Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25295
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:17

Die van mij gaat altijd aan de hand naar wei en paddock, maar is ook type deur eruit rammen. Vooral als zij vindt dat men te laat is. Zoals nu pas om 12 uur de wei in vanwege opbouwen ipv 10 uur de paddock in. Of ipv 8 uur de wei in 10 uur pas. :+ of gewoon 5 minuten van te voren alvast beginnen zodat ze je niet vergeten.

Vreselijk, zo heeft mevrouw zichzelf al geblesseerd ook. Deze keer moest ze later het land in, vanwege blessure mag ze niet te gek doen en dus ook niet galopperen zoals ze bij ruitje doen. Dat is meteen het enige wat die van mij doet, keihard galopperen. Dat kan je niet 100 procent voorkomen, maar wel wat verminderen. Dus op de wasplaats gezet want daar ziet ze geen paarden, maar de hele stal wist al dat er iets anders was die dag. Niet gek, normaal gaan ze de box uit als ze al het voer gehad hebben en nu niet. Maar die wasplaats wad de enige optie om haar rustig te houden die 20 minuten die ze moest wachten.

Die shetten zijn echt leuk! :')

TinkerTreas

Berichten: 3657
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:54

Ik moest zo lachen om je verhaal met de tinker.
Ik heb vroeger een tinker gehad. Een keer moest de stal eigenaar met de tractor door het land waar zij stond om naar het land erachter te gaan. Alleen stond mijn paard vlak voor het hek van het andere land te grazen. De andere paarden gingen opzij voor de tractor, behalve zij. De staleigenaar toeteren, maar ze gaf geen krimp.
Uiteindelijk is hij maar uitgestapt en heeft haar aan haar voorpluk mee opzij genomen. _O-

Dat jullie al zo lang paarden gras hebben scheelt echt enorm. De meeste weilanden hebben helaas koeien gras en dat is veel te rijk voor veel paarden.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:58

Ik kan net als een hoop meer hier, altijd heel erg genieten van jullie verhalen!
Wat hebben die shets een geweldige plek ook zo! :D :D

Hier een paard welke ik soms wel eens een beetje moet helpen met naar buiten gaan. Als het erg regent (en dan vooral ook al een paar dagen) dan heeft ze op een moment geen zin meer om 's ochtends naar buiten te gaan. En ook nu, ze staan deze zomer al veel eerder dag en nacht buiten dan de vorige 2 jaren en ook nog eens in een wei 1km van huis met voor hun wei een wei nu met koeien en een stier. Mijn motto is daar: Zo weinig mogelijk mee tussen de koeien door slepen.
Gevolg, vorige week hadden we een dag met veel regen en toen ik in de avond kwam kijken stond mijn merrie echt stampvoetend te wachten op mij met een heeeeel slecht humeur, helemaal toen ze merkte dat ze nog steeds niet mee terug naar huis mocht om haar stal in te gaan. Toen ik weer terug naar huis liep sloeg ze nog net niet het hek eruit en haar shetlander vriendje moest ook heel ver uit de buurt blijven. :')

De shetlander heeft er een stuk minder moeite mee om gewoon buiten te zijn altijd.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:14

Klinkt wel interessant. Ben benieuwd hoe katar het gaat doen. Die volgt de shets wel denk ik

Waar ik nu sta is ie voor alle paarden zo bang dat hii nu apart staat met 2 ouwe ruinen.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:03

Hier hellaas geen quad. Die drafbaan is wel handig. Hier moet je ook teveel linten openen. Bij jullie is het op de quad gebouwd gok ik.iets bredere paden enzo?

