Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:09

Hmm oké.. dus als wij het nu opnieuw hebben ingezaaid, zou je verwachten dat ze er ergens komend zomer wel op kunnen? Lijkt mij ook enorm spannend :=

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:26

Nee niet opnieuw gezaaid hier, maar einde seizoen helemaal kaal laten grazen en nu is het echt wel weer flink aan het opkomen. Maar ik heb een hb-er en een dikzak en de hb-er was vorig jaar februari ook bevangen, dus ik ben eerder aan het kijken wanneer ik de paddock dicht gooi dan er meer gras bij geef :=

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:32

Verdrietig Lynn , jullie hebben er vast een kater van.

Hij ziet er goed uit Utopia!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:36

Lynn, sneu van het veulen.

Nieuw ingezaaid gras wordt een veel sterkere grasmat als je het eerst een paar keer maait, ook is het verstandig de 1e snede niet te zwaar te laten worden, omdat anders de zode verstikt. Beter 2 keer een lichte snede, dan 1x een zware.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:50

Ohhh ik snap het Maartje... paardje waar ik net die foto's van plaatste was vorig jaar rond deze tijd ook bevangen geraakt, maar dan van kuilgras :P Dus ik ben ook extra voorzichtig!

Dankjewel rover :D

Dank voor de uitleg snuffie :)) We willen graag een prachtige grasmat, dus alle info is welkom <3

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:02

Wat droevig van het veulen... Sneu ook dat mensen dat soort dingen zover kunnen laten komen.

Wij hebben ook een stukje ingezaaid achter het huis. We laten het eerst een keertje mee maaien alvorens te gaan weiden. Het is half november ingezaaid en het wordt aardig groen. Dat valt me nog niks tegen. Verder druk met alle rommel van het terrein afhalen. Daardoor wordt nog meer gras kapot gereden. Dat gras is niet klaar voor het seizoen.

Vlnr: Zonnebloem, Billie en Meneer de wit. 2 jaarlingen en mijn 35 jarige. Mijn drachtige merrie staat bij mijn broertje en schoonzusje.

Afbeelding

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:30

Lynn_Nikita schreef:
Het veulen heeft het ondanks alles gisteren niet gered. Echt triest. Zoveel mensen hebben zich ingezet en ik heb voor een aantal diep respect gekregen


Wat ontzettend sneu om te horen :(

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:51

Wat sneu van dat veulen!

Hier doen we idd ook minstens 2 x maaien voordat er paarden op gaan. Anders trekken ze je nieuwe gras er zo met wortels en al uit en kun je gelijk weer zaaien volgend jaar... met goed management doet je gras het veel beter! Ik maai ook altijd de weide waar de paarden vanaf komen ( ik roteer de weides elke week, dus 1 week grazen, dan 3 weken dicht terwijl ze naar de volgende weide gaan, heb er 4 in totaal) ze laten altijd het onkruid en de stukken waar ze hebben gepoept lang. Dus dan is alles weer mooi dezelfde lengte en het maaidek vermaalt ook mooi de poep zodat er geen drollen blijven liggen die de grasmat verstikken. In de winter gaat alles behalve 1 weide dicht, en rijd ik een lading mest uit over de wei. In het voorjaar altijd een goeie lading gras op deze manier :)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:18

Ik heb 8 keer gemaaid, wekelijks, en daarna mijn ponies op t land gedaan.

martinev

Berichten: 2585
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:25

Jemig wat ontzettend verdrietig van het veulen... Je begrijpt echt niet hoe mensen het zo ver laten komen. Respect voor jullie inspanningen!

Hier was het gras opnieuw ingezaaid zo'n driekwart jaar voor wij het kochten. We hebben het eerst een keer gehooid, ook omdat het veel te lang was om de paarden op te laten, en het is nu een mooie stevige grasmat. Bijkomend voordeel was dat we mooi 120 baaltjes hooi hadden!

