terugverdiend.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 09:33

Ja die stofzuigers heb ik ook als eens zitten bekijken! Laatst was ik bij een andere stal, die hadden gewoon alles bestraat en dan de veegmachine er overheen... :') .

Ik ga mij eens verdiepen in die mudcontrol en die Duitse platen!

Berdien: waarom werd schoonmaken een ramp? Klinkt beetje stom maar ik wil dan graag weten waar het op stuk liep :+

Taartje: je hebt PB, word altijd zo blij van Bokt met dit soort dingen!

Tamary, wat jij beschrijft is ook precies de reden waarom we tot nu toe alles bestraat hebben. Klinkt ook een beetje stom maar straten, of betonplaten leggen is voor ons natuurlijk de 'makkelijkste' oplossing. Je hoeft er amper meer wat aan te doen, wel een grote investering maar dan klaar.

Het is meer vanuit het oogpunt van de eigenaren in de loopstal dat ik paddockroosters ook wil overwegen en niet 'bedrijfsblind' wil worden. Omdat je zoals eerder gezegd best een groter stuk gaat verharden en dat natuurlijk wel wat doet. Klinkt echt heel onaardig wat ik zeg: maar in principe is het als pensionstalhouder natuurlijk niet 'mijn' probleem als de hoeven slijten maar wel 'mijn' probleem als ze in de blub staan. Maar ik wil gewoon graag alle opties afwegen en als paddockroosters een goede optie zouden zijn en je daarmee dus ook een voordeel voor je klanten kan behalen: waarom niet?

Slowfeedernetten zijn wij nog steeds niet voor als het niet nodig is, als het gaat moeten gaan we het echt doen maar vooralsnog zijn beide stallen nu al best een poos in gebruik zonder en hopen we dat voort te kunnen zetten :o . Maar wel even puur uit interesse: merken de mensen met slowfeeders dat er geen hooi meer uit waait?

Bedrijfsupdate dan maar:

We hebben tot nu toe allemaal wat kleinere projecten opgepakt.

Laatste was het vergroten van de parkeerplaats, de kippenwei maken en de shetlanderwei vernieuwen. De shetweide groeide veel langzamer dan we dachten, dus daar hebben we nu 2 schapen op lopen om de mat te verdichten. Ik hoop dat de shetten er dit jaar nog op kunnen( die lopen nu ergens anders) . Maak je een hele mooie nieuwe wei: kun je het het eerste seizoen niet gebruiken :')


We zijn verder nog wat groot onderhoud aan het plegen aan gebouwen, zal ik van de week nog even foto van plaatsen :)

Verder hadden we vorig jaar 4 grote paddocks vernieuwd. Alles is gedraineerd en we gooien steeds nieuw zand er in. Maar nu hebben we van de andere paddocks die ik denk 7? Jaar geleden zijn gedraineerd de hele bovenlaag er af gehaald en weer nieuw zand gestort.
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding




Daar hebben we nu 2 paddocks van gedaan, moeten er nog 3( het zijn meer paddocks, maar ik tel zandvlaktes, geen lintjes :+ ), hoop dat we dat redden dit seizoen anders word dat volgend jaar.

Daarnaast zijn we nu met het bouwen van de nieuwe gereedschapschuur en het herindelen van ons terrein aan het kijken of we zoveel mogelijk 'groot materiaal' weg kunnen halen op plekken waar de paarden komen. Het is lastig want bijvoorbeeld de klemmen van de bobcat of van een trekker: die moeten ergens staan waar de mannen gewoon ' aan kunnen rijden en aanklikken' , je gaat natuurlijk niet 8 keer uitstappen om iets te verzetten als je het dagelijks nodig hebt.

Hetzelfde geld voor zand, of stenen bijv. Jullie zien hoeveel wij steeds vernieuwen, dat moet ook steeds ergens opgeslagen worden. Dus we zijn aan het 'netter' maken zeg maar, zonder dat we onze 'boerensfeer' verliezen. Je zal bij ons nou eenmaal nooit een dettolschoon erf vinden en gouden knoppen op de boxdeuren, dat past niet :')

Maar die spullen staan nu dus her en der op het erf. Niet onveilig ofzo, het is niet dat je met je paard struikeld over het materiaal :') . Maar het lijkt ons fijner dit wat meer op bepaalde plekken te concentreren.

Als we dat ook afkrijgen dit seizoen willen we meteen ruimte maken voor een vaste oefentrailer. We hebben er 1 staan die klanten gratis mogen lenen om trailerladen te oefenen, maar daar moet wel altijd een auto voor. We willen die trailer dan ergens neerzetten vast zodat mensen hem altijd kunnen gebruiken om te oefenen( nog even nadenken over een constructie, dan ben ik altijd zo blij met mijn broer. Ruitje bedenkt weer iets en hij moet het maken :o ) . Maargoed, die heeft niet echt onwijze prioriteit, we denken dat klanten het wel een leuk iets vinden als 'ding' op het erf. Of denken jullie: dat zou ik nooit gebruiken :+
Laatst bijgewerkt door ruitje op 18-07-21 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:39

Leuke update weer!
Zo'n trailer is wel ideaal denk voor veel mensen. Kan je die niet met een constructie aan een muur plaatsen? Aangekoppeld zeg maar?
Dan kan je m altijd weer los koppelen indien nodig of kunnen mensen ook hun eigen trailer gebruiken voor oefenen eventueel.

