Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:49

Hai Hai.

AL een tijdje heb ik het idee dat mijn paardje zich wat verveelt op stal als ie geen eten meer heeft (ze krijgen gewoon 4 keer per dag flink wat ruwvoer). Nu heb ik wel een speelbal gehaald, in de hoop dat ie daarmee wat gaat spelen. Maar hij heeft als er gevoerd word of mensen zijn in stal ook heel erg de neiging om de houten planken vast te pakken oeps.

Nu vraag ik me af wat (uitgezonderd meer ruwvoer/hooi netten) echt helpt hier tegen? Ivm het weer kunnen ze niet de hele tijd naar buiten, hier houden ze ook niet van.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:51

Aan het werk ermee, grondwerk, moe maken in het hoofd, gymnastiseren.
Als jullie geen binnenbak hebben, is die misschien wel bij jullie in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:54

Rakkie123 schreef:
Aan het werk ermee, grondwerk, moe maken in het hoofd, gymnastiseren.
Als jullie geen binnenbak hebben, is die misschien wel bij jullie in de buurt.


Hij word ongeveer 5 a 6 keer per week aan het werk gezet, door middel van zowel longeren als rijden als werken aan de hand. Hij is mentaal echt snel moe, dus lang hoef ik niet bezig. Tis sowieso een beetje een verveel, op de poet's plaats wil die ook altijd trucjes doen en snoepjes hebben. Soms best vervelend. Binnenbak heb ik btw niet nodig, ik heb de luxe dat ik op een stal sta met een goede bodem in de bak :) dus 5 a 6 keer per week bezig zijn kan prima.

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:58

Aangezien je zegt dat het is bij het voeren of bij drukte denk ik niet dat je met moe maken veel verder zult komen. Misschien zijn wilgentakken een idee? Ik weet dat ik dat vaak voorbij heb zien komen als anti-vervelings dingen, en omdat je zegt dat hij anders in het hout van zijn deur bijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:01

LaLune schreef:
Aangezien je zegt dat het is bij het voeren of bij drukte denk ik niet dat je met moe maken veel verder zult komen. Misschien zijn wilgentakken een idee? Ik weet dat ik dat vaak voorbij heb zien komen als anti-vervelings dingen, en omdat je zegt dat hij anders in het hout van zijn deur bijt.



Ja dat is misschien ook een idee. Ik ben zelf nooit bij het voeren, dus weet niet hoe hij dan exact is. En het is ook neit dat ie tussen 4 muren staat, dus hij heeft veel contact met z'n buurman (ookal is die niet zo geïnteresseerd in mijn paardje) het mentaal moe maken doe ik ook zoveel mogelijk. Probeer elke keer weer iets nieuws te doen of iets wat hij lastig vind. Helaas heeft ie de concentratie van een kikkerewrt hahahaha.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:13

Dat is een open deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:16

goeroe schreef:
Dat is een open deur.



Hoe bedoel je die?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:26

Bijrijder zoeken die hem nog een keer extra per dag uit stal haalt?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:27

goeroe schreef:
Dat is een open deur.
enige echt effective inderdaad.

Ze hebben recent een onderzoek gedaan naar stress bij paarden die gestald zijn en het gebruik van speelgoed. Hierbij werd oa gekeken naar de duidelijkere stal ondeugden en stressignalen.

Uit dat onderzoek kwam duidelijk dat Speelgoed geen effect had op de geuitte stressignalen en/of stalondeugden.
En dat de dieren zo goed als allemaal stressignalen vertoonde op stal. Ondanks dat het allemaal 'gewende' stalpaarden waren.

Kortom, als je wilt dat hij zich niet verveelt. Laat de deur open, geef hem keuze om buiten of binnen te staan (buiten met schuilstal bv) en lekker met soortgenoten. Is een stuk leuker dan een speelbal :)

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:28

goeroe schreef:
Dat is een open deur.
:+
Een open deur zou een oplossing zijn.

Ts hoeveel uur per dag komt je paard buiten in weide of paddock? En is dat dan samen met vriendjes en wat te eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:28

Paardenfan25 schreef:
Bijrijder zoeken die hem nog een keer extra per dag uit stal haalt?



Bijrijder (tevens goede vriendin) is met vakantie. Zelf bouw ik veel spanning op als ik alleen er op moet, dus dan wil ik er al graag iemand bij hebben, en dat kan niet altijd :) probeer zelf wel een beetje over mijn spanning te stappen en er gewoon op te gaan want het ligt zeker niet aan hem, maar aan mij ahhaah

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:29

Marije_1997 schreef:
goeroe schreef:
Dat is een open deur.

Hoe bedoel je die?

Je stelt een vraag, ik geef je een antwoord en dat antwoord is een open deur.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:31

Hoe vaak/lang staat je paard buiten per dag?
Je kan ook evt het ruwvoer mbv een slowfeeder voeren. Dan is hij wat langer bezig met z’n ruwvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:31

freetorun schreef:
goeroe schreef:
Dat is een open deur.
enige echt effective inderdaad.

Ze hebben recent een onderzoek gedaan naar stress bij paarden die gestald zijn en het gebruik van speelgoed. Hierbij werd oa gekeken naar de duidelijkere stal ondeugden en stressignalen.

Uit dat onderzoek kwam duidelijk dat Speelgoed geen effect had op de geuitte stressignalen en/of stalondeugden.
En dat de dieren zo goed als allemaal stressignalen vertoonde op stal. Ondanks dat het allemaal 'gewende' stalpaarden waren.

