Ouderwetse hooiruiters, ouderwets hooien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Ouderwetse hooiruiters, ouderwets hooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:19

Mijn buurman leerde me hoe ik ouderwetse hooiruiters kon maken en goed kon verzorgen.

Al jarenlang keek ik de kunst van hem af, hij doet het nog steeds op kleine schaal. Door geregeld vragen te stellen over het hoe en waarom, heb ik besloten dat ik zelf hooi ging maken.

Vorig jaar kocht ik een schudder. Deze paste niet en staat nu weg te roesten in een hoekje. Helaas.
Dit jaar kocht ik een andere, een nieuwe, ja doe maar ruig.
Dat ding moest in elkaar gezet.

Ook moesten er afspraken met de buurman gemaakt over het maaien. Dat liep niet helemaal soepel en wij gingen op vakantie, dus het gras was belachelijk hoog, ongeveer 2 meter en het regende flink. Het gemaaide gras lag een week voordat we gingen schudden. Door het lange natte gras, trok mijn tractor het bijna niet en hij staat nu nog steeds bij de tractorgarage. }:0

Enfin, met heel hard werken is het hooi gemaaid, geschud, op zwad gelegd, maar niemand wilde komen persen, dus de hooiruiters die we de week eerder gemaakt hebben, werden opgezet, opgeladen met hooi volgens een beproefd recept van de buurman.

Afgelopen week toen het zo bloedheet was, en de voorspellingen waren dat het daarna nat zou worden, wilde ik het hooi binnen hebben. Dat was aanpoten, want ik heb hier eigenlijk geen ruimte voor. Er werden extra plafonds gebouwd, het hooi werd nog harder aangestampd en nog meer gaatjes volgestopd met hooi.

Waarom ik dit zo gedaan heb?

* Hoe mooi is het dat je je eigen hooi gedeeltelijk kunt voeren?
* De ervaring leert dat boeren niet graag voor een klein, lastig toegankelijk stukje komen.
* Mijn buurman liet de ruiters vaak wel 2 maanden staan. Het hooi is kurk en kurk droog. De bovenste laag is
weliswaar nat geregend, maar bij een zuchtje wind en een zonnetje is het zo weer droog. Die laag is
uiteraard kwalitatief minder goed. Maar kan bijv in t kippenhok, of ik meng t met t mooie hooi.
* je kunt de ruiters dus binnenhalen wanneer t jou uitkomt.
* een buitje is niet erg, 5 buitjes ook niet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Antheman op 29-07-19 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

idion
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-03-09
Woonplaats: Wormer

Re: Ouderwetse hooiruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:30

De hooiruiters ken ik wel maar hoe blijft dat hooi plakken/zitten

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:31

idion schreef:
De hooiruiters ken ik wel maar hoe blijft dat hooi plakken/zitten

Door het goed te stapelen. Eerst om de hoeken vouwen met een dikke pluk en daartussenin met dunnere plukken werken.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Ouderwetse hooiruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:33

Goh wat leuk, dat zie ik echt nooit hier.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:36

Speirs schreef:
Goh wat leuk, dat zie ik echt nooit hier.

Dank je :D

Klopt, het gebeurd ook bijna nooit meer. Mijn romantische beeld was natuurlijk om met de shets de boel te schudden enzo. Maar ja, je moet ergens beginnen 8-)
Volgens mij heb ik weleens fotoos van de Kinderdijk gezien, daar stonden, of staan, ze ook.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:38

Wat mooi. Ik had geen idee waar je het over had totdat ik de foto's zag. Gaaf dat je dit zelf gedaan hebt.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:39

Maflinger_S schreef:
Wat mooi. Ik had geen idee waar je het over had totdat ik de foto's zag. Gaaf dat je dit zelf gedaan hebt.

Dank, ik zal de titel aanpassen :D

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:42

Ik ken ze wel, maar heb me ook altijd afgevraagd hoe het blijft liggen :))

Zit er nu veel hooi op zo'n frame? Of is dat een hoeveelheid die een paard in een dag op heeft? Want ik neem aan dat het helemaal hol is van binnen? Zo lastig te schatten!

Wel heel erg gaaf :D Nu nog met de zeis het gras af doen :))

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:44

Oef wat een berg werk! Bij het lezen van "hooiruiters" verwachtte ik al een bloed-zweet-tranen verhaal, haha.

Maar erg leuk om te zien! Heb je geen foto's van het opbouwen met hooi toevallig?
Vind dat best interessant :j

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:45

8nnemiek schreef:
Ik ken ze wel, maar heb me ook altijd afgevraagd hoe het blijft liggen :))

Zit er nu veel hooi op zo'n frame? Of is dat een hoeveelheid die een paard in een dag op heeft? Want ik neem aan dat het helemaal hol is van binnen? Zo lastig te schatten!