Hengsten wisselt nu 4. Maar meestal niet meer. Die worden ook alleen door mij of mijn collega naar buiten gedaan. En binnen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 14:37

Ik reageer later even uitgebreid hoor: Maar ze gaan bij ons pas los op het zand. Tus ze gaan aan de hand naar de baan, niet van of uit de box :) ! Dacht heb het weer verkeerd uitgelegd :') . Dus ze worden ook met binnenhalen gefuikt op de baan en dan aan de hand naar de box gebracht :D

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:54

Hebben jullie geen "losse achterpootjes" in de fuik? Heb er hier eentje staan die (naar haar maat 8)7 eens wil rammen, de trut). Maar wellicht in een fatsoenlijke = lees echte kudde, dat zich dat wel fatsoenlijk reguleert.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:55

Handig die baan. Beter dan helemaal naar het land heen en weer lopen. Scheelt kilometers lopen.

En op het erf aan de hand is wel zo veilig tegen uitglijden en ergens tegen aan stoten.
Brok is wel slim dat weten ze precies op den duur

MyWishMax

Berichten: 25295
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:39

Oh, dan doen we het eigenlijk hetzelfde ruitje. Alleen hebben wij het land meteen aan het erf zitten, nou ja bij de merries zit er 10 meter waar geen erf meer is voor het hek. Dus daarom doen wij wel alles aan de hand, maar stuk minder ver lopen.

Om ze nu die 10 meter te laten gaan is ook beetje overdreven :') de ruinen 5 meter, maar daar staan trailers. Alleen als ze op andere weilanden staan mogen ze los, want dan moeten ze door een ander weiland heen naar achteren. Dus naar weiland 1, daar los en dan allemaal naar weiland 3 rennen.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:52

Oh, dat is inderdaad wel beter, dat ze aan de hand de stal uit gaan. Waar deze merrie vandaan kwam deden ze dus de staldeuren gewoon open (en ik ken meer stallen die het zo doen), en dat was echt heel vervelend voor ons. Kon die merrie ook niet zoveel aan doen, die was niks anders gewend. Maar het kostte ons wel onze stallen :=

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:51

Bij ons komen ze wel rechtstreeks uit de stallen. Dit is eigenlijk nog niet echt misgegaan, maar dan spreken we wel over kleinere groepen per keer.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:31

ruitje schreef:
Ik reageer later even uitgebreid hoor: Maar ze gaan bij ons pas los op het zand. Tus ze gaan aan de hand naar de baan, niet van of uit de box :) ! Dacht heb het weer verkeerd uitgelegd :') . Dus ze worden ook met binnenhalen gefuikt op de baan en dan aan de hand naar de box gebracht :D

Nu hoeven ze bij ons niet over verharding, maar die staan 's middags voor het hek te dringen. Ze weten namelijk dondersgoed dat er voer in de bakken ligt en de stalhouder mikt het voer uit zodat ze het op hebben even voordat ze op stal gaan. Dan is er ook geen reden om buiten te blijven :D

Maar dat is hek open en gaan. Want ze zijn dan ook niet zo fel op hun eten dat het donder en geweld naar binnen moet, dus met wat pech gaat het in een sukkeldrafje.


Pandora2 schreef:
Ik moest het echt 2 keer lezen... paarden die je uit hun stal moet sleuren, bestaat dat echt ? :=

Ja, die bestaan echt. Hij was een mafketel maar zeker geen uitzondering.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 20:50

Zo, even uitgebreid hoor!

@NikkieElvis, ja het is altijd een happening, ik vind het aan de ene kant de tofste dag die er is, aan de andere kant ook tijd een gekke dag haha. Ik houd ook heel erg van 'normale schema dagen' . Heb ik met de overgang naar de winter ook. We zijn gewoontedieren in onze familie denk :+ .

@Pandora Super leuk die shetten :')

Afbeelding


Afbeelding

Maar het afzetten zou ze veel plezier ontnemen denk ik, we moeten ze deze berg maar gunnen denk ik :')

Grappig dat er toch meer paarden zijn die de stal uit gesleurd moeten worden, dat lijkt op Bokt soms een unicum haha :D

@Goldenarrow, wij zetten dus aan de hand buiten, maar er zijn er zeker die we bijv. Als 1e moeten pakken omdat ze anders druk worden :)

@Mywishmax: de box nog inpakken een idee? Hebben wij ook bekleed bij enkele stamperds :+

@Tinkertreas en @ xLiesjuhx: ik lig dubbel hahaha! Ik vind dat ook leuk aan onze stal, alle rassen door elkaar: die hebben allemaal gekke karaktertrekken :')

Op onze drafbaan kan je met 2 karren naast elkaar op het zand rijden en dan is er aan beide zijden nog een strook gras. Dus het is vrij breed?