Kortom, als je wilt dat hij zich niet verveelt. Laat de deur open, geef hem keuze om buiten of binnen te staan (buiten met schuilstal bv) en lekker met soortgenoten. Is een stuk leuker dan een speelbal :)


Deur open is niet handig, dan loopt ie los door de stal en kan dus niet. 24 7 buiten begin ik niet aan, hij is het echt niet gewend langer dan een uur uit z'n stal te komen. Helaas hield de handelaar Spanjaarden binnen. En idk hoe hij in Spanje is gehouden. Hij staat nu de hele middag buiten samen met zijn vriendje. En dit zal in de zomer wel meer worden. Heb helaas niet het zeggen over stalmanagement.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:32

Hoe lang is de hele middag precies?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:32

Hoppakee, naar buiten met een of meerdere ander paard(en) en gewoon wat langer dan een middag. Verveling is gelijk verdwenen. Je paard geeft aan dat hij teveel binnen staat denk ik en zich dus verveeld.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-11-19 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:33

Pindabear schreef:
Hoe vaak/lang staat je paard buiten per dag?
Je kan ook evt het ruwvoer mbv een slowfeeder voeren. Dan is hij wat langer bezig met z’n ruwvoer



Elke dag sowieso de hele middag, met mooi weer langer. Ik zou de stal eigenaresse even kunnen vragen of ze hooinet wil vullen, heb helaas niet het zeggen hier over. Daarom ook uitgezonderd ruwvoer en hooi etten :)

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:34

Marije_1997 schreef:
Paardenfan25 schreef:
Bijrijder zoeken die hem nog een keer extra per dag uit stal haalt?



Bijrijder (tevens goede vriendin) is met vakantie. Zelf bouw ik veel spanning op als ik alleen er op moet, dus dan wil ik er al graag iemand bij hebben, en dat kan niet altijd :) probeer zelf wel een beetje over mijn spanning te stappen en er gewoon op te gaan want het ligt zeker niet aan hem, maar aan mij ahhaah


En als je hem longeert of gewoon wat wandelen aan de hand en aandacht geven?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:34

Dan zou ik overwegen een andere stal te zoeken. De hele middag buiten is hooguit 6 uurtjes. Als je paard zich verveeld dan is dat een duidelijk signaal dat hij zich niet optimaal voelt op deze stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:34

Naar buiten laten gaan. Als die mogelijkheid er niet is, zorgen dat die mogelijkheid er wel is. Dat hij niet gewend is langer zijn stal uit te komen betekent niet dat het gelijk paardvriendelijk is hem maar binnen te laten staan. Een hele middag buiten is op zijn best dus 6 uur, dus nog steeds 18 uur op een postzegel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:37

Paardenfan25 schreef:
Marije_1997 schreef:



Bijrijder (tevens goede vriendin) is met vakantie. Zelf bouw ik veel spanning op als ik alleen er op moet, dus dan wil ik er al graag iemand bij hebben, en dat kan niet altijd :) probeer zelf wel een beetje over mijn spanning te stappen en er gewoon op te gaan want het ligt zeker niet aan hem, maar aan mij ahhaah


En als je hem longeert of gewoon wat wandelen aan de hand en aandacht geven?


Ik longeer hem sowieso elke keer als ik er ben! En meestal ga ik daarna nog even aan de hand de basis behandelen (meneer loopt graag door me heen etc.) en aandacht geven doe ik altijd langer als dat ik met hem echt werk. Vind ie geweldig, en dan trekt ie ook een zielig gezicht als ik weg loop haha. Dus dat gaat allemaal wel goed. Denk dat ik even wat wilgentakken ga snoeien (als ik een wilg kan vinden) dan probeer ik dat even uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:39

capopjekop schreef:
Dan zou ik overwegen een andere stal te zoeken. De hele middag buiten is hooguit 6 uurtjes. Als je paard zich verveeld dan is dat een duidelijk signaal dat hij zich niet optimaal voelt op deze stal.



Hij voelt zich prima op deze stal want hij krijgt ook van de stal eigenaren regelmatig even aandacht :) ze vinden hem geweldig. De verveling is ook niet zo extreem hoor. Hij verbouwd de hele boel niet. Maar ik merkte vandaag op dat ie zo nu en dan als ie even geen eten heeft graag even wat gaat kloten.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:45

Oei.. als hij planken gaat pakken is dat echt een keiharde schreeuw dat het niet goed met hem gaat!!
Ik hoop echt dat je dat inziet, is dit gedrag eenmaal aangewend, dan komen ze er bijna nooit meer vanaf.
Ik zou echt zo snel mogelijk met de staleigenaar in gesprek gaan om mogelijke oplossingen te bespreken, zijn die er niet, dan is dit echt geen passende plek.
Dit heeft echt niks met kloten te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:48

SparklingApp schreef:
Oei.. als hij planken gaat pakken is dat echt een keiharde schreeuw dat het niet goed met hem gaat!!
Ik hoop echt dat je dat inziet, is dit gedrag eenmaal aangewend, dan komen ze er bijna nooit meer vanaf.
Ik zou echt zo snel mogelijk met de staleigenaar in gesprek gaan om mogelijke oplossingen te bespreken, zijn die er niet, dan is dit echt geen passende plek.
Dit heeft echt niks met kloten te maken.


Eeuummmhh hij doet het alleen om aandacht te trekken lol. En dat is dus alleen met voeren of als er mensen langs lopen en hij geen eten heeft hahaha. Spreek de eigenaren regelmatig, en geef ook gewoon altijd aan wat ik denk. Zo ben ik ook sowieso trouwens. Zij kwamen ook al met een Skippybal of een speelbal :) en als hij echt lichamelijk iets wou hebben, zou hij ook raar gedrag vertonen buiten de box, dit doet hij niet.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:52

Als Jij 18u per dag in je badkamer moest zitten, wat zouden we jou dan kunnen geven zodat je je niet verveelt?