Gisteren waren de paarden nogal in een maffe bui, denk dat ze door die paar zonnestraaltjes de lente in hun hoofd kregen ofzo :D Dit is in de paddock bij de stallen, hier staan ze nu dag en nacht. Als straks de schuilstal klaar is kunnen ze in de grote paddock overdag, en als het land droog genoeg is natuurlijk in de wei.



Gisteren hebben we ook heerlijk hout gehakt, zitten we er ook volgend jaar weer warmpjes bij. Dit alles natuurlijk onder het toeziend oog van de twee prinsessen. Die mochten even in de grote paddock, dat kan alleen als wij in de buurt zijn, het kleine zwarte heksje is een soort Houdini, en vindt het onzin dat zie niet in de wei mag. Beetje in de gaten houden dat ze zich niet in de nesten werkt dus... Als we daar ook stroomdraad hebben gefikst kunnen ze daar lekker overdag staan. Daar is een stuk meer ruimte dan in de paddock waar ze nu staan.


Afbeelding

Afbeelding

Oja, dat in de nesten werken ziet er dan dus zo uit, ze vond dat het te lang duurde voor ze naar de wei gebracht werd, dus dacht dat ze het wel even zelf kon regelen. Niet dus :+

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:28

Oh jemig daar ben je mooi klaar mee met zo'n handige dame :')

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:30

Hahaha Martine. Dat hupsje van haar ook in het filmpje steeds. Super leuk :D

martinev

Berichten: 2585
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:32

Maartje_M schreef:
Oh jemig daar ben je mooi klaar mee met zo'n handige dame :')


Jep, die heeft al heel wat idioterie veroorzaakt, en ze is pas 5 :D Maargoed, ze raakt niet in paniek en blijft rustig staan tot ze weer gered wordt hahaha!

Ja inderdaad Judith, beest is knettergek :D

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:11

Hahha geweldig Martine _O-

Sneu van het veulentje Lynn ;(

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:14

Bovenstaande foto's zien er heel herkenbaar uit. -.- Ik heb ook zo eentje die het zich allemaal zelf wel even regelt. Soms kan je ze achter het behang plakken!

Hier voorlopig paardaanhuis-loos. Sol in training, haar vriendinnetje even terug naar haar eigenaar. Het is best rustig zo (maar ik mis het stiekem toch wel erg). En ik moet me weer aanpassen aan niet kunnen beslissen hoe ik het wil voor mijn paard (ze staat in klassiek pension). Hopelijk wordt het nu wat droger dan mag ze eindelijk daar ook eens buiten de weide op.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:25

Heerlijke plek hebben jullie toch martinev. Waar halen jullie die mooie grote stammen hout vandaan? Wij zoeken ook nog een partijtje haardhout. Verzagen kunnen wij ook zelf.

En ik heb weer jullie hulp nodig.....ik heb al eens eerder een foto van diersporen gedeeld, maar ik ben er nog steeds niet achter wat het is. Ik heb nu wat betere foto's, dus misschien kan iemand hier helpen. Mijn vossige ruin is namelijk helemaal van slag! We hebben een vrij grote paddock met een stuk 'voor' (daar is de schuilstal met hooi en water), dan een kort stukje 'track' en dan een groter deel paddock 'achter'. Mijn vos wil dus niet meer naar voren komen en eet en drinkt dus ook niet meer! Hij staat continue gestressed 'achter' op wacht. Als ik hem aan een touw meeneem naar 'voor' de schuilstal in, waar dan hooi en brokken zijn, eet hij heel onrustig zijn brokken. Je kent het wel KAUW KAUW KAUW <stilte stilte gedraai met ogen en oren> KAUW KAUW KAUW <stilte stilte gedraai met oren weg willen lopen steigeren schrapen>. Als ik hem los laat eet hij helemaal niet en draaft meteen weer naar achteren.