Netjes weer die paddocks!!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 09:50

Oh, ik denk ineens: wacht ik had nog meer :')

We hadden de springweide weer opgezet en een springdag georganiseerd

Afbeelding

En een toffe endurance workshop van coolrunnings,met uitleg over endurance en een comditiemeting( die werd ook gedaan door mensen die geen endurance willen rijden)

Afbeelding


Afbeelding

Daarnaast hebben we nog stallen schoongespoten( doen we elk jaar tegen ziektes en vliegen)


Afbeelding

En had ik speciaal nog even het buitenzetten gefilmd, omdat mensen soms een beroerte krijgen als wij het woord 'quad' noemen met buitenzetten :')


Een groep als deze is super snel, dan kom ik niet eens in de buurt. Eerst dus met de hand buiten zetten.


En dan ik er achter aan. Zoals je ziet zie ik weinig paard :')


Dit zijn ouwtjes, die doen er anders 4 uur over dus daar zit je iets dichter op :+ .

https://youtube.com/shorts/Vfe5XtrMvtQ?feature=share

Edit: ik heb oorlog met youtube dus insluiten lukt niet, even op het linkje klikken :+
Laatst bijgewerkt door ruitje op 18-07-21 09:58, in het totaal 4 keer bewerkt

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:53

Ik zou zo'n oefentrailer heel vaak gebruiken! Ik wil dat graag waar ik nu sta (wilde zelf trailer kopen en op pootjes zetten), maar het kan/mag daar niet.
Over de roosters en platen: wij hebben paddockroosters. Ik vind ze zelf vreselijk om schoon te houden, in die gaatjes gaat alle mest etc. zitten (ook al was het opgevuld met zand). Of je moet echt dikke laag zand erover doen, maar dan is het effect dat je zoekt ook weer weg. Met drie paarden zoals bij ons is het prima te doen, met de bladhark dagelijks goed de roosters schoonhouden, de mest 'eruit krabben', en regelmatig opvullen met nieuw zand, waardoor het weer een tijdje redelijk goed gaat. Maar op grote schaal is het denk ik geen makkelijke oplossing. Maar goed, ik kan het mis hebben, heel benieuwd naar grote stallen die dit wel succesvol toepassen!
Dat vind ik ook het nadeel van die rubberen noppen dingen bij hit-actief stallen, alles tussen die noppen vult zich met mest wanneer machinaal uitgemest wordt. Dan is het op zich voor de stalhouder heel makkelijk, maar ik zou het voor de hoeven van m'n paard niet willen en zou voor mij een reden zijn die stal over te slaan.

Edit: ik zou dus zelf toch altijd voor een strook verharden rond de ruif gaan, ook al heeft dat ook nadelen. Maar ik heb dit met mijn vorige paarden op vorige stallen gehad en is daar nooit een probleem geweest voor de hoeven. En mocht het dat bij jullie wel worden, kan je ook een (tweedehands) rubber (transport band) mat op de grond tegen de ruif leggen, zie bijvoorbeeld het oudere topic over aanleg hit actief hier op bokt
Laatst bijgewerkt door Visitor op 18-07-21 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:59

Ik zou inderdaad ook een constructie maken waarop je zo'n losse kop kunt lassen. Aan de muur of ergens 'los' op een stuk metaal.

Materiaal bij elkaar is altijd handiger als verspreid. Al is het bij jullie dan met de tractor, hoe meer bewegingen, hoe minder efficiënt je operatie. Klinkt misschien stom maar kijk eens naar hoe LEAN werkt. En dan het zweverige even negeren, maar daar ga je van een afstand kijken hoe je 1 onderdeel van het werk doet. Is dat efficiënt of kan het beter? En zo pak je steeds een ander ding op ipv alles tegelijk.

Een heel simpel voorbeeld is bijv in je gereedschapschuur een gereedschapsbord hangen of een stelling zetten waar je gereedschap ligt, met een plaatje erbij wat er zou moeten liggen en wie het mee neemt (met kaartjes bijv). Soort uitkloksysteem.

En vraag ook eens aan je klanten wat zij denken dat efficiënter of makkelijker zou kunnen, en dan niet voor zichzelf maar juist voor een ander.