Hengsten vind ik lastig, voor andere klanten maar ook voor onszelf. Wij hebben eigenlijk maar 1 klant die soms hengsten heeft, die voed ook goed op, dus dat is prima :)

Over ' de fuik '


Afbeelding

De 3 rode stippen zijn de plekken waar we kunnen opvangen, afhankelijk van waar groepen lopen.

De linkerstip komt dus vanaf helemaal links in een ' L ' paddock uit. De rechterstip ook.

De middenstip komt tussen de bak en het hek waar de trailers achter staan uit.

De mensen staan dus paarden op te wachten bij de stippen, met linten die open en dicht kunnen. Je moet met de quad er niet 'bovenop' staan, de laag in rang blijven vaak meer achter hangen.

En ja, er zijn er met losse achterbenen( de mijne bijv. ) die komt als snelste naar voren, parkeert zichzelf voor het lint en zegt: niemand er langs voordat ik er uit ben :+ .

Hebben wij als 'mens' eigenlijk geen last van, ze doen zelden wat gericht tegen ons eigenlijk? Na 2 weken is er gewoon een binnendoe volgorde, je kan uittekenen hoe ze dan onderling besloten hebben wie er eerst mag, wie altijd nog 1 keer terug loopt naar de quad om te kijken of hij niet toch buiten mag blijven, wie als laatste aankomt maar er toch nog 4 voorbij duwt omdat hij vind dat hij daar moet :') .

En met buitendoen kunnen ze natuurlijk gewoon meteen doorlopen, dan fuiken we niet.

Hoop dat er zo een iets beter beeld is haha :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:48

:D Jaaaaaaa, zo'n leukerds, die kleine dondersteentjes ! }>

Ik dacht eerst dat ze op de kuil stonden :oo , maar jullie hebben geen koeien, dus dat was mis :')
Tuurlijk moet je ze die berg zand laten. Na verloop van tijd wordt het mooi gelijk gemaakt.
Gelijk volgens shettenprincipe in elk geval :+

MyWishMax

Berichten: 25295
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:57

ruitje schreef:
@Mywishmax: de box nog inpakken een idee? Hebben wij ook bekleed bij enkele stamperds :+


Ze schraapt voornamelijk. En schopt tegen de deur, maar daar kan niks tegen aan want dan kan die niet open. Het is ook niet echt schoppen tegen de deur, maar tijdens het schrapen er tegen aan komen. Maar met dat schrapen schopt ze zichzelf ook, dat is erger dan die boxdeur :') ze staat geen uren tegen de box te rammen gelukkig.

Doet het ook met voeren, zowel door stal als onszelf. Je kan haar wel laten stoppen met stem, maar begint na een seconde ook weer. Achteruit sturen dat ze niet tegen de deur aan komt werkt nog het beste, dan schraapt ze in het stro haha. Zo heeft ze zichzelf wel geschopt en dus geblesseerd, maar kan je niks aan doen. :=

Ik vind het zo heerlijk om te lezen en zien!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 19:19

Ja die shetten vinden die berg fantastisch :') . En er komt steeds nieuw zand bij dus ze hebben wat te doen!