De paarden wonen normaal in de paddock en schuilstal, maar ik heb ook 1 box. Ik heb mijn 2 paarden dus gisteren samen in die box gepropt om hooi te eten en water te drinken, maar dat is eigenlijk geen doen zo. Daarbij word ik er zelf onderhand een beetje bang van.... :o ons erf is erg goed verlicht, maar daarbuiten zie je dus ook echt niks. We wonen aan de rand van het bos, dus je kijkt dan vanaf de paddock echt zo het oneindige donkerte in....ik begin me af te vragen wat daar dan naar ons zit te loeren.....want mijn vos is er echt van overtuigd dat hij opgegeten gaat worden! :Y) Mijn 2 jarige bruine is minder over zijn toeren, maar die blijft wel bij de vos, dus die eet en drinkt ook minder dan normaal. Al gaat die af en toe wel even de schuilstal in om hooi te eten. Het probleem zit m ook niet in de schuilstal, het is echt op het stuk 'achter' waar de vos richting het bos iets denkt te zien of horen.

Nu vinden we dus wel met regelmaat sporen in de paddock. hier onder zie je ze. De hand is van mijn man en die heeft hele flinke kolenschoppen, dus het is ook wel enig formaat pootafduk, maar waarvan?? Wij hebben geen honden en ook geen buren met honden (we hebben helemaal geen buren).
Afbeelding

Afbeelding

Iemand een idee, of een idee waar ik het zou kunnen navragen? Dit is echt geen doen zo.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:37

Goh, ik kan de grootte niet zo heel goed inschatten. Waar zit je ergens? Kan het een wolf zijn die gepasseerd is of is dit onmogelijk? Of een hond die weg is gelopen? Kan je niet eens horen bij het natuurhulpcentrum in de buurt?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:43

Ik ga nog wat verder zoeken, kom met geolution op wasbeerhond en ergens lijkt mij dat toch sterk :+

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:45

Lijkt wel erg op een hond of een wolf ( al lijken ze wel klein daarvoor) , jammer dat je het onderste kussentje niet goed kan zien


MartineV wat een merrie, maar goed dat ze niet in paniek raakt door haar eigen gekke fratsen

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:49

Hier nog een foto met een kattenpootje erbij van een goede volwassen kat.

Het lijken meerdere sporen te zijn, want die rechtsonder is veel groter dan die meer in het midden zitten.

Afbeelding

Die wolf heeft mijn gedachten ook al eens gepasseerd, maar daar wil ik helemaal niet aan denken, want dat vind ik echt doodeng!

Een weggelopen hond kan natuurlijk. Al heb ik die nog nooit gezien. En dit speelt al eventjes. De vos is al een paar weken momenten iets van slag, maar het is nu wel echt tot een onwerkbare situatie gekomen.

We zitten in de Achterhoek.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:51

kattenpoot is niet veel kleiner dan de afdruk, een volwassen wolf zou toch vele grotere afdrukken moeten hebben of niet? I zal zo eens kijken of i van mijn grote en kleinere hond een mooie afdruk kan vinden

Zijn het niet 2 verschillende afdrukken, rechts onder en iets erboven ongeveer in het midden? Bij 1 zie je duidelijk nageltjes en de vorm van teentjes ( en formaat) lijkt mij anders

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:57

Ja dat denk ik dus ook, dat het verschillende sporen zijn, omdat het formaat verschilt. Het zijn in ieder geval geen afdrukken van de kat. Die zijn echt kleiner en daarvan zie je de nageltjes niet. Die hebben we al vaak vergeleken.

Maar als er dus meerdere dieren (honden?) door mijn paddock lopen.....dat vind ik al helemaal geen fijn idee haha!

Ik heb geen idee van het formaat van een wolf, lijkt mij ook dat die groter moeten zijn inderdaad (en dat wil ik ook heeeeeel graag hahahah)

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:00

Wel heel klein voor een wolf := Lijkt toch wel het meest op een hondachtige inderdaad, of een vos misschien?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:00

Marter?

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:03

Voor een marter zijn ze wel erg groot, die hebben maar mini pootjes.