Het zou echt niks voor mij zijn zo'n grote stal maar ik vind het prachtig wat je aan het doen bent :D

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:01

jeetje hoever moet je wel niet rijden met die quad voordat je bij die wei bent _/-\o_
geeft aan dat het bij jullie echt wel groot is.
bij ons staan de paarden echt maar een tien meter achter de loods.
dus dat scheelt weer,daar hoef je niet achter aan.

ik vind je updates heerlijk, ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen wat betreft die paddock roosters.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:05

Volgens mij hebben ze bij de Goudse Manege een paaltje staan (inderdaad met trekhaak erop). Zal wel van E-quine zijn? Wellicht hebben zij tips/ervaringen waar je wat mee kan?

Kruipt terug onder meeleessteen.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 10:11

Ik vind dit topic zo leuk, ik haal hier zoveel uit. Eigenlijk super stom dat ik zelf nooit aan LEAN gedacht heb, gebruik het op mijn werk wel en hier niet :+

Ik praat veel met klanten, met stip op nummer 1 komt naar voren op dit moment: langer naar buiten in de winter en nog iets overdekts ( dus of nog een longeercirkel of nog een bak) erbij voor in de winter. Daarna altijd schaduwplekken voor in de zomer.

Qua afstand met de quad: die eerste groep, daar stop ik als ik het lint ga dichtdoen. Dat land is natuurlijk nog een stuk groter dus met binnenhalen moet je nog een halve kilometer verder rijden :+ . Ik vind het heerlijk trouwens, als ze zo naar buiten gaan. Je hebt van die 'geluksmomenten' toch in je werk. Dit is er duidelijk 1 van :) !

Heel erg bedankt voor de aanvullingen betreft die roosters, de gedachte van mest tussen roosters uitkrabben van 10 paarden word ik niet heel vrolijk van haha :')

Over die trailer: we hebben 1 trailer over: dus hij zou daar gewoon vast kunnen staan. Nadeel is natuurlijk dat je dan niet met je eigen/verschillende trailers kan oefenen? Voordeel lijkt mij dat we het dan wel erg stevig kunnen beveiligen en mensen dus helemaal geen auto nodig hebben, want anders moeten ze hem alsnog met een auto naar dat aanhaakpunt brengen zeg maar? Ik zou toch soort van bang zijn wanneer iemand zonder BE hem zelf aan zo'n punt koppelt ze dat niet goed doen en die trailer gaat kiepen. Maar ik zie soms misschien teveel gevaar :+ . Ik zal eens kijken bij De Goudse, dat is dichtbij, thanks!

Zou het voor jullie een groter voordeel zijn om zelf de trailer er aan te zetten?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:19

Nee voor mij zou het juist een voordeel zijn dat er altijd al een trailer klaar staat. Als je een paard hebt dat angst heeft rondom de trailer is het beter om bijvoorbeeld dagelijks 5 minuten te oefenen dan een keer per week een half uur. Maar voor die vijf minuten neem ik dan vaak niet de moeite om 'helemaal' de trailer aan te koppelen en van de parkeerplek te halen. Dus als er gewoon eentje staat waar je makkelijk even de klep op en af kan, is dat ideaal. (Als mensen met hun eigen trailer willen oefenen zonder auto, kunnen ze die misschien permanent op pootjes (assteunen) zetten?)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 10:25

Nog persoonlijk nieuws trouwens:
Ik ben geslaagd voor deel 1 van 3 van mijn opleiding tot revalidatietrainer :D . Ik ben nu Freestyle instructeur. Nog 2 andere onderdelen en dan hopelijk klaar voor mijn bevalling( heb alles versneld gedaan en dubbel, is normaal een langer traject maar ik dacht joh, doe eens gek, super chill om dan ook nog zwanger te worden :') )

Mede dankzij jullie, want toen ik vorig jaar vroeg: wat zou een meerwaarde zijn als pensionstalhouder om te hebben aan opleiding werd revalidatietrainer veel genoemd.

Ik ben niet van plan er iets mee te doen zeg maar, behalve inzetten voor mijn stal. Heb heel veel geleerd in mijn instructeursdeel, maar ook in het deel wat ik nu afrond als welzijnsadviseur( dat klinkt cool he :') ) echt heel veel nieuwe dingen gezien, of kennis waardoor ik nu theoretisch kan vertellen wat ik in theorie al wist zeg maar?

Heb bijv. Uitgebreide voedingsanalyses gemaakt voor de loopstallen: korte conclusie: kleine koudbloeden die weinig in het werk staan lopen risico om te dik te worden. Grote warmbloeden die veel arbeid krijgen moeten bijgevoerd.

Ja, da's geen rocket science, dat zag ik het afgelopen jaar in praktijk gebeuren. Maar ik heb het nu helemaal op papier met alle voedingswaarden en berekeningen erbij.

Dat vind ik dan toch gewoon soort van leuk haha :D

Oke, en ik dacht dat ik niks te melden had, nu houd ik op hoor, beloofd :')

@Visitor, ja dat is ook een goede, als hij er staat loop je er natuurlijk zo even in elke dag. Heel veel mensen met trailerlaadproblemen hebben ook geen eigen trailer trouwens. Soort van logisch denk ik haha :+