Wel heel erg gaaf :D Nu nog met de zeis het gras af doen :))


Per ruiter, ik had er 6, heb ik mijn bestelauto 4 a 5 keer stampvol gepropd om het naar binnen te brengen. Zoals je de koffer vult, zeg maar, door er bovenop te zitten en te roepen :" Past wél" :D

Ik heb zelf ook een stukje gezeisd, en dat zal de buurman zolang hij leeft, mij nadragen, niet netjes genoeg }> 8-)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:46

pmarena schreef:
Oef wat een berg werk! Bij het lezen van "hooiruiters" verwachtte ik al een bloed-zweet-tranen verhaal, haha.

Maar erg leuk om te zien! Heb je geen foto's van het opbouwen met hooi toevallig?
Vind dat best interessant :j

Yep, bloed zweet en tranen. Ik heb ergens nog een foto van de bodem, ik ga zoeken.
Edit, zie de foto, maar t lukt me nu even niet. ;)
Laatst bijgewerkt door Antheman op 29-07-19 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:49

Ohh wat gaaf. En wat een eer van je werk.
Hier heten die dingen anders. Oppers, geloof ik (weet trouwens helemaal niet of die benaming bij deze streek hoort maar is wel de naam waar ik ze onder ken).
Nooit geweten dat er een frame onder zat. Dacht altijd dat het gewoon bergjes waren :)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:52

Klijntje schreef:
Ohh wat gaaf. En wat een eer van je werk.
Hier heten die dingen anders. Oppers, geloof ik (weet trouwens helemaal niet of die benaming bij deze streek hoort maar is wel de naam waar ik ze onder ken).
Nooit geweten dat er een frame onder zat. Dacht altijd dat het gewoon bergjes waren :)


Dat is om trek te maken. Zo komen ze van de grond, na de foto heb ik de onderkanten "afgeharkt" en de binnenkant is hol. Dat maakt een trek, die het hooi goed droogt. En zo hoog bouwen, ik denk dat de grootste wel 4 meter hoog was, de rest 3 meter, heeft wel een beetje body nodig om niet om te vallen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:03

Supergaaf dit, heel erg leuk dat je dit hebt gedaan en op bokt deelt.

Volgend jaar weer je eigen hooi maken?

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:07

Dat heb ik lang niet meer gezien die ruiters haha! Wel ken ik die opstelling met drie ruiters zodat je vanonder een driehoek hebt in plaats van een vierkant. Graag volgende keer met foto's van hoe je dat allemaal precies doet met stapelen etc, zou super zijn.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 16:06

Koper schreef:
Supergaaf dit, heel erg leuk dat je dit hebt gedaan en op bokt deelt.

Volgend jaar weer je eigen hooi maken?

Uiteraard!

En niet meer in juni op vakantie gaan!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 16:07

Hobbyhorse schreef:
Graag volgende keer met foto's van hoe je dat allemaal precies doet met stapelen etc, zou super zijn.

Ik zal je de volgende keer bellen, mag je foto's maken

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:17

Antheman schreef:
En niet meer in juni op vakantie gaan!

Je kunt er ook een vakantie van máken: een werkvakantie voor enthousiaste bokkers :D

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Ouderwetse hooiruiters, ouderwets hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:33

Respect!! Echt super tof, als kind dit wel eens gezien en geholpen met binnenhalen, op een platte kar met pony's ervoor idd gewoon los.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:44

Wat leuk om te zien, en wat veel werk! Ik vind nu ook prachtig oude filmpjes op youtube over hooiruiters. Dit doet me denken aan de graanbergjes die ik in Ethiopie tegen kom, dat moet op hetzelfde principe gebaseerd zijn, alleen is de vorm heel anders en het gewas al erg droog bij stapelen. Ik ga er van uit dat ze daar geen hout als basis gebruiken, maar ook daar moet geen broei in komen.
Afbeelding

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:45

Wat gaaf zeg! Ik heb het wel gezien en vind het ook altijd prachtig om dit op de weides te zien staan. Mooi dat je dit overneemt van je buurman! Goede manier om dit soort technieken niet uit te laten sterven...

Even een cheeky vraag: Is er voor een volgende keer hulp nodig? Het lijkt me erg leuk om te leren.. :o

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:55

Echt leuk dat je er een topic over hebt gemaakt! Misschien dat ik dit over een paar jaar ook wel eens ga proberen :D

Dat oude filmpje op YouTube is ook heel leuk!

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:27

Nog nooit van hooiruiters gehoord! Mijn opa noemde het altijd heksenhuizen, maar dat zou hij heel goed zelf verzonnen kunnen hebben, hij had veel fantasie!

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ouderwetse hooiruiters, ouderwets hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:45

Wat gaaf! En hoe sla je het hooi op?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 19:02

Hannanas schreef:
Wat gaaf! En hoe sla je het hooi op?

Zie de tekst in de OP.