Leuke ideeen voor tracks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Leuke ideeen voor tracks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 16:47

Hallo!
Ik ben bezig onze kleinschalige paddock paradise vorm te geven.
We hebben twee weides beschikbaar van 2000m2 per stuk.
tevens hebben we een bak en een stallencomplexje met twee grote stallen.
We zijn voornemens om de tussenwand eruit te halen zodat het één grote inloopstal wordt met twee ingangen.
Het gedeelte voor de stal wordt helemaal betegeld met stoeptegels.
Nu wil ik rondom en tussen de weides een track maken zodat de paarden in de winter gewoon meters kunnen maken en niet op één stukje staan de hele dag.
Overigens komen er maximaal 2 paarden te staan.
De track wordt als ondergrond zand (Wat ook in de bak nu ligt, dit is echt oerdegelijk spul en zakken ze niet in weg als het nat is).
Er ligt een hele berg zand klaar om over de track uitgereden te worden, maar... ik wil graag wat leuke dingen toevoegen. Er is natuurlijk een slowfeeder bak (die is al in bezit) waar een heel pak hooi in past. we gaan zelf nog een slowfeeder met dakje bouwen voor twee hooipakken.
Ik heb borstels gehaald die we vast gaan zetten zodat ze lekker kunnen krabben.
Ik wil een bult maken van het zand zodat ze af en toe de achterbenen goed moeten gebruiken.
Nu zie ik overal hele leuke variatie in ondergrond, zoals stenen, boomstronken, houtsnippers etc. maar ik vind dit wel een beetje gevaarlijk. wat als zij aan het rennen zijn en dat niet tijdig incalculeren?
Kortom: wat zijn veilige ideeen voor op de track om de paarden voldoende bezigheid te geven en variatie in hun dag?

iemand leuke tips?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:23

Zorg eerst voor een goede basis en kijk daarna wat handig is kwa leuke dingen toevoegen. Waar je nog ruimte hebt en wat logisch is.

Wij hebben eerst de track 'ontworpen' en toen een winter afgewacht: waar blijft water staan, waar blijft het droog, waar staan ze graag, waar staan ze uit de wind etc.
Na die winter hebben we dus de plek van de poel bepaald (de plek waar het water blijft staan), maar ook waar de vaste voerpunten kwamen en zo kwamen we ook op een plek voor de heuvel. Boomstammen vind ik toch ook wat link (ik heb ze al meerdere keren bijna hun nek erover zien breken), dus die heb ik nu op een extra tussenpad wat ze niet hoeven te gebruiken als ze rondjes willen rennen. De krabpaal hadden we wel al gelijk, maar die bleek niet op een handige plek en staat nu inmiddels op zijn 3e locatie :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn ''pp'' is op een kleine 4000m2, dus heb gekozen voor vooral veel bewegingsruimte hele winter (zand). Heb nog een ander deel van 4000m2 aan gras wat niet echt onderdeel is van de pp, maar wel gebruikt wordt voor het grazen. Ze mogen bij mij ook niet te lang op gras.