Oh, daar zou ik gek van worden van dat schrapen haha! Wij hebben een tuiger, die heeft precies de ijzeren rand van een schuifdeur ontdekt. Alsof ze weten waar het het mooiste geluid geeft :+ ! Wel vervelend van die blessure trouwens :o


Hier even hoe breed de drafbaan is :)



Hier de ruinen binnen doen gister, ik moest zeggen waar ze stonden dus kon het aanklikken niet goed filmen maar hier zie je de rust( en het is nu nog druk omdat het de eerste week is). Zie nu trouwens dat het lint niet handig is opgehangen :o . Morgen even anders doen :o


Deze 2 wilde niet dus die moesten gehaald met de quad.
https://youtube.com/shorts/KgzXLJ3SDf4?feature=share

MyWishMax

Berichten: 25295
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:23

Waar filmpjes dan weer allemaal goed voor zijn haha. Even draad aanpassen. Mooi systeem :j Ik wil alleen ook een drafbaan nu... of gewoon een pad om hele terrein heen

Je hoort haar niet de hele tijd schrapen hoor, ze kan het ook heel mooi in de lucht. Maar bloed irritant is het wel, ja.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:25

Ik vind het gewoon schitterend :D
Goed voor de paarden ook om regelmatig zo'n sprintjes te trekken een heel stuk rechtdoor.

Staat er ook een draadje naast die rijbak of lopen ze zo gewoon naar de uitgang ? Mijn ogen zijn niet zo best meer :')

Moesten weer 2 bonte zijn die achterbleven natuurlijk }>

Duiken die shetten niet af en toe in en over de beek ? Gras is altijd groener enz.... :+
Ik zou spontaan een shet ergens adopteren om bij jullie te stallen :') Shettenparadijs hoor !

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 09:55

Mywishmax: als je dat schrapen ook eenmaal gehoord hebt kun je het niet meer 'onhoren' he :+

Pandora: er staan daar wel draadjes( je bedoeld waar ze even langs de andere kant van de bak leken te gaan? ) . Aan die kant van de bak is een 'eenlingstuk' , daar lopen vaak nu onze dravers in tweetallen. Vroeger hadden we veel meer paarden alleen buiten staan. Ons beleid daarin is wat veranderd, we raken daardoor soms wel klanten kwijt, maar wij voelen ons er beter bij paarden in de groep te hebben en bedrijfstechnisch gezien: een paard alleen kost teveel werk en teveel land ook. Paard met blessure of heel oudjes lopen apart, maar soms is ons land daarvoor op en kan dat alleen in de paddock :)

We hebben gelukkig weinig sloot springers!

Project Kippenhok is af:


Afbeelding

Afbeelding

Volgende week wil mijn moeder kippen gaan kopen, ik weet nog niet wat voor, in ieder geval lieve niet vliegende kippies :')

Vorige week hebben we zadelkasten opgehaald bij een oude manege. We komen kasten tekort, iedereen wil tegenwoordig een 2e kast of een grote kast :+ . Mensen verzamelen zoveel :')

Ik heb mij alleen vergist in hoe hoog ze zijn, ik kan ze voorlopig nog even nergens kwijt tenzij ik ze afzaag. Ik heb echt het ruimtelijk inzicht van een baviaan :+
Afbeelding


En dan het volgende grote project voor deze zomer:

Achterin waren we begonnen gister maar er kwam iets tussendoor :')
Afbeelding


Van de 11 paddocks zijn er vorig jaar 4 met nieuw zand volgestort. De andere hebben we deze winter wel ook soms nieuw bijgestort maar dit jaar willen we van de overige paddocks de bovenlaag er af halen en dan compleet vernieuwen net als die 4 anderen. Drainage ligt er al in maar het zand ligt er nu zo'n 7 jaar in, dan moet de bovenlaag gewoon vernieuwd.
We moeten even kijken of we ze alle 11 redden financieel en qua werk want dit kan alleen maar in de zomer omdat er dan geen paarden inlopen en het is ook best een investering :o .

Plus, we hebben natuurlijk nog meer projecten in de planning dus moeten ook wat prioriteren :')

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 10:03

Koop een Fjord, is leuk!

