Bijna 5 jaar, last van tanden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Bijna 5 jaar, last van tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 17:00

Mijn paard is de laatste dagen ontzettend aan het kl*ten..Deels aanstelleritus,maar volgens mij heeft ze ook last van haar tanden.
Haken zijn het niet,heb gisteren en vandaag nog gevoeld en de tandarts is pakweg 3/4 maanden geleden nog geweest.(toen had ze overigens wel haken)
Ze is nu dus weer heel onrustig in de aanleuning en houdt links vast.
Zelf zat ik te denken aan een wolfstandje of iets dergelijks.Maar voel nog niets doorkomen..
Aan het zadel kan het ook niet liggen,die is pas 2 keer naar de zadelmaker geweest en ligt nu goed.
Het zijn dus echt haar tanden vrees ik...
Wie kan me er meer over vertellen?
Alvast bedankt!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:17

Als het goed is, heeft ze net zo'n beetje haar laatste voortanden gewisseld, normaal gesproken wisselen ze die op 4,5 jaar leeftijd. Maar sommigen zijn wat later, dus het kan best zijn dat ze daar nu mee bezig is. Dat kun je zien, door naar de buitenste voortanden te kijken (in totaal horen er boven en onder 6 tanden op een rij te zitten en de buitenste van iedere rij moet hij nu gewisseld hebben of nog aan het wisselen zijn.
Het zou best kunnen dat hij daar wat last van heeft.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:38

....pubertijd? Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 17:58

Bedankt marije!
Als ze daar nu mee bezig is, hoe lang zou dat ongeveer duren?

Manic, in de pubertijd geloof ik wel, maar dan is dit een kleine after crisis .haha, het ergste hebben we gelukkig een tijd terug gehad...(en deze keer klop ik het wel af op hard hout Haha! )

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:01

De mijne (in juni 5 jaar) is nu ook met zijn laatste 4 voortanden bezig. Eén hoektand is er al uit en de tweede (ook boven) begint te wiebelen. De twee onderste "hoek"tanden zitten nog vast.
Met rijden merk ik niks, maar soms kauwt hij "raar". Dus hij heeft er wel last van. De tandarts moet voorlopig iedere 5/6 maanden langs komen, omdat hij scherpe haken heeft van het "anders" kauwen.
Misschien heb je hier iets aan?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 22:43

Bedankt dizzy! Ik kan er op zijn vroegst pas donderdag heen.Ik zal dan meteen de voortanden eens inspecteren (heb eigenlijk alleen de kiezen gevoeld)
Maar mijn paard uit het toch duidelijk anders..Niet alleen dat ze vreemd kauwt,maar net als toen ze haken had, gooit ze haar hoofd soms alle kanten op..
Ik zal vrijdag ook meteen de tandarts eens bellen,dat hij eens wilt komen kijken..

Bedankt voor het meedenken!