'Nope, dit halstertouw houd ik zelf'



'Kijk, kunnen we samen spelen'



' Of elkaar uitlaten'



Ze zijn mega braaf hoor! Ze kunnen in de molen en voetjes geven en vast staan en zijn mak voor verkeer enzo. Het heropvoedingskamp doet zijn werk:


Super blij met degene die mij helpt nu ik een dikke babybuik heb:

https://youtube.com/shorts/YqiAdMB5yaQ?feature=share

Maar soms flikken ze gewoon nog wat hahaha :') . 1 is voor de verkoop, ik twijfel of ik nou juist die met het touw hou of die ander. Weet nog niet helemaal of ik toe ben aan zoveel humor in de komende 10 jaar :')

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:32

Waarom hou je ze niet beide ? Ze zijn zo leuk samen 8-) :')

Het kippenhok is geweldig. Het bordje maakt het ook helemaal af }>
Lieve, niet-vliegende kipjes... cochin krieltjes ! Zo'n leuke en vriendelijke kippies <3
Eitjes zijn wel iets kleiner maar dan gooi je er gewoon 2 in de pan :P

Ik heb geen verstand van klanten met verzamelwoede en nog minder van zadelkasten, maar volgens mij heeft een baviaan wel een prima ruimtelijk inzicht :Y) :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:20

Ik wilde ook lieve, niet vliegende kippen. Ik heb toen gekozen voor de barnevelder zilver dubbelgezoomd. Zelf uitgebroed en ze zijn nu 7 dagen oud. Geen idee nog hoe ze ook daadwerkelijk echt uit groeien haha

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:39

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik wilde ook lieve, niet vliegende kippen. Ik heb toen gekozen voor de barnevelder zilver dubbelgezoomd. Zelf uitgebroed en ze zijn nu 7 dagen oud. Geen idee nog hoe ze ook daadwerkelijk echt uit groeien haha

Volgens Google zo:
https://www.barnevelderclub.nl/het-ras/ ... belgezoomd

Al lid van de club?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:55

ikke schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik wilde ook lieve, niet vliegende kippen. Ik heb toen gekozen voor de barnevelder zilver dubbelgezoomd. Zelf uitgebroed en ze zijn nu 7 dagen oud. Geen idee nog hoe ze ook daadwerkelijk echt uit groeien haha

Volgens Google zo:
https://www.barnevelderclub.nl/het-ras/ ... belgezoomd

Al lid van de club?


Hihi oops, volgens mij ben ik soms erg onhandig met wat ik zeg O:)

Natuurlijk weet ik hoe ze er uit zien enz. Ik heb weken onderzoek gedaan welk ras het beste bij ons zou passen en daarna het uiterlijk als laatste keuze ronde gebruikt.

Wat ik vooral bedoelde is dat er ook uitzonderingen zijn. Hierboven zei iemand cochin kriel, een vriendin van mij heeft ze en die kippen vallen iedereen aan. Dus ze zeggen wel dat de barnevelder en lieve, tamme kippen zijn die niet vliegen als ze volwassen zijn. Maar ik geloof het pas echt 100% als mijn kuikens volwassen zijn en ik het bewijs voor of tegen heb :D

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:02

XxLiEsJuHhxX schreef:
ikke schreef:
Volgens Google zo:
https://www.barnevelderclub.nl/het-ras/ ... belgezoomd

Al lid van de club?


Hihi oops, volgens mij ben ik soms erg onhandig met wat ik zeg O:)

Natuurlijk weet ik hoe ze er uit zien enz. Ik heb weken onderzoek gedaan welk ras het beste bij ons zou passen en daarna het uiterlijk als laatste keuze ronde gebruikt.

Wat ik vooral bedoelde is dat er ook uitzonderingen zijn. Hierboven zei iemand cochin kriel, een vriendin van mij heeft ze en die kippen vallen iedereen aan. Dus ze zeggen wel dat de barnevelder en lieve, tamme kippen zijn die niet vliegen als ze volwassen zijn. Maar ik geloof het pas echt 100% als mijn kuikens volwassen zijn en ik het bewijs voor of tegen heb :D

:D :D

Op de manege, ooit, lang geleden, was er zo'n agressieve haan. Alles wat bewoog, vloog ie aan. Op enig moment was ik daar klaar mee, haan vliegles gegeven dat ie bovenin de hooischuur eindigde. Geen last meer van gehad.